Et rør kan helt klart anbefales. Jeg har det dog med at miste/smide mine væk, så jeg er gået lidt fra det igen. Men ja - hvis du kan få en OK pris på rør, så kan det anbefales i hvert fald at prøve. Syntes også det er en smule nemmere generelt at rulle med et rør - selvom det hele bliver lidt længere.
Har selv flere gange selv lavet dem, fra 2cm-10 cm med gode resultater. Behandlede dem dog ikke med lak eller noget, så efter et par dage blev de smidt ud.
Du kan få rør i en del forskellige materialer. Nu ved jeg ikke hvilken træsort der umiddelbart er bedst, men har flere gange købt nogle i mahogni samt teak træ og de var virkelig gode. Tror jeg gav 100kr ca. for 3-4 stk i den lokale headshop. Glasrør er virkelig gode - elskede at putte min joint i køleskabet i 5-10 min, så hele pinden inkl. glas var kold. Du bliver ikke mere/mindre skæv, men det at glas røret er koldt på læberne det første minuts tid, var egentlig meget rart. Det med at pinden bliver kold er egentlig bare noget der tiltalte mig psykisk - for så var det hele koldt. Ved godt det pænt hurtigt bliver lunt/varmt igen. Gjorde det selvfølgelig ikke hver gang, men ofte til dagens første pind ELLER hvis jeg havde fået fat i skunk.
Husk dog at rens dem for hver gang du bruger dem. Gjorde det dog selv kun en gang om dagen, men det var så også i kogende vand med rengøringsmiddel osv. For at få det helt rent. Men hvis du kun ryger f.eks 1 pind om dagen, så kan du godt nøjes med hver 2.-3. dag, dog lige køre et eller andet gennem hullet så evt. groft snask osv. lige kommer væk. Tager 1 minut at gøre.
Nå - langt svar på et kort spørgsmål, men håber jeg kom hele vejen rundt

Mvh