>Bærnelin: Jeg har ikke skrevet man skal holde sig fra noget, jeg har ikke nogen tabuer omkring det her og jeg er uden for pædagogisk rækkevidde af kampagner og medier. Men dit indlæg har sikkert relevans for andre. Jeg anfører, at det er komisk og kan virke desperat og det mener jeg stadigvæk. Jeg har netop givet et eksempel som viser, at det ikke kun handler om rationalitet, men i høj grad også om ritual.
Folk må gøre hvad fanden de vil, det forarger ikke mig, men jeg synes som sagt det er komisk og til tider tragikomisk, når det ikke har bund i rationalitet men gøres i desperation for at komme et andet sted hen.
Jeg har oplevet mange mennesker få ødelagt deres liv og værdighed. De gik rundt som levende døde i en evig jagt og flere døde med et desperat og ulykkeligt udtryk i øjnene, den sidste tid af deres liv. At se folk sniffe giver mig fx. ubehag. Det minder mig om mange dårlige ting og også om min egen triste tid, som desperat og dybt afhængig. Heldigvis er jeg færdig med det.
Så det er ikke selve pluggingen, der rører mig, men at se mennesker miste deres sjæl med et tomt og desperat blik i øjnene.
Du forholder dig ikke til hvad jeg har skrevet. Jeg har netop nævnt det rituelle, og sat forskellen op mellem ritual og afhængighed. Der er en stor forskel. Er shamanerne i amazon-junglen dybt afhængige fordi de har nogle af de (sammenlignet med os ofte) mest komplekse og kontrollerede rituelle tilgange til indtagelse af stoffer? Og at de i mange tilfælde, ser selv samme rituelle indtagelsemetoder som lige så vigtige dele af hele processen, som selve stoffet? Du blander ritual(/indtagelsesmetode) og afhængighed sammen, i en kontekst som ikke handler om afhængighed. Bliver man afhængig af at tage et stof på én måde frem for en anden? Ja, for nogle stoffer, men det er grundet fysiske/kemiske/biologiske/fysiologiske forskelle, og ikke fordi man 'synes' det virker desperat.
Mit problemet med det du siger er netop, at du ikke forholder dig rationelt til det. Der er intet desperat over at indtage stoffer på den ene eller anden måde i sig selv. I en kontekst (f.eks. afhængighed) kan det være desperat. Og nej, det handler i mange andre tilfælde
ikke om desperation. Tag det eksempel Fjas kommer med ift. morfin, er det måske desperation? Eller er det, som alt peger mod, rationel tilgang til optimering af rusen alene? Som jeg igen, også beskrev i min post, vil der i langt de fleste tilfælde af afhængighed være psykosomatiske problemer som skal overkommes. Men du vælger at blande de to ting sammen. Og hvorvidt de psykosomatiske problemer er bundet i analt indtag, gennem næsen, IV, IM, sublingualt eller oralt er fuldstændig irrelevant for denne her diskussion.
Du skriver også at det i tilfælde ikke bunder i rationalitet, men et ønske om at komme et andet sted hen. Hvorfor er det, i første omgang, at vi tager stoffer? Det er for at komme i en anden tilstand! Hvis man ønsker at optimere dette, kan man f.eks. tage stoffer rektalt (igen som jeg skrev om i min forrige post). Det er NETOP en rationel tilgang. Selv for den afhængige, er det den rationelle løsning, på det problmet at opnå sit fix. Ikke en endelig sund løsning og god løsning imo. men en rationel tilgang ikke desto mindre.
Hvis du ikke har tabuer omkring det, synes jeg det er underligt du føler ubehag ved indtagelsesmetoden. Selvfølgelig bliver man påvirket af ens oplevelser, men du blander to ting sammen. Du har valgt at forbinde det at tage stoffer på én måde, med det at være afhængig og smadre sin tilværelse. Fair nok, hvis du bliver mindet om tidligere oplevelser, og ikke kan lide dette. Men det er ikke hvad tråden her handler om, der har vi et forum kaldet Medaljens Bagside. Jeg er personligt træt af at gang på gang se folk, i diverse forummer skrive negativt om forskellige indtagelsesmetoder, ud fra hvad de 'synes om det', og ikke hvorfor, én rute reélt er bedre end en anden.