Er godt nok ikke den største ryger, men jeg kan da lide at bruge hash rekrationelt.
Nu holder Cutters og tv-2 værtens argumenter dog ikke helt. En god sjat kommer også fra lokale growers der ikke nødvendigvis samarbejder med bander, men bare vil have en lille skilling ved siden af.
To af mine kammerater har solgt hash for bander før (1 for HA, og den anden for bandidos) fordi de ikke kunne få jobs, så Cutters argument på det punkt er ganske korrekt, men hvad han ikke får med, er bandernes synlighed frem for en privat grower. De unge går jo til banderne, ikke bare fordi de altid mangler folk til at formidle deres stoffer, men fordi de er den mest åbenlyse måde at gøre det på.
Interviewet er IMO ikke som sådan en trussel for legaliseringen, da legaliseringen kan indføres på grundlag af at forhandleren/shoppen skal kunne dokumentere at hans produkt ikke kommer fra en bande, eller at forhandleren skal have en direkte forbindelse til grower. Svindel kan stadig forekomme på det punkt, ja, men ved så vidt muligt at fjerne bander fra vejen fra grow til salg er der hvor der skal trædes ind.
Faktummet at hash har været brugt i mange tusind år, ikke bare rekreationelt, men også medicinsk, bør også indgå som en del af overvejelsen.
Det primære problem ligger i misbrug og hvordan det kan forebygges. Et eksempel er alkohol; det er lovligt, farligt og det kan sagtens misbruges. Roden i dette ligger primært i skolen, hvor ungerne lærer at frygte stoffer, ikke respektere dem og deres indvirkning på kroppen.
Som regel når man hører om stoffer, er det en meget autoritært påklædt strisser der kommer ind og fyrer løgne og skræmmehistorier af. I mine øjne siger strisseren at det er overdrevent farligt at ryge hash og samtidigt informerer at loven strengt siger NEJ.
Tænk tilbage til da i var børn og jeres mor kom med løftet pegefinger og sagde "NEJ, DET MÅ DU IKKE", hvad skete der så, gjorde i det alligevel? Det er det samme strisseren gør når han holder foredrag på en skole, men, bum, til næste fest får man det prøvet selvom man ikke må. I stedet for, kort og kontant, at sige NEJ, så sig hvordan stoffet skal behandles, hvad man kan komme ud for UNDER NORMALE OMSTÆNDTLIGHEDER og informere hvad der sker hvis man decideret misbruger det givne stof.
-nogle kan ikke tåle hash generelt, eller visse typer/sorter og bliver paranoide. Her er løsningen: lad være med at gøre det igen.
-Man lærer ikke at regulere dosis (bare se folk der kommer og spørger om hvor meget hash han/hun kan tåle). løsning: to sug i joint, læg den til side i et par min, to sug igen osv.
-Introduktionen af "de voksnes" stoffer til børn og unge, skal ikke være tabu, de skal vide at de skal passe på, akkurat som med hoveedpinepiller og anden medicin, da der kan opstå bivirkninger
-Til sidst skal man gøre en overvejelse om man har viljestyrken til at bruge et stof, hvor der er risiko for at rusen er afhængighedsdannende.
En tilføjelse til min ellers så lange post:
Citat:
"Giv mig ikke skylden for jeres fucked up børn. I røg selv hash engang. I ryger selv til julefrokoster og firmafester. I skal lade jeres børn have deres ungdom," siger Kudder Merhi.
Korrekt, min mor røg selv hash som ung, og efter jeg flyttede hjemmefra fik jeg at vide af hende "Jeg er ligeglad om du ryger hash, bare lov mig at du gør det med samme ansvar og respekt som du ville have for medicin". Ungerne skal have deres ungdom, det er en fase med eksperimenter og en masse nyt. Vid, kære forældre, at det er jeres opgave at guide jeres poder sikkert igennem denne fase, men at massemedierne ikke bestemmer hvordan I og jeres børn skal gøre det; det er op til jer.
Hvis I som forældre har prøvet hash før, så sæt jer i dialog, og ikke bare sig "NEJ" med løftet pegefinger, men fortæl hvorfor. Havde i en dårlig oplevelse? så del den med jeres børn i stedet for at lukke af. Jeres autoritet er ikke fuldkommen, og ungerne vil meget gerne vide HVORFOR!, det er derfor de prøver alligevel.