Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 10:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Hvis man overvejer at benytte MDMA til behandling af PTSD tror jeg det kan være gavnligt for både "patient" og en evt. sitter, at på forhånd læse den behandlingsmanual MAPS benytter til at efteruddanne terapeuter med: MDMA-Assisted Psychotherapy for the Treatment of Posttraumatic Stress Disorder

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Om det er noget du selv kan gøre, kommer nok an på traumets intensitet. Et særligt intenst traume der bliver forløst kan måske, desværre, føre til selvskade. Derfor er det bedst at have en sitter med, som selvfølgelig har taget stoffer før. Ellers er kroppen god til at sige fra hvis du kommer for dybt ud: Enten ved at du dissocierer, eller simpelthen bliver ædru igen.

Ædit: Der står en masse omkring psykoterapi vha. psykedelika på den her side http://www.psychedelicpsychotherapy.com/ den er godt nok ikke oppe nu, den var heller ikke særlig brugt så den er måske blevet taget ned, men her er/var en mere praktisk tilgang, som du selvfølgelig også ville have brug for.

Er tvivlsomt hvor god kroppen er til at "sige fra" eller "blive ædru" igen, under kraftig påvirkning af MDMA. Om man rammer et for ømt punkt eller ej.

nej det kan vel slå fejl, men jeg ved det er muligt (og at det generelt er noget der vil ske). Har da også hørt om flere der er dissocieret pga. overdosering af noget psykedelisk.
Det er ikke fordi jeg undervurderer farende.

Okay, jeg formulerede mig ikke så godt i første indlæg

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Om det er noget du selv kan gøre, kommer nok an på traumets intensitet. Et særligt intenst traume der bliver forløst kan måske, desværre, føre til selvskade. Derfor er det bedst at have en sitter med, som selvfølgelig har taget stoffer før. Ellers er kroppen god til at sige fra hvis du kommer for dybt ud: Enten ved at du dissocierer, eller simpelthen bliver ædru igen.

Ædit: Der står en masse omkring psykoterapi vha. psykedelika på den her side http://www.psychedelicpsychotherapy.com/ den er godt nok ikke oppe nu, den var heller ikke særlig brugt så den er måske blevet taget ned, men her er/var en mere praktisk tilgang, som du selvfølgelig også ville have brug for.

Er tvivlsomt hvor god kroppen er til at "sige fra" eller "blive ædru" igen, under kraftig påvirkning af MDMA. Om man rammer et for ømt punkt eller ej.

nej det kan vel slå fejl, men jeg ved det er muligt (og at det generelt er noget der vil ske). Har da også hørt om flere der er dissocieret pga. overdosering af noget psykedelisk.
Det er ikke fordi jeg undervurderer farende.

Okay, jeg formulerede mig ikke så godt i første indlæg

Altså der vil jeg igen sige at psykedeliske stoffer er langt mere uforudsigelige, kontra MDMA, som bare er 3-4 timers serotonin guffe guf. Under den varighed hvor man er påvirket, tror jeg personligt ikke (på MDMA ihvertfald) at kroppen bare vil kunne lukke ned, hvis man rammer for ømt et punkt. Tværtimod, er det nærmest som om at MDMA er skabt til at ramme ømme punkter, ved at fjerne barriererne og frembringe undertrykte følelser, på en håndterbar måde.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er ikke bare det at ramme et for ømt et punkt, men det kommer an på hvordan du behandler det punkt. Hvis man forcerer noget, så er det at man kan blive ædru (for at undgå retraumatisering og måske psykose, går jeg ud fra, men jeg er ikke helt sikker) . At psykedeliske stoffer er mere uforudsigelige er rigtigt nok, men situationen burde være den samme.

Altså sker det kun hvis det af en eller anden grund ikke er håndterbart, men det betyder ikke at det altid vil være uhåndterbart.
Ting tager tid, og kan det ikke respekteres så slår kroppen fra.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er ikke bare det at ramme et for ømt et punkt, men det kommer an på hvordan du behandler det punkt. Hvis man forcerer noget, så er det at man kan blive ædru (for at undgå retraumatisering og måske psykose, går jeg ud fra, men jeg er ikke helt sikker) . At psykedeliske stoffer er mere uforudsigelige er rigtigt nok, men situationen burde være den samme.

Altså sker det kun hvis det af en eller anden grund ikke er håndterbart, men det betyder ikke at det altid vil være uhåndterbart.
Ting tager tid, og kan det ikke respekteres så slår kroppen fra.

Hvor ved du det her fra? I forhold til MDMA og at man "bliver ædru".

Kilde?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ved at prøve mig frem, men jeg kan også finde noget kildeværk frem hvis det er nødvendigt. Selv et mere "normalt" trip på psykedelika går i stå hvis jeg bliver udmattet hen ad vejen. Så kan man lige tage en lur og så kører det igen :) Det er selvfølgelig to forskellige ting, men pointen er at du ikke bør blive presset igennem noget du ikke magter

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ved at prøve mig frem, men jeg kan også finde noget kildeværk frem hvis det er nødvendigt. Selv et mere "normalt" trip på psykedelika går i stå hvis jeg bliver udmattet hen ad vejen. Så kan man lige tage en lur og så kører det igen :) Det er selvfølgelig to forskellige ting, men pointen er at du ikke bør blive presset igennem noget du ikke magter

Du må meget gerne finde nogen kilder hvis du gider.

Jeg har ikke hørt om fænomenet før, og finder det en smule utroværdigt, såeh.. :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så nu jeg utroværdig!? Man skal sgu høre meget ;)

Fra mit link jeg postede tidligere:

Citat:
Generally the psyche will only present to awareness as much difficult material as the subject can presently handle. Beyond that point the subject will usually dissociate, space out, get distracted, or get "sober".

Hehe, Space out :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]