Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 22:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Hej Psy,
Jeg har sat 6 skunk plnater til at gro under lys i et skab på 80x60x200 med en 400w hps lampe. Jeg har et stort kulfilter som kan tage 280m3/timen.
Udover det har jeg en lille blæser der sidder og blæser ind i et hjørne for at skabe lidt luft og "vind" inde i skabet.
Problemet er at et par dage efter at jeg satte dem ind er de alle begyndt at hænge rigtigt meget. jeg ved ikke om det er fordi der har været for varmt inde i skabet på noget tidspunkt. jeg ved at temperaturen i skabet nogle gange kommer helt op på 30-35C nogle gange om natten når skabet er lukket helt til og vi sover. Er det derfor at mine planter hænger? og hvad kan jeg gøre ved det. Kulfilteret larmer alt for meget til at have tændt om natten indtil videre.

Junior medlem

Hej!

Det kunne godt tyde på at planterne får for meget varme om natten! 35 grader ér - for rigtig mange strain - for meget! S:
Har du mulighed for at få alt den varme luft flyttet ud af rummet via en ventilations-kanal?

Du nævner at du har en blæser til at stå - hvilket jo er en essentiel del af sådan et grorum, MEN hvis du har en blæser
og blæse 35 grader varm luft rundt, så kan dine planter få skader ig begynde at dryppe lidt - det er også kaldet "Windburn" :/
Eksempel her: https://www.youtube.com/watch?v=DvMW_ecPjVA

Det kan også være at du er kommet til at over/undervande dem?
Alt efter hvor meget gødning du har givet dem, så kan det være at du har givet dem for meget?

Der kan være rigtig mange ting - jeg håber du finder ud af det! Når du finder en løsning, så smid lige en update! Good luck :D

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg har et stort kulfilter som kan tage 280m3/timen..

Mit filter Kan tage det meste af varmen. men jeg havde ikke regner med at bruge det før de sidste 2-3 uger af blomstringen.

Jeg har også lige flyttet min ballast ud af skabet. DEN VAR MEGET VARM :!:

- Jeg tror helt sikkert at du har ret i at det er et "windburn"... Det ser sådan ud. Skal jeg lade min blæser stå slukket indtil mine planter står lige igen?

Junior medlem

Hvis det er muligt kan du måske sætte blæseren op i en højde så den ikke blæser DIREKTE ind på planten - så skulle de afhjælpe problemet lidt.
Du kommer det nok først rigtigt til livs, ved at tænde dig kulfilter og få luften ud derfra. Hvis det er fordi du ikke er ret langt inde i veg, så kan du måske nøjes med at de står tændt en gang imellem?
Evt. brug en timer.

Du er helt sikkert på rette vej, ved at få ballasten ud derfra :D

Junior medlem
Brugeravatar

Super. Jeg havde også tænkt på måske at investere i en cooltube til min lampe. Men jeg ved ikke om det er overkill. Tror du at det ville hjælpe at sætte ventilationen opad. så planterne næsten ikke bliver ramt af luften?

- Jeg tænkte på at reducere varmen op så sætte nogle grillspyd op langs planterne som de kan støtte sig op ad og bedre ramme lyset.. er det en dum idé?

(Jeg har også lige løftet min lampe 20cm op.

Junior medlem

Det vil helt sikkert hjælpe at de ikke bliver ramt af den varme luft, men luften skal naturligvis stadig cirkulere derinde! :D
Det er en god idé at støtte planterne indtil at de kan stå selv! Det kan sepcielt være nødvendigt de første par uger.

Jeg har en ven som lige har købt en cooltube og det har gjort at temperaturen er 10 grader køligere inde i hans grotelt, når det er lukket! Så helt dumt er det ikke, men det kommer jo også an på hvor meget du vil gøre ud af dit grow og om du vil fortsætte med at lave dit eget fremover!

Junior medlem
Brugeravatar

Nå. Jeg kom til den konklusion at planterne havde strukket sig rigtig meget før de kom under lys. Havde haft potterne til at stå i køkkenet i 4-5 dage efter jeg havde spiret frøene. Derfor havde planterne vokset deres kimblade helt op til 12-14cm fra jorden. Dét, kombineret med varemn fik dem til at falde som smør underlyset.

Jeg prøvede lidt af hvert. men jeg havde ikke lyst til at binde dem op. det har jeg dårlig erfaring med. Planterne skulle også gerne kunne stå på egne ben, specielt når de kommer i blomst og tager meget masse og vægt på. Så jeg valgte at grave dem op og så grave dem ned igen. bare meget dybere så der kun var 3-4cm stilk fra jorden til bladene. Og det ser ud til at være en rigtig god løsning! 8)

Ellers tak for hjælpen! :rocking:

Moderator
Brugeravatar

Du har stadig behov for at nedbringe varmen. Imo. er 400W overkill til din størrelse skab, en 250W ville passe bedre ind, men hvis du vil holde fast i din 400W så er cooltube en god ide.

Junior medlem
Brugeravatar

Du har stadig behov for at nedbringe varmen.

Er der ikke nogle tricks til hvordan man nedbringer varmen? Jeg kan umuligt være den første det er stødt på dette problem.

Moderator
Brugeravatar

Hav din udsugning kørende hele tiden, sørg for at de passive indsugningshuller er dobbelt så store areal mæssigt som udsugningshullet, køl rummet growet står i ned, brug en mindre stærk lampe, brug cooltube, hæv fugtigheden så noget af varmen bruges på at fordampe vandet.
Sidstnævnte kan gøres ved at stille en spand med vand, med en håndklædee der hænger på en bøjle, således at den ene ende ligger i vandet og den anden ende sidder på bøjlen over spanden. Det kan være en fordel at have et låg på spanden, som man laver hul i til håndklædet, så vandet ikke pjasker ud over det hele hvis håndklædet falder ned.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
e: oh, havde ikke lige set du også køre et kulfilter..

du kan købe regulering til de flere ventilatorer for småpenge, har du overvejet det?

Senest rettet af Crime 22 apr 2014 17:46, rettet i alt 2 gange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

.

Junior medlem
Brugeravatar

du kan købe regulering til de flere ventilatorer for småpenge, har du overvejet det?

A'hva for noget?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

A'hva for noget?

til de fleste* skulle der stå :)

sådan en her, så du kan indstille hastigheden på din ventilator

Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]