Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 12:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej til alle jer derude, jeg oprettede primært denne profil for at starte et nyt emne, eller eventuelt informere dem der kunne have brug for lidt læsestof omkring "Depersonalization".

Jeg er ikke selv stof-misbruger, og har aldrig tænkt mig at tage stoffer.. Det skal siges at jeg har prøvet Cannabis 2-gange og kan roligt sige at det kommer jeg heller ikke til igen, selvom jeg langt før tilbage i mine teenage år (Er 18 nu) altid havde forestillet mig at det ville få mig til at flyve på en sky hehe.

Tilbage i 2010 prøvede jeg noget "Hash-Ish" i folkeskolen, og efter min research havde jeg besluttet mig for at det skulle prøves, så jeg kunne skam kun se det positive i at prøve det når chancen var helt klar.... Skete så at jeg fik mit første "Panic-Attack/Panik anfald" som fik mig hylet godt og grundigt ud af den, og der begyndte jeg for første gang at opleve samtlige symptomer som svarer til hvad man oplever hvis man har "Depersonalization".

For ikke lang tid siden læste jeg om en (Herinde) der havde røget noget hash til Roskilde Festivalen, og siden da har følt sig væk fra sin egen krop... Der er ingen tvivl, det er Depersonalization og vil mægtigt gerne give jer derude et overblik over forskellige symptomer.

1. Følelse af at rende rundt i en drøm (Robot lignende følelse der har en måske lidt uhyggelig effekt, kan føles som uvirkelighed, eller at verdenen ikke er ægte rundt omkring en.

2. Koncentration og syns besvær.. Det lyder nok lidt mærkeligt men man kan med Dp/Depersonalization føle at det er svært at se sig omkring, også det at koncentrere sig om noget kan også virke besynderligt.

3. Du kigger dig selv i spejlet og ser en fyr/pige.. Men tænker, hvem fanden er det?.. Du er også i stand til at føle at du er ved siden af dig selv når du snakker med bekendte, folk du kender eller andre. Alle, også dem der er tættest på dig kan virke mærkelige, du tænker måske når du ser din mor en eller anden bekendt/nær beslægtet... (Det var dog mærkeligt, sådan en Alien har jeg aldrig set før).

4. Du føler dig simpelthen fanget i dit eget tænkeunivers, og du stiller eventuelt utallige spørgsmål til menneskets levemåder, hvorfor vi er her.. Hvorfor vi har hænder og arme osv.

5. Nok det mest triste og mest kedelige..... Det at være "Numb".. Dp/Depersonalization kommer fra Angst, som fx i mit tilfælde hvis man oplever et panik anfald og føler man skal dø, hjernen og kroppen kan ikke klare presset og slukker simpelthen for det hele, kaldes også Defensive Shield/Beskyttelses skjold som nærmest kan slukke for dine følelser, eller kan gøre det enormt svært at føle glæde, også andre følelser såsom følelsen af vrede, eller det at være ked af det.

Det var så lidt omkring DP.. Håber ikke jeg får noget "Flame" eller noget i den stil, er her kun for at hjælpe.. Og især dem der føler at de tumler rundt i en bobbel/Drømmeverden. Skal lige siges at jeg ikke har DP længere... Men oplevede mange af de overstående symptomer tilbage i 2010 og en del af 2011.

Knus og kram.. -Ved ikke om det her er blevet snakket/diskuteret.... I så fald er jeg her for dem der føler at de kan matches med nogle af de symptomer som jeg nævnte.. God aftern! :)

Medlem

Du bruger ikke stoffer? Godt!!
Jeg giver dig ret i hvad du skrev som depersonalization. Jeg havde noget lignende efter jeg troede.. ja det kan være lige meget hvad jeg troede, men det var noget som ville få de fleste til at blive bange, og jeg disconnectede fra det og alt andet og havnede i det du ville kalde depersonalization - så jeg ved hvad det er og du har helt ret.

Medlem

Kender faktisk rigtig godt til alle de ting du beskriver..
Nummer 4 og panikangst har jeg stort set fået styr på, er blevet god til at aflede mine tanker.

1, 2, 3 og det du omtaler som Defensive Shield påvirker mig stadig i nogen grad stadig, især nummer 1 og 2.

Men det der går mig mest på i hverdagen er nok mine øjne.. -
Tunnelsyn, konstant visual snow, og så føler jeg mine øjne har fået en øget reaktionstid.

Hvordan kom du ud af din situation ? Gik det bare over af sig selv med tiden, eller hvordan arbejdede du med det?
Du må meget gerne komme med nogle teknikker eller metoder :)

Jeg gik ned med en psykose efter et svampetrip tilbage i 2010, og jeg har via meditation og samtaleterapi fået meget godt styr på min panikangst og mine filosofiske tankemønstre, men de andre ting har jeg ikke rigtigt kunne formå at få styr på.

- Tak for dit emne.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
jeg har noget angst - med små depri tanker af og til (som alle andre også kan have)
den "robot ligne" følelse kommer af det HPPD jeg har fået efter et cannabis misbrug som gør at det flimre for mine øjne konstant - et nærmest... statisk flimrende mønster ? der er konstant især i den grå himmel, eller på hvide væge - det er blevet værre hen over årene hvor jeg har misbrugt cannabis.

HPPD'en kan skabe en følelse af uvirkelighed(ihvert fald i mit tilfælde) hvor man står med følelsen af at dette her der sker lige nu ikke er virkeligt, (mange beskriver det også som at det mærkes som en film eller som de står ved siden af sig selv og "kigger" på) men senere hen har jeg lært at leve med det og synes ikke min HPPD er så uhyggelig mere - det er ikke den der tricker noget, mere bare angsten som jeg da nok har udviklet fordi jeg har skamsuget cannabis hver dag og ikke håndteret mine problemer men prøvet at gemme mig væk fra dem.

det er vist normalt at folk udvikler disse typer angst og forbier os.v (også hppd) ved et længere cannabismisbrug (forekommer også ved misbrug /højt forbrug af andre stoffer) men jeg har ikke hørt om at det skulle ske ved at man røg en enkelt gang før, det vil jeg self slet ikke udelukke når jeg læser med her, jeg har altid erfaret at måden at få det til at holde op på (før i tiden også angsten men den har nu sat sig hos mig) er at holde en LANG pause væk fra alle stoffer ISÆR psycehdeliske stoffer (hvilket self inkl cannabis) men genrelt alle stoffer, og blive clean, der kan gå mange måneder før man begynder at føle sig nogenlunde normal igen men har man først lidt af det og sluppet af med det skal man nok også regne med at noget så uskyldigt og "mildt" som en joint kan fremkalde det hele igen og måske værre end førhen og så må man spørge sig selv om det er rusen værd, om man kan holde det ud - og hvis ikke er kuren vel at holde sig væk.

at medicinere imod sådanne ting er jeg stærkt imod hvis man ikke har prøvet at gøre noget selv for det - sund kost og motion burde være noget man prøvede i lang tid først - sørg for at skab serotonin og dopamin i din hjerne uden hjælp af piller os.v og hold en lang pause fra alle stoffer, og jeg er sikker på at de fleste vil mærke forbedringer og i det hele taget en kæmpe forbedring af deres livskvalitet.

Junior medlem

Hej... Har levet i det her drømmehelvede i snart 4 måneder nu. Inderst inde er jeg desperat for at få det væk, men mine tanker og følelser er så langt væk, at jeg ikke engang har modet eller viljen til at komme over det. Det går en del bedre med angsten, som jo også følger med og det er generelt lidt nemmere at "cope" med nu end det var før. Jeg prøver at lægge det bag mig og acceptere det, for mange siger at det er vejen ud. Vil meget gerne vide hvordan du kom ud af det her! Fedt med sådan et emne, specielt når ikke engang lægerne her aner hvad det er.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Har selv haft den følelse efter/under et badtrip på svampe - uhyggelig følelse, kan ikke forestille mig at rende rundt med det hverdag.

Dedikeret medlem

:) Interessant emne jeg følger lige med fra sidelinje og prøver og relatere og genhuske

Junior medlem

Hej igen, godt at vide at den lange tekst kunne bruges til noget fornuftigt :)..... Kan se at det er blevet et spørgsmål om hvordan man "Kommer" ud af den irriterende DP-State of mind, og hvordan jeg kom ud af den..

Det er lidt svært at skrive, men kan kun sige at tiden er med til at heale dine sår... Jeg er efterhånden blevet afhænging af motion, at dyrke motion er det mest vigtige hvis man er præget af en eller flere forskellige symptomer af DP i ens hverdag, kan slet ikke sige andet end at der skal dyrkes motion.

Det er vigtigt at give det tid.. Det er også vigtigt at kunne leve et liv ved siden af, har aldrig gjort det her selv men kunne godt se det for mig.. "Intet er jo som det skal være, så hvorfor isolere jeg ikke bare mig selv i mit værelse og laver ingenting 24/7" Det er nok det værste man kan begynde på, der er ikke noget galt i at bruge meget tid foran skærmen så længe man ikke isolere sig og gemmer sig helt væk.

Vigtigt med en god kost, og det er også enormt vigtigt at komme ud iblandt mennesker hvis man har uvirkeligheds følelsen..

Ellers ved jeg ikke rigtigt hvad der fik min DP væk, jeg har stadig problemer med det følelsesmæssige, derfor skal jeg snakke med min læge i næste uge.... Kommer eventuelt til at snakke med en psykolog, da jeg selv føler jeg har brug for det.

1. Når du stopper med at stille spørgsmål til dig selv om.. "Hvorfor lever jeg"... "Hvorfor har jeg lige drukket et glas vand".. "Er jeg ægte".

2. Du ser dig selv i spejlet og ser DIG, ikke en fremmed.. Det skal virkelig være dig.

3. Mennesker er ikke så fremmede længere, nu er de faktisk faldet på plads.. Du speklulere ikke over hvordan deres hjerne fungere eller om de kan evt. læse dine tanker.

Når først du derude er nået dertil så har du faktisk ikke dp længere.

Har også haft flimresyn som en gal, men det ser også ud til at være væk.. Selvom der stadig godt kan være lidt, men tror altid jeg har haft det bare uden at tage hensyn til det.

Husk nu at det er altsammen en del af Angst, angst som kan blive udløst på en million forskellige måder... Jeg og andre herinde har været så uheldige at det skulle være planten der fik det udløst, og jeg.. Efter kun at prøve det 1 gang.

Der er mennesker som har været ude for en bil-ulykke og det har efterfølgende haft så stor en impact at de også oplever Dp og svær angst.

Angående min Doktor, det er sådan her at jeg har svært ved stadig at "Føle" forskellige følelser som jeg engang plejede..... Her op til min 18 års blev jeg også meget trist pga jeg ikke havde fortalt mine forældre om 2010 og min dårlige oplevelse med Cannabis, fik jeg så fortalt og fik det bedre.. Men har efterhånden indset at jeg har brug for psykolog hjælp. Ellers går det mægtigt godt herfra, og kan kun sige at når først man er befriet fra den dumme følelse af at alting er så falsk.. Så hopper man direkte tilbage i normale menneskers bekymringer, alt fra ens fremtid til det modsatte køn... Man stopper med at hoppe rundt i cirkler hvor man simpelthen kun kan tænke på "HVorfor lige mig, og det virker ikke ægte" osv!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
4. Du føler dig simpelthen fanget i dit eget tænkeunivers, og du stiller eventuelt utallige spørgsmål til menneskets levemåder, hvorfor vi er her.. Hvorfor vi har hænder og arme osv.

Har du læst lidt om Darwin evolutionsteori?? Der kan du måske finde nogle af svarene ;) Vil nu lige indskyde at det er ret almindeligt at filosofere over verden og at det ikke er et tegn på at man lider af noget psykisk...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Husk nu at det er altsammen en del af Angst, angst som kan blive udløst på en million forskellige måder..

aarrrgh sgu vi nu æt liiiii - du taler lidt som om du er professor inde for området undskyld jeg siger det.
flimmer for dine øjne behøver slet ikke at være angst.

Junior medlem

Dp/Depersonalization kan være tilstede i mange mennesker, men der skal noget til at sætte det igang.. Det kan fx være en traumatisk oplevelse, eller fx at tage et specielt stof.. Eller ryge Hash for den sags skyld.

Jeg er sikker på det jeg siger, take it or leave it.... Men efter min mening kan jeg kun sige det er komplet idiotisk at ryge tjald hvis man fx har Dp, det vil aldrig gøre det bedre. (Hvis din DP kom fra at ryge eller tage stoffer)

Jeg snakker ikke om at være psykisk syg for det har det slet ikke noget med at gøre.. Det er ANGST :-).

Flimmer for øjnene er meget common at opleve hvis man har eller har haft Dp/Depersonalization.

Det er ganske vist normalt at filosofere over verdenen osv.. Men det er ikke normalt at "Overtænke" det, det er heller ikke sundt.... Folk med DP har tendens til at tænke over om hvorvidt det hele er virkeligt i bund og grund.....

Jeg er ligeglad om du mener jeg taler som om jeg er professor, jeg er her kun for at hjælpe dem der føler de har brug for det pga jeg har set flere skrive om oplevelser med Fx Cannabis hvor de flere uger efter har følt sig fanget i en "Drømmeverden".

I den sidste ende er det ikke noget at gå i panik over.... Jeg har ikke DP længere, det kan gå væk lige så hurtigt som det kom..... Man er ikke hjernedød eller psykisk syg hvis man har DP eller har haft det.... Because it's just another side-effect of anxiety that can be triggered in many ways ;).

God aften!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

HPPD

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Tangerer det ikke til det man vil kalde "psykose" ? Hvor skilder det?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tangerer det ikke til det man vil kalde "psykose" ? Hvor skilder det?

lige netop det samme tænkte jeg også.
hvad er angst - hvad er en psykose hvad er HPPD ?

det hele lyder som en stor roddet smørre.

Junior medlem

En Psykose... Er vel når man ikke kan kende forskel på fantasi og virkelighed?...

I så fald har en "Psykose" intet med Dp at gøre ;).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

så når man kigger sig i spejlet og ikke ved om det er en anden der står der har man 100% fat i virkeligheden?
eller når man synes det hele ikke virker virkeligt men er som en spillefilm ? spekulere over om folk kan læse din tanker os.v os.v ? altså jg siger ikke man har en psykose fordi man tænker sådan måske bare mere at have små psykotiske træk - men hvor går grænsen ? jeg synes bare det der DP tager en masse psykiske "sygdomme" og smækker sammen i en kasse, men det er der jo så meget/mange der gør.

Medlem
Brugeravatar

så når man kigger sig i spejlet og ikke ved om det er en anden der står der har man 100% fat i virkeligheden?
eller når man synes det hele ikke virker virkeligt men er som en spillefilm ? spekulere over om folk kan læse din tanker os.v os.v ? altså jg siger ikke man har en psykose fordi man tænker sådan måske bare mere at have små psykotiske træk - men hvor går grænsen ? jeg synes bare det der DP tager en masse psykiske "sygdomme" og smækker sammen i en kasse, men det er der jo så meget/mange der gør.

Jeg synes ikke engang at man kan kalde den type tanker for irrationelle, eller enddog vrangforestillingsagtigt. Der er jo tale om ren spekulative tanker... Du skriver at du spekulerer om eksempelvis at andre måske kan læse dine tanker. Det er ikke det samme som at være fuldstændig overbevist om at folk læser dine tanker og selv aktivt begynde at telepatere forskellige tanker rundt til forskellige mennesker... I så fald går det hen og bliver psykotisk!

Jeg tror grænsen går når der ikke kan skelnes mellem fantasi og virkelighed. Det kan du jo godt når du udmærket er klar over at det blot er spekulative tanker og at de endda er lidt sære. Hvis nu vi igen tager tankelæsningseksemplet, hvis du var psykotisk og du telepaterede en tanke til mig, så ville din oplevelse af at telepatere være ligeså virkelig og enddog almindelig for dig, som hvis du istedet havde åbnet munden og sagt det du ville kommunikere.

Shit-kid var psykotisk da han stak sin tilsynsværge ihjel med 14 knivstik. Han var overbevist om at han telepaterede tanker med tilsynsværgen og at tilsynsværgen igennem tankerne bad ham om at slå ham ihjel. Shit kid led/lider af sygdommen paranoid skizofreni og havde på gerningstidspunktet ikke taget sin antipsykotiske medicin i lidt over et år :( Rigtig trist og sørgelig historie, men det siger noget om hvor ekstrem en psykotisk tilstand rent faktisk er...

Senest rettet af Nørden 16 nov 2012 22:23, rettet i alt 8 gange.

Medlem
Brugeravatar

fik trykket citer istedet for rediger - slettet.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
det der beskriver alt for godt hvordan jeg har det, og har haft det al den tid jeg kan huske. uhyggeligt.
men spændende emne

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Henne i hjørnet
Prøver du at hjælpe folk? ved at smide om dig med diagnoser og fremmedord? Den oprindelige tråd virker som et forsøg på at lære nogen noget, så du kan komme til at føle dig bedre tilpas. Emnet i sig selv havde været spændende og interessant, havde det kommet fra en erfaren person, men du er 18 år, har røget hash 2 gange og så tror du lige pludselig at du kan komme her og dele ud af visdommen. Jeg må le. Knægt, du har oplevet mindre på hele dit liv end 90% af brugerne herinde oplever om ugen. Jeg er lidt i tvivl om, hvad det er du prøver at opnå med det her, siden jeg ikke kan gennemskue hvor det lige præcis er du 'hjælper' folk.

*brb* Psychedelizing...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]