Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 18:48


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 nov 2015 13:14 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 02 nov 2015 12:19
Indlæg: 1
Hej allesammen.

Jeg har fulgt med i forummet i noget tid, og synes jeg vil fortælle min historie for at bidrage til erfaringer fra forsamlingen af mennesker, der er fanget i denne medicins uhyggelige greb.

Det hele startede da jeg var 21 år. Jeg begyndte i løbet af 6 mdr. at få tilbagevendende smerter i leddene. Smerter som gjorde at jeg i typisk 1-3 dage helt eller delvist ikke kunne gå. Jeg var i gang med at tage en meget fysisk krævende uddannelse, samtidig med at jeg dyrkede sport på eliteplan, så disse "anfald" var selvfølgelig bekymrende. Efter de 6 mdr. blev smerterne hyppigere og stærkere, og jeg var i konstant behandling med ibuprofen og pamol - hvilket var næsten totalt virkningsløst. Jeg kom til adskillige undersøgelser (røntgen, MR-scanning, fysioterpeut, kiropraktor, orthopædkirurg, osv.) Ingen kunne give det endelige svar (men der var satme mange gode bud!)

Efter 10år!!! med op og nedture, perioder på op til 6 mdr. uden smerter, og op til 3 mdr. med konstante smerter, fandt man endelig ud af hvad diagnosen var. Det viste sig at være en autoimmun gigtsygdom, som i grove træk betyder at mit immunforsvar angriber de raske celler hvilket medfører inflammation i led i hofte, brystkasse og skuldre (mit tilfælde). På det her tidspunkt var jeg stoppet med det job jeg blev uddannet til, og motion var noget som kun sjældent kunne lade sig gøre, og kun når jeg havde gode dage.

På et tidspunkt blev jeg så sendt hjem med 50 stk. 50mg. Dolol, og de gav i starten en nogenlunde lindring af smerterne, men jeg fandt jo ret hurtigt ud af at de også kunne give en lille rus. I starten kunne jeg blive lidt småskæv på en pille, så det var ikke så ofte jeg brugte dem, og kun når jeg skulle sove. Som tiden gik, og tolerencen steg, således gjorde mit forbrug. Efter et års tid med, hvad jeg betegner som medicinsk brug, så blev det efterhånden en kombination af rusen og den smertestillende effekt jeg var ude efter. Jeg kunne dog mærke, at med de større dose, kunne jeg rent fysisk klare mange flere ting. (WIN WIN) Omfanget af misbruget var på det her tidspunkt ikke så slemt at min læge blev mistænksom.

Efter en flytning, med dertilhørende ny læge, fortsatte jeg, men forbruget blev lige så stille optrappet. Når jeg nu løb tør for piller, så begyndte jeg at få det rigtig skidt. Febersymptomer, ingen søvn, og generel nedtrykthed, så der var jo kun én ting at gøre, bestille flere piller. Da jeg gentagne gange havde bedt om receptfornyelse efter 10-15 dage, blev det alligevel for meget for min læge, og der kom ingen fornyelse. Jeg havde det skidt, og overbeviste mig selv om at det var fordi de ikke havde set at jeg havde bedt om fornyelse. Jeg bestilte en tid ved lægen, under påskud af et eller andet småproblem, og så faldt hammeren. Jeg blev konfronteret med mit misbrug, men benægtede det bedste jeg havde lært. (er ret sikker på det stod skrevet i panden af mig, at jeg løj) MEN lægen tog de 50mg. (hurtigvirkende) fra mig, og ordinerede istedet 100 stk. 100mg. dolol retard :roll: og jeg vil skyde på at det tog under 24 timer inden jeg var småskæv igen. Sådan fortsatte det i et par måneder, men som før, så eskalerede mit misbrug igen. Inden jeg havde set mig om tog jeg mellem 800mg-1,5g. Tramadol hver 3-4 dag, + 200-400 mg. på dagene indimellem. Efter endnu et par måneder hvor jeg bestilte hyppigere og hyppigere, så lukkede de igen kassen. Ingen henvendelser fra lægen, ingen svar på mine henvendelser, ingen ting. De ville selvfølgelig have at jeg selv skulle "melde" mig.

MEN... Jeg skiftede da bare læge, og efter en samtale med den nye læge, havde jeg igen recept, men nu på 150mg!!! tramadol retard. Nu bestiller jeg så 100 stk. ca. hver 15. dag, og der er ingen der siger stop. Så kan man selv regne på hvor meget jeg i snit indtager pr. dag, men jeg kan godt afsløre det er rigeligt på den forkerte side af de 400mg. der anbefales som max.

Her kommer så pointen med historien.
Jeg har (heldigvis) ikke oplevet det store ubehag ved mit misbrug. Jeg har selvfølgelig haft hovedpine en gang i mellem, og har 3-4 gange oplevet at når jeg har lukket øjne, så er det som om at jeg er ved at få noget ala et angstanfald, eller en eller anden form for anfald. Dog forsvinder det når jeg tænker på noget andet.
Til gengæld dyrker jeg nu igen sport på semi-højt plan, kontinuerligt. Har sjældent smerter, og kan gå ture med kæresten uden smerter (Det var et helvede før i tiden, og jeg er ofte kun kommet til yderdøren, for så at vende om og gå i seng) Jeg har endvidere bøvlet med lidt med (udiagnosticeret) depression, men når jeg får min medicin har jeg det skide godt.
Det der er noget lort er, at jeg har et barn på vej, og jeg frygter hver eneste gang at jeg stopper de fucking piller i munden, at min lever eller nyrer står af. Alligevel er det ikke nok til umiddelbart at få mig til at stoppe :( Jeg føler mig som et virkelig dårligt menneske, og jeg hader at leve i løgnen, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Skal jeg være den handicappede og nedtrykte far, kæreste og ven, eller skal jeg fortsætte og være den bedste for alle parter....så lang tid det varer.

Jeg har pløjet alt litteratur jeg kunne finde igennem omkring tramadol, så jeg kender risici og bivirkninger.

Tak fordi du læste med.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2015 18:50 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Tak for historien! Jeg har umiddelbart ingen kommentarer at give dig med på vejen - men vil klart følge eventuelle opdateringer!!

God vind fremover! =)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2015 00:19 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Jeg føler med dig. Har været der, dog med lavere doser men den stress det medfører, hele tiden at skulle hive flere piller ud af apoteket/lægen gør at det hele ikke er det værd. Du kan evt. få din kæreste eller ven som ikke bor hos dig til at gemme dine piller og kun udlevere et vist antal til dig dagligt så der ikke ligger nogen piller og frister i huset. Og så lav en plan for nedtrapningen så det er lettere at tage springet og gå helt af dem, hvis det er det du ønsker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jan 2017 21:03 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 jan 2017 15:54
Indlæg: 3
Jeg er nysgerrig på om du tænker at du vil forsætte?? Jeg er lige pt. Igang med udtrapning og det er så hårdt. Vh tulle


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jan 2017 23:49 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Hej Tulle og velkommen til :)
Prøv og opret din egen tråd i medaljens bagside og forklar din situation, så folk har noget at hjælpe ud fra.
Det kan være svært og få svar fra brugere i gamle tråde fx de ikke er aktive længere på psy.

Mvh


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team