Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 23:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Artikel fra Jyllands-pesten http://jyllands-posten.dk/indland/krimi ... e-stoffer/

Citat:
Christianitter jagter hårde stoffer
AF MORTEN PLESNER MATHIASEN

Fristadens beboere tager politiets metoder i brug i kampen mod bl.a. kokain.

Der er kommet for meget hvidt pulver og mystiske piller i Christianias natteliv, og det har fået beboerne til at indlede en kampagne mod brugen af hårde stoffer.

Det skriver Politiken.

Til formålet har man ladet sig inspirere af politiets modus operandi, og der er derfor bl.a. indkøbt et såkaldt Narkometer til 35.000 kr.
Afslører det meste

Politiet indførte selv brugen af Narkometret i slutningen af 2012 og har betegnet det som en stor succes.

Ved hjælp af Narkometret kan politiet - eller christianitterne - afsløre, om en person har benyttet sig af stoffer som cannabis, kokain eller amfetamin.

Birgitte Wester har boet på Christiania siden 1979 og har designet kampagnen. Hun er en af de mange, der mener, at stoffer som kokain har et for mildt rygte.

»Mange tænker måske, at kokain bare er et supplement til at drikke sig fuld. De ved ikke, hvor farligt stoffet faktisk er«, siger Birgitte Wester til Politiken.

Som del af kampagnen er der lavet plakater og klistermærker, og der er også dannet et korps af nattenavne bestående af den umage blanding af aktivister, pushere og forældre.
Et skridt på vejen

Hos politiets specielle enhed for Christiania Task Force Pusherstreet, er man positiv over for fristadens forsøg på at dæmme op for hårde stoffer.

Dog med visse forbehold.

»Jeg vil bare godt erindre om, at det er politiets og domstolens job at efterforske og dømme. Og så kunne jeg godt ønske mig samme indsats mod den åbenlyse hashhandel,« siger vicepolitiinspektør Poul Kjeldsen til Politiken.

Bliver man flere gange taget med hårde stoffer på sig, eller er man under indflydelse af dem, så vanker der ifølge christianitterne en livsvarig karantæne fra fristaden.

Lidt coke i blodet har man vel altid :|

Senest rettet af Satori 14 jun 2013 19:11, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
der er jo ikke nogen der kigger i dine lommer... :) men hvis du gakker helt ud på nemoland med en pose coke i hånden så synes jeg det er fair nok du får afvide du skal smutte og tænke dig bedre om næste gang :) christiania er kun til hash!

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Jeg har altid syntes, at deres had til alt andet end hash har været lidt paradoksalt og en kende hyklerisk..

Og 'livsvarig karantæne fra fristaden' er jo nærmest en sætning der modsiger sig selv

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvad lovhjemmel har de til det? Går ikke ud fra man bliver stoppet på gaden og testet med/mod sin vilje?

I mine øjne er det et usselt forsøg på at tækkes offentligheden og fjerne opmærksomheden fra hashen - dobbeltmoral er dobbelt så godt... eller?

Site Webmaster
Brugeravatar

Jeg har altid syntes, at deres had til alt andet end hash har været lidt paradoksalt og en kende hyklerisk..

This.

Dårlig stil, Staden.

Hvordan har de tænkt sig at håndhæve det? De har ingen ret til at kræve at teste folk, og de har ingen ret til at bandlyse folk fra området.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er en mere uddybende artikel her http://politiken.dk/indland/ECE1992093/ ... e-stoffer/

Dedikeret medlem

Geografisk sted: NV
Altid dårlig stil på staden.. Fri stad mig i røven!!

Dedikeret medlem

Geografisk sted: NV

This.

Dårlig stil, Staden.

Hvordan har de tænkt sig at håndhæve det? De har ingen ret til at kræve at teste folk, og de har ingen ret til at bandlyse folk fra området.

De skal nok gøre som de plejer, tvinge folk til det mens de har en heksekedel klar til dig, men kun hvis du er på andet end hash.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
engang sad jeg på nemoland med en af mine venner og drak bajere og røg, vi havde fundet en sød uddenlandsk pige vi faldt i snak med som spurgte ind til Christiania og min ven sagde noget der gjorde mig glad, dog på engelsk men noget i den her stil (her er vi alle lige, ingen bliver vejet og målet og her er plads til alle) det syntes jeg lød meget rigtigt dengang men jeg må sige at i løbet af de sidste år ser det ud til at gå den anden vej... hvad bliver det næste ? dress code og dørmand :lol: ?

Junior medlem

Jeg kan huske at der var en del problemer da de en overgang solgte svampe af forskellige
slags på staden. En gang vi var derinde for at købe ind til Roskilde festival blev vi mødt
med et lidt skræmmende syn. Fra hovedindgangen ned til pusherstreet stod der folk og ømmede
sig, nogle lå på jorden mens andre græd og blev trøstet. Det undrede os en hel del men forklaringen
kom kort efter da der kom en stor og bred mand spænene som på Svensk råbte noget i retning af
"Jeg tæsker dig til helvede", mens han angreb tilfældige mennesker.

Det lykkes kort tid efter en lille gruppe anført af en endnu bredere mand at lægge vedkommende ned og
holde ham fastlåst mod jorden alt imens han blev ved at råbe eder og forbande verden, rød i hovedet
af raseri eller angst eller hvad det var. Vi fik senere at vide at det var en der havde taget en mase svampe
sammen med en del andre ting og var endt i et paranoia/angst trip.

Noget chokerende oplevelse, men med sådan en i baghovedet kan jeg godt forstå at man gerne vil begrænse
de stoffer man kna få fat i på staden til mere rolige slags.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
self skal folk ikke rende rundt og være til chikane for andre når de er stærkt påvirket, det gælder vel alle steder, og det er da også fint nok at de vil holde det hårde narko væk fra området og især salget af det (hvis det er der host) men jeg gider bare ikke føle mig åndet i nakken på noget tidspungt, eller blive roddet i mine lommer af nogle civile fordi de synes jeg så lidt påvirket ud.. LOL... :D så må jeg sgu også kigge i deres efter et politiskilt :D

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
jeg forstår det ikke... Det ville give mere mening blot at smide folk ud for generel dårlig opførelse end for hvilke stoffer de har i blodet... Det ville også være langt nemmere at håndhæve og havde ikke kostet en jetjager i narkometer... Oh the humanity :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: den sorte muld
oh fristad oh fristad din gamle rockerborg, du er skide skæg... sådan rigtig politiker-skæg, ikke haha-skæg.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A

Og 'livsvarig karantæne fra fristaden' er jo nærmest en sætning der modsiger sig selv

Helt enig - deres standpunkt mod hårde stoffer er ikke et hak bedre end vore regerings. De guddomliggøre et rusmiddel, og dæmonisere alle andre. Det er barnligt og ikke særlig "fristads agtig" IMO.

:roll:

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Medlem
Brugeravatar

det var sgu da os på tide at de vågnede op,, christiania handler jo ikke kun om hash længere, alt det andet forgår jo bare skjult
på stedet istedet for , jeg tør væde med at der også bliver solgt coke , mdma og alt muligt andet gejl der inde, bare ikke lige ved boderne,, endelig sker der noget .. ihvertfald bare lidt

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

jeg forstår det ikke... Det ville give mere mening blot at smide folk ud for generel dårlig opførelse end for hvilke stoffer de har i blodet... Det ville også være langt nemmere at håndhæve og havde ikke kostet en jetjager i narkometer... Oh the humanity :roll:

Netop. Det er lidt et reklamestunt

Medlem

Lav jeres eget fristed hvor i kan spasse ud på coke og stoffer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lav jeres eget fristed hvor i kan spasse ud på coke og stoffer.

Jeg er klar. Tager du initiativet?

Medlem
Brugeravatar

Jeg har aldrig forstået hvorfor medier såvel som borger finder det korrekt at skælne mellem vold, hærværk, dårlig opførsel osv. begået hhv. ædru og påvirket. Det har for mig aldrig givet mening.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Nu har det jo udelukkende været junk, altså heroin som fristaden har kæmpet imod siden 1979. Og jeg tror ikke der er blevet set skævt til, hvis der var nogen der tog et syre trip i ny og næ på staden. Det er i hvertfald min opattelse. Men det kan selvfølgelig godt være det er ændret nu.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]