Salt ophobning i hydroponics er kun et spørgsmål om manglende forståelse for vandkemi/dårlig regulation, that's it. Såfremt der ikke er et UV-filter koblet til systemet, er der rigeligt med mikrobielt liv i et hvert system. Alternative kan forskellige biofiltre også tilkobles.
ja jeg er ikke sikker på at jeg er enig med dig.. man møder dog nogen af de samme udfordringer som man gør med aquaponics, især altid at luftstenene de lukker til..
i min erfaring er det noget af det der skal skiftes oftest.
men så kan man argumentere at man ikke bruger luftsten, fordi man vil køre et flood and drain system.
så ja saltophobning kan da helt klart reguleres,
[/quote]
Nu tog jeg mig tid til, at læse mig igennem video nr. 2 du postede. Det er da ganske rigtigt, at hydroponics kræver vedvarende tilførsel af pH regulation og gødning. Om der tilføres dette, eller den 5-5-5 NPK gødning og kraftige P/K gødning ved blomst/frugtdannelse, som vedkommende der har lavet videoen er nød til at tilføre sit system (hver 3. time, med P/K'en), kan dog vist komme ud på det samme.
[/quote]
nu har jeg ikke tænkt mig at putte mine kaktusser i blomst, de får en konstant vegetativ livscyklus. før de høstes til at blive ædt.
[/quote]
Det er et gennemført set-up vedkommende har sig, men det siger jo intet om, hvordan det er i forhold til hydroponics. Jeg tror også, at hovedkilden til hans (tilsyneladende) succes beror på, at han har planterne i jord og han skifter jorden mellem hver cyklus. Det giver en tilførsel af mikronæringsstoffer og andre ting, som ellers ville blive et problem på sigt, hvis han kørte i et inertmedie alene med affaldsprodukterne fra hans fisk.
Typisk har kommercielle aquaponics, hvilket er de eneste jeg har stiftet bekendskab med, planter i et inertmedie / netpotter - og ikke i jord der vandes med vand fra fiskene. Ofte et NFT ligende set-up eller DWC.
[/quote]
du er nød til at se flere aquaponics videoer for at kunne konstatere:
"aquaponics er ikke effektivt, medmindre man gør alt på præcis samme måde som han gør"
hvilket er det som jeg tolker ud fra det du skriver.
jeg har set flere videoer, med både hydroponics og aquaponics, og jeg hylder dem begge, især overfor jord medier. men i det her tilfælde vil jeg stadig argumentere for aquaponics og deres effektivitet.
hydroponiske systemer er da ikke dårlige det er jeg enig med dig i, men er de så gode som aquaponiske systemer?
efter grundig efter tænkning vil jeg sige at det er helt afhængig af den person der dyrker dem.
hvis man ikke forstår sig på fisk i forvejen fx, så skal man nok ikke hoppe ud i aquaponiske systemer.
men nu har jeg haft akvarier i et stykke tid, og jeg ved hvad der skal til for at der er en god balance.
[/quote]
Aquaponics er perfekt til vegetativ vækst af stort set alle stedsegrønne planter og utroligt effektivt, rent ressourcemæssigt. Derudover er vandet smækfyldt med alle mulige gode organiske forbindelser, som fremmer livet i rizhosfæren.
Om det er mere skånsomt, fordi alle de
uorganiske næringsstoffer, kommer fra organiske kilder, ved jeg ikke helt om jeg er med på.
[/quote]
faktisk så kan man stille sig på begge sider af den konflikt, fordi videnskabsmændene er endnu ikke kommet frem til resultater om hvorvidt organiske medier som aquaponiske medier, kan differentieres i forhold til hydroponiske systemer.
men jeg holder mig på den side som jeg har holdt mig på så vidt, desuden så skal man jo skifte vand i ethvert system,
og der er det blevet bevidst at hydroponiske systemer har for meget affald, det fandt man ud af da cannabis blev lovliggjord i canada, og alle skiftede deres vand ud, så fik man problemer med det mikrobiologiske liv i kloaksystemerne.
jeg husker ikke helt om det var hvad der rent faktisk skete. men deromkring.
[/quote]
Pointen her er, at der ikke er nogen én ting, der er den definitivt bedste, men derimod, at alt har sine fordele og ulemper, afhængigt af inden for hvilke rammer et givent problem skal løses.[/quote]
jeg er enig.