Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 14:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

God eftermiddag alle sammen.

Jeg vil forsøge at gøre dette kort.

I tirsdags klokken 20 ryger min ven og jeg noget skunk i åbningen i hans telt på Roskilde Festival. Vi har røget 3-4 gange før, dog uden at føle noget specielt, vi bliver enige om at der skal mere til. Vi pakker vores pibe med noget frisk skunk fra staden og ryger det.

Jeg røg meget mere end jeg plejer, og lidt mere end min ven gjorde. Omkring to bowls i en glas-pibe.

De andre drenge fra vores camp kommer tilbage med nogen pizzaer til os, og lægger herefter mærke til vores ildrøde øjne og intensive grineflip, alle morer sig, inklusive mig. Der er nu gået omkring 15 minutter siden vi røg.

Men så går det galt.

Jeg føler mig utroligt disorienteret, jeg mister min fornemmelse for nord, syd, øst og vest og vores camp virker helt fremmed for mig. Jeg sidder og tænker lidt over dette og så rammer paranoiaen mig. Det er som om at Roger Waters synger om MIG over vores medbragte anlæg og det virker som om alle mine venner kigger mærkeligt på mig.

Min mave fryser til is; Jeg har hørt om bad trips og psykoser før. Jeg bliver klar over at jeg er på vej ind i en forfærdelig angst-spiral. Min ven der også røg, lægger mærke til mit ubehag. Jeg ved dog hvordan negative tanker kan føre til dårlige trips, så jeg lyver over for ham og siger at jeg har det fint. Jeg er i virkeligheden ved at gå ud af mit gode skind.

Jeg hvisker til min gode ven, som ikke har røget, at han skal følge med mig ind i mit telt. Derinde forklarer jeg ham om mit dårlige trip og beder ham om at tjekke op på mig imens jeg lægger mig til at sove lidt. Imens skriver jeg en besked til min kæreste hvor at jeg forklarer situationen.

Det skal her understreges at en svensker dagen før afgik ved døden på festivalen som følge af en overdosis heroin der førte til hjertestop. Dette skræmmer mig pludseligt enomrt meget og jeg ligger i mit telt og frygter at jeg selv skal få hjertestop og dø. Drengene sætter noget Bon Iver på anlægget da de ved at jeg kan lide bandet, men i mit hovede fremhæves trommeslagene dog så at de lyder som et døende hjerte. (Koldsved, angst - skal jeg ringe hjem?)

Jeg får sovet i 2-3 timer og har det en anelse bedre, min kæreste kommer forbi og det hjælper gevaldigt. Resten af aftenen foregår i campen og klokken 03 daser jeg om på min madras.

Til min frygt og overraskelse er jeg stadig skæv næste morgen. Efter en bid mad smutter jeg uanmeldt op til Roskilde Festivals samaritter der tager godt imod mig. Jeg bliver beroliget, får nogle gode råd og forklarer dem om min frygt for at være i denne drømme-agtige tilstand for altid.

Min kæreste og jeg tager hjem til hendes bedsteforældre den dag for at bade og få en god nats søvn. Dagen går langsomt med nervøsitet og omtågethed. Mine forældre ved stadig intet, jeg savner dem noget så forfærdeligt.

Natten går ikke godt, jeg falder af og til i søvn hvorefter jeg vækkes af mareridt, det er nu 30 timer siden jeg røg.

Dagen efter vågner jeg op, føler mig stadig bagskæv. Omtåget og forvirret vender jeg tilbage til festivalen, men får det dog bedre hen ad dagen. Det hjælper at være sammen med mine venner igen og jeg føler mig helt ædru hen på aftenen.

I dag, fredag er det snart 72 timer siden jeg røg og bagskæv-følelsen er vendt tilbage, jeg føler mig stadig helt ved siden af mig selv. Jeg er taget hjem fra Roskilde før tid og mit hus virker helt fremmed og urealistisk. Jeg ved ikke hvad pokker jeg skal gøre af mig selv.

Kom venligst med nogen gode råd, men undlad at skræmme mig unødvendigt, den slags har jeg fået nok af.

På forhånd mange tak.

Medlem

Hej
Det lyder som en ubehagelig oplevelse du har haft. Jeg har selv oplevet noget der minder om det i en eller anden grad.
Du siger vi skal undlade at skræmme dig unødvendigt, for det har du fået nok af. Det kan jeg godt forstå, og jeg tror også det er kernen i det hele, nemlig angsten og nervøsiteten. Du skal ikke være bange eller nervøs for det, for det er helt normalt at opleve at det du oplever, efter at have røget for meget skunk. Det går væk efter noget tid og det er ikke farligt. Det er ikke unormalt at opleve bivirkninger i dagene eller ugen efter sådan en tur. Det forsvinder igen, og det ved jeg af egen erfaring!
Det bedste du kan gøre nu, tror jeg, er at koble af mentalt og lade være med at tænke for meget på det. Når man tænker for meget på det, kan nervøsiteten og angsten følge med og det kan være med til at få den 'uvirkeligheds' følelse du beskriver frem.
Prøv at dyrk noget motion, løb en tur, tag et langt bad, og kobbel af med noget du godt kan lide, f.eks læs en bog, se nogle film. Det du oplever er ikke farligt og det er sket for mange mennesker.
venlig hilsen ludvig

Junior medlem

Tusinde tak for det hurtige svar, Ludvig. Jeg vil tage ud og løbe i skoven når jeg har spist noget aftensmad.

Jeg er ikke i tvivl om at det går over på et tidspunkt, ligesom med alkohol skal THC bare igennem og ud af kroppen, det er kun naturligt.

Mit spørgsmål er bare: Hvornår?

Hvornår ophører denne tranceagtige tilstand, hvornår vil jeg være tilbage ved mine fulde fem? Jeg vil kunne læse mine bøger, tale ordentligt med mine forældre og nyde min kommende ferie i Spanien!

Det hele er enormt forvirrende og interessant på samme tid. Når jeg skriver nu, går jeg ud fra at det virker sammenhængende og logisk, men samtidig føler jeg mig enormt bedøvet og ufokuseret. Det er meget besynderligt.

Medlem

Det du skriver virker absolut sammenhængende og logisk.
Jeg synes ikke du skal hæfte dig så meget i hvornår . Du ved nu at det forsvinder igen 100%, men du bliver nødt til at give dit sind og krop noget tid, efter denne ubehagelige oplevelse.
Et trick: Prøv at lad være med at skubbe den ubehagelige følelse fra dig. Du vil selvfølgelig gerne have den forsvinder. Men når man hele tiden tænker over at man vil have den til at forsvinde, så kan det virke modsat! Prøv derimod at være ligeglad med det. Vær ligeglad med at du har det sådan lige nu. Fordi du ved at det skyldes den oplevelse på Roskilde, og det er helt normalt og ikke farligt at opleve det du oplever af eftervirkninger. Du bliver helt dig selv igen, det er der ingen tvivl om. Så giv dig selv tid og ro :)

Edit: Et andet redskab man kan bruge for at komme i balance med sig er afspænding. Sæt evt. noget behageligt og afslappende musik på ( Tjek youtube. F.eks den her: http://www.youtube.com/watch?v=lVeCx0bM7Xg&feature=related )
Derefter lægger du dig på ryggen med let spredte ben, og armene lidt ud til siden, og prøver at mærke og slappe af i hele kroppen. Slip dine tanker. Fokuser og mærk derefter dit åndedræt, som du lader være som det er uden at påvirke det. Derefter kan du flytte din opmærksom tilbage kroppen bagefter, eller hvad du føler er behageligt. Gør dette skiftevis.

Senest rettet af bbbbbb 06 jul 2012 18:48, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Igen tak for et godt svar, Ludvig. :-)

Alene denne samtale og redegørelse for forløbet har hjulpet mig med at få styr på hvad jeg har gået igennem. Jeg er langt mere rolig nu end jeg var før i tiden.

Jeg har lige været ude og løbe lidt og på vejen hjem købte jeg mig en pose slik, noget Faxe Kondi og i aften står den på et stille og roligt Family Guy marathon, det skal nok få mig ned på jorden igen.

Medlem

Det var så lidt! Det er jeg glad for at høre. Ja, slap af i aften med noget slik og family guy! Det lyder som en god ide :-)

Junior medlem

Hvis der er andre der har lignende erfaringer eller bare gode råd, er I mere end velkomne til at skrive.

Medlem

Hvis der er andre der har lignende erfaringer eller bare gode råd, er I mere end velkomne til at skrive.

Oplevede præcis det samme som dig for lidt over et år siden (også på festival). Og vil anbefale dig at slappe helt af. Hvad der skete for dig, er sket for de fleste der har røget cannabis, og er overhovedet ikke farligt. Men kan sagtens huske den der følelse af nervøsitet/trance, og brød også sammen på et tidspunkt, fordi jeg var så bange, men bare rolig det skal nok gå væk.

Men ja, det bedste du kan gøre er at slappe af, noget som jeg glemte at gøre, lad være med at tænke over det, evt. snak det igennem med nogle venner, det synes jeg hjælper meget på det. Husk på det er din psyke der spiller dig et pus. Der er ikke sket noget med dig, du er bare i chok over din oplevelse, da det kan være ret intenst, hvis man har røget for meget.

Ligesom det kan tage noget tid for folk at bearbejde trips, kan cannabis gøre det samme, det er ihvertfald min oplevelse.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Hey atheos, din oplevelse er meget normal for en der ikke har eksperimentere så meget med cannabis eller andre psykedeliske stoffer for den sags skyld. Det er meget normalt at blive paranoid og angst når man er meget skæv, du kan næsten sige at det er "inkodet i stoffet" pga. den måde det påvirker hjernen.
Det eneste du kan gøre ved det, er at nedjustere dosen næste gang. Cannabis er for mange et stof man skal arbejde med i mange år før man virkelig kan slappe af i rusen og nyde den fuldt ud - endda fået noget konstruktiv indsigt ud af den.

Bare slap af min ven, der er ikke noget galt med dig, og du er ikke psykotisk, bare kørt dig selv op psykisk. :)

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Junior medlem

Helt enig, thegame. Jeg var i aften sammen med to venner, og vi talte det hele lidt igennem. Jeg har det rigtig godt lige nu, og udover at jeg føler mig en smule træt, er jeg ret klar i hovedet.

Hypnos, jeg var slet ikke klar over at cannabis var så kompliceret, i den forstand at man skal vænne sig til effekten over længere tid.

Jeg er ihvertfald færdig med den slags, for nu.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg har prøvet præcis det samme et par gange, det er en klassisk reaktion på en "overdosis" af cannabis. Du skal nok blive normal, men det kan godt tage længere tid end man lige regner med. Sjovt nok kan jeg nu have en ligeså voldsom rus på cannabis, men vågne op næste dag og have det normalt. Jeg tror mere det er angst og stress der bliver siddende i en et par dage, end det er selve stoffet man er påvirket af.

Lige et tip til næste gang du skal ryge: Cannabis tager 15 minutter om at have fuld effekt når du ryger det, så derfor er det ikke så underligt at det var der det begyndte at gå galt for dig. Det vil altså sige at hvis du ryger indtil du er skæv, så vil effekten blive endnu voldsommere 15 min senere. Prøv at ryge noget mindre, vente 5-10 min og så evt. ryge igen hvis første gang ikke var nok, så er det nemmere at justere dosen.

Junior medlem

Tak for svaret, Jim Fear.

Hvor lang tid plejer der at gå før man bliver sig selv igen? Det er ret psykisk udmattende konstant at være ved siden af sig selv!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Flyttet til Medaljens bagside.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø
Hvor lang tid plejer der at gå før man bliver sig selv igen? Det er ret psykisk udmattende konstant at være ved siden af sig selv!

Det kommer når det kommer, og det skal nok komme. Du har fået for meget, og nu ved du det :)

Som jeg har skrevet i de to andre tråde omkring samme situation, så er det en dårlig ide at fokusere på at "man er syg og hvornår man mon bliver rask". Tænk hellere på hele tiden at gøre ting, der får dig til at føle dig mere "in touch". Jeg har før haft succes med løbeture, nærhed med andre mennesker og appelsiner, men det kan variere fra person til person ;)

Held og lykke, du skal nok klare den.

Medlem

kand u ikke give et update? :)

Junior medlem

Jeg har det ummidelbart ikke bedre.

Junior medlem

Jeg har det heller ikke bedre efter mit? Er der nogle der kan fortælle hvad man skal gøre? Psykose eller var det bare bad trip?

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hej Atheos,
det var da trist at du ikke har det bedre. Nu siger din bemærkning jo ikke så meget, så måske du kunne uddybe lidt, hvis du har lyst?
Jeg tror at cannabis -eller et hvilket som helst andet psykedelisk stof kan åbne op for en følsomhed der af nogen kan være svær at håndtere. Specielt hvis du hænger i tanker som: "Bare jeg bliver lige så normal som jeg var før jeg røg!" og sammenligner din nutidige tilstand med den du husker du var, før du røg.
Jeg kan fortælle dig, at du bliver aldrig den samme som du var før. For man er aldrig den samme som den man var for et sekund, en dag eller et år siden. Alt hvad man foretager sig, ændrer en for livet. Sådan er det også når man ryger, drikker, elsker, eller føle frygt for første gang.
Du har opdaget hvordan det er at frygte som du aldrig har frygtet før. Tillykke og velkommen til nyt land! Fra nu af vil disse følelser altid være en potentiel mulighed for dig, og det eneste du kan gøre er at deale med dem, og holde op med at frygte dem. Frygten for frygten er nemlig den største Bich og vil ride dig, ind til du forstå at ride hende tilage (håber du forstår mit maleriske billeder :P )!
Du må starte fra Nuet hvor du står, og bevæge dig fremad. Og husk så at gøre noget sundt, som du før blev rådet til: løb en tur, gør noget godt for dig selv, og hold op med at flygte fra angsten.

Håber du finder vejen :D

Hilsen Fanny

Medlem

Hey atheos, din oplevelse er meget normal for en der ikke har eksperimentere så meget med cannabis eller andre psykedeliske stoffer for den sags skyld. Det er meget normalt at blive paranoid og angst når man er meget skæv, du kan næsten sige at det er "inkodet i stoffet" pga. den måde det påvirker hjernen.
Det eneste du kan gøre ved det, er at nedjustere dosen næste gang. Cannabis er for mange et stof man skal arbejde med i mange år før man virkelig kan slappe af i rusen og nyde den fuldt ud - endda fået noget konstruktiv indsigt ud af den.

Bare slap af min ven, der er ikke noget galt med dig, og du er ikke psykotisk, bare kørt dig selv op psykisk. :)

Cannabis er absolut ikke et psykedelisk stof.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det synes du ikke? Jeg har haft flere deciderede psykedeliske oplevelser på cannabis, og det er der mange andre der også har. Man skal ikke kimse af urten.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]