Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 jul 2025 08:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125 ... 321  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Så er det nu drenge og piger!!!
Natte frosten er på vej!!!
Alle marker må finkæmmes!!
Fortune favours the brave!
Winter is Comeing!

Junior medlem

Hej jeg har været ude at finde lidt svampe er der nogle der kan fortælle mig om der er nogle af dem der er SN svampe ved godt de fleste ikke er. Skal ud af finde flere her om lidt nemlig :-)

Billede

http://i.imgur.com/T1M3Q.jpg

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Dr. Miller.
Alle er vist glanshatte.

Junior medlem

Svampeeksperter.. Jeg har et spørgsmål til jer.. Er dette en meget dårlig sæson for sn'er?? jeg har været ude og kigge en times tid igår og idag, det skal siges jeg bor på en gård så har bare kigget på marken og naboens mark osv. anyways jeg har ikke fundet EN ENESTE sn og jeg forstår det bare ikke, syntes jeg kigger de rigtige steder og ligesom gutten som skriver over mig finder jeg KUN glanshatte. Det kan jo selvfølgeligt også skyldes at jeg kæmpe N00B til at finde svampene, men syntes bare det er mærkeligt jeg kun finder de skide glanshatte. Jeg tæknkte på om vejret kunne spille ind for at de små skyder op, men så vidt jeg har forstået skal det bare være den her årstid også fugtigt for at de gror.. hjæælp kan virkeligt ikke forstå hvorfor jeg ikke er stødt på nogen endnu ^^
ved godt at jeg også er en lille smule sent på den med hensyn til start på sæson, er lige kommet hjem fra tyrkiet... men de skulle da gerne blive ved med at komme op i et stykke tid endnu?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Marken skal være gammel og især hvis den er flot/syret at se på er der mulighed.
De vokser ikke på alle græssede marker, kun måske på hver 4-6 mark.
Du må ud igen på nogle andre marker.

Junior medlem

Ja.. jeg må ud igen, men hvis marken allerede bliver græsset på af dyr, er det så bare 100% sikkert at der ingen sner er, og så kan du egentlig ligså godt udelukke det område, altså er der sådan nogle tommelfinger regler man kan gå efter?? :P

Junior medlem

Heey folks :D Jeg er ny bruger herinde, så tag godt i mod mig ;D

Mig og min kammerat var ude og lede efter spidser her til formiddag .. Vi fandt en lille håndfuld , men vi er lidt i tvivl om nogle af fundne :
Billede

-Den øverste række er vi "pretty sure about xD " , men den nederste er vi lidt i tvivl om.. Kom glad med gode råd :D

By the way.. Midt i vores jagt, fik vi sku "besøg" :S Vi fik lige kigget op fra jorden , og til vores store skræk gik der sku 4 pansere på stien ved siden af marken xD Shiit, så vi må ud igen i morgen formiddag :P

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Øverste række, længst til højre er ikke. Nederste række er alle sammen noget andet, så vidt jeg kan se.

Godt i slap væk uden problemer :-)

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

aWaaan.
Forstår ikke spørgsmålet.
Hvis marken har været græsset i mange år og der går dyr på den er der muligheder.
Hvis der ikke går dyr mere vil jeg da tro den gir SN i flere år efter, men så blir det svært at finde dem på grund af græsset længde.

Junior medlem

@Psykofreak
Altså hvis der går dyr på marken kan man så være sikker på der intet er at finde, enten fordi dyrene har spist dem eller trampet alt hvad der er i området. Eller er det direkte modsat som jo tættere på dem jo flere svampe??

Dedikeret medlem
Brugeravatar

aWaaan
SN vokser på marker hvor der er græsædenene dyr.
Men de vokser ikke på ALLE marker hvor der er græsædenene dyr.
Læs hvad jeg skriver her og forstå det........

Junior medlem

Hejsa

Jeg har et spørgsmål vedr. nogle svampe jeg har fundet, jeg er selv ret sikker på det er syller. - men skal lige være sikker, så ville lige høre eksperterne vedr. to billeder jeg har taget. men er i tvivl om hvordan man ligger billeder ud til jer? :)

Hippie Hønen :)

Junior medlem

Har været i Dyrehaven og har fundet nogle forskellige, men er lidt i tvivl om morfologien.
Altså:
Der skal være en spids "brystvorte", men er hatten altid tydeligt konisk, altså, går den altid op i en spids?
Hvilken farve har lamellerne og hvor tæt sidder de pr. mm? (er de samme farve som mælkechokolade, honning eller hvad)
Findes der andre specifikke planter eller bestemte jordbundsforhold, der hvor SN vokser?

Og hvordan får jeg sat billeder på?

God onsdag til alle herinde :)
http://spademanns.wikia.com/wiki/Onsdag

F.

Junior medlem

Hej! Jeg har to spørgsmål: 1) Jeg forstår ikke helt det der med nattefrost. Nu skulle det jo blive nattefrost i weekenden. Er det begyndelsen eller enden? 2) Er der nogle af de svampe, der nemt kan forveksles med den spidse nøgenhat, som er giftige? Altså, er det "farligt", at komme til, at spise et par svipsere? Jeg er klar over, at man næppe dør af det...

Junior medlem

Hej justcurious. Nej, du dør næppe af det. Som tommelfingerregel kan man sige, at svampe fra marker meget sjældent er giftige, mens man skal passe godt på dem fra skoven. Hvis du holder dig til dem, der ligner SN, vil du næppe blive forgiftet (jeg er nemlig ikke blevet det). Men tør dem i ovnen ved 55 grader i nogle timer, så skulle de værste baktusser vist være væk ...

Andre synspunkter?

F.

Junior medlem

Har jeg været heldig med en af disse fire svampe? Billederne er fra lidt forskellige vinkler.. de er plukket langs nogle gamle jernbaneskinner på Amager.

Billede
Billede
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Not even close, runepoul. De har forkert farve, form på hatten, størrelse på stænglen osv. Prøv at kigge på nogle af de gode billeder, folk har lagt op, og tag dem evt med, når du skal ud og plukke :) Held og lykke fremover.

Junior medlem

Hej jeg var lige hurtigt i skoven idag, og faldt over disse svampe her, er der nogle af dem som er SN
Billede

Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Nej, det er der ikke, Simonsiger. Du må ud af skoven og gå rundt på markerne i stedet. Skoven er det forkerte sted at lede :)

Junior medlem

Hej badroulbadour. Tak for svar. Jeg har flyttet min spørgen til den mere generelle tråd om den spidse nøgenhat. De handler jo ikke som sådan om fund...Dog, lad mig lige høre; kan man virkelig bage nøgenhatten i ovnen på den måde uden, at den mister sine behagelige egenskaber?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125 ... 321  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]