Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 22:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej jeg har planer om muligvis at starte et lille projekt op her til vinter. Da jeg de sidste par år hygget mig gevaldigt med drivhus dyrkning.
Jeg har tænkt at lave et Grow skab, den kan evt isoleres yderligere . Men jeg har ikke planer om at varme hele værkstedet op.

Jeg tænkte på om man kunne Gro nogen autoflower under 24/7 lys, og derved holde temperaturen oppe på denne måde? Eller er det spild af penge?
Måske kunne man sætte nogen vandbeholdere ind til af opsamle varme om dagen når lyset er slukket, eller det vil måske bare sænke den generelle temp?
Eller findes der nogen små varmere der evt kan benyttes? De skal jo bare ikke æde alt for meget strøm.

Havde tænkt på noget 125 watt vegge cfl og 250 watt blomst cfl.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
250 watt i et rum paa 60x60 eller lidt stoerre, ved 20 timers eller, mindre, lys, saa tror jeg du er godt koerende. Men en 125 watt tror jeg ikke kan holde det varmt. Jeg har ikke indtryk af at mere end 18 timers lys gavner planterne.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Jeg følger lige lidt med her :)
noget lignende det samme jeg har tænkt mig nemlig ;) håber det er iorden

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
ja det lyder rigtig spændene, hvis det ikke er mere end et par timer lyset skal være slukket kunne du overveje at købe en lille billig blæser med varme i (nu ved jeg jo ikke hvor stort rummet er) - ofte kan du købe dem med sådan en termostat så de selv tænder når der bliver koldt, men det er nok pænt dyrt for el-regningen, måske en olie radiator eller andet ? jeg ved godt du siger du ikke har planer om at varme rummet op, men hvis alternativet er at de står i 4-5 timer i mørke og bliver iskolde så tror jeg desværre du kan blive nød til det.

Moderator
Brugeravatar

Tror du skal op i 250-400W HPS, for at lampen kan stå for at varme det op. Jeg så en gut der dyrkede autos på et uopvarmet loft med en 250W HPS, godt nok lidt nordligere, men trods alt et loft hvor man må formode at der er beboelse og en form for opvarmning under. Han havde så vidt jeg husker pæren tændt det meste, hvis ikke hele døgnet. Hvor om alting er, så var planterne tydeligt hæmmet af kulden, og jeg tror du får behov for mere varme end ham. Problemet er også at du bliver nødt til at lufte ud i skabet og trække kold luft ind fra værkstedet, så uanset hvor godt du isolerer skabet, så kommer der et kæmpe varmetab, ved at den varme luft bliver ført ud og den kolde luft kommer ind.

Medlem

Jeg tror faktisk at en 250w cfl 24/7 i et skab på 60x60 vil være lige tilpas. Og den billigste og letteste løsning. Det kan give dig 80-140 gram ifølge mine egne erfaringer som nybegynder med et lignende setup. Jeg har dog ikke erfaring med et skab i et uopvarmet værksted. Jeg dyrker i et skab i et lillebitte rum på 3 m2, og her varmer min 250 w cfl skabet op til 31grader og selve rummet næsten lige så meget op, så jeg kæmper lidt med varmestress. Jeg tror derfor lige det vil være perfekt for dig i dit setup.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
men der er noget om det bismann siger... det bliver noget af en udfordring

Medlem
Brugeravatar

hmm jeg kan fornemme det måske ikke bare sådan er lige til:) Men måske også at erfaringerne er relativt begrænsede.
Jeg har også overvejet at anskaffe mig sådan en luftsolvarmer/energipanel jeg kan koble på. Godt nok er deres varmeudbytte begrænset, men hvis det nu var jeg fik kørte med fx 20/4 kunne den supplere i den periode, ligeledes kan den måske sørge for frisk lun luft i dagtimerne? Den vil jo så af gode grunde ikke køre om natten.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
hmm jeg kan fornemme det måske ikke bare sådan er lige til:) Men måske også at erfaringerne er relativt begrænsede.
Jeg har også overvejet at anskaffe mig sådan en luftsolvarmer/energipanel jeg kan koble på. Godt nok er deres varmeudbytte begrænset, men hvis det nu var jeg fik kørte med fx 20/4 kunne den supplere i den periode, ligeledes kan den måske sørge for frisk lun luft i dagtimerne? Den vil jo så af gode grunde ikke køre om natten.

Det er ikke for at gå offtopic, men kunne det ikke være en ide at forsøge med et gorilla grow?
Det er mere ligetil :)

-John Rooney.

Medlem
Brugeravatar

Hvad?
Skulle jeg bryde ind ved naboen og håbe på han ikke opdagede nogen planter?
Jeg tror ikke gorilla er specielt praktisk om vinteren.
Ej heller om sommeren, men det er bare Nogen gange eneste mulighed.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hehe nej ikke ind til naboen.
Til sommer, vil jeg foreslå.
Der er skam mange fordele ved gorilla grow.

-John Rooney.

Medlem
Brugeravatar

Ja, men nu er snakken om grow om vinteren :-)
Til sommer er det drivhuset der er på arbejde. Måske skulle man prøve noget gorilla for sjovs skyld

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ts@
Hvordan går det med dit projekt?

-John Rooney.

Medlem
Brugeravatar

Ved ikke lige om det er mig der hentydes til. Men er ikke kommer igang. Forsøger mig hvis det viser sig at sommerens høst ikke slår til:-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det var lige præcis dig :)
Fair nok, syntes bare der manglede en opdate/slutning på projektet.

-John Rooney.

Medlem
Brugeravatar

Ja projektet lever endnu.
Har fået isoleret en sektion af skabet. Der er installeret en 250 watt hps, en lille ventilator og en 450 watt olieradiator.

Billede

Billede

Billede

Billede

Umiddelbart virker det fint. Radiatoren slår fra når lyset kører da det varmer rigeligt. Og det er måske lige rigeligt nok, temp ved føleren rammer 32+ grader.
Der er kun passiv udluftning.

Kan det hjælpe at flytte ventilatoren ned i bunden?
Eller skal der aktiv udluftning på?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
32c der er for varmt, det ville planterne ikke kunne lide

og den blæser der er alt for stor til det lille skab, med mindre du har en eller anden dimmer så du kan skrue helt ned for den så kommer du til at blæse dine planter omkuld

har du selv lavet huller til passiv udluftning, eller mener du bare at luften finder ud en eller anden vej?

da du har så god mulighed for at støtte planterne eller sætte net op ville jeg slet ikke have have en blæser på planten, så bruger de heller ik så meget energi og tid på at lave tykke stilke som ikke kan ryges

hvis du ikke har gjort det så ville jeg lave et hul i toppen og bunden, og så sætte blæseren til enten at puste ind eller ud af skabet så du får god luftstrøm og mindre temp

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ser rigtig spændende ud :D
Hvis jeg var dig vil jeg ligge en kuldebro, på dine fliser.
Læg en stump gulvtæppe eller lign på, da fliserne bliver/er meget kolde.
32grader er er varmt imo.

-John Rooney.

Medlem
Brugeravatar

Tak for input
Som det fremgår på første billede er der lavet hul i toppen og bunden af skabet.
Blæseren virker ellers ikke specielt kraftig, den kan jo også køre indirekte. Når dyrker i drivhuset der kører en ret så kraftig blæser og det klarer de ganske fint, for at sørge for frisk co2 tilstede. De har bare en pind nogen uger. Vil nødig opleve for høj luftfugtighed om natten, men det vil varmeapperatet modvirke?

Men ja, kan sagtens sætte blæseren til at hive luft udefra. Evt kan jeg montere en ventilator til at hive kold luft, og til denne kan jeg montere en termostat. På den måde kan jeg også undgå at udluftningsventilatoren og radiatoren skal stå og kæmpe mod hinanden. Det vil nok være ret dyrt i el.

Regner helt klart med at køre scrog for at maksimre udbyttet og minimere størrelsen.

Medlem
Brugeravatar

Hvis ventilatoren bare kører samtidigt med lyset, og er slukket om natten. Det sker der ikke noget ved?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]