Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 19:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Benzo-søvn
Medlem

Hey. Jeg har ikke kunne finde et svar på google, så nu prøver jeg her...
Den søvn, man får, når man tager en benzo, hvor effektiv er den egentlig? Hvis jeg f.eks. snupper 20 mg diazepam ved en 21 tiden på en helt almindelig aften, hvorefter jeg går i seng og lader dem slå mig ud, vil kroppen så være veludhvilet og restitueret næste morgen, eller er en naturlig søvn mere effektiv?

In our memories

Geografisk sted: I busken, udenfor dit vindue..
Imo er søvn på benzoer lige så restituerende hvis ikke mere. Vær dog opmærksom på at benzoer som diazepam har en meget lang halveringstid og man derfor godt kan føle sig lidt afslappet/smadret/omtåget dagen efter. En kort tids virkende benzo ville være at foretrække så stoffet er ude af kroppen igen når du vågner. Kan varmt anbefale triazolam til det formål :)

Medlem

Hey. Jeg har ikke kunne finde et svar på google, så nu prøver jeg her...
Den søvn, man får, når man tager en benzo, hvor effektiv er den egentlig? Hvis jeg f.eks. snupper 20 mg diazepam ved en 21 tiden på en helt almindelig aften, hvorefter jeg går i seng og lader dem slå mig ud, vil kroppen så være veludhvilet og restitueret næste morgen, eller er en naturlig søvn mere effektiv?

Nu er diazepam ikke den mest hypnotiske benzo du kan finde, og siden det har en halveringstid på ca. 60 timer, vil du stadig have en effekt når du vågner, og højst sandsynligt være rimelig smadret. Etizolam er en virkelig god (og nem at få fat på) benzo, fordi man som regel kan tage heroiske doser, og stadig føle sig 100% normal næste dag, og udover det er det også en meget hypnotisk benzo.

Medlem

Faktisk bruger jeg selv etizolam, brugte bare dzp som eksempel, da jeg tænkte, det var en bedre kendt benzo (og troede faktisk, det var den, der mindede mest om etizolam)

Men det er altså en fin, restituerende søvn, man får af benzoer?

Medlem

[quote="[url=http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?p=611291#p611291]

Men det er altså en fin, restituerende søvn, man får af benzoer?[/quote]

Bare fordi du falder hurtigere i søvn på benzoer, ændrer det ikke det faktum at du jo sover, og derved restituerer. Så medmindre der er en der kommer med en artikel omkring benzoer's påvirking af REM, så er en benzo søvn og en "normal" søvn det samme.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg forestiller mig, at benzoer påvirker søvnen lidt i samme stil som alkohol, og det ser vist ud til, at jeg har ret i flg. wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepine
"Benzodiazepines can be useful for short-term treatment of insomnia. Their use beyond 2 to 4 weeks is not recommended due to the risk of dependence. It is preferred that benzodiazepines be taken intermittently and at the lowest effective dose. They improve sleep-related problems by shortening the time spent in bed before falling asleep, prolonging the sleep time, and, in general, reducing wakefulness.[30][31] However, they worsen sleep quality by increasing light sleep and decreasing deep sleep. Other drawbacks of hypnotics, including benzodiazepines, are possible tolerance to their effects, rebound insomnia, and reduced slow-wave sleep and a withdrawal period typified by rebound insomnia and a prolonged period of anxiety and agitation.[32][33] The list of benzodiazepines approved for the treatment of insomnia is fairly similar among most countries, but which benzodiazepines are officially designated as first-line hypnotics prescribed for the treatment of insomnia can vary distinctly between countries.[31] Longer-acting benzodiazepines such as nitrazepam and diazepam have residual effects that may persist into the next day and are, in general, not recommended.[30]

Så en dokumentar forleden, som vist nok hed "10 ting du ikke vidste om søvn", hvor de bl.a. undersøgte effekten af koffein og alkohol på søvnen. Alkoholen hjalp ganske vist forsøgspersonen med at falde hurtigt i søvn, men den samlede kvalitet af søvnen var forringet pga. flere vågne stadier og generelt mere tid spildt i de lettere søvnstadier. Det samme ser ud til at gøre sig gældende for benzodiazepiner.

Medlem

Øv, det var det, jeg var bange for

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Det er stadig bedre end ingen søvn hvis det er det som er problemet.

Nemme løsninger plejer dog ikke at være de holdbare løsninger :)

Junior medlem

Jeg syntes personligt at min søvn bliver dybere og længere. Føler mig også totalt udhvilet og godt med krudt i røven til dagen efter benzo søvn. Altså hypnotiske benzoer og z-drugs.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
prøv med køresygepillen/ indslumringspillen og vist nok også allergipillen phenergan man kan få på apoteket, de giver en lidt ro når man skal sove og gør en små træt uden at slå dig i gulvet, det er dog stadig ikke noget (ligesom benzoer) man skal gå og tage hver dag, eller alt for mange dage i træk, jeg bruger dem selv i situationer hvor jeg ikke kan falde i søvn men ikke hvis jeg ikke kan få minimum 8 timers søvn derefter da jeg altid føler mig småsløv de første 2-3 timer jeg vågner efterfølgende.

hæng mig ikke op på det, men går ud fra phenerganer og lign er smartere at snuppe imod søvnproblemer end benzoer er, hvis det er et vedvarende problem kan motion og sund kost nok helbrede dig (en god løbetur nogle timer inden sengetid og så er man sgu træt helt naturligt) mennesket er lavet til at lave noget fysisk arbejde hver dag, når vores krop begynder at opføre sig "unaturligt" og f.eks ikke vil sove er det ikke altid at en eller anden "vidunder" pille er løsningen men snare en mere """normal""" hverdag med motion indblandet.

Medlem
Brugeravatar

Synes også, at sløvende antihistaminer som promethazin o.l. kan give noget så tung en krop dagen efter. Hvis du absolut vil bruge præpperater til en hurtigere søvn, så gå efter noget melatonin eller deslige (der findes også analoger med nogenlunde samme effekt, f.eks. agomelatin). Dette har hjulpet mig gevaldigt med mine søvnproblemer, og man er ikke helt så smadret dagen efter, netop også fordi de indgår i kroppens naturlige mekanismer til at sove på.
Ellers gør som Tricome foreslår ovenover. Få lavet en masse motion. Det hjælper samtidig også godt på humøret, og giver dig en fin naturlig træthed.

Medlem
Brugeravatar

For slet ikke at tale om den tolerance du hurtigt opbygger på benzodiazepiner og Z-drugs. Det er kun effektivt de første par uger, hvorefter du ikke ender med andet end en tårnhøj tolerance der vil kræve mere og mere stof for at afhjælpe søvnløsheden.

Og sidst, men ikke mindst. Prøv så vidt at få nogle faste søvnvaner. Prøv at stå op og gå i seng på samme tidspunkt af døgnet hver dag, og selvfølgeligt opnå at få dit soverum mørktlagt så meget som muligt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]