Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 20:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey!

En af mine venner, der selv har været på svampe før og har meget forstand indenfor emnet sagde, at svampene(fiske uplukkede) bliver forgiftet efter nattefrosten.

Han mente, at frosten gør at noget af saften krystalliserer sig og således bliver et giftstof udvundet af de psilosybinsyren.

Ville lige hører ad hvorvidt dette passer og om i ved mere omkring dette.. Har også hørt at svampene groer bedre efter nattefrosten og det er der alle er ude og plukke, så jeg kan ik lige få det til at hænge sammen.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Mærkelig myte, det er der ikke noget i.

Medlem

Så vidt jeg er orienteret skynder svampene sig at smide de sidste sporer når frosten kommer fordi de bliver klar over at det er ved at være sidste chance (Dette er selvfølgeligt i overført betydning da svampe ikke som sådan kan tænke og føle).
Det skulle være grunden til at der ofte er flere svampe at finde lige efter de første dage med nattefrost.

Mht. at de skulle blive giftige er jeg ret sikker på at dette ikke er tilfældet. Har dog hørt flere "kloge hoveder" sidde og fortælle vidt og bredt at det blå skær stilken kan få skyldes blåsyre, og at det er det man bliver skæv af :shock: ! De var dog ikke villige til at hive kilde-angivelser frem, eller til at lytte til fornuft, men det kan da være at det er noget lignende sludder din ven har hørt!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Svampe, hvilke svampe? Psi. azurescens behøver jo netop frosten som trigger. Det blå er psilocybin/-cin der oxiderer.
Det med at de skulle blive giftige efter frost, er noget vrøvl. Cellemembranerne brister ved frost og svampene bliver slatne.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordpolen
Kaktus Klausen skrev:
Svampe, hvilke svampe? Psi. azurescens behøver jo netop frosten som trigger. Det blå er psilocybin/-cin der oxiderer.
Det med at de skulle blive giftige efter frost, er noget vrøvl. Cellemembranerne brister ved frost og svampene bliver slatne.

Er det så stadig for sent af finde SN ???

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Nej, de kommer jo hvert år. Jeg kan jo umuligt vide om det er for sent der, hvor du bor. Her har frosten ikke været særlig hård endnu.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det passer ikke hvad din ven siger, det må være en vandrehistorie. Det har rigtig nok noget med frosten at gøre, men som Klausen siger så er det kun en positiv faktor ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]