Jeg er enig i at det ikke er særlig smart at DUI på cannabis, set i lyset af den sindssygt hårde sanktion det medfører at blive snuppet.
Før 2007 da den meget ucharmerende skævmund Lene E. indførte en nærmest nultolerance for THC i blodet ifm. førsel af motoriseret køretøj, har jeg også praktiseret at køre bil efter at have røget i mange år da jeg fik pappet i 1993 og aldrig har pådraget min(e) biler, mig selv eller andre mennesker skader whatsoever, når jeg har kørt med hash i blodet!
Før 2007 var det ikke ulovligt at køre rundt med [THC] > 1 µg/kg blod så længe man kunne føre i køretøjet forsvarligt og den indførte nultolerance er bestemt ikke fremkommet på baggrund af en forhøjet ulykkesstatistik ifm. "hash-kørsel". Nultolerancen blev indført som led i den daværende regerings håbløse kamp om at få hash helt ud af Danmark. Det var deres måde at forsvare deres nederlag på.
Da det ikke lykkedes at komme hashen til livs(der er en længere historie bag Lenes forgæves kamp, som hun praktisk måtte se tabt), så fik unge i daværende Ribe kommune inddraget deres kørekort blot ved at have hash på sig. Da denne praksis ikke lod sig praktisere i vores retssamfund, så skulle der andre midler i brug.
Der blev indført en tilnærmelsesvis nultolerance, hvor der især blev slået hårdt ned på cannabis, hvor jeg tror at grunden er at Lene og Co. var virkelig pissed på deres fejlmission. Hun og hendes kumpaner må stadig godt køre (halv)skæv på stesolid og sovemedicin, når de blot har deres recept på medicinen i behold.
Der er ingen rationel grund til at sætte grænsen på 1ng/ml blod mht. trafiksikkerhed, andet end at "nu kan vi endelig få skovlen under de satans hashvrag".
Der er undersøgelser som indikerer at, sålænge der ikke er andre stoffer involveret, så kører man trafiksikkert op til ca. 3.5 ng/g blod.
I staten Washington, hvor rekreationelt brug af cannabis nu er lovligt, er der brugt fornuftige rationaler ifm. trafiksikkerhed. Her er grænsen sat til 5 ng THC/g blod, hvilket er 5 gange den danske grænse.
Hvad den gennemsnitlige koncentration af THC er i blodet hos personer, som har fået inddraget deres kørekort kan man hverken som dømt person eller menig borger få at vide.
I retten får man blot at vide at koncentrationen har været over 1 ng på gerningstidspunktet og dommen falder prompte!
Hvad domstolene bruger af afrundinger på analyseresultatet ved vi heller ikke, men set med matematiske øjne bør en koncentration på 1.4 ng ikke udløse nogen straf da denne værdi rundes ned til 1 ng og jf. "En blodprøve anses alene for at indeholde en aktiv komponent, hvis måleresultatet overstiger den bagatelgrænse, der i bilag 1 er angivet for det pågældende euforiserende middel.", som er 0.001 mg THC/kg blod eller 1 ng/g blod - og ikke 1.0 ng/g blod!
For at sige det lige ud, så synes jeg at Tom Behnke er en KÆMPE nar - virkelig! Og han pisser mig også af, når han generelt siger at hårdere straffe virker (præventivt), men jeg må desværre krybe til korset og give ham ret! Efter især narkometerets indførsel 1-2. november sidste år, så har jeg efterhånden også alt for meget at miste ved at køre DUI på THC.
Derfor kører jeg praktisk talt ikke samme dag jeg ryger, men må indrømme at jeg ikke har moralske kvaler over at køre dagen efter jeg har nydt en spliff, hvilket er afstedkommet af mange års erfaring på min egen reaktion ifm. hashrygning - jeg kender efterhånden mig selv, min krop og mine begrænsninger!
Jeg er endvidere et nogenlunde integreret og civiliseret individ i samfundet - går tidligt i seng og på arbejde dagen efter, hvor jeg lægger en del flere kroner i statskassen end en almindelig ancienniteret politibetjent gør!
Hvis jeg - mod forventning - skulle få inddraget min førerret pga. bust én eller flere dage efter at have røget, så vil min meget primitive reptilhjerne aktiveres og udøve handlinger, som ikke er dette forum værdigt at blive nævnt. Men foruden en klækkelig bøde og 3 års mistet førerret, så vil jeg sandsynligvis frihedsberøves i en årrække, som følge af mine efterfølgende gerninger.
Men dette er selvfølgelig meget hypotetisk, da det jo ikke vil ske, da jeg efterhånden kun ryger lejlighedsvist og ikke kører samme dag! Så det er der ingen grund til at frygte!
Men fra at have en nogenlunde respekt for autoriteter, så er jeg den første til at græde tørre tårer og pisse på Lene E´s og Morten Bødskovs grave, hvis de skulle komme under jorden før jeg selv. Flovt, men sandt
Det er lidt af en børnehavementalitet, men jeg kan sgu, som anarkisten 420, også selv blive forarget, når jeg ikke må køre bil pga. den latterlige lave bagatelgrænse, dag(e) efter at have nydt cannabis, når nu man dagligt ser mange systematiske trafikovertrædelser på vejen. Folk med kørekort vil give mig ret:
Bilister, som ikke overholder vigepligter, som ikke holder hastighedsbegrænsninger, som ikke kender deres plads på motorvejen, som generelt orienterer sig som blinde mongoler, som generelt ikke kan køre bil, som generelt tror at de er vejens eneste trafikanter. Nyudklækkede bilister, som kører med hovedet under armen, hvilket er generelt for drengebørn under 25 år.
Selv Karsten Nonbo kører gerne 70 km/t i byzone uden besynderligt at ærgre sig over det. Hvis I kender hans CV, så vi I nok også finde det forkasteligt af en mand/idiot af hans kaliber og rang!
P.S: Jeg har selv mistet en kusine pga. en sprit-flugtbilist. R.I.P, men det kan ingenlunde sammenlignes med nærværende idiotiske lovgivning, som med den lave grænse ikke har nogen dokumenteret trafiksikkerhedsmæssig funktion overhovedet!!!