Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 16:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hey Hey ! Jeg er helt ny her på Psychedelia, så jeg er ikke helt med på hvad der er coutume på hjemmesiden. Det må i bære over med :) Nå, men ryger du skunk? Jeg lidt af en cannabis nørd og hvis der noget der kan gå mig på nerverne, så er det det generelle misbrug af ordet SKUNK. Jeg ved ikke hvordan det startede (jeg har nogle teorier dog) men ordet bliver brugt flittigt af alle lige fra den gængse stener til de mainstream nyhedsmedier. Ordet skunk bliver ofte brugt om meget potente topskud fra cannabis planten. Nogle kalder indendørs dyrket cannabis for skunk, mens der nogle steder på nettet står at skunk er forædlet pot.
Men hvad er skunk? Skunk er 1 bestemt sort af cannabis der blev fremavlet i Holland i slutningen af 70erne. Den blev meget populær da de første coffeshops åbnede i Holland og mange moderne cannabis sorter har også skunk gener i sig.
Den misforståelse at skunk er særlig stærk pot er simpelthen noget bævl! For hvad er pot?? Jo pot er et gammelt udtryk for de tørrede blomster fra den hunlige cannabis plante også kaldet topskud. (der findes et utal af slang ord for topskud!!) Ordet pot siger altså intet om hvor potent en pågældende plante er! Ligesom en cannabis plante heller ikke bliver til skunk bare fordi den er forædlet, i så fald ville industri hamp også være skunk, da industri hamp også er forædlet..
Der er altså mange myter og røverhistorier når det gælder cannabis, så det er jo aldrig skidt at bruge pæren inden man ruller sig en ny pind :) Ka i haet :cheers:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Verdens navle
Jeg er fuldkommen enig. Mange jeg kender bruger ordet "skunk" om alt pot, ligemeget hvor stærkt eller forædlet det er.

Men det der virkelig går mig på er når folk bruger ordet "hash" for alt hvad der har med cannebis at gøre. Om det er pot, nol eller hash så bliver det kaldt hash. Når jeg har set udenlandske film med undertekster, står der "hash" hver gang der bliver nævnt "marijuana" eller "pot". Jeg synes bare at det viser hvor lidt befolkningen ved om planten.

Det tog mig også flere måneder at få mine venner til at stoppe med at kalde "pot" for "hash".

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Det er jeg sådan set ikke enig med jer i. Går man etymologisk til værks, er det ganske givet rigtigt, at betegnelsen "skunk" ganske givet stammer fra hybriden "Skunk #1", Men i og med at betegnelsen har vundet indpas i gængs cannabislingo - både på dansk og engelsk - som en betegnelse for forædlede og potente cannabissorter, er denne betydning valid. Sprog er jo ikke en statisk størrelse, men snarere en dynamisk social konstruktion, som udvikler sig løbende. Bl.a. derfor retter Dansk Sprognævn i deres definitioner hvert år og optager nye ord i ordbogen - fordi de opstår løbende og nogle af dem holder ved.

Medlem
Brugeravatar

Synes heller ikke det kun er "Skunk #1" som skulle kaldes det. For mit vedkommene er det mere når folk kalder en svag pot med frø i for "skunk", at det bliver generene.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
naah... der er tydelig forskel på det de kalder skunk og pot. Det kan godt være det teoretisk set er det samme. om man har taget 2 cannabis planter om det så er af den ene eller anden art og krydset ja så får man ? cannabis. hverken pot eller skunk. Så at man kalder det pot kan måske også diskuteres om er misvisende, det er jo bare navne og du kan sådan set vælge at kalde dit skunk for pot eller dit pot for skunk, men jeg vil mene at der er stor forskel på det de forskellige derude kalder pot og skunk, det blev roddet :D

Af hvad jeg har fattet igennem tiden jeg har haft med cannabis at gøre er pot den mere rene marijuana man fandt i naturen. Skunk en videreudviklet hybrid der normalt bliver en del mere potent end pot, og herfra har man valgt at give den et andet navn, lidt ligesom når man dyrker roser og en af de mange røde pludselig bliver lyserød, ja så kan man vælge at avle videre på disse gener og få lyserøde roser og derved også kalde dem noget andet hvis man har lyst til det, men det er stadig en rose... dog en lyserød rose !...(skunk?) ;) skunk er planter man har valgt at avle videre på pga de på genetisk vis skilder sig (for os) positivt ud, det kan være mere kompakte skud, større udbytte, mere potens, det kan også gå den anden vej.

Det er ikke altid at det er til plantens fordel, nogle gange er det ikke sikkert at planten ville ha klaret den ude i naturen hvis den ikke havde stået i et "kunstigt klima" indedøre, det kan f.eks være problemer med mug. Et dårligt eksempel kan være katte med hvide poter, og hvide pletter :D de havde højst tænkeligt ikke klaret den naturligt da det er en fejl på deres camouflage, de ville ha svære ved at jage naturligt, og ved at gemme sig, men højst tænkeligt fordi vi mennesker har udvalgt disse gener lever de.

håber det kunne bruges til noget og ret mig hvis jeg tager fejl.

Medlem

Jeg vil give dig ret i det meste Apollo og ligeledes med Andrusha. For min skyld må folk sgu kalde deres planter hvad de vil, ja de må kalde deres gamle bedstemor for skunk! hehe
Jeg ser bare mange mennesker kludre i de forskellige begreber, og jeg mener at Psychedelia er et godt forum for en afmystiserende debat. :)
Noget jeg nok gerne vil prøve at gøre op med er, at folk tror at der er forskel på pot og skunk, som der er forskel på æbler og pære. Altså det hele bliver lidt diffust når alle har deres egne definitioner af hvad der er hvad.. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er ret sjældent at jeg har fået noget skunk der var det som de fleste kalder pot eller omvendt må jeg sige. Selv smagen er der ret meget forskel på og jeg er ikke i tvivl hvis jeg har fået noget "pot" / udendørs mere native urt, end hybriden der står under 600wats hps, eller bare en skunk der gror udendøre for den sags skyld, selv om de nogle gange kan slå tilbage i deres udendørs gener og opføre sig "pottet"

selv på staden har de for det meste nogenlunde styr på det, selv om det trods alt er der jeg har fået pot en enkelt gang i mit liv de solgte som skunk af høj kvalitet, det var det ikke. I de perioder hvor min tolerance har været lidt for høj virker pot stort set ikke rigtig for mig længere, slet ikke hvis jeg har røget en god kvalitets skunk eller hash i længere tid. pot kan måske fjerne de værste abstinenser men ikke rigtig give en rus hvor at noget stærkt skunk kan have en voldsom til tider OD effekt, og derfor vil jeg mene at der bestemt er forskel, jeg kan heller ikke så godt lide pære, men jeg elsker ævler.

Medlem

Det giver god mening at have en fællesbetegnelse for "god" og "dårlig" urt, men hvis man skal bruge ordet skunk og ordet pot som "måleenhed", så nytter det jo ikke noget at folk har hver deres mening om hvad ordene dækker over. Men sådan vil det jo nok altid være, uanset hvilke ord der bruges :)
Jeg oplever tit at folk har en tendens til at dømme topskud på deres udseende. Så store tykke topskud bliver kaldt skunk, og små luftige topskud bliver kaldt pot. Det er der jo nok også en grund til. Skindet kan dog sagtens bedrage! og det syntes jeg ofte det gør :)

Dedikeret medlem

Jon2Jon3 skrev:
Jeg ser bare mange mennesker kludre i de forskellige begreber, og jeg mener at Psychedelia er et godt forum for en afmystiserende debat. :)
Noget jeg nok gerne vil prøve at gøre op med er, at folk tror at der er forskel på pot og skunk, som der er forskel på æbler og pære. Altså det hele bliver lidt diffust når alle har deres egne definitioner af hvad der er hvad.. :)

Forskellen på skunk og pot, er det sammen som forskellen på et vildt æble og et højt forædlet æble. Det man kender som pot, er typisk mindre forældede planter, der kan give et brugbart afkast under dårligere betingelser. Skunk derimod stammer fra planter med en høj grad af forædling, der kun under optimale forhold opnår deres fulde potentiale.

Mht industrihamp vs. skunk, er det vel åbenlyst, at de to planter er forædlet i vidt forskellige retninger. Altså er det, når man snakker om at skunk er forædlet, implicit at det er i en retning mod øget potens og vækst af frugt/blomster stand.

Begreberne skunk og pot besidder begge rigelig med mening - og der ér forskel på pot og skunk. Begge begreber kan end dog gradbøjes, således at yderligere definere en subklasse, e.g. god pot / dårlig skunk. I samme forstand kan spektrene dog også overlappe og en god pot kan overgå en dårlig skunk. Begreberne besidder for mig og de jeg normalt diskutere cannabis med, en god og præcis betydning.
Det er selvfølgelig et problem, når folk begynder at sætte lighedstegn mellem god pot og dårlig skunk, men på den anden side, kan det vel også være et fedt hvad sælgerene i klubber / på staden, der alligevel typisk har en ret begrænset viden, ønsker at kalde det. Man kan jo bare se på det, så er der ingen fare for forvirring.

Medlem

Citat:
Forskellen på skunk og pot, er det sammen som forskellen på et vildt æble og et højt forædlet æble. Det man kender som pot, er typisk mindre forældede planter, der kan give et brugbart afkast under dårligere betingelser. Skunk derimod stammer fra planter med en høj grad af forædling, der kun under optimale forhold opnår deres fulde potentiale.

Ja, det er jo netop din mening. En anden person kan have en anden meningen, og I ville have lige meget ret i den sag.
Flertallet vil dog altid have ret (eller i al fald have magt) Hvis 90% af befolkningen begyndte at kalde en stol for en skovl, så kunne de sidste 10% vælge at føje sig eller at blive misforstået til evig tid :) Det er jo ikke hvad man kalder det he :)

Hvad angår forædling, er det bestemt muligt at have en plante der er blevet forædlet i mange år og hvor avlsmålene har været potente topskud, som er lige så potente som planter der kun har været udsat for naturlig selektion.
Det er klart, at hvis man avler planter der er beregnet til indendørsdyrkning, så behøver man ikke tænke på, at de skal kunne modstå vind og vejr.

Der findes ikke planter der kan opnå deres fulde potentiale, hvis de ikke har optimale forhold.

Senest rettet af Jon2Jon3 06 dec 2015 00:16, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Altså skunk er i min optik bare pot. Navnene er jo for det meste bare hvad der sælger bedst. Vil samligne det som bliver kaldt skunk med det som fx. bliver kaldt "luksus ryger". Plejer normalt bare at bruge ordet skunk om stærk pot, eller bare det som pusheren kalder skunk. Vil ikke umiddelbart tro at der er en forskel på skunk, pineapple kush, orange haze osv. Eller jo selfølgelig er der forskel på sorterne men tror ikke der er en definition på skunk. Med andre ord kunne de sagtens have kaldt deres ligeså stærke pineapple kush for skunk eller omvendt. Forstår i hvad jeg mener? Føler lidt at skunk bare er et navn som man bare kalder stærk pot som man ikke kan finde på et navn til.

Undskylder komma- og stavefejl, da jeg er en SMULE påvirket.....

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

pineapple kush, orange haze, er det man kalder skunk - eller som du er inde på en form for luksus ryger/pot. hybrid.
Psykemyggen, det meste pot som vi kender det bliver somregel ikke groet indedøre i et kunstigt klima, og selv om man gjorde ville mange af de pot sorter som vi kender dem ikke rigtig opnå samme potens, well i teorien kan de godt men så er det vi kaldet det skunk, jeg har dyrket udendørs pot soter indedøre før, det er ikke noget jeg kunne finde på at overveje at gøre igen. Og jeg tror vi alle kan blive enige om at det hele er cannabis, om man så vælger at kalde skunk - skunk fordi det er en stærk cannabis, og pot fordi det er en vag cannabis må man jo egentlig selv om, jeg har bare ikke oplevet særligt ofte at købe skunk og få pot eller omvendt. Får jeg pot når jeg er lovet skunk bliver jeg ked af det og går tilbage og klager det er helt sikkert hehe.

Dedikeret medlem

Jon2Jon3 skrev:
Ja, det er jo netop din mening. En anden person kan have en anden meningen, og I ville have lige meget ret i den sag.
Flertallet vil dog altid have ret (eller i al fald have magt) Hvis 90% af befolkningen begyndte at kalde en stol for en skovl, så kunne de sidste 10% vælge at føje sig eller at blive misforstået til evig tid :) Det er jo ikke hvad man kalder det he :)

Hvad angår forædling, er det bestemt muligt at have en plante der er blevet forædlet i mange år og hvor avlsmålene har været potente topskud, som er lige så potente som planter der kun har været udsat for naturlig selektion.
Det er klart, at hvis man avler planter der er beregnet til indendørsdyrkning, så behøver man ikke tænke på, at de skal kunne modstå vind og vejr.

Der findes ikke planter der kan opnå deres fulde potentiale, hvis de ikke har optimale forhold.

Alle ord er et spørgsmål om konventioner. De er jo per definition opfundne. Det er klart, at flertallet om ikke andet på sigt definerer sproget - jeg tror dog at de fleste har samme definition som jeg, som flere andre i denne tråd også udviser tegn på. Spørgsmålet er derfor, om ikke det måske er din egen definition, der trænger til revision?

Optimale forhold er relativt. Højt forædlede planter er afhængige af et større niveau af pleje for at opnå et stort potentiale, mindre forædlede planter kan med væsentligt mindre hjælp opnå et lille potentiale.
Det er et spørgsmål om, at forædling der selektere for gener der bidrager til udbytte sker på bekostning af gener der bidrager praktiske formål som modstandsdygtighed mod svampe, temperatur og dårlige jord forhold. Man ofre plantens even til at overleve i et kompetetivt miljø, i bytte for et større udbytte. Det betyder dog også, at planten er mere afhængig af hjælp for at overleve.

Og nej, det er bestemt ikke muligt at få en plante gennem naturlig selektion, der er ligeså potent som de fremavlede. Det er ganske enkelt vrøvl. Hvilken naturlig mekanisme, skulle lede til en selektion til et højt udtryk af netop lige de cannabinoider der har en euforisender effekt?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

nej det er ikke umuligt, men pot jeg har groet under samme omstændigheder som meget andet skunk, har ikke været meget mere værd end det hvis det har været groet udendøre, faktisk vil jeg mene at rusen var nævneværdigt bedre hvis de havde fået sol men det er vel igen noget med gener og at de jeg har groet ikke har haft det optimalt indedøre, men alt indedøre kommer vel fra noget der engang har groet udenfor ? så ja giver dig ret random. det cannabis

Medlem

Randomname, jeg er ikke i tvivl om at de fleste deler din mening ang. skunk og pot. Jeg har aldrig ment at min menig er bedre end din eller andres (selvom det måske kunne lyde sådan :) ) Jeg vil grunden bare have gang i en god debat, hvilket jeg syntes det har været indtil vidre :) Jeg er helt enig i hvad du skriver ang. plante avl.

Jeg er ikke i tvivl om at de mest potente cannabis planter på denne jord er forædlede. Jeg er godt klar over at det nok bliver svært at finde et individ fra en "ren race" der indeholder 28% THC. Jeg mener dog stadig at du sagtens kan finde et individ fra en "ren race" som er lige så potent som et individ fra en forædlet sort (hvor avlsmålet er topskud med højt indhold af psykoaktive cannabinoider)..

Dedikeret medlem

Enig, jeg formulerer mig muligvis lidt firkantet. Det var bare mit indspark på pot / skunk definitionen. :)

Omkring avl, vil man aldrig finde en vild plante med de cannabinoid niveauer. Selv pot er jo også blevet forædlet i en eller anden grad. For at der i vild cannabis sker en selektion for en høj produktion af cannabinoider, skal det jo bidrage en fordel for plantens overlevelse - eller som minimum ikke være en ulempe. Spørgsmålet er så, om der findes en biologisk niche hvor i det er favorabelt at have et så højt cannabinoid indhold som muligt.
Jeg tvivler meget stærkt på, at en sådan niche findes. Det vil jo kræve et sted, hvor alle planter med et lavt indhold af cannabinoider enten dør, eller producerer væsentligt færre afkom end planter med et højt indhold. Sådan et sted kan kun være ved en avler, der systematisk udvælger de planter, der producerer bedst.

Jeg kan faktisk ikke tænke på én eneste plante art, hvor der findes en vild type der overgår de fremavlede, når det kommer til udbytte og kvalitet. Det er jo bare langsom og lidt ineffektiv GMO. :)

Medlem

Bestemt :)
Ja du finder sgu nok ikke en vild plante med 28% THC. :) Cannabis plantens produktion af cannabinoider er vel også lidt af et mysterium (selvom der selvfølgelig er nogle gode teorier)
Det er fx. meget sjovt hvordan nogle vilde racer har klaret sig fint med et meget lavt indhold af fx THC. mens andre vilde racer, i gennemsnit har haft et væsentligt højere THC. indhold.
Det må have noget med miljøet at gøre, men det kan man jo altid sige he :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]