Faktisk
tror jeg at du tager fejl, og at mange varianter ville kunne "lære" at vokse under 4/4 eller 6/6 for den sags skyld. Taler du af erfaring eller formodning?
Jeg har ledt lidt efter nogle der dyrker hamp på denne måde, men kunne kun finde forum-tråde om folk der af ukendte årsager var interesserede i at blomstre med den slags dagrytme.
Til gengæld fandt jeg
denne tråd, som beskæftiger sig med brugen af 12 timers lys, 5,5 timers mørke, 1 timers lys, 5,5 timers mørke til vækst-fasen.
Ud fra den lader det til at metoden fungerer fint til C. Sativa, med få undtagelser. Der er også nogen i tråden der kort kommer omkring brugen af en 4/4 rytme.
Flux. skrev:
hvorfor skulle man køre 4/4 cyklus?
hvorfor ikke bare 18/6 til vegge og 12/12 til blomst, det er da almen kendt.
Ovennævnte metode og 4/4 kunne fx bruges til:
1: At hindre de voksende planter i at blive alt for høje hvis man både har vækst og blomstring kørende samtidig.
2: Det kunne give en mere busket plante (og i følge tråden jeg linker, åbenbart også en plante med kortere mellem vækstpunkter.)
3: Det mindsker strømforbruget
4: Måske bruges til at holde mødre under, så deres lystimer begrænses så meget som muligt, uden at komme til at sætte dem i blomst.
At 18/6 og 12/12 er almen kendt, betyder på ingen måde at det er den eneste løsning. Det er nok nærmere løsningen der generelt fungerer for alle (man kunne måske kalde det "idiot sikkert" i mangel på et bedre udtryk).
I tråden jeg linker til, lader det fx til at planter opfostret under 12 tændt, 5,5 slukket, 1 tændt, 5,5 slukket er hurtigere til at gå i blomst når denne påbegyndes - det kunne jo tyde på at denne type døgnrytme er mere fordelagtig end den konventionelt antagede 18/6.

Jeg siger ikke at det definitivt er bedre, blot at der er andre muligheder end 12/12 og 18/6 - og at mange af dem formodentligt kan være bedre i visse situationer, måske endda bare generelt bedre.
På den negative side vil mere tænd/sluk slide en del på HID'er, men oftest er planter i vækst vel også under CFLer eller lysstofrør.