Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 jun 2025 21:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 683 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 35  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hey psy, jeg skal igang med min første dyrkning af shrooms. Men i den pakke jeg fik til mine grow-kits, stod der intet om hvor meget vand der skulle tilføres, og i hvor lang tid. Jeg har læst lidt herinde, men har ikke rigtig kunne finde den rigtige tråd.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
jeg stod i nogenlunde samme situation som dig for en lille måneds tid siden, men havde heldigvis fået en vejledning med.
- fyld så meget vand kittet som muligt(gerne demineraliseret, da det kan speede processen lidt op).
- put låget på kittet og lad det 12 timer et sted som ikke er alt for inde lukket.
- held derefter det oveskydene vand fra som ikke er blevet optaget i næringsmediet.

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... =2&t=22519 her er forresten også et forum som kun omhandler growkits her burde du også kunne få svar på en masse spørgsmål.

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Junior medlem
Brugeravatar

Nogle der ved hvor man kan købe brun rismel og perlite der bliver brugt til PF tek?? hvis ikke, kan man bruge andre ting som kan erstatte dem ?? :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
helseforretninger eller superbrugsen og planteskoler.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har høstet omkring 100 gr. friske svampe fra mit grow kit over 2 flushs og derefter tørret svampene. Mit spørgsmål går på:

Hvor længe de kan holde sig?

Hvilke forhold der er de bedste?

Lige nu ligger de spredt ud på aviser rundt omkring derhjemme, men vil gerne gemme dem lidt af vejen måske i en æske eller lign. så ikke de fylder så meget.
what to do?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Du kunne starte med at kigge lidt rundt i svampe forummet. Der står masser af svar på den slags spørgsmål.

Citat:
Høst og tørring
Når dine svampe er klar til høst når hatten har foldet sig ud, og gerne før de har smidt sporerne, skal dette klares. Når du arbejder med growkittet, så sørg for at have så sterile omgivelser som muligt. Et par rene rengøringshandsker eller et par grundigt skrubbede hænder er et must. Plukningen foregår som regel ved at tage fat om svampens stok, helt nede ved vækstmediet, og herefter dreje svampen indtil den giver slip.

Efter høsten kan svampene holde sig i minimum et par dage, og over 1 uge i køleskab. Hvis de ikke skal indtages inden for en overskuelig periode (hvilket jeg stærkt kan anbefale :D), så skal de tørres. Dette skal ske på et sted med en OK luftgennemstrømning. Læg eventuelt svampene mellem to aviser og lad dem ligge til de er helt tørre. Dette tager ca. 2-5 dage, alt afhængigt af hvor og hvordan.

Tørre svampe giver en fin lyd når de brækkes over. De tørrede svampe vil veje ca. 1/10-del af den oprindelige vægt -- 200 gram friske vil således blive til ca. 20 gram tørrede -- og deres potens bliver tilsvarende større.

Det er ganske normalt at dine svampe bliver blå-farvede efter høst, specielt der hvor de har fået et tryk eller er blevet stødt. Den blå farve skyldes en oxidation af nogle af de aktive indholdsstoffer. Læs mere på Wikipedias side omkring psilocybin.

Efter tørring skal svampene helst opbevares tørt, mørk og køligt. For at sikre sig at de er opbevaret tørt kan man eventuelt vedlægge et hygroskopisk materiale. Hygroskopisk betyder at stoffet nemt optager vanddamp fra omgivelserne. I :roll: kan man købe 900g kalciumklorid for 25,95 kr. Dette kan puttes i eksempelvis kaffefiltre, lukkes med en elastik, og lægges i samme beholder som svampene.
Hvis svampene er meget fugtige, eller er udsat for meget fugt, vil kalciumkloriden langsomt ændre karakter og blive mere flygtig. Hvis det sker, så sørg for at skifte kalciumkloriden.
Tørrede svampe kan generelt holde sig i lang tid, hvis de er tørret ordenligt og bliver opbevaret på den bedst mulige måde.

Til en anden gang, så kig i denne tråd først.
Spørgsmål til growkits/growbox

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Min fejl men var nu også mest interesseret i svampenes holbarhed, og nu du skriver i lang tid. Ville de så kunne holde sig i f.eks. 2, 5 eller 10 år under gode forhold?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har haft tørret svampe opbevaret i 7-8 måneder uden problemer og de kunne sikkert have holdt sig meget længere (nok endda flere år), hvis det skulle være. Det handler alt sammen om at opbevare dem korrekt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

ja okay tror egentligt også at deres levetid i sidste ende kommer til at afhænge af hvor længe jeg kan holde mig fra dem :D tror bare jeg pakker dem lidt væk med et hygroskopisk materiale. Tak for hjælpen.

Medlem

Geografisk sted: dyre haven
Er der en venlig sjæl der kan.fortælle mig hvad der sker hvis ens grow når at smide spore inden man høster? Har nemlig læst et eller andet med at høste inden svampene smider deres spore...

Mvh neru

Donny: "why are you wearing that stupid bunny suit?"
Frank: "why are you wearing that stupid man suit?"

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ikke umiddelbart andet end at du står med et forbandet svineri i dit grokammer som følge af sporer overalt. Svampene skulle dog også være mest potente lige når sløret har sluppet, så det er bedst at plukke dem der.

Medlem

Geografisk sted: dyre haven
mange tak for det hurtige svar :)
.. jeg må være lidt hurtigere til at høste næste gang så haha, men synes dog at mine mazatapec er blevet ekstremt flotte :D

Donny: "why are you wearing that stupid bunny suit?"
Frank: "why are you wearing that stupid man suit?"

Junior medlem

Hej jeg er ny, så forstår ikke helt det hele så undskyld hvis jeg skriver det forkerte sted :-)
-men hvordan laver jeg sådan en kage ? :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er mange forskellige måde, hvorved du kan gro svampe. Det nemmeste for dig - da du er helt ny - ville nok være, at købe et growkit. Der har du alle de ting, der skal til for at kunne gro svampe. Så kan du jo se om det er noget for dig.

Hvis du senere hen beslutter dig for at starte selv fra bunden, så vil jeg anbefale "PF tek". Det er en nem måde hvorved du kan lave kager, som du kan kolonisere med svampesporer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sidder lige med et spørgmål der plager mig og håber på et hurtigt svar. Havde en forfærdelig hovedpine da vågnede i morges(kl 12.30) så omkring kl 14.00 tog jeg 2 iprener, og gik i seng igen og har nu fået to timers ekstra søvn. Har planlagt et mildt svampe trip her til aften med 2 venner(omkring 1,5g mexikanske) Mit spørgsmål er egentligt bare om de 2 inprener vil påvirke trippet? Regner med at indtage svampene omkring kl 20.00 hvilket vil være 6 timer efter iprenerne, hvad tror i?

Edit: ikke relevant længere, havde et svedigt trip, og mærkede ingen forskel.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Hej jeg er ny, så forstår ikke helt det hele så undskyld hvis jeg skriver det forkerte sted :-)
-men hvordan laver jeg sådan en kage ? :D

Kan varmt anbefale Lets grow mushrooms som Behindmind linker til. Har man bare lidt køkken-skills kan man sagtens starte med PF-TEK i stedet for at købe growkits, som kan være pebrede.

Ellers er der Mushroomgrowing made easy, som mange også har lært at dyrke svampe fra.

http://www.neurosoup.net/videos/Psilocy ... -Easy-130/

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Jeg kan ikke rigtig se fidusen med PF-Tek. Jeg synes det virker lidt fjollet. Tag glasset du vil dyrke i og fyld det ca. 80-90% med hel rug. Tøm rugen i en skål og hæld godt med vand i. Lad det stå 12-24 timer. Skyld det rent i et dørslag, kom det i føromtalte glas og trykkog det i ca. 45 min.
Det bliver vist ikke nemmere.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh.
@BehindMind
Hvor store og hvor mange huller skal man bore i en bedroller med ni kager i?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tag et 10mm bor og lav 3-4 huller øverst i hver side af kassen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 683 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 35  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]