Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 14:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: Kaktus Guide.
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: beyond imagination
jeg har efter mange forespørgelser her på psy. besluttet mig at tage intiativ til og få oprettet en ordenlig kaktus guide, både til nye kaktus groere som erfarne.

Folk skal selv byde ind med deres vide, og jeg vil derefter stykke delene sammen.
dette gælder både, såning, plantning af cutting samt podning af kaktusser.

Jeg byder selv ind på et tidspunkt jeg har mere tid. :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I helvede.
Fedt intivativ ;)
ved dessvære ikke noget om kaktuser men jeg tænke på om man
ikke kunne smide nogen navne, evt billeder med meskalin holddige kaktuser ?
sådan man havde listen med kaktuser! :peace:

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg syntes det er en fin idé, men der skal altså være nogen med noget erfaring der forfatter den.

Jeg så gerne at grow-guides til diverse psykedeliske planter blev forfattet på dansk, og evt. blev indskrevet i Wiki'en.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Rigtig god idé.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg har tilladt mig at lave et udkast til hvad sådan en guide burde indeholde (efter min mening).

-Lidt om planten: Latinske navn, Plantefamilie, naturligt habitat, hvordan kan man differentiere planten fra andre planter af samme familie?, oprindeligt brug (Hvis eksempler på det forefindes), Aktive alkaloider

-Såning: Hvordan bærer man sig af med at få planten til at spire fra frø? Hvad slags jord? Hvor meget lys? Hvor tit skal der vandes? Hvornår er planten stor nok til at der skal laves om på dens rutiner?

-Stikling/cutting: Hvordan tager man en stikling/cutting af planten? Og hvordan planter man den med størst succes? Kræves der specialbehandling indtil planten har sat rod?

-Rodfæstet plante: Hvordan plejer man den optimalt? Jord? Lys? Vandning? Gødning? Udluftning? Hvornår skal planten plantes om? Alternativer?

-Problemer: Hvilke problemer kan der opstår med dyrkning planten? Hvordan finder man grunden til problemet? Hvordan løser man det? Hvilke sygdomme kan planten få? Hvordan slipper man af med dem?

-”Høstning”: Hvordan høster man frugten af sit arbejde uden at ødelægge planten?

-Podning: Hvordan fungere podning? Hvad er fordelene? Hvordan foretager man en podning? Hvordan passer man sin podning? Hvilke kaktusser kan man med fordele pode med hinanden?

Det var vist cirka det jeg kunne komme på lige nu. Vi skal selvfølgelig bare ændre på den hvis jeg har overset eller glemt noget. Desuden tror jeg kun podning er relevant i forhold til kaktusser. Jeg har i hvert fald ikke hørt om at podning har fundet sted i forhold til andre psykoaktive planter. Ligeledes er det nok heller ikke relevante at lave en individuel guide til hver eneste psykoaktiv kaktus, der findes, men indledningsafsnittet kun godt være relevant i forhold til hver kaktus.
Jeg overvejer selv at lave en lidt mere udførlig guide til salvia-dyrkning, da den der forefindes på ikke er alt for præcis. Men nu må vi lige se om jeg får tid.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Rigtig god ide! Jeg vil med garanti bruge denne guide, når den engang er færdig! Much appreciated :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Håber den bliver et hit!

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I helvede.
Hey kan vi få nogen eksperter der kan hjælpe os ? :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Prøv at skriv til Klausen. Hvis i bruger samme fremgangsmåde som jeg har gjort, har jeg en del billeder der kan hjælpe til en guide :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
^^ og hvilken fremgangsmåde brugte du så? ;)

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Fugtet perlite i bunden, kaktusmuld ovenpå, mikroovns nuke, frø ovenpå, i klar kasse m/låg og så vandet med forstøver (tempereret vand der har været kogt).

Medlem
Brugeravatar

Jeg vil lige høre om der nogensinde blev oprettet en sådan guide?
Min søgning her på Psy har nemlig ikke fundet noget frem.

Jeg kunne nemlig rigtig godt bruge en 'Kaktus dyrkning for dummies'-guide, hvis nogle lagde inde med sådan en.

Mvh.
Den Sorte

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Sorte Samba skrev:
Jeg vil lige høre om der nogensinde blev oprettet en sådan guide?
Min søgning her på Psy har nemlig ikke fundet noget frem.

Jeg kunne nemlig rigtig godt bruge en 'Kaktus dyrkning for dummies'-guide, hvis nogle lagde inde med sådan en.

Mvh.
Den Sorte

Det er en rigtig god ide. Det ville måske endda være perfekt, hvis vi kunne få Kaktus Klausen ind over, og hjælpe med at lave en sådan guide, da han helt sikkert ligger inde med nogle guldkorn med hensyn til at gro kaktusser.

Medlem
Brugeravatar

BehindMind skrev:
Det er en rigtig god ide. Det ville måske endda være perfekt, hvis vi kunne få Kaktus Klausen ind over, og hjælpe med at lave en sådan guide, da han helt sikkert ligger inde med nogle guldkorn med hensyn til at gro kaktusser.

Er det nu man så skal sige: 'Pleeeeaaaaase Kaktus Klausen?'

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
I skal lokke med noget.. Jeg starter med et æble! pink lady. mmh.

Ontopic: Lyder som en skide god idé til en guide. Den kommer jeg helt sikkert til at bruge. thumbs up for initiativ.

Moderator
Brugeravatar

Jeg vil helt sikkert gerne hjælpe med en sådan guide, men jeg har ikke tid til lave det hele selv.

Skal vi ikke bare lave en generel guide for kaktusser og så fylde specifikke tips til Lophophora, Echinopsis og podningsmateriale på?

Hvad skal guiden indeholde?:

Formering: såning og podning
Dyrkning: pasning - årets gang, jordblandinger, vand/gødning, og omplantning.
Skadedyr og Sygdomme
Diagnosticering af trivsel

EDIT: Læste først nu Steve McQueen's rigtig gode forslag til indhold.

Jeg mangler også tid......

Junior medlem
Brugeravatar

Da ingen af os rigtigt virker til at have tiden, til at stå for hele guiden selv, foreslår jeg at vi deler den ud.

Evt. på flg. måde alle der har vist sig interesserede får hver sit afsnit at skrive, og så samler Kaktus Klausen det til sidste og retter det igennem (såfremt han er med på den).
Jeg tænke det er klogest at det er ham, der står for den endelige revision, da han ud fra hvad jeg har læst og set her på forummet virker til at have den største viden og erfaringen.

Vi burde nok også sætte en dato på hvornår afsnittene skal være skrevet færdige. Jeg syntes i hvert fald personligt at tingene tit er lettere at tage sig sammen til når man har en deadline.

Moderator
Brugeravatar

Det lyder som en god plan, noget der kan indvoldere dem der allerede prøver at dyrke kaktus og dem der bare altid har dyrket dem.
Jeg ved bestemt ikke mest om noget som helst, selve navnet kaktus klausen blev valgt ud fra en overvejelse over, hvem man mindst kunne blive sur på fra huset på Christianshavn.
Hvis det her skriven sammen af FAQ's bliver en succes synes jeg også vi skal lave nogle for hver sort, som Steve McQueen foreslår.

Som mange ved går jeg mest op i at udbrede kendskabet til udendørssvampe, der vokser vildt.
Jeg kender mange der dyrker kaktus på hver deres måde, hvis vi skal lave noget der ikke allerede er på nettet, må vi have folk som Lis/EB på banen der har erfaring i at dyrke Lophophora i kokos.
Det kunne også være godt at få Trold på banen og se hvordan hans fantastiske podninger udviklede sig.
Så jeg tror vi skal gradbøje det sådan at wiki'en får den korte version og så flueknepper vi herinde.
Jeg vil foreslå folk tilegner sig den grundlæggende viden inden de bidrager.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hvad med at lave listen lidt ale "Liste med dokumentarfilm om stoffer", altså med en mod/admin, som varertager udseende, opsætning og relevantinfo. Resten kunne vi (brugere) jo egetlig bare byde ind med?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: beyond imagination
Det lyder som en skide god plan, jeg har ikke selv haft så meget tid til og pleje denne tråd :)

Hvordan er status lige nu, mvh. lis og EB. Så vi måske kan udforme en indholdsfortegnelse med de overordnede punkter som;
- Basal viden om Kaktusser / ?
- Groning af Kaktus
- Plantning/såening
- Vækst perioder - Vanding/Gødning
- Høst/Podning
- Forbedredelse til indtagelse
Osv.

Hvorefter vi kan uddelegere opgaverne til de der har tiden til det - samt opsætter en deadline.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]