Artikel fra Jyllands-pesten
http://jyllands-posten.dk/indland/krimi ... e-stoffer/Citat:
Christianitter jagter hårde stoffer
AF MORTEN PLESNER MATHIASEN
Fristadens beboere tager politiets metoder i brug i kampen mod bl.a. kokain.
Der er kommet for meget hvidt pulver og mystiske piller i Christianias natteliv, og det har fået beboerne til at indlede en kampagne mod brugen af hårde stoffer.
Det skriver Politiken.
Til formålet har man ladet sig inspirere af politiets modus operandi, og der er derfor bl.a. indkøbt et såkaldt Narkometer til 35.000 kr.
Afslører det meste
Politiet indførte selv brugen af Narkometret i slutningen af 2012 og har betegnet det som en stor succes.
Ved hjælp af Narkometret kan politiet - eller christianitterne - afsløre, om en person har benyttet sig af stoffer som cannabis, kokain eller amfetamin.
Birgitte Wester har boet på Christiania siden 1979 og har designet kampagnen. Hun er en af de mange, der mener, at stoffer som kokain har et for mildt rygte.
»Mange tænker måske, at kokain bare er et supplement til at drikke sig fuld. De ved ikke, hvor farligt stoffet faktisk er«, siger Birgitte Wester til Politiken.
Som del af kampagnen er der lavet plakater og klistermærker, og der er også dannet et korps af nattenavne bestående af den umage blanding af aktivister, pushere og forældre.
Et skridt på vejen
Hos politiets specielle enhed for Christiania Task Force Pusherstreet, er man positiv over for fristadens forsøg på at dæmme op for hårde stoffer.
Dog med visse forbehold.
»Jeg vil bare godt erindre om, at det er politiets og domstolens job at efterforske og dømme. Og så kunne jeg godt ønske mig samme indsats mod den åbenlyse hashhandel,« siger vicepolitiinspektør Poul Kjeldsen til Politiken.
Bliver man flere gange taget med hårde stoffer på sig, eller er man under indflydelse af dem, så vanker der ifølge christianitterne en livsvarig karantæne fra fristaden.
Lidt coke i blodet har man vel altid