Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 23:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psychedelia,

Første post her, jeg har dog været omkring dette boards i mange år og nu er det ved at være tid til at tage del i diskussionerne på godt og ondt.

Først en mindreforklaring om mit setup og mine kaki.

Jeg har vel i alt ca 70-80 kakti af forskellige arter - primært Trichocereus/Echonopsis-arter.
20-25 stk Pachanoi variant 1,
2-4 stk Pachanoi variant 2 (de kommer fra to troværdige men forskellige kilder og ser lidt forskelligt ud),
2 Trichocereus Bridgesii,
3 Trichocereus Bridgesii Monstrosus,
1 stk Trichocerus Peruvianus KK338,
1 stk Trichocereus Terscheckii,
2 stk Trichocereus Pachanoi med Lophophora Williamsi-grafts på toppen (som jeg er mægtig glad for, de vokser flot og sundt),
2 Pereskiopsis Porteri (Spathulata) - som jeg HADER pga dens belastende mini-pigge som sætter sig i fingrende, svært kan fåes ud og giver infektion - jeg har dem kun da de er gode til at grafte med som bund-kaktus.
2 stk Pereskiopsis med Lophophora Williamsii-graft
1 stk Lophophora Williamsii-cluster
1 stk Lophophora Williamsii-cluster
1 stk Lophophora Williamsii Nuevo Yucatan
1 stk Lophophora Williamsii Albiflora
1 stk Lophophora Williamsii Texana
1 stk Lophophora Williamsii Decipiens
2 stk Lophophora Williamsii Paila
2 stk Lophophora Williamsii Parras
1 stk Lophophora Williamsii Jourdaniana
Og så alle dem jeg har glemt at få med...

Alle Lophophora Williamsii står i et lille telt under 250 watt MH-pære og ser ud til at nyde det - dog har et par enkelte af dem fået grå plamager som jeg gætter på måske kan være fordi jeg har været lidt doven med at bundvande og har hældt det ned fra toppen så kaktusserne er blevet våde?
Potterne er forresten ikke særlig store; Lophophora Williamsii på 2-3 cm i bredden står fx i små firkantede potter på 7 x 7 x 8 cm.
Den store Lophophora Williamsii Caespitosa har dog en del større potte da den er ca 10-12 cm i diameter (og har 25-30 individuelle hoveder).

Alle Trichocereus-arter står i 2-3,5 liters potter og får primært vindues-lys i løbet af sommeren og står i dvale i løbet af vinter-perioden.
Det er ikke fordi mit vindue er genialt, men det er heller ikke dårligt - det får vel fra 5-7 timers direkte sollys om dagen og indirekte sollys resten af dagen, så umiddelbart kunne de jo godt bruges.
Men jeg er lettere irriteret over at de ikke gror tykkere end de gør (de kan dog sagtens gro 30-40 cm i højden på en sommer-sæson), de bliver maks ca 6-6,5 cm hvilket jeg synes er lidt i underkanten.
Burde det have indvirkning på meskalin-indholdet i dem eller er det bare et simpelt spørgsmål om at der skal flere/længere kaktus-stykker til for at få det samme antal tørrede/friske gram som man skal bruge til en dosis eller bliver det betydeligt svagere?
Jeg har læst at stress forhøjer meskalin-indholdet, så de sidste par år har jeg ikke givet max gødning til dem (ca halv dosering) og da de står i vinter-hi i ca 5-7 måneder tænker jeg at det også burde være et stress-element (da de normalt slet ikke har så langt vinter-hi der hvor de originalt kommer fra).

Så hvor mange af jer har erfaringer med at gro og indtage DANSK-GROEDE kakti (primært trichocereus-arterne som pachanoi, peruvianus, bridgesii osv) i forhold til cuttings bestilt over internettet (som normalt ikke bliver stresset men blot groet rent efter hvor store de kan blive på så lidt tid som muligt) som typisk er en del bredere og hvordan gik det?
Jeg har ikke selv indtaget mine endnu, men jeg har haft dem en del år og kunne godt tænkte mig at gøre det til sommer (meskalin er ikke nyt for mig, men det er lang tid siden sidst), men hvis alle siger at dansk-groede trichocereus-arter simpelthen ikke er noget værd som andet end samler-objekter (indtil de udsætter for varmere forhold/længere sommer) så gider jeg ikke skære bunken ned, men vil snarer fokusere på det flotteste af eksemplarerne og så give dem af dem som ikke er de flotteste videre til kammerater.

Ejeren af det hollandske, højt profilerede og MAX-professionelle kaktus-gartneri (CP - hvor mange af mine bedste og flotteste kakti er indkøbt fra - han har et latterligt stort udvalg, ekstremt fornuftige priser, perfekt kvalitet, ekstremt perfekt indpakning/sikring af kakti i kasserne - aldrig set beder og en kundeservice som er umuligt at klage) havde anbefalet dem (de små potter på 7 x 7 x 8 cm) som en fin potte-størrelse til dem da jeg købte dem i december for lidt over et år siden (hvor de var ca 1 cm mindre i bredden og hvor de har stået siden de blev pottet om lige efter modtagelse).

De er jo ikke blevet meget større siden hen og ser umiddelbart fine ud (og har blomstret en del gange, både i sommers i vindueskarmen og her i vinter i telt under 250 watt MH).

Men jeg ville MEGET gerne vide hvordan de små grå og brune områder kan undgåes - de ser jo døde ud og jeg kan ikke forestille mig der foregår noget fotosyntese i den del af kaktussen længere.

Er der pga kontakt med vand (når det vandes) og den gødning der er opløst der i, er det pga for hurtig introduktion til lys?
Et par af dem der har fået brune plamager (primært Trichocereus Peruvianus og lignende, ikke så meget Lophophora Williamsii - de får mere de grå pletter og står også i længere afstand til lampen en Trichocereus-arterne) fik det efter at de kom direkte fra 10-15 graders "varme" i et vindue midt i vinters hvor de ikke var blevet vandet i månedsvis og ind i et lille telt med en 250 watt MH-pære og så er de ikke blevet bedre i de vinter-perioder hvor kaktusserne står i hi.

I starten fik en del af dem (trichocereus-arter) brune læderagtige plamager i toppen, men efter et stykke tid begyndte der at gro sund grøn vækst videre op fra de brune områder - så min konklusion er for hurtig tilvænning til kraftigt lys igen efter en vinter-periode, lyder det korrekt?

Derudover nogen andre spørgsmal:
B) Hvor meget gødning (og hvilken slags) - høj i N, P eller K eller alle tre, eller alternativt noget helt andet er bedst til kakti?

C) Skader det kakti at blive ramt af vand (eller vand iblandet gødning) på selve kaktussen eller er det helt ligemeget som hvis det regnede på den i naturen (men når der er blandet gødning op i vandet er det jo ikke sikkert at den også kan lide det...)?

Når lyset er til det i morgen tager jeg en gennemgang med kameraet så i kan se hele bundtet og evt. kommentere på om der er nogle af straisne der er forkert angivet eller andre småting - much appreciated!

Jeg håber i alle sammen har nydt jeres søndag aften og at nogen af jer kan hjælpe lidt med dette halv-lange indlæg! :)

Senest rettet af Doktor SkørHat 09 mar 2015 00:57, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Også: Kan kakti (både Trichocerus-arter og Lophophora Williamsii) klare at stå direkte uden for i den danske sommer?
Jeg har før haft dem i drivhus hvilket de absolut ELSKEDE, men jeg er lidt i tvivl om det er tilrådeligt at stille dem direkte udenfor uden speciel beskyttelse som fx et mini-drivhus eller whatever).

Sæsonen (for alt - juuuuhuuuu - alle de forskellige frø skal i gang _snart_) starter jo lige om hjørnet, så det ville være mægtig rart at have en ide om det ville være en god ide at sætte dem direkte ud i haven i stedet for vindueskarmen (hvor de kun får direkte sollys max halvdelen af dagen - de gror okay men også kun okay og har en del grå plamager som sagt tidligere).

Jeg har desværre ikke adgang til drivhus længere, men alle tips kan bruges - også hvis det er at lave/købe et billigt mini-drivhus og have dem der.
Men hvis de kan klare det direkte udenfor ville jeg da foretrække det, jeg har bare ikke prøvet det endnu (kun i vindueskarm, under 250 watt MH og i drivhus om sommeren).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Citat:
Så hvor mange af jer har erfaringer med at gro og indtage DANSK-GROEDE kakti (primært trichocereus-arterne som pachanoi, peruvianus, bridgesii osv) i forhold til cuttings bestilt over internettet (som normalt ikke bliver stresset men blot groet rent efter hvor store de kan blive på så lidt tid som muligt) som typisk er en del bredere og hvordan gik det?
Jeg har ikke selv indtaget mine endnu, men jeg har haft dem en del år og kunne godt tænkte mig at gøre det til sommer (meskalin er ikke nyt for mig, men det er lang tid siden sidst), men hvis alle siger at dansk-groede trichocereus-arter simpelthen ikke er noget værd som andet end samler-objekter (indtil de udsætter for varmere forhold/længere sommer) så gider jeg ikke skære bunken ned, men vil snarer fokusere på det flotteste af eksemplarerne og så give dem af dem som ikke er de flotteste videre til kammerater

De gange jeg har bestilt hjem og indtaget det indenfor kort tid, har aldrig været specielt positive.
Derimod, har jeg groet de 3 nævnte tri. arter udendørs med dækning fra solen omkring 11-14 (blå transparent plastik tag) . Det har været det stærkeste batch jeg endnu har lavet, som virkelig kunne slå benene væk under en

Har også groet dem indenfor, men ikke i nærheden af ligeså potent. Om det er grundet det UV hæmmende der er i vinduer, pas?

Citat:
Hvor meget gødning (og hvilken slags) - høj i N, P eller K eller alle tre, eller alternativt noget helt andet er bedst til kakti?

De jeg groede udenfor, gav jeg normal gødning med lidt højere N værdier. (Den man kan købe ved købmanden)

Citat:
Sæsonen (for alt - juuuuhuuuu - alle de forskellige frø skal i gang _snart_) starter jo lige om hjørnet, så det ville være mægtig rart at have en ide om det ville være en god ide at sætte dem direkte ud i haven i stedet for vindueskarmen (hvor de kun får direkte sollys max halvdelen af dagen - de gror okay men også kun okay og har en del grå plamager som sagt tidligere)

Husk at tilvende dem til det udendørs miljø. Hvis du smider dem direkte udenfor, bliver de ofte solbrændt.

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]