Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 08:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: København
For at gør en lang historie kort.

Jeg har for omkring et år siden slettet kontakten til alle mine gamle "venner" fra dag til dag, da jeg fandt ud af at man gik og snakket dårligt om mig og hinanden.

Har overhovedet ikke haft kontakt til dem da jeg bare gerne vil passe mig selv da folk der snakker bag ryggen og er utro over for deres kærester ikke er velkommen i min klub.

Efter 1 år forsætter snakken stadig om lille mig, selv om jeg gør mit bedste for at undgå det, har aldrig haft facebook eller anden tilgang på nettet. Bliver hele tiden ved med at sige til mig selv at det bare er mig og mine tanker der lejer med mig og folk har travlt med deres ting, men det bliver altid modbevist i form af nogle ringer til min kæreste og spørg om nogle ting eller jeg høre noget til en fest osv.

Hvorfor er jeg så spændende og hvorfor bagtaler folk en når man blot fortæller dem sandheden som naturligvis godt kan gør ondt en gang i mellem.

Det går mig på hver eneste fucking dag og har næsten udviklet angst over det

Junior medlem

Hey Pierre :)

Dengang jeg skiftede fra folkeskolen til gymnasiet (uden mine gamle bagtalende venner), var jeg også ude for noget lignende. Det var først i midt 2.g at de stoppede med at kommentere diverse ting, muligvis primært af den grund at jeg til sidst var ligeglad / bare tog dem for nogle tumper, og egentlig bare lod som om at det ikke rigtig irriterede mig. Så synes de at det var knapt så interessant at irritere mig.

Så vidt jeg har forstået (tror jeg da), så havde størstedelen problemer med deres selvværd, og havde derfor behov for at nedgøre mig for at virke sejere / stærkere. Måske sker det specielt mod dem der ikke har et "behov" for at vise noget foran andre, fordi de tror på sig selv, så de på en måde gerne vil være fri for alle de sociale pres.

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, det lyder lidt værre end jeg oplevede når de f.eks. har ringet til din kæreste. Men det var i hvertfald hvad der lige faldt mig ind på baggrund af det som jeg har oplevet :)

Jeg havde også en del angst over det, og det hjalp virkelig at finde nogle bedre venner (som jeg heldigvis fandt i min gymnasieklasse.)

Mvh
RandomGuy :)

Medlem

Hej Randomguy

Det værste af det hele er folk faktisk er 25-30 år, det var sådan set os det med deres selvværd jeg var kommet frem til men det hjælper altid at høre det fra nogle andre. har fundet mig 3 gode venner som jeg holder fast på, bliver bare målløs hver gang jeg bliver nævnt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Henne i hjørnet
Nu ved jeg ikke præcist, hvad der bliver sagt om dig osv. Men det er sgu meget normalt, at folk snakker. Der er blevet og bliver også stadigvæk snakket en del om mig rundt omkring, hvor jeg er vokset op og de steder jeg har boet, men nu har jeg også lavet en del fucked ting, så der er nok at snakke om. Men det rører mig ikke rigtigt og jeg tror også det er det, du skal tænke. Hvis folk vil sidde og sladre og sludre om dig, så lad dem da det... Dårlig omtale er bedre end ingen omtale, som man siger.

Men hvor går grænsen til bagtaleri? Igen, ved jeg ikke hvad de personer, du nævner snakker om, men jeg kan da også godt lide at fortælle en god historie videre, hvis du forstår. Også hvis det har været pinligt eller sådan noget, for en bestemt person, men det tænker man jo ikke over, det er jo ikke for at skade personen man fortæller om.

Men ja, jeg giver ikke en fuck for, hvad folk siger, når de snakker om mig eller hvad de tænker, når de kigger på mig. Hvis jeg kunne bekymre mig om det, så var mit liv sgu problemløst - ikke at dit er det - men fuck de der sladdertanter, lad dem snakke. Haters' gonna hate...

8)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Så vidt jeg kan huske er der lavet en undersøgelse, der viser at folk i gennemsnit bruger 80% af deres samtaler på at snakke om andre. Virker ret fucked at folk har så travlt med at dømme andre, i stedet for at kigge på sig selv. Men det bunder jo nok i usikkerhed det hele :)

Medlem

Nu ved jeg ikke præcist, hvad der bliver sagt om dig osv. Men det er sgu meget normalt, at folk snakker. Der er blevet og bliver også stadigvæk snakket en del om mig rundt omkring, hvor jeg er vokset op og de steder jeg har boet, men nu har jeg også lavet en del fucked ting, så der er nok at snakke om. Men det rører mig ikke rigtigt og jeg tror også det er det, du skal tænke. Hvis folk vil sidde og sladre og sludre om dig, så lad dem da det... Dårlig omtale er bedre end ingen omtale, som man siger.

Men hvor går grænsen til bagtaleri? Igen, ved jeg ikke hvad de personer, du nævner snakker om, men jeg kan da også godt lide at fortælle en god historie videre, hvis du forstår. Også hvis det har været pinligt eller sådan noget, for en bestemt person, men det tænker man jo ikke over, det er jo ikke for at skade personen man fortæller om.

Men ja, jeg giver ikke en fuck for, hvad folk siger, når de snakker om mig eller hvad de tænker, når de kigger på mig. Hvis jeg kunne bekymre mig om det, så var mit liv sgu problemløst - ikke at dit er det - men fuck de der sladdertanter, lad dem snakke. Haters' gonna hate...

Mit problem er så bare at det ikke ligger i min natur at lade det være, snakker folk om mig vil jeg gerne høre hvad de har at sige. I mit miljø kan 1 fjer hurtig blive til 5 høns og vil nødig have at nogle ting udvikler sig fordi en eller anden har lavt selvværd eller for lidt indhold i livet. Vi er helt enig på resten.

8)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
En af de største grunde til at folk snakker bag om ryggen/mobber/provokere osv er kort sagt fordi de ikke har den største selvtillid og gerne vil være seje. At fremhæve sig selv på andres bekostning er jo altid nemt. Men du må jo være en spændende person siden folk gider snakke om dig og interessere sig så meget for dit liv - tænk på den måde! Og så ellers bare grin af dem indvendigt =)

Det betyder ingen ting hvad andre gør og siger, "fuck dem" altså. Og vær glad for du ikke er en del af sladder gruppen =)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

At "bagtale" folk er en af menneskets mest benyttede kommunikationsformer. Det er en måde at finde sin plads i en gruppe, og hvis der er noget der er vigtigt for mennesker, så er det at høre til i en gruppe. Når man bagtaler folk, hvad enten det er positiv eller negativ sladder, så giver vi udtryk for hvad vi synes er korrekt og hvad der er forkert, og på den måde finder vi sammen med andre ligesindede. Man kan sige, at det er et vigtigt redskab til at holde fast på vores sociale relationer.

Hvis du interesserer dig for, kan du prøve at finde Psykologiens Veje online som en PDF-fil. Du skal læse under afsnittet "Kommunikation og konflikt". Det er noget tid siden vi har haft om det i skolen, så nu smed jeg bare lige nogle stråtanker af hvad jeg kan huske fra forløbet. Men det at bagtale eller sladre om folk er et vigtigt kommunikationsmiddel som vi benytter os af for at finde vores plads og for at høre til i en gruppe.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

De måske jelly? mirin your no facebook credentials, at du lever livet og har for travlt til small talk?
Jeg er personligt slet ikke nede med sådan noget bagsnakkeri, synes det ynkeligt og virkelig lavt.
Folk der har travlt i at gå op i andre, misser hele deres egen identitet og selvudvikling.

Jeg tror du gør det godt, så skid på hvad folk siger og chill videre deruda'

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^^ Spaffeh spytter the real shit. Det lærte vi også under forløbet, dog formuleret på en børnevenlig måde, så at sige.

Medlem

Pierre... Jeg er efterhånden en gammel dame på 38 år. Desuden er jeg socialpædagog med speciale i menneskelige relationer. Og hvis der er noget jeg har lært gennem tiden, så er det at nogle mennesker ganske simpelt næres ved at bagtale og skabe konflikter. Det virker på dem, som det virker/virkede på os andre at æde piller, ryge tjald eller hvad man nu er til. Det er simpelthen deres "kick".

Jeg tror faktisk ikke at det udelukkende er folk med dårligt selvværd, som kører den stil. Det er derimod ofte mennesker som selv har problemer på den ene eller anden måde. Det være sig personligt, økonomisk, professionelt osv. Uanset hvad som giver dem problemer, får de det simpelthen bedre, hvis de nedgører andre. Hver gang de kan skabe en konflikt eller bagtale nogle andre, glemmer de deres eget lort lidt. Jeg var engang meget aktiv på en chat på nettet. Fik en masse gode venner derinde og havde det hyleskægt med en ca 50 andre. Det blev dog ødelagt af sådan en personage. Hun kom udelukkende for at så splid, skabe konflikter og bagtale andre. Jeg meldte mig bare ud, men har for ganske nyligt erfaret at hun stadig er i gang. På det samme forum. Det er simpelthen blevet hendes liv. Så kan man tænke "herregud, så længe det foregår bag en skærm". Men hun har taget skridtet videre og ført sine intriger ud i det virkelige liv. Og hun kan blive ved og ved med at puste liv i gamle sager. Det er ca 6 år siden jeg var en del af det forum, men den dag i dag, kan hun stadig finde på at skrive om mig, lægge mit navn og adresse på sin hjemmeside osv.

Hun er desværre ikke den eneste heg har kendskab til, med det behov. Og jeg har virkelig ondt af dig. Når man er havnet i kløerne på de mennesker, giver de ikke bare slip igen. Ikke engang selvom man melder sig helt ud. Skræmmende. Men så længe de får deres psykiske kick ud af det, vil de blive ved.

Jeg ønsker dig alt godt og håber du må blive fri fra det svineri.

Medlem

Tak for alle de gode svar, er med garanti noget jeg kan bruge fremover.
Er kommet et skridt videre i at lærer og forstå mine medmennesker

susannemøller, du bare for Sej....

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]