jeg fik en PM fra en random dude, som ikke mente min dokumentation var tilstrækkelig, til trods for at han ikke selv har fremlagt nogen dokumentation for sine egne påstande. her er svaret:
Randomname skrev:
Emne: Hvorfor drømmer man ikke når man ryger dagligt?Lunokhod skrev:
Strengt taget omhandler det studie effekten af THC på deprimerede, og ikke dets effekt på drømme. Det lader til at der kunne være en effekt på REM søvnen, gennem de observerede ændringer, men om det er faktoren der spiller ind mht den manglende erindring af drømme vides ikke - og belyses heller ikke af deres forskning.
Ikke at det er super relevant, måske endda lidt flueknepperi, jeg ville bare påpege at du heller ikke kunne finde et studie der omhandler THC's effekt på drømme.

hvorfor skriver du det ikke bare i tråden i stedet for at PM'e mig. strengt taget temmelig irriterende. det var det bedste jeg kunne finde, så hvorfor accepterer du ikke bare det eller finder noget bedre selv. hvad ville du have, at studiet skulle være en spørgeskemaundersøgelse; "hvor tit drømmer du efter indtagelse af cannabis?" valgmuligheder: hver gang, hver 2-3 gang, sjældent, aldrig? suuper kedeligt studie som er ret uvidenskabeligt, og ikke undersøger den underliggende forklaring på fænomenet. der er relativt bred consensus om at vi drømmer hovedsageligt under REM-søvnen? og at drømme fra andre søvnfaser ikke kan erindres og er diffuse:
wikipedia skrev:
Dreams mainly occur in the rapid-eye movement (REM) stage of sleep—when brain activity is high and resembles that of being awake. REM sleep is revealed by continuous movements of the eyes during sleep. At times, dreams may occur during other stages of sleep. However, these dreams tend to be much less vivid or memorable.
hastigheden af øjets bevægelser i denne fase kan tolkes som et udtryk for aktiviteten. og når de i forsøget skriver:
Citat:
Both drugs reduced eye movements density with some tolerance developing to this effect. Stage 4 tendend to increase with drug administration. Abrupt withdrawal led to extremely high densities of eye movement, increased rapid eye movement (REM) durations
ergo: mindre aktivitet under REM-søvnen, og med en rebound effekt når den regelmæssige brug ophører. TCH undertrykker altså REM-fasen. derfra er det nærliggende at drømmesøvnen også undertrykkes.
ydermere er det muligt at THC's effekt på hukommelsen og REM-søvnen er interrelaterede på en måde. der er i hvert fald teorier der går på at REM-søvnen spiller en rolle i konsolidering af visse typer hukommelse.
wikipedia skrev:
According to one theory, certain memories are consolidated during REM sleep. Numerous studies have suggested that REM sleep is important for consolidation of procedural memory and spatial memory. (Slow-wave sleep, part of non-REM sleep, appears to be important for declarative memory.) A recent study[10] shows that artificial enhancement of the non-REM sleep improves the next-day recall of memorized pairs of words. Tucker et al. demonstrated that a daytime nap containing solely non-REM sleep enhances declarative memory but not procedural memory.[11] The role of REM sleep in memory, however, is not without its doubts. Monoamine oxidase (MAO) inhibitors and tricyclic antidepressants can suppress REM sleep, yet these drugs show no evidence of impairing memory. On the contrary, some studies show MAO inhibitors improve memory. Moreover, one case study of an individual who had little or no REM sleep due to a shrapnel injury to the brainstem did not find the individual's memory to be impaired. (For a more detailed critique on the link between sleep and memory, see Ref.[12])