Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 10:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Den første underjordiske by over jorden
Jeg troede egenlig ikke, San Pedro kunne dyrkes udendørs i Danmark, men så læste jeg, at den kan klare sig ned til zone 8b, og fandt dette kort, der vise, at Danmark burde ligge lige på grænsen:

http://www.uk.gardenweb.com/forums/zones/hze2.html

Spørgsmålet er, om den Danske vinters enorme mængder regn vil slå planten ihjel, eller om man kan beskytte den ved at plante den i højbed i gruset jord, så overskydende vand hurtigt kan flyde ned i jorden og væk fra rødderne?

Nogen der har prøvet?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Spændende! Var sikker på det ikke kunne lade sig gøre!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Hvorfor dyrke den udendørs, når man kan have den indendørs også sikre sig, at det danske vejr ikke tager livet af den?

Dedikeret medlem

Jeg har ikke umiddelbart et svar, men jeg vil tro at man, som du er inde på, nærmere skal se på nedbør end temperatur. Temperaturen kommer langt ned de fleste steder der vokser kakti. Det områderne oftest har til fælles er tørken / relativt lave nedbør, og det skaber nok problemer i det danske klima.

Jeg tror grundlæggende ikke at nogen kaktus vil trives i det danske miljø uden -meget- pasning, men så igen har jeg heller ikke prøvet. :)

Stodder
Brugeravatar

Jeg tror ikke du skal regne med at de kan klare frost.
Du kan evt have dem stående i potter udendørs sommeren over og så tage dem ind når det bliver koldt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Emnet er sådan set spændene nok:) Temperaturen om vinteren kan godt gå hen og blive for lav, men der er nogle Tri. som kan klare de lave temperature, over en kort periode :)

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Medlem
Brugeravatar

Jeg har en bekendt der lader sin San Pedro stå ude på sin altan fra det bliver frostfrit og helt til (lidt før) den første nattefrost.
San Pedroen kan tydeligvis godt lide det:-)
OBS: Den står nogenlunde beskyttet imod regn, hvilket som nævnt tidligere er vigtigt for at røderne ikke skal rådne.

Medlem
Brugeravatar

Emnet er sådan set spændene nok:) Temperaturen om vinteren kan godt gå hen og blive for lav, men der er nogle Tri. som kan klare de lave temperature, over en kort periode :)

Jeg har læst flere steder, at T. Pach. kan klare ret lave temperaturer, men at det er de enorme mængder regn her i DK, der er problemet.

Dvs. hvis man enten laver et specielt kaktusbed med en forhøjning og løs/gruset jord, eller måske bare sætter planten under et halvtag i vinterhalvåret, så burde den kunne overleve.

Halvtag kan man lave inde ved siden af sit hus, eller man kan måske opsætte en plasticpavillion over bedet om vinteren?

Men da jeg ikke selv har hus, kan jeg ikke prøve, desværre :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg har en bekendt der lader sin San Pedro stå ude på sin altan fra det bliver frostfrit og helt til (lidt før) den første nattefrost.
San Pedroen kan tydeligvis godt lide det:-)
OBS: Den står nogenlunde beskyttet imod regn, hvilket som nævnt tidligere er vigtigt for at røderne ikke skal rådne.

Hvis jeg havde altan, ville jeg prøve at lade en kaktus stå derude HELE året. Så kan den måske endda blomstre, det kræver efter sigende at den har været placeret køligt i vinterhalvåret. Det ville virkelig være fedt, kaktusblomster er enormt smukke..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]