Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 14:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted i vores solsystem
Hejsa

Jeg lider af ADHD og angst.
Og har de seneste 2 år været i behandling med Ritalin i diverse doser og udgaver.
Grundet en ordentlig røvtur ned i angst hullet, hvor jeg blev fuldstændig invalideret, valgte man og udskrive Oxopax til mig. Det er ca 1 år og 2 måneder siden. Jeg var på Oxopax i ca 2 måneder hvor jeg derfra blev skiftet til Lorazepam (Temesta) grundet ringere effekt (Tolerance). Jeg er nu på 5x1mg Lorazepam om dagen og har været det i snart 7 måneder. Jeg for stadig Ritalin.

Mit spørgmål til jer...
Er det forsvarligt og tage et CNS stof og Benzo sammen over så langtid..
Er nemlig begyndt at opleve nogle bivirkninger jeg ikke har haft/lagt mærke til før...
Nå Ritalinen virker, så får jeg læder agtige fødder og hænder.. De bliver kolde, men sveder typisk i håndfladerne og på fødderne samtidigt.
Jeg bliver lidt lyse blå/lyse lilla under neglene.. Men forsvinder igen nå jeg bevæger mig eller Ritalinens effekt stopper.
Men føleles lidt som om mit system ikke nå helt ud til "Enderne"

Har fået taget EKG i sommers, det var fint. Har fået målt iltmætning (dog uden at have taget ritalin på det tidspunkt) den var 98/99%
Blodtryk i forgårs: 146/84.
Blodtryk igår: 125/59 & 118/62, har dog ligget i sengen det meste af dagen.

Jeg har kontaktet læge og psykiater, men har kun snakket med sekretær, som er gået videre med det.
Har dog ikke hørt fra hverken Læge eller Psykiater...

Er det bare mig... Eller er det noget jeg skal gå videre med...

Nogen der har oplevet noget lignende?

Ser frem til at høre fra jer.

Medlem

Hej. Jeg har selv ADHD og angst.

Jeg vil mene at du skal stoppe med dine benzodiazepiner. De hjælper ikke ret meget når de er vandt i kroppen, og du får en KÆMPE røvtur når du skal af dem igen. De er så afhængigshedsskabende at det er vandvittigt. Abstinenssymptomerne minder om ADHD symptomerne, de bliver bare 100 gange værre.

Og nej. Selvfølgelig er det ikke en god ide at kombinere de to præperater.. Det er simpelthen grotest at læger gør det gang på gang. Hvis du endelig vil kombinere det, så lig doserne så LANGT fra hinanden som mulig. Det er næsten lige som at træde på speederen og bremsen samtidig hvis du kører bil ( Overdrivelse fremmer forståelsen, men det er bestemt ikke sundt)

At dine negle bliver lilla, KAN godt være et tegn på der er noget i vejen. Enten en forkert dosering af præperaterne, ELLER at dine angstsymptomer er så slemme, at der ikke løber tilstrækkeligt blod ud i fingrene ( Det sidste er dog rimelig ufarligt).

MIt råd: Fis ned og og sig til din psykiater at du ikke vil være hooked på de benzoer. Du kommer dog igennem et helvede. Et endnu større angsthelvede.

OT: Har du prøvet Strattera? Det gav mig en hjælpende hånd.. Men havde desværre en bivirking med hurtig puls..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
At dine negle bliver lilla, KAN godt være et tegn på der er noget i vejen. Enten en forkert dosering af præperaterne, ELLER at dine angstsymptomer er så slemme, at der ikke løber tilstrækkeligt blod ud i fingrene ( Det sidste er dog rimelig ufarligt).

Det kunne vel også skyldes ritalinens vasokonstriktion. Det passer i hvert fald godt med "får jeg læder agtige fødder og hænder.. De bliver kolde, men sveder typisk i håndfladerne og på fødderne samtidigt.
Jeg bliver lidt lyse blå/lyse lilla under neglene.. Men forsvinder igen nå jeg bevæger mig eller Ritalinens effekt stopper."
Det virker også som om mange oplever at få grim/mærkeligg hud på stimulanser, går ud fra det er det der menes med "læder-agtig"? :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]