Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 13:51


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 21 feb 2017 10:43 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
http://www.b.dk/nationalt/dansk-gennemb ... g-bitcoins

Citat:
Som nogle af de første i verden er det lykkedes dansk politi at spore kriminelles virtuelle bitcoin-valuta og bruge oplysningerne som beviser i retten. Ifølge lederen af politiets cybercrimeenhed er bitcoin blevet »overordentligt populært« i kriminelle kredse, hvor de virtuelle penge bruges på våben og narkotika.'

Kontanter har den fordel – set med kriminelle øjne – at politiet ikke kan overvåge, hvornår de skifter hænder. Det samme har indtil for nylig været tilfældet med den virtuelle valuta bitcoin (BTC).

Men nu har dansk politi vendt de kriminelles pengeværktøj imod dem selv. Politiet måtte før give op på efterforskningen, når sporet endte blindt i cyberspace, fordi de ikke havde nogen mulighed for at finde ud af, hvor pengene endte.

I dag er det muligt at følge de økonomiske spor og transaktioner, selv når pengene forlader bankernes konti, og dermed kan politiet se, hvis der er overført penge til eksempelvis narkotika- og våbenhandlere.


I januar faldt den seneste af to danske domme i straffesager, hvor politiets bitcoin-spor har spillet en afgørende rolle i bevisførelsen. Her blev en mand i 20erne idømt otte års fængsel for handel med narkotika ved Retten i Herning.

Den dømte havde i stor stil købt amfetamin, kokain og ketamin på online-markedspladser via krypterede hjemmesider på mørkenettet.

Det særlige IT-system, som var med til at fælde narkohandleren fra Herning, er udviklet af danskere, og ud over Rigspolitiet har også FBI og Europol taget det i brug.

Ifølge lederen af politiets nationale cybercrimecenter, NC3, er der tale om lidt af en milepæl inden for politiefterforskning.


»Perspektivet i det her er banebrydende. Hvor efterforskningen før stoppede, kan vi nu fortsætte,« siger Kim Aarenstrup og tilføjer med henvisning til de to bitcoin-domme, at Danmark på dette punkt er »med helt fremme i bussen«.

»Vi er sådan set enestående i verden på det her punkt, for der er ikke andre, der har formået at bruge de her spor som bevismateriale. Alle kigger mod Danmark på det her felt, og vi er i tæt dialog med en række andre lande lige nu, så vi kan videreudvikle metoderne og lære dem, hvordan vi gør det her,« siger politichefen.
Populært værktøj

Han forklarer, at de nye muligheder især er vigtige, fordi bitcoin efterhånden er blevet »overordentligt populært« i kriminelle kredse.

»Bitcoin – og virtuel valuta generelt – bliver brugt rigtigt meget til handel med våben og narkotika, ransomware-sager og afpresningssager. Det er blevet et ganske anvendt værktøj for de kriminelle,« siger Kim Aarenstrup.

Teknologien bag bitcoin, den såkaldte blockchainteknologi, gør det muligt at følge samtlige transaktioner, der foretages med bitcoin. Og simpelt fortalt kobler politiet disse oplysninger sammen med oplysninger om bitcoinkøbere, som bitcoinsælgerne er forpligtede til at indsamle.

Kim Aarenstrup vil dog ikke ud med, præcis hvor langt politiets nye teknik rækker.

»Jeg vil nøjes med at sige til dem derude i de kriminelle miljøer, at de skal til at passe på, for vi kan følge dem. De skal ikke tro, de kan skjule sig for politiet længere,« siger NC3-chefen.

I begge de to sager, hvor bitcoinspor har ført til domfældelse, har Jesper Klyve fra Midt- og Vestjyllands Politi været anklager. Han fortæller, at myndighederne er kommet på sporet af begge de dømte mænd efter fund af stoffer i postbreve og -pakker. Ifølge ham er det blevet lettere at købe store mængder stoffer med de ulovlige markedspladser online, men han vurderer ikke, at det nødvendigvis har ændret det store på, hvem der køber stoffer.

»Jeg tror ikke, at bare fordi man har bitcoins, så bestemmer man sig for at være narkopusher. Men med mørkenettet er det blevet nemmere at få adgang til stofferne. Hvis man tidligere ville skaffe et kilo amfetamin, krævede det, at man havde nogle kontakter, der kunne skaffe det, for et kilo er meget. Men nu kan man bare gå ind på nettet og købe det,« forklarer Jesper Klyve, der ligesom NC3-chefen mener, at politiets nye bitcoin-værktøj er »spændende«.

»Det er klart. Hvis vi eksempelvis kan se, at en person får sendt narko med posten, som han siger, han ikke har bestilt. Hvis vi kan se, at han har sendt bitcoins til nogle, vi ved er aktive på de her markeder, så begynder det at ligne noget. Så det her er et værktøj, vi er glade for,« siger Jesper Klyve og tilføjer, at myndighederne i øvrigt udmærket er klar over, at bitcoin-systemet gør det muligt at gå tilbage i historien og spore handler.

»Alle overførsler, der nogensinde har været, er kodet ind i bitcoin-systemet. Så man kan til enhver tid gå ind og slå op i systemet og så prøve at finde ud af, hvem de forskellige brugere er,« siger anklageren.

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2017 10:53 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Tror der sidder en hel del herinde, som fryder sig over de ikke har købt over deepweb endnu :)

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2017 11:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
Dette her har jo aldrig være nogen hemmelighed - at alle bitcointransaktioner kan spores.

Denne unge mand har ikke haft styr på sit lort, mht. deep web, og havde et KILO amf liggende.
Hvis han havde haft en bedre sikkerhed omkring sin omgang med bitcoins og darknet, havde de ikke haft andet end de fysiske beviser, og hvad de har snuppet i posten. Hvis man tænker sig bare lidt om, så kan man sagtens skjule sine spor. Problemet er at han har handlet direkte med sin wallet, og at politiet har fået fat i hans wallet ID. Hvis han havde benyttet en "tumbler", skiftet wallet ofte og benyttede en jumphost på en VPN til at lave sine lyssky ting på (som politiet jo så ikke skal kunne få fat i), havde sagen været en helt helt anden (bortset fra de fysiske beviser).

Der er aldrig nogen der har sagt at bitcoins og darknet var sikkert at benytte. Men du kan gøre det næsten umuligt for politiet at bevise noget.
Jeg vil blive ved med at handle på DN. Jeg handler så lidt, at jeg ikke går højere op i sikkerheden end som så. Men hvis jeg skulle handle i denne kaliber, så skulle der nogle seriøse sikkerhedsforanstaltninger til.

Knægten var en amatør, som desværre nu bliver dømt som en professionel narkopusher.


/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2017 12:07 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
1 kg også 8 år det lugter af det var en som de gerne ville have væk.


Senest rettet af Fso 21 feb 2017 20:37, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2017 13:18 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
priestie fik i virkeligheden sagt det meste jeg ville sige, men udover det kan det være en god ide, at have en bærbar computer stående på en adresse som ikke har forbindelse til en selv, og så kun bruge den computer når man skal bruge darkweb.

I tilfælde af de ransager din bopæl og din computer vil de derved aldrig kunne finde inkriminerende beviser på den front hvilket har været tilfældet her.

Med andre ord´: er du en smule fornuftig og tager sikkerheden alvorligt er det stadig så sikkert som det altid har været at handle med bitcoins.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2017 13:27 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 okt 2014 18:17
Indlæg: 451
Lars Andersen (tidligere politi betjent og anarkist) skriver følgende om emnet:

Hvis folk bare lader være med at købe deres bitcoins med bankoverførsel, vil det blive langt mere vanskeligt for politiet.

Ved man først, at X bitcoinadresse tilhører Y, kan man begynde at spore transaktionerne.

1) Køb coins kontant eller få i det mindste nogle andre til at købe dem med bankoverførsel.

2) Mix dine coins med fx bitmixer.io, før du sender dem til spooky adresser. Det bryder også linket mellem dig og dine coins.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2017 14:11 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
Det bare utroligt svært at finde nogen der gider at sælge bitcoins kontant ved mindre du køber meget store mængder.

Det optimale ville være at få en anden til at købe dem for dig, men det kræver jo man har en ven eller bekendt der ikke stiller spørgsmål :)

Selvom det selvfølgelig altid ville være den bedste løsning, så er de førnævnte ting altså mere end rigeligt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2017 15:00 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Priestie/fso:

Har lige lidt info!

For det første har han ikke fået 8 år for et kilo amfetamin.
Der er tale om 8 kilo amfetamin og 100 gram kokain.
Han havde ikke narkoen liggende hjemme, det var derimod blevet snuppet i posten. Det største problem var, at han sad inde på darknet markets og var ved at handle, da politiet stod i hans lejlighed.

Kilde:
http://www.aoh.dk/artikel/23-rig-mand-f ... rko-handel

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2017 16:35 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
Buttkraken skrev:
Priestie/fso:

Har lige lidt info!

For det første har han ikke fået 8 år for et kilo amfetamin.
Der er tale om 8 kilo amfetamin og 100 gram kokain.
Han havde ikke narkoen liggende hjemme, det var derimod blevet snuppet i posten. Det største problem var, at han sad inde på darknet markets og var ved at handle, da politiet stod i hans lejlighed.

Kilde:
http://www.aoh.dk/artikel/23-rig-mand-f ... rko-handel

Indrømmer, at jeg ikke har nærlæst sagen. jeg var nok lidt hurtigt ude omkring visse påstande og konklusioner.
Men pointen er at det godt kan lade sig gøre at handle sikkert og anonymt, også større mængder. Bortset fra selve leveringen, som altid vil være forbundet med risici.
Jeg forudså blot en paranoid panikstemning rejse sig, hvilket ville være forkert, imho.

:peace:


/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2017 16:51 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Nu kender jeg også sagen ret godt :D

Men det er sgu skræmmende, så meget staten og ordensmagten går amok for tiden. Hører og læser hele tiden om folk, der bliver knaldet

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2017 17:16 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
priestie skrev:
Buttkraken skrev:
Priestie/fso:

Har lige lidt info!

For det første har han ikke fået 8 år for et kilo amfetamin.
Der er tale om 8 kilo amfetamin og 100 gram kokain.
Han havde ikke narkoen liggende hjemme, det var derimod blevet snuppet i posten. Det største problem var, at han sad inde på darknet markets og var ved at handle, da politiet stod i hans lejlighed.

Kilde:
http://www.aoh.dk/artikel/23-rig-mand-f ... rko-handel

Indrømmer, at jeg ikke har nærlæst sagen. jeg var nok lidt hurtigt ude omkring visse påstande og konklusioner.
Men pointen er at det godt kan lade sig gøre at handle sikkert og anonymt, også større mængder. Bortset fra selve leveringen, som altid vil være forbundet med risici.
Jeg forudså blot en paranoid panikstemning rejse sig, hvilket ville være forkert, imho.

:peace:


/priestie


Det er også fint nok alt sammen, men du er stadig ikke stærkere end det svageste led.
Du kommer med nogle gode forholdsregler, men at sige at man kan "handle sikkert og anonymt", er i mine øre en farlig holdning at have.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2017 17:24 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
Khazim skrev:
priestie skrev:
Buttkraken skrev:
Priestie/fso:

Har lige lidt info!

For det første har han ikke fået 8 år for et kilo amfetamin.
Der er tale om 8 kilo amfetamin og 100 gram kokain.
Han havde ikke narkoen liggende hjemme, det var derimod blevet snuppet i posten. Det største problem var, at han sad inde på darknet markets og var ved at handle, da politiet stod i hans lejlighed.

Kilde:
http://www.aoh.dk/artikel/23-rig-mand-f ... rko-handel

Indrømmer, at jeg ikke har nærlæst sagen. jeg var nok lidt hurtigt ude omkring visse påstande og konklusioner.
Men pointen er at det godt kan lade sig gøre at handle sikkert og anonymt, også større mængder. Bortset fra selve leveringen, som altid vil være forbundet med risici.
Jeg forudså blot en paranoid panikstemning rejse sig, hvilket ville være forkert, imho.

:peace:


/priestie


Det er også fint nok alt sammen, men du er stadig ikke stærkere end det svageste led.
Du kommer med nogle gode forholdsregler, men at sige at man kan "handle sikkert og anonymt", er i mine øre en farlig holdning at have.

Lade os sige "relativt sikkert og anonymt". Der er selvfølgelig ikke noget der er sikkert andet end fysisk død.
Hvis du tager alle forholdsregler vil det være praktisk (ikke teoretisk) umuligt for myndighederne at trævle det op udelukkende med digitale spor. Men hvis man lader sin PC stå åben på DarkNet, når man lukker politiet ind, så er det sgu op af bakke :)
Hold da kæft hvor må det også have været bittert. Men en festdag for betjentene.


/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2017 18:20 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
BasicReality skrev:
Det bare utroligt svært at finde nogen der gider at sælge bitcoins kontant ved mindre du køber meget store mængder.

Det optimale ville være at få en anden til at købe dem for dig, men det kræver jo man har en ven eller bekendt der ikke stiller spørgsmål :)

Selvom det selvfølgelig altid ville være den bedste løsning, så er de førnævnte ting altså mere end rigeligt.


Du skal bare bruge localbitcoins. Mange vil gerne mødes, eller tager også mobilepay. Ikke ligefrem så mistænkeliggørende som en overførsel til bitstamp


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2018 16:37 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
priestie skrev:
Dette her har jo aldrig være nogen hemmelighed - at alle bitcointransaktioner kan spores.

Denne unge mand har ikke haft styr på sit lort, mht. deep web, og havde et KILO amf liggende.
Hvis han havde haft en bedre sikkerhed omkring sin omgang med bitcoins og darknet, havde de ikke haft andet end de fysiske beviser, og hvad de har snuppet i posten. Hvis man tænker sig bare lidt om, så kan man sagtens skjule sine spor. Problemet er at han har handlet direkte med sin wallet, og at politiet har fået fat i hans wallet ID. Hvis han havde benyttet en "tumbler", skiftet wallet ofte og benyttede en jumphost på en VPN til at lave sine lyssky ting på (som politiet jo så ikke skal kunne få fat i), havde sagen været en helt helt anden (bortset fra de fysiske beviser).

Der er aldrig nogen der har sagt at bitcoins og darknet var sikkert at benytte. Men du kan gøre det næsten umuligt for politiet at bevise noget.
Jeg vil blive ved med at handle på DN. Jeg handler så lidt, at jeg ikke går højere op i sikkerheden end som så. Men hvis jeg skulle handle i denne kaliber, så skulle der nogle seriøse sikkerhedsforanstaltninger til.

Knægten var en amatør, som desværre nu bliver dømt som en professionel narkopusher.


/priestie


Det er nogle voldsomme antagelser du har.
Jeg er enig i at du til dels kan gøre tingene mere sikkert for dig selv, men du har tydeligvis ikke været igennem det danske retssystem.
Hvis de mener at du har handlet med narko, så skal de nok få dig dømt - uanset hvad.
Politiet drejer beviserne til deres fordel, og undlader dem der taler imod deres sag.
Jeg havde ikke et kilo amfetamin liggende på min bopæl, der var absolut intet på min bopæl. Jeg havde dog en wallet, som de eftersigende kunne bevise var brugt på amfetamin og kokain.
Men nej, det kunne de ikke - de kunne "bevise" at de var brugt på darknet, hvilket jeg så ville give dem ret i, men på hvad kunne de ikke se.
Så hvad er jeg dømt for? for at handle på darknet. Tøj, sko, ure, bonger? nej nej, han kan kun have købt amfetamin.

Amatør vil jeg ikke mene. Bare røvrendt af retssystemet.

Til din anden kommentar - politiet anmelder ikke deres ankomst, så havde ikke lige gjort rent for dem og lukket min computer, desværre! Og ja, det var/er bittert at sidde i fængsel.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2018 19:03 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
/Babylonting....

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team