Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 21:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej jeg er ny bruger og har brug for lidt hjælp.
Jeg har stor erfaring med MDMA og diverse party-drugs men det ligger mange mange år tilbage.
Har ikke rørt stoffer de sidste 10 år. Jeg har fundet sammen med mit livs kærlighed. Hun er mit et og alt, men hun er også syg. Vi har prøvet alt alternativ medicin og behandling, udover det almindelige sundhedsvæsen. Vil skyde på vi har brugt over 100.000 kr. På at gøre hende rask.
Hun har OCD og PTSD samt en masse ting jeg ikke kan få hende til at åbne op omkring. Tænker hun har været udsat for et eller andet, men hun lukker i, når jeg bevæger mig ind på det...
Jeg har for nyligt set en super fed dokumentar: neurons to nirvana (kan stærk anbefales) det var virkelig en øjenåbner. Nu overvejer jeg at behandle hende evt med MDMA da jeg selv har stor erfaring med stoffet. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe det an, at lege terapeut/læge og om jeg roder mig ud i noget der kan skade endnu mere, men jeg er desperat og vil gerne høre holdninger fra andre end det almindelige borgerskab... Altså bruge evt mdma som medicin. Evt med en session pr. Måned (hvad ved jeg:-) )
På forhånd tak!

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Uha, det er en farlig vej at begive sig ned ad. Jeg vil slet ikke afvise, at MDMA kan have en gavnlig effekt, men du er jo hendes kæreste og ikke hendes terapeut. Når man begynder at åbne op for og arbejde med den slags traumer du snakker om, er det altafgørende, at man kan skelne mellem sine egne følelser, tanker og bekymringer og "patientens". Det er rigtig svært i en relation som jeres, ligesom det er svært at aftale nogle klare rammer for, hvordan disse sessioner skal foregå.

Du skriver, at hun har prøvet mange forskellige slags behandlinger uden held. Var holotropi iblandt? Hvis ikke, kunne det måske være en mulighed for at scope, hvordan hun reagerer på en ændret bevidsthedstilstand, der i et vist omfang minder om effekterne fra psykedeliske stoffer.

Junior medlem

Tak for hurtigt svar:)

Jeg ved godt det er en farlig vej. Det er netop derfor jeg søger rådgivning herinde. Men du har helt ret, og det er netop rammerne for "sessionen" jeg ikke ved hvorledes jeg skal gribe an. Jeg tror godt jeg kan hæve mig over mine egne følelser, og vil i situationen være
100 % forberedt. Jeg havde tænkt at starte i det små. Evt. Ved at udsætte hende for en af hendes mindre fobier. Men ja, jeg ved godt det er farligt, men på den anden side, har vi prøvet alt efterhånden, og jeg har en tyrkertro på det kan lykkedes, med den rigtige
indgangsvinkel. Jeg vil prøve at undersøge hvad holotropi er for en størrelse, det da en af de få ting vi ikke har prøvet:) Men lyder rigtig fint hvis kan minde om en delight udgave af et trip:)

Medlem

Geografisk sted: Kbh
Jeg synes også det er en dårlig idé hvis din kæreste har så massive problemer som det lyder til.
Prøv at læse denne "manual" fra MAPS som de har skrevet i forbindelse med deres MDMA forsøg:
http://www.maps.org/research-archive/mdma/MDMA-Assisted_Psychotherapy_Treatment_Manual_Version_6_FINAL.pdf
De behandlinger man er ved at udvikle er ikke bare en enkelt session eller to med MDMA. Der er både indledende samtaler og efterfølgende bearbejdning af det man gennemgår i MDMA sessionerne.

Derudover vil jeg generelt stille mig tvivlende over for fornuften i at lege terapeut for sin kæreste.

Jeg foreslår I prøver at finde en psykolog der vil være med på jeres idé.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg læste en guide på nettet som behandlede emnet. At "lege" terapeut for sine nærmeste. Virkede ikke som det mest komplekse. I kan også tage en modualitet som i kender, EMDR eksempelvis og så bruge den med MDMA på toppen. Det skulle gøre det langt mere potent. Så vidt jeg ved var metoden, fra MAPS, at lade patienten gennemgå evt. traumer på egen hånd. Der kan selvfølgelig komme mange ting op såsom vrede, angst osv. Men du lyder som en moden person så jeg kan ikke se problemet i det

Forleden læste jeg om psykotiske børn der blev kureret for i et klinisk hospitalssetting. mulighederne er vidtrækkende

Junior medlem

Mange tak for svarene. Vi har som sagt prøvet psykoterapi, psykolog osv.
Jeg kan ikke forestille mig der findes nogen psykologer i Danmark, der vil behandle patienter der er påvirkede af MDMA, så det er slet ikke en option...
Da jeg som nævnt har tidligere stor erfaringer MDMA, og har læst en del omkring
Behandling af PTSD med MDMA, er jeg egentlig ret besluttet på at kaste mig ud i forsøget.
Mit problem er hvordan jeg skal forberede mig og hvorledes sessionen skal foregå. Da jeg jo netop ikke er terapeut, tænker jeg det lige er drastisk nok at ligge hende på en briks med bind for øjnene... Jeg vil istedet skabe nogle trygge rammer, og så ellers gå stille og roligt til værks, og håbe det hele kommer op af sig selv, ved at jeg guider samtalerne i en bestemt retning.

Medlem

Hvis din kæreste havde brug for en operation, ville du så gribe fat i skalpellen og kaste dig ud i det på baggrund af nogle artikler du havde læst på internettet og en dokumentar du havde set på netflix?

Den manual fra MAPS der bliver linket til tidligere i tråden nævner specifikt at der skal bruges en kvalificeret terapeut med både træning og erfaring.

Er en af pointerne i Neurons to Nirvana ikke netop, at forskning i psykedelisk psykoterapi er blevet bremset i alle disse år fordi det blev udøvet af utrænede terapeuter med katastrofale følger?

Jeg synes du skal genoverveje det her.

Junior medlem

Hvis min kæreste havde brug for en operation, ville jeg selv føre skalpellen, hvis ingen andre ville, og det var nødvendigt. Heldigvis har nu veluddannede læger til netop dette, så den parallel du kommer med, kan jeg ikke rigtig bruge til noget.
Desværre halter psykiatrien langt bagefter, her er det kun ganske få der bliver helbredt, og hvis nu du læser hvad jeg skriver, går jeg ud fra du kan tænke dig til, at det her er velovervejet, og sidste mulighed, da vi har prøvet alt.
Jeg har opvejet mulige fordele og ulemper ved det her, mange gange- også længe før neurons to nirvana;-)
Men jeg værdsætter virkelig din/jeres bekymringer, og kaster mig ikke ud i det før vi er helt afklarede.
Heldigvis har i nok ikke oplevet behandlingssystemt som vi har, og heldigvis er i ikke drevet ud hvor man bare ikke har et alternativ...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej igen.

Jeg synes måske du skulle genoverveje det med at direkte guide hende, du kunne muligvis projektere en masse over på hende. Hvad jeg synes at have læst fra MAPS lades klienten også være sig selv mere eller mindre.

Nårh ja, og lad første trip være hygge :) Det fortjener det sgu IMHO. Det op til jer selvfølgelig!

Junior medlem

Planen er at tage et trip pr. Måned. Jeg tager ikke stoffer af nogen art længere! Dengang jeg tog ecstasy ofte, blev det virkelig stigmatiseret, så mange var bange for følgevirkninger.
Så må indrømme jeg glæder mig lidt til at prøve igen (hun har aldrig rørt noget).
Det har derfor bestemt været med i mine overvejelser at lade første trip være ren hygge, og prøve at aflure hendes reaktion. Så bestemt ikke et tosset forslag:-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]