Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 14 maj 2025 13:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 852 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 43  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er lige gået i gang igen for alvor.. Nåede at blive ok stor synes jeg selv, men mistede pludselig al motivation til at spise og træne, og har derfor tabt mig en del. Nu er det fuld på igen, træning hver dag, og evt. en anavar kur om et par måneder.

Medlem

Lige for at følge op på mit tidligere indlæg... Flere steder i tråden bliver bogen Starting Strengt nævnt, og jeg har også lige fået den anbefalet af en ven. Er den værd at følge, også som rookie?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@Stanhope - kender intet til bogen, men en god måde at tilegne sig viden som rookie, er at blive medlem af et forum, ligesom her på psychedelia. Bodybuilding.dk har et godt forum, hvor man kan søge eller oprette en tråd, hvis man er i tvivl om noget. De har også en masse artikler omkring basic knowledge osv - du skal bare altid huske at kigge på afsenderen, Thomas Jagd, Poul Haacker etc. er legit skribenter.
Og husk, som altid, at passe på bro science

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Starting Strength er fint nok. Jeg ville køre 5x5 i de tunge øvelser i 5-6 måneder (dødløft, squat - husk for guds skyld at lære teknikken ordentligt, det er så vigtigt på lang sigt), og så skifte mellem 5x5 og 3x8 eller noget i de fleste andre (bent over rows, pullups, lunges, bænkpres osv.).

Derudover så følg nogle små guidelines: ryggen er 'den' største muskel, den skal/kan trænes hårdest, så kommer benene, så patterne og så armene. Og ellers ville jeg prøve at suge al viden til mig som muligt, hvis jeg var dig.
Derfor kan jeg anbefale at læse ALT igennem på supertraining.dk samt kropblog.dk

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Junior medlem

Personligt bruger jeg ikke rigtigt bøger.. jeg får meget mere ud af at læse andre brugers erfaring med træning. Da det er min opfattelse, at det er forskelligt fra person til person!
Lige nu, bruger jeg et 3 split program fra http://www.styrkeblog.dk/ - og syntes at det er det som virker bedst for mig. Kører 2 uger tungt, 2 uger let. Og ind med noget excentrisk træning engang imellem.

Junior medlem

jeg bruger lige nu styrketrænings programmet og kostplanen inde fra http://xn--dittrningsprogram-vrb.dk/ Som virker rigtigt godt for mig. Jeg fandt også ud af hvordan jeg kunne genfinde min motivation igen, som jeg lidt havde mistet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
hvordan går det med alles træning, getting swole og klar til at tæske nogle full-on gutter på Tempo?

Min træning går fremragende.

Må indrømme at jeg er faldet af på den. De sidste 5 måneder er det gået stille og roligt ned af bakke, blevet tykkere, og en smule svagere. :) Men genvandt min motivation igen i sidste uge, så nu går det fremragende, selvom jeg ikke løfter hvad jeg gjorde førhen så nyder jeg det igen, og det er det vigtigste.

Jeg cutter for tiden, samtidig med at jeg er begyndt at styrketræne. Er blevet overbevist om at man godt kan blive større selvom man kører 1-5 reps pr. sæt.

Jeg vil melde tilbage igen når jeg engang dødløfter 200kg - hvis det nogensinde kommer til at ske :D

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
jeg trak lige 55000 g i dødløft i dag (6 sæt, 8 reps). fuuuuuck det skidt, men jeg tømte mig også op i en kusse 3 gange i nat.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Var der andre end mig som var vild med World's Strongest Man stævnerne da i var børn? Jeg slugte det råt. Kan i huske Guffi, Flemming Rasmussen? Han havde en kort periode hvor han slog alt og alle, og han var meget tæt på at blive WSM i '97.

Øj, hvor bliver man lige 90'er nostalgisk...

Guffi rulede jo de fleste af de discipliner. Især dem der krævede hurtighed. Men så til sidst.... ak, endnu engang må vi hive Jon-Pall Sigmarssons udødelige citat frem:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Håber på at nogen af jer her kan hjælpe,
Jeg er nybegynder og kører stille og rolig frem - Det pisse træls, men alle skal starte et sted.

Jeg kører 8-10 gentagelser, 3 gange ved de forskellige øvelser - Udover det kører jeg split så Nakke, skulder og ryg på dag 1.
Biceps, triceps og bryst på dag 2.
Pause dag 3.
jeg varmer op med ben på kondicykel.

Er det helt hen i vejret?
Og hvilke øvelser kører i for jeres nakke?

Medlem

Nu vil jeg ikke nedgøre dit træningsprogram, men i mine øjne kan det optimeres en hel del.

Jeg har postet mit træningsprogram nedenfor, så kan det være det kan inspirere dig lidt.
Jeg vil lige kort kommentere hvorfor det ser ud som det gør og så spørg endelig hvis der er noget ;)

Dag 1

Øvelser Sæt Reps Pause
Squat 4 6 2
Deadlift 4 6 2
Calf raises 3 10 1
Yates rows 4 8 1,5
Pullups 3 max 1,5
Barbell curl 3 10 1
Hammer curl 3 10 1

Dag 2

Øvelser Sæt Reps Pause
Benchpress 5 6 2
Incline dumbell press 4 10 1,5
Military press 4 6 1,5
Side dumbell laterals 3 10 1
Lying triceps extension 3 10 1
Dips 3 max 1

Programmet kører jeg således.
Mandag dag 1
Tirsdag dag 2
Onsdag pause
Torsdag dag 1
Fredag dag 2
Lørdag pause
Søndag pause

Jeg har valgt at træne ryg, ben og biceps på samme dag, fordi de rygøvelser samtidig går i biceps. Hvis jeg så trænede biceps på dag 2 ville jeg belaste biceps to dage i streg og på den måde får de ikke lov at restituere ordenligt.
Det samme gælder ved dag 2 hvor jeg ved brysttræning belaster skulderen.
Jeg har desværre ikke lige tid til at udbyde hvorfor jeg har valgt de forskellige gentagelser, pauser og sæt. Men hvis du gerne vil vide det kan jeg godt vende tilbage med et ordenligt svar.

Mht hvordan jeg træner nakke, så er det slet ikke nødvendigt da jeg træner de tunge helkropsøvelser.

Mit træningspgrogram er selvfølgelig ikke opskriften på det perfekte træningsprogram, da det er vidt forskelligt hvordan et træningsprogram virker på folk. Men det fungere rigtig godt for mig :)

Her et par gode grundregler.
Træn tung ved brug af helkropsøvelser
Træn intensivt(brug gerne et stopur)
Spis noget ordenligt mad
Få 8-9 timers søvn

Hvis du følger disse råd, så spare du MANGE MANGE timer i dit træningscenter og her taler jeg af erfaring.

Træning kan gøres simpel men der er rigtig mange aspekter i det. Du kan bare stille nogle spørgsmål så skal jeg se om jeg kan svare på dem. Det er lidt nemmere at svare på spørgsmål end selv at begynde at skrive, da jeg ikke rigtig ved hvor jeg skal starte :hm:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Håber på at nogen af jer her kan hjælpe,
Jeg er nybegynder og kører stille og rolig frem - Det pisse træls, men alle skal starte et sted.

Jeg kører 8-10 gentagelser, 3 gange ved de forskellige øvelser - Udover det kører jeg split så Nakke, skulder og ryg på dag 1.
Biceps, triceps og bryst på dag 2.
Pause dag 3.
jeg varmer op med ben på kondicykel.

Er det helt hen i vejret?
Og hvilke øvelser kører i for jeres nakke?

Du bør lægge en ben dag i mellem din ryg og bryst dag, for ikke at overbelaste skulderen. Derudover bør du træne biceps samme dag du træner ryg.
Personligt kører jeg altid som minimum 5 sæt i alle frivægts øvelserne, som squat, bænkpres, dødløft osv. fordi de første 3 sæt nærmest er opvarmning for mig. Men det kan godt være du bare skal nøjes med 3 sæt til at starte med, når du er nybegynder - føl dig frem, og find ud af hvor meget du kan holde til.

Godt du opvarmer, det er der mange der glemmer. :)

Jeg plejer at køre shrugs med stang for nakken, det har virket perfekt.

Jeg ville i øvrigt heller ikke træne skuldre en eller to dage før jeg skal træne bryst, du vil være alt for øm, og kan ikke give dig 100% i pres øvelserne - risikere skader. Hvis du skal træne skulder, og det skal være inden for et 3 dages træningspas, så gør det på bryst dagen, så er skulderen også varmet op.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dødløft og squat på samme dag er no go.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.

Medlem

Hvad er dit grundlag for det?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Squat og dødløft burde for rigtig manges vedkommende være grundpiller i træningen, da det er basic øvelser som virkelig giver styrke.
Derfor bør man fokusere meget på disse to fantastiske øvelser, hvis man gerne vil se god fremgang både styrke- og muskelmæssigt.
Begge øvelser rammer erector spinae/"core" sindssygt meget, hvorfor det er tosset at lave begge øvelser på samme dag, da man ikke vil nå hverken at restituere efterfølgende eller give sit max under selve træningen.
Og i det lange løb får man ikke progress med denne tilgang.

Man kan godt træne sig op til at squatte fem gange om ugen, men det tager nok mindst 5-6 måneder.
Jeg har selv prøvet at dødløfte og squatte på samme dag, og så dele det op - at dele det op, splitprogram, har givet mig dobbelt så gode gainz som at gøre det på samme dag.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^ Det kommer an på om man deler det op så man køre en let squat dag, sammen med tung dødløft, og omvendt. Men det er ikke anbefalelsesværdigt at køre tungt i både squat og DL samme dag.

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Begge øvelser tærrer hårdt på CNS, det er klart bedre at sprede dem over flere træningspas, og så fokusere hårdere på dem, lave flere sæts, køre tungere etc.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nej okay, selvfølgelig kan man godt, hvis man laver tung/let version.
Jeg holder nu stadig på, at man får langt mere ud af sin squat/dødløft, hvis man deler dem op.

Medlem

Det er jo en individuel sag, nogle gainer bedst med et fullbody program og der er jo ikke mulighed for at dele squat og dødløft op. Hvor nogle gainer bedst ved et 5-split program.
Jeg vil dog ikke anbefale at folk der lige er startet med at træne, starter med at træne tung squat og dødløft på samme dag, men hvis han har opbygget en solidt fundament i kroppen, ser er det ingen problem.

Hvis ens mål med træningen er maksimal styrke i de individuelle øvelser, så er det helt klart en fordel at dele squat og dødløft op. Ellers handler det om at finde ud af hvad der fungere bedst for en.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej okay, selvfølgelig kan man godt, hvis man laver tung/let version.
Jeg holder nu stadig på, at man får langt mere ud af sin squat/dødløft, hvis man deler dem op.

Ofc my friend :)

Mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 852 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 43  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]