Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 20:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Medikinet???
Junior medlem

Hej venner!

Jeg får en travl dag på arbejde på tirsdag, så min kollega og jeg havde planlagt at tage elvanze (som jeg har prøvet før og var ganske tilfreds med) men jeg kan desværre ikke få fat i noget. I stedet kan jeg få fat i medikinet. Jeg har læst lidt rundt omkring på nettet, og jeg kan se at det er to forskellige aktive stoffer der er i henholdsvis elvanze og medikinet.
Er der nogen af jer der har prøvet begge dele og kan fortælle mig forskellen på rusen?
Eller er der nogen der har prøvet medikinet der kan fortælle mig hvordan rusen er?

Tak ❤️❤️❤️

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Rusen kommer helt an på mængden. Men det er i bund og grund det samme. Fluekneppere vil sikkert påstå at der er en kæmpe forskel. Men IMO er der ikke super stor forskel hvis man benytter det i "normale" doser.

Junior medlem

Obama skrev:
Rusen kommer helt an på mængden. Men det er i bund og grund det samme. Fluekneppere vil sikkert påstå at der er en kæmpe forskel. Men IMO er der ikke super stor forskel hvis man benytter det i "normale" doser.

Hvor meget skal man tage? Havde det fint med 50 mg elvanze :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis ikke du har prøvet det før, så skal du gøre som hver eneste gang du prøver nye stoffer. Start meget langsomt og stille og roligt ud! Du kan eventuelt knuse de små kugler inde i kapslerne mellem to skeer og sniffe dem. Start under alle omstændigheder roligt ud. Maks 10 mg til at starte med. Vent 45 min og bedøm virkningen inden du nupper flere mg.

Junior medlem

Altså jeg sniffer ikke, jeg spiser dem :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvor mange mg er de på? :)

Junior medlem

Jamen der ved jeg nemlig ikke endnu :)
Men hvis jeg normalt tager 50 mg elvanse, er det så det samme med medikinet?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Er du tungnem? :P Start ud med så lav en dosis som muligt, vent 45 minutter inden du doserer igen.
Det er to forskellige stoffer.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

skumfidus007 skrev:
Men hvis jeg normalt tager 50 mg elvanse, er det så det samme med medikinet?

Nej.

Hvis du vil sammenligne det aktive stof i Elvanse (Lisdexamfetamin) med Medikinet (Methylphenidat) så kan du bruge følgende formel.
(EDIT: Nu kom jeg godt nok til at skrive 'aktive stof', men lisdexamf er et inaktivt prodrug som først bliver aktivt når det er blevet spaltet ved hjælp fra enzymer, til henholdsvis L-Lysin, en amino syre og det aktive stof, Dexamfetamin)

Lisdex dosis x 0,3 = dexamfetamin. I dit tilfælde vil det være 50 mg x 0,3 = 15 mg dexamfetamin. Dexamf er 2-3 gange så potent som Methylphenidat, alt efter hvem du spørger. Den eneste videnskabelige undersøgelse jeg har set på området nævnte 2,7.

Så dex dosis x 2-3 = Methylphenidat dosis. I dit tilfælde 15 mg dex x 2-3 = 30-45 mg Methylphenidat/50 mg Elvanse = 30-45 mg Medikinet.

Det værende sagt, så er jeg enig i de råd du allerede har fået. Start lavt hvis ikke du har prøvet det før. Forskellene på Methylphenidat og Dexamfetamin bliver kun større jo mere du tager og det er højst sandsynligt ikke nogle forskelle som du vil opfatte som værende positive. Det er især comedown delen samt fysiske bivirkninger som jeg syntes er problematiske i forbindelse med MPH. Personligt foretrækker jeg doser på 5-10 mg IR (instant release) eller 20 mg depot men ville dog til en hver tid foretrække en ækvipotent dosis dexamfetamin.

Senest rettet af Farmand 14 maj 2016 13:34, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Sikke dog et fantastisk og brugbart svar, tusind tak!
Jeg tænker at det ikke er så smart at tage på arbejde så, hvis de fysiske bivirkninger er mere markante på methylphenidat?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det er helt fint til en arbejdsdag hvor der kræves lidt ekstra, jeg ville bare holde doseringen lav hvis jeg var dig. Lavere end hvad dine 50 mg lisdexamf ville svare til i MPH. Jeg syntes Gone's forslag på 10-20 mg er passende. 20 på en gang eller 10+10 er sådan jeg selv ville gribe det an men det er jo også noget med at prøve sig frem indtil man finder ud af hvad der fungere for en selv - Når man prøver sig frem, så starter man selvfølgeligt lavt og arbejder sig op, ikke den anden vej rundt :)

De nævnte doser er udelukkende for Methylphenidat med modificeret udløsning (depot). Hvis du på et tidspunkt skulle få fat i IR produkter, så skal du ikke starte så højt men halvere din start dosis og så redosere flere gange, om nødvendigt.

Junior medlem

Alright, jeg vender lige tilbage når jeg har fået fat i noget, så er det lidt nemmere at forholde mig til.
Men wauw! Mega brugbart, tak!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]