Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 11:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Medlem

Stkmo skrev:
Skulle til at prøve muskatnødder i dag, men efter at have studeret stofferne der er i det fandt jeg hurtigt ud af hvad oddsene er.
Dødelighed ved 15 G. muskatnød = 50 %

Så er jeg dælme en heldig mand hvis jeg har været så nær døden så mange gange uden at få det den mindste smule dårligt ^^ jeg tror din kilde tager fejl, når den siger at halvdelen af forsøgsdyrene dør af en dosis på 15 gram muskatnød. Jeg kunne forestille mig at det lå nærmere ti gange mere end det.

Jeg ved ikke om det er noget fysisk (hastighed af metabolisme, rute for metabolisme, receptorfølsomhed...), noget psykisk (for store forventninger, for utålmodig og går i seng) eller noget rent praktisk (dosering, tilberedning)... Men der er altså ET ELLER ANDET der gør, at vi sidder et lille mindretal og NYDER muskatnødderusen gang på gang, uden at få alle de negative effekter som der allesteds bliver talt om.

Jeg er utroligt interesseret i at finde ud af hvorfor jeg nyder muskatnød så meget, eftersom den bliver omtalt som en djævlens nød hver gang dette emne kommer op at vende.

Hvis der er andre muskatnydere som læser dette, så opfordrer jeg til at skrive her eller sende mig en PM så vi kan sammenligne erfaringer og fremgangsmåder.

Jeg tager muskat i doser på 10-20 gram (en nød vejer ca. 4-7 gram), og jeg gør det 10-15 gange om året. Jeg har gjort det i snart tre år. Jeg hakker/river friske økologiske nødder meget fint, og simrer dem i vand under låg i 20-30 minutter hvorefter jeg hælder hele møget over i et krus og søder det med rigeligt sukker eller honning. Så drikker jeg muskatnøddeteen og spiser nødde-slammet med en ske. Rusen indtræder efter nogle timer og varer i et par dage.

Jeg har aldrig fået noget ud af at ryge nødden, og heller ej fra indtagelse af pulveriseret nød. Jeg har kun fået mine gode effekter fra at bruge friske, hele nødder. Jeg vil mene at jeg får en dobbelt så stærk rus med samme intensitet af bivirkninger når jeg bruger min te-fremgangsmåde i forhold til at tvinge de hakkede nødder ned. Jeg synes at de smager rigtig, rigtig godt, sådan slik eller kage-agtigt. Jeg har flere gange lavet muskatte med en meget lille mængde nød udelukkende fordi jeg nyder smagen så meget.

De eneste bivirkninger jeg oplever er let forvirring, tørre slimhinder og hukommelsesforstyrrelser. Jeg opnår en "high" eller "buzz" som af intensitet (men langt fra af karakter) minder om den man kan få af cannabis.

Med dette i tankerne kan man nok forstå min undren over at denne stakkels nød får sådan en gang skæld-ud rundt omkring på nettet!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Den første underjordiske by over jorden
Beast skrev:
Rusen indtræder efter nogle timer og varer i et par dage.

Spændende at du opnår en behagelig rus af muskatnød, når så mange ikke gør. Jeg har kun hørt negative erfaringer med muskat.

Men uanset om rusen er god eller ej, er det så ikke for lang tid at rende rundt i en rus i flere dage? Ikke "moralsk" set, men mere at man måske får lyst til at blive normal i hovedet igen næste dag, man vågner op og det hele så stadig bare snurrer - eller hvad det nu gør?

Medlem

Man kan også være skæv i et par dage og stadig ordne alle mulige dagligdagspligter. Jeg ville ikke anbefale nogen at tage i skole/på universitetet/på arbejde i denne tilstand. Men det er for mig at se en fin måde at slå en tredjedel af efterårsferien ihjel på, for at komme med et eksempel. Eller man kan drikke muskatte fredag tidligt på eftermiddagen, så vil virkningen indtræde hen på aftenen og forsvinde henad søndagen.

Jeg fandt netop i går ud af, at min mor har genetiske mutationer der gør, at hun er langsom omsætter af stoffer der er substrater for CYP3A4 og CYP2D6. Hvis jeg også har disse mutationer så kan det forklare hvorfor muskatnød virker anderledes på mig og et mindretal af andre mennesker end på resten af befolkningen, da det kan forårsage at myristicin, elemicin og safrol metaboliserers af en anden rute end den gængse, og da måske danner de sagnomspundne "essentielle amfetaminer" som Shulgin kaldte dem.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Beast skrev:
Jeg fandt netop i går ud af, at min mor har genetiske mutationer der gør, at hun er langsom omsætter af stoffer der er substrater for CYP3A4 og CYP2D6. Hvis jeg også har disse mutationer så kan det forklare hvorfor muskatnød virker anderledes på mig og et mindretal af andre mennesker end på resten af befolkningen, da det kan forårsage at myristicin, elemicin og safrol metaboliserers af en anden rute end den gængse, og da måske danner de sagnomspundne "essentielle amfetaminer" som Shulgin kaldte dem.

Det lyder ikke helt usandsynligt. For "slow metabolizers" nedbrydes lægemidler og stoffer ofte i højere grad af en alternativ rute som giver andre aktive mellemprodukter. Jeg ved ikke hvordan arvelighedsforholdene er for disse mutationer, men mener at omtrent 7% i vores del af verden har ineffektivt CYP2D6. Det gør i hvert fald at man skal dosere lægemidler og stoffer med forsigtighed, der er en risiko for at de virker både kraftigere og længere end for "normale" personer. F.eks. for stoffer som DXM betyder det meget, både med hensyn til hvilke doser man kan tåle, hvor længe effekten holder og hvilke effekter man opnår.

Medlem

Jeg reagerer på DXM på samme måde som en af mine kammerater. Vi indtager altid samme mængde dextromethorphan pr kg kropsvægt, og vi får en nogenlunde lige stærk rus hver gang. Han reagerer dog på muskatnød som de fleste andre - ingen behagelig rus, og masser af muskat-tømmermænd.
Jeg plejer dog at forblive skævere på tjald i længere tid end ham.

Jeg er sikker på at jeg ved at sammenligne hvordan jeg reagerer på et bredt udvalg af stoffer i forhold til hvordan andre reagerer kunne finde ud af hvilke leverenzymer der er på spil. Det vil nok bare være ret besværligt i længden. Med det ville da være en videnskabelig måde at gå til værks på, i stedet for den endeløse spekulation der er.

Min mor reagerer atypisk på codein (CYP2D6), cyclizin (CYP2C9), THC (CYP2C-familien), citalopram (CYP3A4 og CYP2C19) m.fl. hvis det kan bruges til noget. Jeg glæder mig godt nok meget til "muskatnøddemysteriet" er opklaret - både spørgsmålet om hvad den farmakologiske mekanisme er for rusen og spørgsmålet om hvorfor der er så stor individuel varians i rusen.

Medlem

Geografisk sted: hasselager
ja muskat nød er et fremragen kryderi og det burde blive ved det, men kan da tilføre at det har være brugt af de grønlanske shamaner førhen, men det er ikke et indicia for det burde blive brugt på ande end noget lækkert mad...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]