Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 11:20


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 aug 2015 19:52 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Hej psy, er faldet over en synteserute, som jeg prøver at forstå, men der er en sektion jeg ikke rigtig forstår, så måske en anden kan uddybe det lidt for mig ;)

Syntesen er sådan her:

1-(3',4'-Methylenedioxyphenyl)-2-propanone (XVII)*
XVI (20 g) was dissolved in hot water (200 ml) and ethanol (200 ml). Iron powder (40 g), ferric chloride (1.6 g) and conc. HCl (10N, 24 ml) were added to it very slowly with constant heating and stirring. The mixture was refluxed with continuous stirring for 6 to 8 hr and concentrated to half the volume. The precipitated black iron oxide was filtered and washed with hot water and benzene. The combined washings were extracted with benzene and dried (Na2SO4). XVII was obtained as brown oil after distilling benzene, and purified by distillation, bp 283-85°C; 10g (59%); oxime derivative, mp 86-87°C; DNP derivative, mp 138°C.

Det som jeg så ikke helt forstår er dette udsnit:

"The precipitated black iron oxide was filtered and washed with hot water and benzene. The combined washings were extracted with benzene and dried (Na2SO4)."

Som jeg forstår det, skal man frafiltrere det sorte jernoxid, og vaske det med varmt H2O og derefter benzene. Vaskene kombineres i en skilletragt, og ekstraheres med benzene, der er tørret med Na2SO4, hvor benzenen i ekstraktet derefter destilleres fra, og resultatet vil være en uren mængde MDP2P olie.

Spørgsmål:

Hvorfor både bruge varmt vand og benzen, i stedet for et solvent der egner sig godt til at ekstrahere denne olie?

Hvad med reaktionsvæsken hvor det sorte jernoxid udfællede i? Skal denne væske ikke ekstraheres med benzen og varmt vand, eller er det kun jernoxiden der holder på olien?


Jeg vil lige tilføje at jeg kun interesserer mig for teorien bag disse synteser, og derfor ikke vil give mig i kast med udføre dem i praksis.

Mvh Narkopolo

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 aug 2015 20:24 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Jeg ved ikke helt, hvorfor der skal vaskes med vand også. Men det er nok fordi, at der ligger for meget snask i filteret til at kunne suge det andet solvent igennem. Nogle gange kan et filter godt stoppe pga uorganiske salte, som kan vaskes igennem med vand. Jeg vill nok bare filtrere det gennem Celite kun med et upolært solvent, så slipper man som hovedregel for, at det stopper pga salte.

Citat:
Hvad med reaktionsvæsken hvor det sorte jernoxid udfællede i? Skal denne væske ikke ekstraheres med benzen og varmt vand, eller er det kun jernoxiden der holder på olien?


Reaktionsvæsken kommer gennem filteret. Så dvs. man starter med at filtrere hele reaktionsblandingen.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 aug 2015 00:15 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Okay, mange tak IMP :)

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team