Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 20:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psychedelia!

Jeg har før oprettet en tråd lignende denne, dog er der sket "meget" siden.
Efter jeg er dimitteret fra gymnasiet og er begyndt på mit sabbatår er jeg begyndt at ryge hash, ikke at jeg ikke har gjort det før men bare ikke i ligeså store mængder om man vil.
Da jeg gik på gymnasiet brugte jeg rigtig meget tid på at lave mine lektier, træne og læse op på fag jeg ikke var så god i hvilket resulterede i at jeg gik ud med et godt gennemsnit!

Jeg var ligeså glad for hash dengang som jeg er for det nu, men jeg var selv disciplineret nok til ikke at ryge grundet jeg ikke mente at hash og skole gik hånd i hånd.
Men nu hvor jeg er begyndt at arbejde i mit sabbatår, er jeg begyndt at ryge både i weekenderne sammen med mine venner, men også i hverdagene når jeg kommer hjem fra arbejde. Ved ikke om det er godt eller dårligt, men jeg ved godt hvorfor jeg gør det, og det er præcis af den grund at jeg kan retfærdiggøre det overfor mig selv at jeg alligevel ikke skal lære noget og at det ikke påvirker mit arbejde da jeg ingen problemer har med at stå op klokken 05.30 hver dag eller finde energi til at arbejde. Det har stået på den sidste måneds tid hvor jeg stort set har røget hver dag dog med undtagelser. Dog laver jeg milde joints, en klump holder typisk en uges tid. Men det ligger jo i bund og grund i at jeg synes det er en super lækker rus ydermere perfekt måde at flade helt ud på og slå hjernen fra.

Min hensigt med dette er jo i bund og grund at få andres syn på mit nuværende forbrug!
I er mere end velkomne til at stille alle de spørgsmål i vil, som jeg vil besvare med bedste evne.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Der hvor min krop nu end befinder sig
Så længe du ikke har et problem med at holde din hverdag fungerende optimalt syntes jeg ikke der er et problem.
Det er meget sødt du skriver en klump, hvor stor er den så? 1, 5, 10, 20, 200g ;)
Du kan jo evt. prøve at holde tidsbestemte pauser i din rygning for at se om du kan overholde dine egene grænser. Jeg har selv holdt 1-4 ugers pauser et par gene for at se om jeg kunne lade være med at ryge, selvom det var omkring mig hver dag, uden der har været et problem.
Jeg har lært med mig selv, jeg hygger med med at ryge og vil ikke forbyde mig selv at gøre det hvis jeg har lyst. Jeg har dog ikke lyst til at være skæv mens jeg er i skole ellers sammen med familien, det har jeg prøvet under undervejs og det har ikke altid været lige godt.
Men du er nok til selv at finde ud af om det er godt for dig.

Medlem

Hej igen!

Må kende størrelsen af dit ugentlige forbrug for at give mit syn på det. Altså samme spørgsmål som Jago, hvor stor er uge-klumben?

Kan dele lidt om mit eget sabbatår, der gik med hash/sprit og ufaglært arbejde, måske du kan bruge noget derfra:
Fik arbejde et par uger efter jeg fik huen. Mit forbrug af hash gik ret hurtigt fra sjældent/månedligt til dagligt. Brugte det til at koble af når jeg kom hjem, til at slappe af om aftenen, og til at falde i søvn på om natten.
Mængden gik fra ca 5g per uge i starten til 10g om ugen og videre til 20g+ om ugen. Holdte ikke pauser, røg mere og mere alene. Fra jeg skulle se en god film og have hash til, blev det til jeg skulle god ryge hash og have en film til.
Havde ikke problemer med at møde til tiden, og ikke problemer med at passe den rutinen. Det var ikke et problem at være bagskæv, mine kolleger var ret ligeglade så længe jeg passede mit.
Bongen røg ud da jeg fik brev om optagelse på studiet, og hashen blev erstattet af alkohol. Det blev noget bøvl at komme ud af, mens studiet skulle passes. En ret hård justering af adfærd og livstil jeg havde tillagt mig til i sabbatåret. Da der var meget anderledes krav at leve op til på studiet, og det var ikke brugbart, at jeg kunne passe mit nu tidligere job uden problemer.

Citat:
Men det ligger jo i bund og grund i at jeg synes det er en super lækker rus ydermere perfekt måde at flade helt ud på og slå hjernen fra.

Ja rusen har sin charme :)
Det er helt sikkert en perfekt metode til at flade ud og slå hjernen fra.

Citat:
I er mere end velkomne til at stille alle de spørgsmål i vil, som jeg vil besvare med bedste evne.

Du behøver ikke svare, men nogle ting du kan overveje:
Oplever du forbruget som eskalerende?
Får du passet din træning/andre interesser?
Læser du bøger om de emner der optager dig/bruger du din evne til at indlære? Du kan jo få brug for den senere.
Ved du hvad du skal bagefter (det sabbatår du omtaler i ental)?
Hvad er din motivation for at starte tråden, oplever du selv faresignaler?

Generelt er mit råd, gør din egen konklusion ud fra din egen situation.
Dvs. lad ikke folk bagatellisere et dagligt forbrug uden at kende dig, lad ikke folks skræmmehistorier om løbsk hashmisbrug afholde dig fra et fornuftigt forbrug i en fungerende hverdag.

Mvh.

Medlem
Brugeravatar

Jeg står i præcis samme situation som dig; er lige blevet færdig med gymnasiet, og holder sabbatår for at arbejde og læse fag op. Jeg ryger også hash, stort set hver dag (kun om aftenen), og ved sgu ikke rigtigt om jeg er på vej ud i hvad man vil kalde et misbrug. Mit forbrug er på nuværende tidspunkt slet ikke problematisk, og det har det aldrig været. Jeg kan ikke forestille mig at ryge hash "all day erryday" som nogle folk jo gør, da jeg ikke bryder mig om at være skæv i løbet af dagen, men kun når det bliver sengetid.
Mit syn på emnet er, at så længe man ikke sætter andre ting til side, og man fungerer som man skal, så er ens forbrug ret uproblematisk, men alligevel er jeg lidt i tvivl, hvilket nok bunder i den "anti-hash" tankegang der er blevet banket ind i hovedet på os alle fra barnsben af.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Mit eget sabbatår gik nogenlunde på samme måde. Arbejde og lidt mere hash end normalt. Det var helt fint, så jeg kan heller ikke se nogle problemer med dit forbrug, så længe følgende er opfyldt:

Du passer dine ting og det er ikke en nødvendighed for dig at ryge altid.
Du fortsætter med at være kritisk over for dit eget forbrug som nu (hvis det skulle stige).
Du er klar over at dit sabbatår ikke er endestationen men at der venter en uddannelse forude, hvor det til den tid er en god idé at være trappet lidt ned med hashen.

Sådan som du beskriver dig selv, tror jeg ikke du får problemer med at klare det. Det var det sidste punkt jeg selv havde sværest ved. Startede på universitetet med mit nye høje forbrug fra sabbatåret og kunne med det samme mærke, at nu gik den altså ikke længere, og der måtte trappes ned.

Junior medlem

RemorsefulSmoke skrev:
Hej igen!

Du behøver ikke svare, men nogle ting du kan overveje:
Oplever du forbruget som eskalerende?
Får du passet din træning/andre interesser?
Læser du bøger om de emner der optager dig/bruger du din evne til at indlære? Du kan jo få brug for den senere.
Ved du hvad du skal bagefter (det sabbatår du omtaler i ental)?
Hvad er din motivation for at starte tråden, oplever du selv faresignaler?

Mvh.

Jeg får passet både interesser og træning og jeg søger ind som bioingeniør efter mit sabbatår det er udelukkende til at forme nye kompetencer samt forme nye bekendtskaber og selvfølgelig tjene nogle penge!
Mit motivation til at starte tråden er fordi der er noget inde i mit hoved der fortæller mig det er forkert, hvor der er noget andet der prøver at retfærdiggøre mit forbrug. Jeg føler umiddelbart ikke at forbruget er eskaleret eller har tager overhånd om min hverdag, men nogle gange kan det jo være svært at se man er på vej i den forkerte retning før man er langt ude og skide!

Medlem

OK, det lyder til du har styr på det hele :) Med let forbehold for at din ugentlige klump ikke har en absurd størrelse.
Et sabbatår med arbejde var også godt for mig på flere måder, men du spurgte til hash, så det var det jeg koncentrerede mig om.

Det er super du har en kritisk holdning til dit forbrug.
For mig løb det af sporet, og det indså jeg ikke, før jeg var på røven.
Nok meget pga. manglende kritisk tænkning og rekleksion, i hvert fald manglende handling på det.

Kender godt "noget i hovedet der fortæller det er forkert" og "noget andet (især rygetrangen) der retfærdiggør forbruget". Det har jeg brugt store mængder energi på at diskutere frem og tilbage med mig selv.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]