Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 16:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Farver i det blå spektrum skulle vist være bedst, for kaktus dyrkning

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Kan du gøres uden? mine har nået en enkel centimeters højde, og tvivler på at de kan overleve at gå i dvale i gennem vinteren, vil de kunne overleve i en sydvendt vindueskarm eller vil de dø grundet for lidt lys eller blot vintervokse?

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Dedikeret medlem
Brugeravatar

De burde godt kunne overleve :) såede første gang sidste år, og de var kun en lille cm lange. Lod dem stå i det sydvendte vindue, vinteren over og de gror rigtig godt i nu :)
Om man skal tage dem væk fra vinduet ovre vinteren, må du selv søge eller en mere erfaren kaktus ekspert udtale sig om. Som du nok allerrede ved, så skal de store af kaktusserne væk fra vinduet, så de kan komme i hi, om de små også skal pas.
Håber det var til hjælp.

Bomlee

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
jo lidt hjælp var det da, og tak for den :)

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Et link enhver mand bør tjekke, hvis man gror kaktus
http://www.sacredcactus.com/index.htm

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Den første underjordiske by over jorden
Et link enhver mand bør tjekke, hvis man gror kaktus
http://www.sacredcactus.com/index.htm

Ja, der er meget god info at hente. At manden så også har en skrue løs, gør kun læsningen mere underholdende :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg kunne rigtig godt tænkte mig at gro min egen kaktus helt fra bunden, så ville jeg vente nogle år og så spise den.
Nu går det fremad med kaktusguiden her på psy, og det glæder mig!

Når jeg så først har fået mine frø til at spirre, hvad gør jeg så?
Hvordan skal jeg pleje den?

Nu er det sådan at jeg ønsker en kaktus der egentlig bare kan stå i min vindueskarm og ikke er tidskrævende at passe. Er dette overhovedet muligt?
Hvis jeg kan få mig et kaktus trip om 5 år, så ville jeg være glad. :-)

Med venlig hilsen
den Sorte.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du plejer den som alle andre planter?
Jorden skal være lettere fugtig det første år. De skal ikke have gødning det første år. Næste år kan du begynde med gødning. Pas den ligesom andre planter.

Medlem

Geografisk sted: Odense
nogen der kan anbefale at dyrke 20 stykker peyote kaktus i et mini aquaponisk system??
jeg har et 500Liters akvarium, med nogen fisk der hele tiden skider,
(masser af ammonia, som jeg kan omdanne til nitrater, ved hjælp af lidt magi)
jeg har haft akvariet i meget lang tid nu, og fiskene smiler næsten til mig, fordi de er så glade...
ihvertfald når jeg har fået rigeligt med svampe...
Nu tænker jeg at jeg har haft masser af succes med hydroponiske systemer til alle mulige planter, og jeg har stortset været velsignet med heldet hver gang, selvfølgelig er jeg enorm hurtig til at researche alt så jeg kan tilpasse mig og undgå problemer, så det har ikke kun været held.. men en masse dedikeret viden..
Jeg kender rigtig godt til aquaponiske systemer, og jeg tænker at hvis jeg kan administrere det optimalt, så kan jeg vel også få nogen succesfulde planter. og denne gang vil jeg ikke have store hamp planter til at fylde hele væggen, jeg har for mange besøgende for tiden, så det eneste jeg kan gro er svampe og kaktusser... svampe fordi de kan gemmes væk i mørket.. og kaktusser fordi ingen mistænker dem for noget ondt.... de ser flotte og harmløse ud, det er de vel også......
ja det var det jeg ville sige... er der nogen der kan fylde mig ind med noget??? når det handler om dyrkning, i jord. så ved jeg hvad jeg skal vide. både fra såning til høst og tørring og meskalin udtræk osv.. så hvis nogen af jer har svært ved at dyrke kaktusser generelt så kan i bare skrive til mig, jeg har lidt erfaring efterhånden med at dyrke det... det er først nu efter nogle års erfaring jeg har overvejet at koble dem til mit akvarium.. jeg stræber altid efter at gøre det mere, spændene at kigge på, og følge med i... og det er meningen med det hele...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Hydroponics og kakti lyder ret paradoksalt IMO... og så er det lige pludselig ikke særligt stealth længere er jeg ret sikker på ;)

Medlem

Hydroponics og kakti lyder ret paradoksalt IMO... og så er det lige pludselig ikke særligt stealth længere er jeg ret sikker på ;)

der er bare ikke nogen, som jeg kender der ved at de her kakti er indeholdene ting man tripper på...
og jo mere fancy det ser ud, jo mere en spændene hobby synes folk det er... og jeg har jo terrarier,
med både kødædende planter, og nogen med eksotiske dyr...
så kaktusserne, de blender jo bare ind....
ikke nogen jeg kender ud over dig som der kender deres formål..
ellers holder de bare deres kæft fordi de tror jeg ikke er typen der ved sådan nogen ting..
lige meget hvilken en af de to de er så er jeg fredet...
... haha.. og dig har jeg aldrig haft rendende herhjemme endnu..
men det mangler bare..

jeg kunne bogstaveligt talt gro rød fluesvamp i det fri, og hvis jeg sætter en lille lampe op så det ser fint og flot ud, så tror de mennesker jeg har på besøg bare at det er lidt pynt...
jeg er åbenbart typen alle ikke mistænker for at ville gøre brug af nogen substanser.....
konstant stealth mode her ovre... jeg vil ikke blære mig med at jeg kunne rende rundt med en pistol i det fri, uden at folk ville være lidt bekymret, men hvis jeg putter en blomst i løbet... så det lige før jeg kan tillade mig at hænge den op på væggen.... EJ OKAY jeg overdriver :P HAHAHA

Dedikeret medlem

Er ikke helt sikker på, om du med aquaponics mener hydroponics. Aquaponics er en kombination af et akvarie, hvis vand bruges til et hydroponics system, således at de reststoffer der udskilles af fiskene agerer gødning for planterne. Det bruges efterhånden i stor stil i forbindelse med kommerciel opdræt af fisk, da det dels spare behovet for en masse filtration og dels giver en sekundær indtægt / er mere miljøbevidst.

Jeg tror ikke at aquaponics vil fungerer til kakti, da vandet simpelthen er alt for gødet til deres smag.

Hydroponics kunne nok fungerer til nogle typer hurtigt voksende kakti, men jeg forestiller mig, at det ville være ret svært at få det finindstillet.

Til lophophora vil det nok kun fungerer, hvis du lavet et ebbe/flod anlæg, der vander 7-12 gange henover sommeren - og planterne står i almindelig kaktus jord. Og så var det måske ligeså let, at løfte vandkanden, de par gange. :P

Medlem

Er ikke helt sikker på, om du med aquaponics mener hydroponics. Aquaponics er en kombination af et akvarie, hvis vand bruges til et hydroponics system, således at de reststoffer der udskilles af fiskene agerer gødning for planterne. Det bruges efterhånden i stor stil i forbindelse med kommerciel opdræt af fisk, da det dels spare behovet for en masse filtration og dels giver en sekundær indtægt / er mere miljøbevidst.

Jeg tror ikke at aquaponics vil fungerer til kakti, da vandet simpelthen er alt for gødet til deres smag.

Hydroponics kunne nok fungerer til nogle typer hurtigt voksende kakti, men jeg forestiller mig, at det ville være ret svært at få det finindstillet.

Til lophophora vil det nok kun fungerer, hvis du lavet et ebbe/flod anlæg, der vander 7-12 gange henover sommeren - og planterne står i almindelig kaktus jord. Og så var det måske ligeså let, at løfte vandkanden, de par gange. :P

eftersom at Kaktus ikke ligefrem er plantetypen som der skal bruge meget vand..
ja så er man nød til at indstille det aquaponiske system efter kaktussernes behag..
men det skulle eftersigende kunne lade sig gøre, ved at man vander en gang om dagen faktisk:
sådan er mit system ved at blive indstillet:
de kaktusser som jeg har med at gøre, har groet i lang tid, omkring 4 år.
så de har fået rigeligt tid til at danne dybde ved rødderne.
så jeg har tænkt mig at benytte mig af at grave rødderne langt ned i det "gravel".
også kun en brøkdel af de rødder bliver dækket af vand...
ja det er en flood and drain, ebb and flow... what ever.. :P
timeren står til en gang om dagen, selvom de mennesker som jeg kender, som der dyrker kakti i aquaponics.. har haft rigeligt succes med at gro kaktusser sammen med andre planter, og deres system vander flere gange om dagen...
jeg har kun kendt de her mennesker i omkring 1 uge nu... men jeg henvendte mig på et andet forum.. hvor jeg fik svar fra dem.. og de bruger det system som jeg har tænkt mig at efterligne med mit lille akvarie... de er bare lidt mere mangfoldige, og bruger flere planter ved siden af hinanden... da jeg er inspireret tror jeg at jeg vil gøre det samme...
med nogen sukkulente planter... så jeg får et smukt syn, i planternes mangfoldighed.

Medlem

[quote=

Hydroponics kunne nok fungerer til nogle typer hurtigt voksende kakti, men jeg forestiller mig, at det ville være ret svært at få det finindstillet.[/quote]

nu skal du huske på at aquaponics er ment til at være de mest skånsomme mod planter af enhver art...
især i sammenligning med hydroponics...
og gødningsforholdene bestemmes af mængden af fisk, og måden fiskene lever på... hvis jeg havde fisk der sked meget ville de nok være en gene fremfor en hjælp... men de her er nogen meget renlige fisk... og jeg har en sammensætning af forskellige arter der alle bidrager på den ene og den anden måde.. og det gør det også nemmere at holde en balance i systemet...

Dedikeret medlem

Fedt, at det rent faktisk var aquaponics, det er en fantastisk måde at kombinere tingene på.

Det lyder bestemt interessant - og jeg kan også godt forestille mig en del hurtigtvoksende kakti, der ville have det ganske fint i grus med mildt gødet vand en gang om dagen. Men jeg tror stadig ikke, at langsomt voksende arter som lophophora vil have det godt med vand så ofte og så rigt på kvælstof som vandet i aquaponics er.

Fordelen ved hydroponics er jo, at hvor man i aquaponics kun i ringe grad kan styre sammensætningen af næringen i vandet, kan man styrer både koncentration og sammensætning i hydroponics. Samt regulerer pH'en, uden at skulle tage højde for fiskenes behov.
Jeg er derfor heller ikke enig i, at aquaponics skulle være mest skånsomt, da det er mere begrænset end hydroponics.

Jeg håber dog at dit projekt vil lykkedes, jeg har aldrig selv forsøgt mig, så mine tanker er blot teori. :)

Medlem

Det lyder bestemt interessant - og jeg kan også godt forestille mig en del hurtigtvoksende kakti, der ville have det ganske fint i grus med mildt gødet vand en gang om dagen. Men jeg tror stadig ikke, at langsomt voksende arter som lophophora vil have det godt med vand så ofte og så rigt på kvælstof som vandet i aquaponics er.

Fordelen ved hydroponics er jo, at hvor man i aquaponics kun i ringe grad kan styre sammensætningen af næringen i vandet, kan man styrer både koncentration og sammensætning i hydroponics. Samt regulerer pH'en, uden at skulle tage højde for fiskenes behov.
Jeg er derfor heller ikke enig i, at aquaponics skulle være mest skånsomt, da det er mere begrænset end hydroponics.

Jeg håber dog at dit projekt vil lykkedes, jeg har aldrig selv forsøgt mig, så mine tanker er blot teori. :)

tak fordi du nævner at dine tanker blot er teori, det letter for hjernen men bare for at være punktlig alligevel:

lophophora vs hurtigtvoksende kakti, det ville måske være nemmere, med hurtigt voksende kakti, men det bliver aldrig nemmere hvis jeg ikke gør et forsøg med lophophora.

hydroponics vs aquaponics: ja du kan godt styre til de mindste mL, af hvor meget gødning du putter i, jeg har prøvet det.. med cannabis, og vandmeloner, tomater osv.. men nej, aquaponics vil altid være mere skånsomt...
med hydroponiske setups, bygges der altid salt op.. hvilket er et problem, fordi det forgifter.. hvilket især er farligt hos en så følsom plante som lophophora.. derfor er der lidt højere maintenance krav.

ved aquaponics, er det nemt at undgå saltopbygning, ser du: afføringen fra fiskene, bliver nedbrudt af bakterier, til nitrit salte, også endnu en gang til nitrater.. også bum organisk føde for planterne... en anden ting man kan gøre for at optimere økosystemet:
der er noget der hedder vermaponics... og du kan se en video om det her:
http://www.youtube.com/watch?v=3VObZy8n0u8

det er nemlig levende orme man tilsætter ned til rødderne.. og de får virkelig bare enhver plante til at trives fordi de balancere systemet og lever af meget af det der er uønsket...

pH niveauerne: pH værdien er meget balanceret i et akvarium, især med den rigtige kombination af dyreliv i akvariet.
og der er pH op og ned lavet specifikt til akvarier. sjældent nødvendigt.

se ham hers video:
http://www.youtube.com/watch?v=g3gQ_OXREo8
han har en hel del at fortælle om de forskellige systemer.. pros and cons.

næringen i vandet: det siger jo sig selv jo flere fisk du har jo mere ammoniak, og derved mere nitrater,
jo mindre fisk, jo mindre nitrater... det er ikke meget sværere et regne stykke end det..
det eneste du skal tilsætte regnestykket er:
find de rigtige ppm niveauer.
find den rigtige pH værdi.
find den rigtige temperatur.
også er man godt kørende.

også er det mere skånsomt fordi det er organisk.

konklusion:
det er altid bedre at bruge aquaponiske systemer, overfor hydroponiske systemer.
tak for support.

Dedikeret medlem

Salt ophobning i hydroponics er kun et spørgsmål om manglende forståelse for vandkemi/dårlig regulation, that's it. Såfremt der ikke er et UV-filter koblet til systemet, er der rigeligt med mikrobielt liv i et hvert system. Alternative kan forskellige biofiltre også tilkobles.

Nu tog jeg mig tid til, at læse mig igennem video nr. 2 du postede. Det er da ganske rigtigt, at hydroponics kræver vedvarende tilførsel af pH regulation og gødning. Om der tilføres dette, eller den 5-5-5 NPK gødning og kraftige P/K gødning ved blomst/frugtdannelse, som vedkommende der har lavet videoen er nød til at tilføre sit system (hver 3. time, med P/K'en), kan dog vist komme ud på det samme.

Det er et gennemført set-up vedkommende har sig, men det siger jo intet om, hvordan det er i forhold til hydroponics. Jeg tror også, at hovedkilden til hans (tilsyneladende) succes beror på, at han har planterne i jord og han skifter jorden mellem hver cyklus. Det giver en tilførsel af mikronæringsstoffer og andre ting, som ellers ville blive et problem på sigt, hvis han kørte i et inertmedie alene med affaldsprodukterne fra hans fisk.
Typisk har kommercielle aquaponics, hvilket er de eneste jeg har stiftet bekendskab med, planter i et inertmedie / netpotter - og ikke i jord der vandes med vand fra fiskene. Ofte et NFT ligende set-up eller DWC.

Omkring pH, var pointen netop, at man med aquaponics er fastlåst omkring det pH-niveau fisk og specifikke mikroorganismer trives indefor. I hydroponics er der kun planterne at tænke på.

Aquaponics er perfekt til vegetativ vækst af stort set alle stedsegrønne planter og utroligt effektivt, rent ressourcemæssigt. Derudover er vandet smækfyldt med alle mulige gode organiske forbindelser, som fremmer livet i rizhosfæren.
Om det er mere skånsomt, fordi alle de uorganiske næringsstoffer, kommer fra organiske kilder, ved jeg ikke helt om jeg er med på.

Pointen her er, at der ikke er nogen én ting, der er den definitivt bedste, men derimod, at alt har sine fordele og ulemper, afhængigt af inden for hvilke rammer et givent problem skal løses.

Medlem

Salt ophobning i hydroponics er kun et spørgsmål om manglende forståelse for vandkemi/dårlig regulation, that's it. Såfremt der ikke er et UV-filter koblet til systemet, er der rigeligt med mikrobielt liv i et hvert system. Alternative kan forskellige biofiltre også tilkobles.

ja jeg er ikke sikker på at jeg er enig med dig.. man møder dog nogen af de samme udfordringer som man gør med aquaponics, især altid at luftstenene de lukker til..
i min erfaring er det noget af det der skal skiftes oftest.
men så kan man argumentere at man ikke bruger luftsten, fordi man vil køre et flood and drain system.
så ja saltophobning kan da helt klart reguleres,

[/quote]
Nu tog jeg mig tid til, at læse mig igennem video nr. 2 du postede. Det er da ganske rigtigt, at hydroponics kræver vedvarende tilførsel af pH regulation og gødning. Om der tilføres dette, eller den 5-5-5 NPK gødning og kraftige P/K gødning ved blomst/frugtdannelse, som vedkommende der har lavet videoen er nød til at tilføre sit system (hver 3. time, med P/K'en), kan dog vist komme ud på det samme.
[/quote]
nu har jeg ikke tænkt mig at putte mine kaktusser i blomst, de får en konstant vegetativ livscyklus. før de høstes til at blive ædt.

[/quote]
Det er et gennemført set-up vedkommende har sig, men det siger jo intet om, hvordan det er i forhold til hydroponics. Jeg tror også, at hovedkilden til hans (tilsyneladende) succes beror på, at han har planterne i jord og han skifter jorden mellem hver cyklus. Det giver en tilførsel af mikronæringsstoffer og andre ting, som ellers ville blive et problem på sigt, hvis han kørte i et inertmedie alene med affaldsprodukterne fra hans fisk.
Typisk har kommercielle aquaponics, hvilket er de eneste jeg har stiftet bekendskab med, planter i et inertmedie / netpotter - og ikke i jord der vandes med vand fra fiskene. Ofte et NFT ligende set-up eller DWC.
[/quote]
du er nød til at se flere aquaponics videoer for at kunne konstatere:
"aquaponics er ikke effektivt, medmindre man gør alt på præcis samme måde som han gør"
hvilket er det som jeg tolker ud fra det du skriver.
jeg har set flere videoer, med både hydroponics og aquaponics, og jeg hylder dem begge, især overfor jord medier. men i det her tilfælde vil jeg stadig argumentere for aquaponics og deres effektivitet.
hydroponiske systemer er da ikke dårlige det er jeg enig med dig i, men er de så gode som aquaponiske systemer?
efter grundig efter tænkning vil jeg sige at det er helt afhængig af den person der dyrker dem.
hvis man ikke forstår sig på fisk i forvejen fx, så skal man nok ikke hoppe ud i aquaponiske systemer.
men nu har jeg haft akvarier i et stykke tid, og jeg ved hvad der skal til for at der er en god balance.

[/quote]
Aquaponics er perfekt til vegetativ vækst af stort set alle stedsegrønne planter og utroligt effektivt, rent ressourcemæssigt. Derudover er vandet smækfyldt med alle mulige gode organiske forbindelser, som fremmer livet i rizhosfæren.
Om det er mere skånsomt, fordi alle de uorganiske næringsstoffer, kommer fra organiske kilder, ved jeg ikke helt om jeg er med på.
[/quote]
faktisk så kan man stille sig på begge sider af den konflikt, fordi videnskabsmændene er endnu ikke kommet frem til resultater om hvorvidt organiske medier som aquaponiske medier, kan differentieres i forhold til hydroponiske systemer.
men jeg holder mig på den side som jeg har holdt mig på så vidt, desuden så skal man jo skifte vand i ethvert system,
og der er det blevet bevidst at hydroponiske systemer har for meget affald, det fandt man ud af da cannabis blev lovliggjord i canada, og alle skiftede deres vand ud, så fik man problemer med det mikrobiologiske liv i kloaksystemerne.
jeg husker ikke helt om det var hvad der rent faktisk skete. men deromkring.

[/quote]
Pointen her er, at der ikke er nogen én ting, der er den definitivt bedste, men derimod, at alt har sine fordele og ulemper, afhængigt af inden for hvilke rammer et givent problem skal løses.[/quote]
jeg er enig.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tjekker gulvtæppet efter rester.
Xenofanes skrev:
- Høst/Podning
- Forbedredelse til indtagelse

Kan du godt strege af, der er allerede 2 rigtig gode tråde der. Vi takker KK og Syreperlen :)

Jeg kan sgu ikke lige finde Høst/podning tråden, og står akut og skal bruge den (for at prale lidt skal jeg til at høste min 1,5 m san pedro) er der en der kan smide linket op her?

Mvh

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Podning:
viewtopic.php?t=10425

Tilberedning/høst
viewtopic.php?f=1&t=6776
viewtopic.php?f=1&t=49173

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]