Jeg vil sige at det klogeste jeg har gjort sportsmæssigt, er at stoppe med hash på daglig basis. Din reaktionsevne og koordination og din generelle motorik, blir bare bedre.
Hash kan være udemærket hvis man bare hygge sparre med en ven, du slapper mere af og går ikke så hårdt til den som normalt. Men generelt, så syntes jeg det er mere negativt end positivt.
Har dog ikke særlig meget erfaring indenfor BJJ, men da det er ret finmotorisk, tror jeg ikke hashgør det bedre. Mange daglige hashrygere bilder sig selv ind at det ikke påvirker dem, men det ville de finde ud af at det gjorde hvis de stoppede.
Jeg har heller ikke selv nogen erfaring med BJJ, men top top atleter er uenige med dig.
Joe rogan er sort bælte BJJ (og sort bælte i taekwondo), og Eddie Bravo er tredje grads sort bælte, og har sin egen træningsklub hvor han underviser folk i hans meget anerkendte og nuancerede form for BJJ. En nytænkende form for BJJ, hvis retning han siger cannabisen, for ham, har været med til at skabe, ved at tænke og agere ud af boksen.
Her er det dog måske også relevant, og vigtigt, at pointere at der er meget stor forskel på hash fra staden og top top grade medical sativa skunk marijuana fra Californien. Ligeledes også om man ryger en hel joint eller om man kun tager 2-3 puff.
Jeg kender fint til de to herre, og har stor respekt for dem begge to. Jeg siger heller ikke at de tager fejl, men mange andre topatleter ville nok være uenige med dem.
Jeg har trænet mange forskellige kampsports grene, men har aldrig oplevet at nogle promoverede tjald, som en god ting for din træning - tværtimod da!
Jeg har aldrig trænet BJJ skæv, dog massere andre ting hvor jeg var, og der har jeg fundet ud af at det slet ikke hjælper for mig.
Tror dog også der er stor forskel på om det er noget der sidder helt fast på ryggraden ligesom det gør for de to omtalte, eller om det er noget du stadig er ved at lære.