Den eneste gang jeg er blevet snuppet med røg, var politimanden enormt venlig. Jeg er sikker på, at hvis man er venlig og nede på jorden og "udstråler fred", at man er fri for at blive holdt op i kvælertag eller hvad nu. Personen bag mig (chr.havn metro) der ventede på at indgive oplysninger skabte sig derimod helt vildt overfor samme betjent og endte med at få en slem tur med politigreb og blive råbt ind i hovedet at han skulle slappe af.
Politiet ligger øre til meget, og det hjælper ikke noget at gøre den enkelte betjents arbejde besværligt, når lasten ligger hos staten. Lad dem gøre deres arbejde, og accepter i er blevet snuppet i at gøre noget ulovligt.
Han spurgte mig, om det så var sidste gang vi skulle i kambolage, og jeg svarede at det var det nok, for fremover ville jeg nok bare gå hjem med mit weed, hvilket blev besvaret med et smil og "ja, det er nok en god idé". Jeg modtog aldrig bøden.
Lasten ligger hos staten, så langt er vi enige. Men man kan godt gøre statens ansatte opmærksomme på, at deres arbejde er en dårlig idé og at de burde problematisere det overfor deres ledelse.
Hvis vi bare acceptere autoriteter og lader være med at stille spørgsmålstegn ved deres gøren og laden, så ender det galt. Overdrivelse fremmer forståelse, så: Hvad med SS, Stasi osv.? De gjorde jo også bare hvad de fik besked på. Derfor håber jeg, da ikke du synes, at man skal acceptere den slags instanser.
Se bare en mand som Lars Kragh Andersen:
http://da.wikipedia.org/wiki/Lars_Kragh_AndersenJeg er ikke altid enig med ham, men jeg har kæmpe respekt for hans beslutning om at forlade politiet fordi han ikke kunne stå inde for mange af de formynderiske projekter som går udover almene borgere.
Hvis alle os mere eller mindre intellektuelle hashbrugere (dem synes jeg der er mange af herinde), kan formå at snakke noget fornuft ind i hovederne på politimændende. Så lad os da gøre det. Hver gang en betjent forlader politiet med argumenter som Lars Kragh Andersen, hver gang kommer der endnu en god grobund for en god debat. Ligenetop fordi folk med en politi uddannelse, har en lidt bedre gennemslags kraft i medierne, end hashrygere der bare gerne vil ryge mere.
Selvfølgelig skal man ikke råbe op som en anden Khodr Mehri. Men forsøg at problematiser deres erhverv overfor dem. Jeg tror det hjælper.