skumfidus007 skrev:
Men hvis jeg normalt tager 50 mg elvanse, er det så det samme med medikinet?
Nej.
Hvis du vil sammenligne det aktive stof i Elvanse (Lisdexamfetamin) med Medikinet (Methylphenidat) så kan du bruge følgende formel.
(EDIT: Nu kom jeg godt nok til at skrive 'aktive stof', men lisdexamf er et inaktivt prodrug som først bliver aktivt når det er blevet spaltet ved hjælp fra enzymer, til henholdsvis L-Lysin, en amino syre og det aktive stof, Dexamfetamin)
Lisdex dosis x 0,3 = dexamfetamin. I dit tilfælde vil det være 50 mg x 0,3 = 15 mg dexamfetamin. Dexamf er 2-3 gange så potent som Methylphenidat, alt efter hvem du spørger. Den eneste videnskabelige undersøgelse jeg har set på området nævnte 2,7.
Så dex dosis x 2-3 = Methylphenidat dosis. I dit tilfælde 15 mg dex x 2-3 = 30-45 mg Methylphenidat/50 mg Elvanse = 30-45 mg Medikinet.
Det værende sagt, så er jeg enig i de råd du allerede har fået. Start lavt hvis ikke du har prøvet det før. Forskellene på Methylphenidat og Dexamfetamin bliver kun større jo mere du tager og det er højst sandsynligt ikke nogle forskelle som du vil opfatte som værende positive. Det er især comedown delen samt fysiske bivirkninger som jeg syntes er problematiske i forbindelse med MPH. Personligt foretrækker jeg doser på 5-10 mg IR (instant release) eller 20 mg depot men ville dog til en hver tid foretrække en ækvipotent dosis dexamfetamin.