Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 22:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg skriver dette for at komme ud med mine tanker, men samtidig for at overbevise mig selv, om at den rigtige beslutning er at stoppe med at tage stoffer.

Det skal lige siges at jeg ikke dagligt indtager stoffer. Men når jeg gør, så har jeg en tendens til at ville så langt væk fra virkeligheden som overhovedet muligt. Hvor meget og hvor tit er egentlig også irrelevant her, da årsagen til at jeg gør det, i sig selv er nok til at sige det er forkert.

Her er lidt forskellige tanker jeg har skrevet ned:

Jeg lyver for mig selv, når jeg siger at jeg har styr på det, da min adfærd fortæller en helt anden historie.

Jeg tænker på stoffer hver dag og mine store lyst, gør at jeg hele tiden prøver at finde undskyldninger, for at det er okay at tage stoffer.

Jeg kan ikke forestille mig et liv uden stoffer. Jeg kan ikke sige til mig selv, at nu stopper jeg for altid, så ledes mine tanker hen på at jeg godt kan igen på et tidspunkt, men først når situationen er ændret mht. årsagen, lyst osv.

Spørg jeg mig selv om jeg har lyst til at stoppe med at tage stoffer, så er svaret både ja og nej.
Ja, fordi det ødelægger forholdet til min kæreste og blokerer for den udvikling, der gør at jeg kan nå mine personlighedsmæssige mål.
Nej, fordi min hjerne ved hvilken belønning den får når jeg tager stoffer og den belønning jeg får, føler jeg ikke jeg kan få andre steder fra.
Det handler med garanti om at stofferne har fået mig ind i en gråzone, som blokerer for mange af de rigtige følelser som livet kan give en.
Det nytter ikke noget at sige at det er okay bare at tage stoffer en gang imellem på en forsvarlig måde, når årsagen bag det er forkert, her tænker jeg på at jeg fodre mine lyst og lysten til at forsvinde fra virkeligheden. På den måde forbliver jeg i den gråzone jeg er i.

Tænker jeg på min fremtid, så har jeg ingen intentioner om at fortsætte på samme niveau, som jeg gør nu, men igen er årsagen og virkelighedsflugten et tegn på at burde stoppe. Hvis jeg tænker mig om, så kommer jeg nok aldrig til det punkt hvor jeg bliver mættet af stofferne, og på den måde udskyder jeg intentionen om ikke at fortsætte på samme niveau eller at stoppe helt.

Hvad mister jeg ved at stoppe? Et med garanti falsk håb om at nogle stoffer kan hjælpe mig til at få det bedre i min hverdag, nogle venskaber som udelukkende er skabt igennem relationer til stoffer, dvs. overfladiske, gode oplevelser som jeg kan tænke tilbage på når jeg bliver gammel.

Tanken om at stoppe får mig til, at føle at jeg mister noget jeg holder virkelig meget af, fylder rigtig meget i mit liv.

Læser jeg det har skrevet fra et ædru og objektivt synspunkt, lyser alle de røde alarmknapper om at jeg burde stoppe med det samme, men jeg kan ikke slippe følelsen, af at jeg ikke har fået det med fra stofferne, som jeg føler de kan give mig.
Hvad kan de så præcis give mig? Det kommer an på hvilke stoffer der tales om, nogle giver mig en falsk lykkefølelse, imens andre giver mig en twisted tankegang og spirituel indsigt jeg ikke føler jeg kan opnå i ædru tilstand. Det er især det sidste som tiltaler mig.

Tak fordi du gad at læse det jeg har skrevet.

Medlem

Geografisk sted: Sjælland
Lyder til vi står i samme situation med samme tanker. Man vil gerne stoppe, men så alligevel ikke for når man har dem, er alt jo bare perfekt, men det bliver bare oftere og oftere, samt gælden bliver større og større, så har også selv valgt at tage en stopper for lidt tid, men nu må vi se hvordan det går.

Medlem

Geografisk sted: Søen
Jeg havde selv det samme problem for et par år tilbage. Jeg prøvede at stoppe flere gange, men festerne var simpelthen for gode, til at jeg ville gå glip af dem.
Jeg fandt ud af at jeg ikke kunne stoppe med mindre jeg forsvandt fra det miljø jeg befandt mig i. Det skal siges at jeg er født og opvokset i København, så det var en alt for stor mundfuld at sige farvel til bylivet. Jeg tog ud for at sejle i stedet. Første tur var 5 måneder, og det fik mig rettet ind. Der ude er der ikke andre ting end arbejde og vand, og det var præcis hvad jeg havde behov for.
Jeg sejler stadig i dag, og når jeg er hjemme holder jeg mig til en joint i ny og næ.
Håber du finder en løsning på dine problemer.

Medlem
Brugeravatar

Har haft det på præcis samme måde.

Jeg endte med at smide kæresten, uddannelsen og jobbet væk til fordel for et liv derhjemme med de samme kedelige faste rutiner uden nogle nye impulser og en kraftig trang til stoffer. Endte med minus på mine konti og gæld. Når du først ryger derud bliver det kun sværere at stoppe, for du har ingen at tage hensyn til, du bliver ligeglad, du er bare dig selv og så er det nemmere at retfærdiggøre sit forbrug af stoffer som nemt eskalerer.

Den eneste løsning er at stoppe ASAP, find nogle mål og arbejd hen mod dem. Du ved du ikke helt kan kvitte stofferne, så kan du bruge dem som belønning i stedet.
Brug dem som belønning når du har opnået et af dine mål.

Jeg gjorde det selv på samme måde, et godt break og efterfølgende: Ingen stoffer før jeg finder mig et arbejde eller begynder på en holdbar uddannelse, osv.

Det er svært, i sidste ende kun dig selv der kan hjælpe dig selv, for det er dig der træffer valgene.

Held og lykke

Insane psychedelia user!

DDSIT dine tanker omkring for og i mod lyder rigtig fornuftige og jeg tænker at du må tage en beslutning.

"Ja, fordi det ødelægger forholdet til min kæreste og blokerer for den udvikling, der gør at jeg kan nå mine personlighedsmæssige mål.
Nej, fordi min hjerne ved hvilken belønning den får når jeg tager stoffer og den belønning jeg får, føler jeg ikke jeg kan få andre steder fra."

Vil du blive ved med at leve for den "falske" belønning? Eller vil du tage kontrol over dit liv?
Det kan du sagtens og du kan også være påvirket engang imellem uden det skal styre dig fuldstændig i tiden imellem.
Som jeg ser det kræver det en god pause 6-12 mdr også opstil nogle regler for hyppighed fx 2 gange i mdr - mærk så efter hvor meget det fylder og fylder det for meget så hedder det måske kun en gang i mdr eller hver anden mdr.
Dyrk det gode liv med kæresten, investere i dine hobbyer, brug tid på det fysiske (træning, kost og madlavning) psykiske (fx meditation).
Start ud med at tage en snak med kæresten og prøv om ikke i kan hjælpes ad.

Mvh

Medlem

Tak for jeres svar, det er rart at høre, at man ikke står alene med den slags tanker.
Mr. Gone skrev:
DDSIT må jeg spørge hvilke stoffer du tager?
Hvis det er vannedannende stoffer kan jeg godt følge dig.
Men hvis det er psykedeliske kan jeg ikke. jeg tænker på psykedeliske stoffer hver eneste dag, om hvor meget jeg glæder mig til næste gang osv.
Det er bare ikke et problem fordi jeg bruger dem til at rense mig selv. Måske det også handler om hvordan man ser på det?

Det er de fleste stoffer bortset fra benzoer og opiater. Især ketamin har jeg brugt meget.
Jeg ser bare ikke muligheden for mig, kun at droppe de "vanedannende" stoffer, da psykedeliske stoffer for mig også er vanedannende.

Fso skrev:
Vil du blive ved med at leve for den "falske" belønning? Eller vil du tage kontrol over dit liv?
Det kan du sagtens og du kan også være påvirket engang imellem uden det skal styre dig fuldstændig i tiden imellem.
Som jeg ser det kræver det en god pause 6-12 mdr også opstil nogle regler for hyppighed fx 2 gange i mdr - mærk så efter hvor meget det fylder og fylder det for meget så hedder det måske kun en gang i mdr eller hver anden mdr.
Dyrk det gode liv med kæresten, investere i dine hobbyer, brug tid på det fysiske (træning, kost og madlavning) psykiske (fx meditation).
Start ud med at tage en snak med kæresten og prøv om ikke i kan hjælpes ad.

Mvh

Jeg tror det bedste for mig er at stoppe på ubestemt tid, da en tidsbegrænsning blot vil sætte et tidspunkt, for hvornår jeg kan prøve om det fungerer for mig igen, og på den måde har jeg noget at se frem til, altså en lyst til der kan udløst.
Jeg kan så efter 6-12 måneder mærke efter hvad jeg føler, fordi hvis jeg mærker efter nu, så har jeg jo ikke lyst til at stoppe og hvis jeg så beslutter mig for en pause på 6-12 måneder, så vil jeg bare se frem til at begynde igen.

En ny hobby kunne godt være at foretrække, men træning og kost fylder heldigvis meget af min hverdag og har gjort det i mange år. Meditation er jeg startet med for nogle måneder siden, men der kan godt strammes op på hyppigheden.

Starter på mit drømmestudie til september, så det skal helt sikkert nok have en positiv indflydelse på det hele :)

Insane psychedelia user!

Ketamin ligger i min verden også midt imellem det er ikke kun psychedelisk - man skal huske at det bruges til bedøvelse af heste :)

Jeg blev nød til at hælde en stor pose i lokummet for at stoppe med at tage det. En af mine gode venner kom ud til mig for at stoppe med at tage ketaminen det gik ikke så godt og han døde senere af en od piller.
Ketamin er vidunderligt pisse lumskt så pas på det ikke tager røven på dig.

Mvh

Senest rettet af Fso 21 aug 2014 00:18, rettet i alt 1 gang.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hej DDSIT
Jeg fik lige læst din tråd igennem.. der er mange gode svar, fra folk som ved hvad du snakker om.
Jeg tænkte på det samme spørgsmål som Mr Gone spurgte dig om: hvilke stoffer er der tale om?
Du nævner de psykedeliske, men er det ikke mere ketamin du mener? Ketamin kan være svært vanedannende, så hvis det er sådan du har det, synes jeg du skal stoppe. Hvis det derimod er ægte psykedelika som svampe eller for den sag skyld ayahuasca, så forstår jeg ikke at du opfatter dem som "stoffer" der er vanedannende. Jeg oplever at svampe er sunde for min krop, og bringer mig indsigt og forståelse som gør at jeg føler mig mere inde i "virkeligheden". At tage svampe for mig er altså det modsatte af at flygte fra virkeligheden.

Hilsen Fanny

Medlem

Tak for svaret :)
Jeg har tænkt meget over det og er kommet frem til at jeg har slået de forskellige stoffer over en kam. Hvis jeg tænker og mærker ordenligt efter, så er jeg ikke afhængig af de psykedeliske stoffer, men lever med en stor fascination for dem, hvorimod jeg er afhængig af ketamin og andre stimulerende stoffer.
Jeg har 5 milde svampe og et par milde LSD trips bag mig, så erfaringen på det området er slet ikke så stor, nok også derfor jeg føler mig sulten efter mere. Hvorimod ketamin har jeg taget op til 40-50 gange, hvor jeg har haft flere højsdosis trips.

Det der nok har gjort det svært for mig at skelne imellem de forskellige stoffer, er at for mig fremkalder en fascination og en afhængighed begge en lyst til stoffer. Derfor har jeg følt mig afhængig af det meste.

Det skal lige siges at jeg ikke har taget stoffer i over en måned nu og har tænkt mig at fortsætte i samme stil :), selvom det er svært.

God weekend :)

Insane psychedelia user!

Trøst dig med at det bliver lettere :) og en måned er et kæmpe skridt på vejen.

God weekend til dig også.

Site Admin
Brugeravatar

Jeg er glad for at du er kommet frem til at kunne skelne stofferne ad i forskellige kategorier. Puljen "Stoffer" er en stor heterogen gruppe, hvor de forskellige elementer er lige så forskellige som f.eks. briller og stangtennis.. man bruger dem til vidt forskellige ting.
Jeg tænker selv ret meget på den psykedeliske verden, men det betyder ikke at jeg har lyst til at tage det hele tiden ;)

Og så er der også forskel på den kemiske "farlighed" af stofferne: Stoffer som amfetamin, mdma og ketamin er ikke specielt sunde for kroppen, og hvis du tager det ofte i en periode, belaster du din krop. Ketamin f.eks. er blevet mistænkt for at forårsage blære og nyre problemer hos dem der bruger stoffet meget (https://www.gov.uk/government/news/new- ... ine-misuse). MDMA tømmer hjernens seretonin depoter ved overdrevet brug, og for meget amfetamin? Ja, den kender du sikkert bagsiden af.. Det er ikke sunde stoffer hvis man tager dem for ofte.
Omvendt er det med de ægte psykedeliske stoffer (5-ht2a agonister), som stimulerer nervecelle-dannelse i hjernen, specielt i hippocampus. Man har lavet forsøg med psilocybin som man har givet til rotter der var trænet til at frygte en speciel lyd der kom før de fik stød. Rotterne blev ved med at frygte lyden selvom man havde droppet det efterfølgende stød, men de rotter som havde fået behandling med psilocybin holdt hurtigere op med at frygte lyden, efter at der ikke var noget at være bange for. Rotterne var altså blevet bedre til at tilpasse deres nerve-reaktion efter omstændighederne.
(kilde: http://www.naturalnews.com/043214_psych ... ells.html# ).
Moderate doser af psilocybin er gavnligt for hjernen, og man forsker i om det også kan genoprette skadet hjernevæv i f.eks. post traumatisk stress (se kilde: http://guardianlv.com/2013/08/psychedel ... treatment/ )

Der er altså stor forskel på "stoffer" hvor nogle af dem burde anses for at være medicin, der stadig skal tages i den rette dosis, og ikke overdrives, selvfølgelig!

Håber at det kastede lidt lys over dine tanker.

Hilsen Fanny

Medlem

Det har helt sikkert kastet lidt lys over mine tanker og sat tingene i lidt andet perspektiv, som gør det lettere for mig at forholde mig til min situation :)

Medlem

Lige en tilføjelse. Jeg har for nogle år tilbage været i krig i Afghanistan og har nogle ret så voldsomme oplevelser med hjem i bagagen, jeg lider heldigvis ikke af PTSD, men emnet omkring forskning omkring netop dette, har vagt stor interesse, så tak for linket :)

Site Admin
Brugeravatar

Det var så lidt!
Hvis du er yderligere interesseret i emnet kan jeg også anbefale at læse denne tråd, der handler om en fyr der lider af bipolær (manio-depressiv) og bruger psilocybin til at behandle sin tilstand. Ret så interessant: http://www.shroomery.org/forums/showfla ... r/15577056

Medlem

Vil blot dele min glæde, ved at jeg i dag ikke har rørt nogle former for stoffer i 100 dage :) Lige udover alkohol.
Mit liv er ikke blevet bedre af at have stoppet, lysten er nogenlunde den samme som for 100 dage siden, men jeg har bevist overfor mig selv, at de ikke er nødvendige for at jeg kan få mit liv til at fungere og det synes jeg giver mig en ny indgangsvinkel til på et tidspunkt, at kunne begynde igen. Her tænkes selvfølgelig på et yderst fornuftigt forbrug, hvor alt der er relevant for mit liv og mine omgivelser kommer i første række.

Insane psychedelia user!

Godt gået det er rigtigt flot klaret af dig :)

Medlem

Thumbs up herfra! Tillykke med dit jubilæum!

Du skriver dit liv ikke er blevet bedre af at have stoppet. Er der så noget i dit liv der har ændret sig, bliver jeg nysgerrig efter at vide?

Har du gjort dig tanker om hvor længe stoppet/pausen skal vare?

:rocking: :rocking: :rocking: :rocking: :rocking: :rocking: :rocking:

Medlem

RemorsefulSmoke skrev:
Thumbs up herfra! Tillykke med dit jubilæum!

Du skriver dit liv ikke er blevet bedre af at have stoppet. Er der så noget i dit liv der har ændret sig, bliver jeg nysgerrig efter at vide?

Har du gjort dig tanker om hvor længe stoppet/pausen skal vare?

Jeg er startet i skole, så der er en helt klar ændring i mit fokus omkring at få udrettet noget. Før jeg startede i skole og før jeg havde besluttet at stoppe/holde pause, havde jeg i en periode på et års tid enormt meget hvor fritid, hvor jeg ofte overvejede hvornår jeg næste gang kunne tillade mig at indtage stoffer. Det har også ændret sig nu, hvor jeg ikke så ofte tænker på hvornår næste gang bliver.

Så man kan da godt sige at mit liv er blevet bedre, men det jeg mente da jeg skrev det ikke var, var at mit generelle lykkeniveau ikke er blevet højere.
Det skyldes nok, at stofferne aldrig har fået mig ned i et hul, hvor jeg havde svært ved at komme op fra igen, pga. at jeg blev ved med at indtage stoffer.

Pausen har jeg ikke besluttet hvor lang tid varer, jeg venter til det rigtige tidspunkt. Det tidspunkt tænker jeg er næste gang jeg kommer til Kbh og får muligheden for at købe noget ordenligt skunk på staden. Det er også primært dette rusmiddel jeg har tænkt mig at anvende i fremtiden.

Mr. Gone.. Ja det har til tider været pisse hårdt, især de gange jeg har fået en 5-6 genstande, der har cravings været så kraftige at alkoholrusen, har ændret sig til negativ karakter.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]