Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 14:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
En HR vinkel i et dansk nyhedsmedie!!! Var da lige ved at få morgenkaffen i den gale hals! :rocking:

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/28403191

Citat:
Eksperter: Fordel at købe stoffer på nettet

Internettets narko er renere end gadens, og samtidig kan man bedre forholde sig kritisk til, hvad man køber, siger eksperter.

Velovervejede beslutninger tages sjældent på natklub, især ikke hvis man er fuld. Så hvis man vil købe ulovlige stoffer med omtanke, gør man klogt i at gøre det hjemme foran computeren.

Nogle af de nye typer af euforiserende stoffer, der kommer til landet med posten:

- Phenetylaminer: Beslægtet med amfetamin og ecstacy (MDMA). Virker stimulerende og/eller hallucinerende.

- Tryptaminer: Stoffer i familie med LSD og psilocypin. Virker hallucinerende.

- Cathinoner: Beslægtet med stoffet cathin som findes naturligt i khat-planten. Stofferne virker stimulerende eller hallucinerende.

- Syntetiske cannabinoider: Syntetiske stoffer, der minder om cannabis, med samme beroligende virkning. Ryges som tobak, men er tilsat syntetiske stoffer. Nogle stoffer er endog meget potente.

Kilde: Institut for Retsmedicin på Aarhus Universitet
»Fra et sundhedsmæssigt perspektiv er det mere forsvarligt at købe på nettet. Men man skal være klar over, at køber man i større mængder, står man også over for en hårdere dom, hvis man bliver snuppet i tolden. For så tror de ikke på, at det er til eget forbrug – så tror de, du er pusher.«
- Misbrugsekspert Henrik Rindom, overlæge på Hvidovre Hospital og psykiater hos Stofrådgivningen
Det mener eksperter, efter at metroxpress i går beskrev, hvordan flere nye narko-sortbørser for tiden dukker op på internettet.

»Det positive i at købe stoffer på nettet er, at man har tid til tænke sig om, og har bedre mulighed for at vide hvad man køber og dermed fylder i sin krop,« siger lektor Jakob Demant fra Center for Rusmiddelforskning.

LÆS OGSÅ: Nettets pushere kæmper om at blive næste 'Silk Road'

»Hvis man køber stoffer på en natklub eller af en ven, er der risiko for, at man er påvirket af alkohol og presset af overvågning på grund af kriminaliseringen. Så går det tit ekstremt hurtigt, og det er sværere at være kritisk.«

Og der er stor forskel på stoffer købt på nettet og på gaden, bekræfter Institut for Retsmedicin på Aarhus Universitet, hvor man analyserer kvaliteten af beslaglagt narkotika:

»Det er meget renere stoffer, vi finder i beslaglagte postforsendelser, frem for det, vi ser på gadeplan,« siger Institutleder Christian Lindholst.

LÆS OGSÅ: Politiet: Svært at fange narko-forbrydere på nettet

Både Lindholst og Demant påpeger dog, at rene stoffer medfører en øget risiko for overdoser, hvis man er vant til at tage fortyndede stoffer købt af en sælger og ikke på nettet.

»Men problemet er, at de kan være tyndet op med ting, der er problematiske i sig selv. I Schweiz er der blandt andet lavet test af stoffer købt på natklubber, der indeholdte antibrækmiddel til dyr,« fortæller Jakob Demant.

Medlem

Geografisk sted: Vatikanstaten
Hvad?! En FORNUFTIG artikel omkring NARKO der kommer fra en DANSK hjemmeside? Hold da op!

Alt jeg skriver og tidligere har skrevet, er baseret på fantasi, eller mangel derpå, og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger er baseret på opdigtede scenarier, har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet kendskab til stoffer, eller folk der tager dem.

Medlem

God artikel, men en grundende til den gode vinkling er nok at Henrik Rindom har været ind over, han har jo lidt den samme holding til legalisering, oplysning osv. som mange af os her på siden har.

Dedikeret medlem

God artikel, men en grundende til den gode vinkling er nok at Henrik Rindom har været ind over, han har jo lidt den samme holding til legalisering, oplysning osv. som mange af os her på siden har.

Lige mine ord.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
njah, anbefaler er vel så meget sagt. Men det tjener meget godt til at illustrere at et hvilket som helst andet marked er at foretrække frem for det vi har nu. Det er nok det mest interessante vi kan få ud af hele situationen med silkroad. Silkroad var stadig et ulovligt, sort marked, men anonymiteten og bitcoin-valutaen gjorde det muligt at indføre noget accountability, hvor sælgerne konkurrerer på pris og kvalitet ligesom et legalt marked.

Det er DET som er det interessante.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Pointen i artiklen er vel, at det handler om gennemsigtighed. De to ting på SR, jeg ser som det mest relevante, er, at man vidste, hvad man fik pga. feedback fra brugere samt den generelle (hårde) politik i forhold til, hvordan man opfører sig overfor købere og dermed sidens regler. Feedback fra brugere og et fornuftigt kodeks, har som vi alle ved intet med salg af stoffer på gaden at gøre. Artiklens pointe med, at stofferne er renere end på gaden giver vel god mening. Det handler vel om, at stofferne ikke kommer i hænderne på flere og flere og dermed bliver cuttet op flere og flere gange, inden det bliver solgt af en 15-årig fyr i byen. Og så har den gennemsnitlige SR-vendor nok også en højere IQ end Pusher-Johnny.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

njah, anbefaler er vel så meget sagt. Men det tjener meget godt til at illustrere at et hvilket som helst andet marked er at foretrække frem for det vi har nu. Det er nok det mest interessante vi kan få ud af hele situationen med silkroad. Silkroad var stadig et ulovligt, sort marked, men anonymiteten og bitcoin-valutaen gjorde det muligt at indføre noget accountability, hvor sælgerne konkurrerer på pris og kvalitet ligesom et legalt marked.

Det er DET som er det interessante.

Jeg synes egentlig ikke, at anonymiteten er særlig relevant. En ren straffeattest, kontant betaling og nogle få forholdsregler, så ser jeg ikke, at SR er meget mere sikkert. Især ikke efter denne episode.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Det var heller ikke det jeg mente. det er ikke risiko aspektet jeg finder interessant, men mere at SR gav en forsmag på hvordan et legalt marked kunne fungere, og hvad der sker med renheden af stofferne og dermed sikkerheden for brugerne, når man får bare lidt af de samme fri markedsvilkår som vi ellers nyder godt af. (på SR har man begrænset accountability, men det har alligevel en faktastisk effekt på kvaliteten af varer som udbydes)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]