Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 08:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej Allesammen.

Til at starte med vil jeg lige sige at jeg har læst en masse forskellige guides til nybegynder vedr. dyrkning af pot.

Har nogle projekter her til foråret og tanken var egentlig at gro udendørs. Har købt udendørs dansk lolland pot til dette som burde kunne holde til det danske klima, tænker at plante disse midt maj. Har dog også købt lidt auto frø, af en sort som skulle være meget nem at dyrke for en nybegynder. Sorten hedder Sin tra-bajo. Tanken her er at de skal starte op indenfor i vindueskammen og når varmen er til det skal de ud i drivhuset. Har læst en masse om mug osv vedr. auto i drivhus så den er jeg med på :)

Men har så dyrket et enkelt frø for nogle dage siden, bare for at være lidt på forkant og få en følelse af hvordan det hele nogenlunde fungere således at når tiden er inde til de resterende 4 frø, cirka midt maj, at jeg har en lille bitte smule erfaring. Startede med at spire som anbefalet på de forskellige guides, altså i vand i 24 timer, mørkt, fugtigt og varmt. Kimroden viste sig så allerede igår og derfra har jeg så sået frøet direkte i det medium planten skal være i under hele processen. Dette er en 14 liters spand med drænhuller i bunden. Jorden er pottemuld med en blanding af leca sten. Til min store overraskelse, kan jeg se at planten allerede er begyndt at komme op af jorden med en lille hat på hovedt ( frø skallen ) :)

Indtil videre har jeg, så vidt muligt, forsøgt at følge alle råd med at holde jorden fugtig og varm og luftig. Dette har så indtil videre vist sig at "bære frugt" indtil videre! ;)

Når men fik så den tanke at det måske alligevel ville være en god idé at anskaffe sig en lille lampe, bare til at starte med de første 3 ugers tid, som kan sørge for 1 plante nu hvor vejr udsigten ikke rigtig lover så meget sol de næste par dage . Og som jeg kan forstå er det vigtigt at auto's får en god start så de kan nå at blive så store som muligt inden de går i blomst.

Til spørgsmålet

- CFL - 85W Dual skunk lys til både vækst og blomst, hedder den pære jeg har kigget på samt en fatning der passer dertil med ballast.

sættet er forholdvis billigt, hvilket tiltaler mig, da jeg endnu ikke er sikker på om det er noget jeg vil blive "bidt" af selvom jeg måske allerede er på vej i den retning. Hvad er jeres erfaringer? Er det bedre at smide lidt flere penge i og købe noget andet?

Ka se denne pære både kan bruge til vækst og blomstring.

Beklager denne lange roman for så simpelt et spørgsmål, men ville gerne understrege at jeg har læst og læst på diverse tråde her, samt guides og selvom jeg kan se at de fleste anbefaler en 30W cfl pære er det ikke noget jeg kan købe på den shop jeg handler ved og det ville være rart at ha det samlet hos en enkelt forhandler da jeg også skal bruge andre ting derfra.

Mvh
En nybegynder :)

Moderator
Brugeravatar

Til dit formål er det nok bedre med en ren vegge-pære, det er alligevel i underkanten at blomstre under 85W. 85W i veggespektrum 6000-6500K er helt fint at vegge med de første par uger.
Typisk er ballasten indbygget i bunden af pæren, mellem selve lyskilden og fatningen. Hvis ballasten alligevel er i forbindelse med fatningen, vil jeg anbefale en pære med indbygget ballast da der er nemmere at have med at gøre. Hvis den er flyttet lidt væk fra pæren kan det dog give mening med ekstern ballast da den også afgiver noget varme, og man på den måde kan komme tættere på planterne med pæren.

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for hurtigt respons,

Du har jo fuldstændig ret mht til det nok er bedre at anskaffe en ren vægge pære da min plan jo alligevel er at bruge solens stråler ude i drivhuset når planten er blevet stor nok.

Tror det bliver en 125w cfl pære istedet :)

Junior medlem
Brugeravatar

Ville lige prøve at holde mine spørgsmål til 1 tråd. Nogen der vil give deres mening til kende vedr. køb af et samlet grosæt. Kan det være en fordel at anskaffe sig sådan et istedet for at samle selv?

- ser ud til man kan spare en del ved at købe et samlet sæt med telt, kulfilter, lys osv. Så slipper jeg vel også for at bekymre mig om de enkelte dele passer sammen og dette kunne være rart da jeg er ny indenfor faget.

Ikke ligesom når man skal anskaffe sig en god gamer pc, hvor det er bedre selv at sætte tingene sammen ;)

Kan jeg har fat i noget her, eller er samlede grosæt oftest ringe kvalitet ?

Mvh

Moderator
Brugeravatar

Jeg synes parallellen til at bygge pc selv holder, det afhænger af hvor hands on man vil være, og man ønsker et typisk setup eller nørde andre løsninger. Ofte er det en ret støjende kanalventilator, en standard reflekter, magnetisk ballast der følger med. Vil man have en mere lydløs, en bedre reflekter og en digital ballast så er det bedre at købe tingende hver for sig, er man tilfreds med den løsning som indgår i den samlede løsning er det ofte billigere (her holder parallellen til pc byg dog ikke).

Dedikeret medlem

Jeg har haft købt mit fra en tysk side tør ikke dele link her men er sikker på den ikke er svær at finde bare søg efter nogen growland de har billige komplette set og fragten er faktisk rimelig billigt :rocking:

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg takker mange gange venner :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]