Det med at freebase er mere egnet til at ryge skyldes, så vidt jeg har forstået, at freebase kommer på gasform tidligere end det tilsvarende salt (f.eks. HCl). Dette gør (måske kun i nogle tilfælde?) at stoffet kan fordampe før det nedbrydes af varmen.
Frie baser er generelt sværere at opløse i vand, hvilket jeg forestiller mig også har noget at gøre med at de virker dårligere ved f.eks. nasal- og rektal brug. Kroppen består jo af en stor del af vand.
En sidste praktisk ting jeg kan komme på i forskellen mellem disse 2 er stabilitet. Frie baser er generelt mindre stabile end saltene (Nu bliver jeg i tvivl, er det nu rigtigt? Eller var det bare visse salte der var mere stabile end andre? Kemikere, hjæææælp!

)
Halvvejs OT: Er der nogen der ved om der er nogle stoffer som kan ryges som salte inden for det praktisk realisable? Altså om ion-bindingen generelt øger stabiliteten af stoffet så meget at det ikke længere kan betegnes som at ryge det at fordampe det, hvis det ikke nåede at brænde af i mellemtiden?