Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 15:35


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 155 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 28 sep 2013 00:38 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 jul 2013 17:29
Indlæg: 211
Geografisk sted: Odense
har temperatur noget at gøre med det hele??? hvis jeg varmer væsken op til lad os sige 30-40 grader... vil jeg få mere ud af det, end hvis jeg har den helt nede på køleskabs temperatur??


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2013 11:17 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Opløseligheden af dmt i heptan er ret afhængig af temperatur (derfor man kan omkrystallisere/udfælde i koldt heptan). Men her i guiden bruger man alligevel så meget heptan i forhold til dmt, at det nok ikke gør en forskel at bruge lunken heptan i stedet. Det er >99% dmt du får ud af blandingen ved at ekstrahere 3 gange med heptan vil jeg vove at påstå.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2013 16:05 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Mine erfaringer tyder på at varme i den vandige fase er enten ligegyldig eller mere til gene end til gavn..
Til gengæld har jeg ofte smidt flasken med rensebenzin i vandbad, inden jeg har hældt den over i den vandige fase - hvis det gør nogen som helst forskel er den lille.
Nogle gange når jeg har brugt varme synes jeg at jeg har fået et mindre rent produkt, der har været langt sværere at krystallisere og gulligti farven.

Jeg har også måtte erfare at det 4. og 5. pull ikke kan svare sig.. 3 ordentlige pulls, over and out :D

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2013 18:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 jul 2013 17:29
Indlæg: 211
Geografisk sted: Odense
Mine erfaringer tyder på at varme i den vandige fase er enten ligegyldig eller mere til gene end til gavn..
Til gengæld har jeg ofte smidt flasken med rensebenzin i vandbad, inden jeg har hældt den over i den vandige fase - hvis det gør nogen som helst forskel er den lille.
Nogle gange når jeg har brugt varme synes jeg at jeg har fået et mindre rent produkt, der har været langt sværere at krystallisere og gulligti farven.

Jeg har også måtte erfare at det 4. og 5. pull ikke kan svare sig.. 3 ordentlige pulls, over and out :D


ja på det sidste har jeg også kun gjord brug af 3 pulls... det virker fint..
efter at have fået et lille overblik, har jeg kunne fastlå at varm vandfase muligvis ikke er det værd..
der er adskillige grunde hvoraf den ene konklusion kan jeg supporte med fakta.. hvor af resten er spekulation:
varm vandig fase: forårsager hurtig fordampning af heptan og eftersom man skal lade faserne skille i omtrent 15 minutter, eller mere.. så kan det være til gene, at man ligepludselig har mindre mængde heptan end man startede med..
men jeg er sikker på at opløseligheden af dmt er bedre med varme...


Senest rettet af Marathon 28 sep 2013 20:05, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2013 19:01 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 jul 2013 17:29
Indlæg: 211
Geografisk sted: Odense
jeg troede til at starte med at der var mere yields med mere heptan... det så øjensynligt sådan ud...
jeg har ingen præcisions vægt til at bekræfte eller afkræfte med... men da jeg så fik formet DMT´en til en lille firkant.. ved siden af hinanden viser det sig at der var lige store mængder af DMT.. men jeg har anskaffet mig en ekstra skillertragt.. så nu kan jeg lave individuelle prøver... med pH forskelle.. jeg har en pH/EC måler fra mine hydroponiske setups...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2013 19:57 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 jul 2013 17:29
Indlæg: 211
Geografisk sted: Odense
Opløseligheden af dmt i heptan er ret afhængig af temperatur (derfor man kan omkrystallisere/udfælde i koldt heptan). Men her i guiden bruger man alligevel så meget heptan i forhold til dmt, at det nok ikke gør en forskel at bruge lunken heptan i stedet. Det er >99% dmt du får ud af blandingen ved at ekstrahere 3 gange med heptan vil jeg vove at påstå.


det er lidt svært at forstå det her...
IMP du er grunden til at jeg startede med at ekstrahere DMT, og dine teknikker virker..
men jeg er ikke helt med her...
jeg skal vel også have en lunken vandfase, for at det kan svarer sig at bruge lunkent heptan...
fordi hvis jeg har koldt vandfase, og lunkent heptan fase... og blander de to... så får jeg en temperatur midt i mellem..
så din teknik med at blande lunken med koldt den holder ikke i mit hovede
MEN:
lad os sige at jeg bruger både lunken vandfase og lunken heptan fase:
omtrent 40 grader
heptan fasen fordamper, hurtigere.
derfor bruges der højere mængder end de anbefalede 30mL, jeg foreslår 50mL heptan per 500mL vandfase måske mere (tror jeg er bedst)
kalkulationen i mit simple hovede:
lunken temperatur holder DMT´en smeltet, og forhindre DMT´en ikke samler sig præcis som det gør ved kolde temperature som fx i køleskabet eller fryseren. og ligger sig i bunden af heptanen......
og DMT´en bæres op af varmen... alt det giver mening i mit hovede...
MEN ulemper der kunne ske:
ulemper kunne så være at andre komponenter bæres op af varmen... og kontaminere DMT prøven... I don`t know...
jeg foreslår at det prøves ad.. hvis nogen af jer er modige nok til at prøve... rapporter endelig tilbage..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2013 20:01 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 jul 2013 17:29
Indlæg: 211
Geografisk sted: Odense
jeg er selv lidt usikker på om jeg tør.. når nu al anden DMT ekstraktion, med kolde faser har fungeret fint for mig hidtil.. men det må være en anden god gang...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 sep 2013 16:55 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
forårsager hurtig fordampning af heptan og eftersom man skal lade faserne skille i omtrent 15 minutter, eller mere.. så kan det være til gene, at man ligepludselig har mindre mængde heptan end man startede med..
men jeg er sikker på at opløseligheden af dmt er bedre med varme...


Jeg har aldrig målt mine afmålt mit heptan efter mine pulls, men jeg har aldrig lagt mærke til noget visuelt tab i mængde når jeg har brugt varme. Desuden fordamper heptan i en skilletragt meget langsomt pga. den lille overflade og "tykke" lag(i forhold til en stor fordampningsskål med stov overflade).

Opløseligheden på DMT i heptan ER bedre med varme, men jeg er også sikker på at opløseligheden på DMT n-Oxid i heptan er højere i varme - den er nærmest lig 0 i kold/lunken heptan..
Jeg mener at have læst spekulationer på DMT-nexus om at varme i ekstraktionen kan være med til at fremskynde dannelsen af DMT N-oxid, hvilket vil reelt set jo vil betyde mindre yield da DMT N-oxiden som er mindre potent og mindre opløseligt i (varm) heptan, er dannet fra n,n-DMT'en som derfor ikke længere eksisterer som n,n-DMT.
Ud fra mine erfaringer med et mere urent produkt når jeg har brugt varme, har jeg bare besluttet at lade være :)

Hvis man har en kølig/lunken vandig fase og blander varm heptan i, siger det næsten sig selv at heptanfasen bliver kølet af den vandige fase pga. de kvantitative forhold og da heptan har lavere massefylde end (NaOH- og MHRB-mættet) vand - heptanen er i hvert fald ikke længere hverken varm eller lun når faserne er separeret.

skimenneske skrev:
jeg foreslår at det prøves ad.. hvis nogen af jer er modige nok til at prøve... rapporter endelig tilbage..


Jeg skrev i et tidligere indlæg i denne tråd, som svar til dig, at mine erfaringer tyder på at varme i den vandige fase er en dårlig ting eller ligegyldig.. Jeg har eksperimenteret både med varme i begge faser og kun varme heptanfaser. Spørg gerne hvis du ønsker flere detaljer.

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 sep 2013 17:22 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 jul 2013 17:29
Indlæg: 211
Geografisk sted: Odense
forårsager hurtig fordampning af heptan og eftersom man skal lade faserne skille i omtrent 15 minutter, eller mere.. så kan det være til gene, at man ligepludselig har mindre mængde heptan end man startede med..
men jeg er sikker på at opløseligheden af dmt er bedre med varme...


Jeg har aldrig målt mine afmålt mit heptan efter mine pulls, men jeg har aldrig lagt mærke til noget visuelt tab i mængde når jeg har brugt varme. Desuden fordamper heptan i en skilletragt meget langsomt pga. den lille overflade og "tykke" lag(i forhold til en stor fordampningsskål med stov overflade).

Opløseligheden på DMT i heptan ER bedre med varme, men jeg er også sikker på at opløseligheden på DMT n-Oxid i heptan er højere i varme - den er nærmest lig 0 i kold/lunken heptan..
Jeg mener at have læst spekulationer på DMT-nexus om at varme i ekstraktionen kan være med til at fremskynde dannelsen af DMT N-oxid, hvilket vil reelt set jo vil betyde mindre yield da DMT N-oxiden som er mindre potent og mindre opløseligt i (varm) heptan, er dannet fra n,n-DMT'en som derfor ikke længere eksisterer som n,n-DMT.
Ud fra mine erfaringer med et mere urent produkt når jeg har brugt varme, har jeg bare besluttet at lade være :)

Hvis man har en kølig/lunken vandig fase og blander varm heptan i, siger det næsten sig selv at heptanfasen bliver kølet af den vandige fase pga. de kvantitative forhold og da heptan har lavere massefylde end (NaOH- og MHRB-mættet) vand - heptanen er i hvert fald ikke længere hverken varm eller lun når faserne er separeret.

skimenneske skrev:
jeg foreslår at det prøves ad.. hvis nogen af jer er modige nok til at prøve... rapporter endelig tilbage..


Jeg skrev i et tidligere indlæg i denne tråd, som svar til dig, at mine erfaringer tyder på at varme i den vandige fase er en dårlig ting eller ligegyldig.. Jeg har eksperimenteret både med varme i begge faser og kun varme heptanfaser. Spørg gerne hvis du ønsker flere detaljer.


bum... jeg har lige ud fra jeres teachings udvundet en metode fra min hjerne:
vi starter med at lave en ektraktion af DMT, i kolde faser... (det har været min approach fra starten, og det har virket fint)
vi laver de sædvanlige 3 pulls... bum...
også varmer vi den vandige fase op... 30-40 grader..
og heptanen ligeså...
også ser vi hvad vi kan få ud af det.. mit gæt er at det bliver minimalt.. men det kan overraske..
jeg tror jeg laver en ekstraktion i dag.. hvis jeg kan få det til at hænge sammen med mit hjemmearbejde..
jeg har lidt lektier fra skolen som jeg skal ordne..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 sep 2013 17:34 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Citat:
lunken temperatur holder DMT´en smeltet, og forhindre DMT´en ikke samler sig præcis som det gør ved kolde temperature som fx i køleskabet eller fryseren. og ligger sig i bunden af heptanen......
og DMT´en bæres op af varmen... alt det giver mening i mit hovede...


Temperaturen er med til at holde DMT'en opløst, ikke smeltet.. Men DMT har som nævnt en okay opløselighed i heptan ved stuetemperatur - jeg vil gætte på at 30mL sagtens kan mættes med 500mg DMT, sikkert mere endda.

Mht. fordampning af heptanfasen er det atmosfæriske tryk forresten også en faktor...
Du vil opnå en lavere fordampningshastighed med heptan af stuetemperatur end med lun/varm heptan - fordampningshastigheden er i hvert fald (synligt) meget lav både med og uden varme, så ubetydelig IMO.
Vil gætte på at man kan udregne fordampningshastigheden med en ligning af en art, men det kræver nok at man kender fordampningsfladen, temperatur på solvent og omgivelser, massefylde af solvent+DMT(ændret massefylde pga. mætning med DMT, som vi ikke kender præcist) og det atmosfærriske tryk(det kender vi :P).

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 sep 2013 17:43 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
også varmer vi den vandige fase op... 30-40 grader..
og heptanen ligeså...
også ser vi hvad vi kan få ud af det.. mit gæt er at det bliver minimalt.. men det kan overraske..


Jeg tror du ville have bedre held med enten mere NaOH og lade den vandige fase stå 1 uge - 14 dage og så prøve at ekstrahere med heptan igen, hvis det er mere DMT du er ude efter;
"There are people that pulled for months-old extractions and it was still yielding. What can happen is that solvent left standing will become very dark (check FAQ for the "brown naphtha" issues). But you could always clean up your product with a wash and/or a re-x and/or a re-a/b." - https://www.dmt-nexus.me/forum/default. ... ts&t=30068 (der står faktisk også lidt om spekulationerne om dannelsen af DMT n-Oxid)

Eller ekstrahere med et andet solvent som f.eks xylen eller d-limonen, hvis du er ude efter DMT N-oxid da det er opløseligt i bl.a de solventer.

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 sep 2013 20:44 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 jul 2013 17:29
Indlæg: 211
Geografisk sted: Odense
også varmer vi den vandige fase op... 30-40 grader..
og heptanen ligeså...
også ser vi hvad vi kan få ud af det.. mit gæt er at det bliver minimalt.. men det kan overraske..


Jeg tror du ville have bedre held med enten mere NaOH og lade den vandige fase stå 1 uge - 14 dage og så prøve at ekstrahere med heptan igen, hvis det er mere DMT du er ude efter;
"There are people that pulled for months-old extractions and it was still yielding. What can happen is that solvent left standing will become very dark (check FAQ for the "brown naphtha" issues). But you could always clean up your product with a wash and/or a re-x and/or a re-a/b." - https://www.dmt-nexus.me/forum/default. ... ts&t=30068 (der står faktisk også lidt om spekulationerne om dannelsen af DMT n-Oxid)

Eller ekstrahere med et andet solvent som f.eks xylen eller d-limonen, hvis du er ude efter DMT N-oxid da det er opløseligt i bl.a de solventer.


hvis jeg ikke har succes med de tre første pulls med varme faser... så holder jeg bare der...
det er dog bare ubehageligt at vide at du siger at andre har haft held med at pulle flere gange (overtid godt nok)
det er bare tydelig indikation på at der er mere DMT i det materiale man har med at gøre...
hvis jeg bare havde the missing link... til at forklare mig hvordan at man hiver det sidste ud endegyldigt. det ville være at foretrække


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 sep 2013 20:51 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 jul 2013 17:29
Indlæg: 211
Geografisk sted: Odense
på den anden side kan man vel godt lave en kalkulation: vi kender maksimum og minimum procenterne af DMT tilstedeværende i MHRB
så kender vi mængden af MHRB som vi har brugt... også ved vi hvor meget maksimalt vi kan have af DMT tilstedeværende i vores materiale.
også kan vi opfinde hvor stor en mængde mekanisk spild vi har..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2013 00:59 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 jul 2013 17:29
Indlæg: 211
Geografisk sted: Odense
per 150 gram mimosa hostilis, så burde man kunne lave 1 gram DMT...
er det ikke også det man siger???
har nogen af jer nogensinde opnået de her mængder her???
jeg har ingen vægt så jeg kan ikke determinere vægten...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2013 13:37 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Mine yields ligger altid på ca. 1%..

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 okt 2013 05:32 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 jul 2013 17:29
Indlæg: 211
Geografisk sted: Odense
jeg har fundet det lort.... flere timers søgen, og jeg har fundet bare en af forskerne der har arbejdet sammen med nogen læger... men igen noget af det han siger er teori, men de teorier er støttet godt op, men ikke alt er teori..
her er videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=pUKW24R9o5U
han taler om det 18:00
han siger således : man finder noget der hedder mRNA i lungerne og hjertet, og i hjernen, hvor at mRNA er højest koncentreret i hjertet, og lungerne, derfor er det at teorien er at det endogene DMT´en bliver produceret i hjertet eller lungerne, el. begge dele. faktisk er det mere sansynligt at den producere 5-meo-dmt.. og "pineal" kan måske producere mere harmala, (mao-i)
men det fremgår også af studierne at pineal meget vel ligesåvel kunne producere DMT, og at dine øjne ligeså kan producere... og det sidste der er interessant er at han nævner ryggraden...
BUM MAN... så helt afkræftet var rick strassmans ide måske ikke men.. de så vidt mest muligt potente dele af kroppens organer var i dette research program bevidst ikke at være the pineal.... igen er det da teori, men bakket op med info...


Senest rettet af Marathon 03 okt 2013 05:55, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 okt 2013 05:39 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 jul 2013 17:29
Indlæg: 211
Geografisk sted: Odense
men der er vidst to mere der har sagt noget om det... en der bruger mus, i sine studier og en med teorien med hjertet...
links comming up...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 nov 2013 10:48 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 nov 2013 10:30
Indlæg: 8
Kan man anvende HPDE dunke istedet for borosillicate glas flasker? stussede over en guide hvor de anvendte dem..

Har tænkt mig at trække 3x pulls med naptha/heptan og bagefter 2x med xylone. Er der på nogen måde jeg kan tage en omvej for at undgå at skulle fordampe mit xylone? har hørt det er en ret langtrukket process..

Kan jeg godt lave flere pulls med heptan og så stille det ved stuetemperatur for at forsætte med at lave pulls og tilføje solventen i glasset flere timer senere, inden jeg endeligt smider det i fryseren for at køle krystallerne ud? er godt klar over det ikke går at tilføje yderligere solvent når der er udklækket krystaller..

Har læst mig til at pulls med naptha yeilder krystaller som dufter at blomst/Mimosa og heptan yeilder krystaller som har den karakteristiske plastik lugt som erowid beskriver N,N,-DMT burde have. Nogle som har efaring med begge solventer og ved om der er forskel i effekten?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 nov 2013 17:20 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Kan man anvende HPDE dunke istedet for borosillicate glas flasker? stussede over en guide hvor de anvendte dem..


Jeps, jeg mener det er samme type materiale der anvendes til borup's rensebenzin(heptan)..
Pyrex eller borosilikat er dog at foretrække IMO.

Har tænkt mig at trække 3x pulls med naptha/heptan og bagefter 2x med xylone. Er der på nogen måde jeg kan tage en omvej for at undgå at skulle fordampe mit xylone? har hørt det er en ret langtrukket process..


Du kan salte DMT'en ud med f.eks FASA(fumaric acid saturated acetone) og ende med DMT fumarat.
Du kan også bare salte med eddike f.eks og basificere derfra og ekstrahere med andet upolært solvent, men så går idéen om full-spectrum vel lidt i vasken. Hvorfor i det hele taget ekstrahere MHRB med xylen?

Kan jeg godt lave flere pulls med heptan og så stille det ved stuetemperatur for at forsætte med at lave pulls og tilføje solventen i glasset flere timer senere, inden jeg endeligt smider det i fryseren for at køle krystallerne ud? er godt klar over det ikke går at tilføje yderligere solvent når der er udklækket krystaller..


Jeps, men sørg for at det er nogenlunde lunt der hvor du stiller solventet og at der ikke går alt for mange timer ellers krystalliserer en del af DMT'en ud.

Har læst mig til at pulls med naptha yeilder krystaller som dufter at blomst/Mimosa og heptan yeilder krystaller som har den karakteristiske plastik lugt som erowid beskriver N,N,-DMT burde have. Nogle som har efaring med begge solventer og ved om der er forskel i effekten?


Har kun erfaring med heptan, så det kan jeg ikke svare på

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 nov 2013 11:46 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 nov 2013 10:30
Indlæg: 8
blazR skrev:
Jeps, jeg mener det er samme type materiale der anvendes til borup's rensebenzin(heptan)..
Pyrex eller borosilikat er dog at foretrække IMO.

Yup det er det. Hvorfor er pyrex eller borosilikat glas at foretrække? Er der nogen decideret faretruende parametre forbundet med anvendelse af HPDE? Her tænker jeg primært med NaoH tilføjelsen som er en varme udvidende reaktion? Ifl. Wikipedia kan HPDE holde til 120 grader over kort tid og 110grader kontinuerligt. Nu ved jeg ikke hvor stor varme reaktionen smider fra sig? Kan jeg med fordel købe en PH-meter for at holde den afgivne varme på et minimum?

Jeg vil også selv foretrække pyrex, men nu har jeg store HPDE beholdere til at ligge fra tidligere og mit pyrex media forventes ikke at ankomme før om en måneds tid. Så tænker om det vil gå som et one-time alternative.
BlazR skrev:
Du kan salte DMT'en ud med f.eks FASA(fumaric acid saturated acetone) og ende med DMT fumarat.
Du kan også bare salte med eddike f.eks og basificere derfra og ekstrahere med andet upolært solvent, men så går idéen om full-spectrum vel lidt i vasken. Hvorfor i det hele taget ekstrahere MHRB med xylen?

var egentligt for at få de sidste alkaloider med ud. Har hørt så meget om "Jungle spice" og tænkte det ville være synd at efterlade aktivt materiale. Har hørt fra en bekendt han havde stor succes med at trække på gamle opløsninger... Har siden læst lidt hist og pist og umiddelbart tror jeg det bunder i han ikke fik alt n,n-dmt med ud i hans pulls til at starte med. Idéen er droppet.. Vil dog forsøge mig med noget fumarat alligevel, hører det skulle være at foretrække til oral indtagelse.

Tak for svar :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 155 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team