Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 19:14


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 18 mar 2017 23:18 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Hey kemi folks, jeg roder tit med hjemmekemi, af den lovlige slags, og titrerer tit syre/base opløsninger.
Hver gang jeg gør dette bruger jeg PH papir, men synes det er en træls metode og bruge fordi man skal måle flere gange før PH'en passer 100, så jeg købte et PH meter til og måle PH værdien i akvarier, men efter jeg bestilte det, kom jeg til og tænke på, om den overhovedet kan holde til stærke syre/base opløsninger, eller om den bare vil dø af og blive stukket ned i et glas 25% NH4OH? :)

Har desværre ikke noget info på den, da den er købt billigt, på ebay, specielt til akvarier, men håber da den kan håndtere andre stærkere vædsker end alm H2O, med en svag ændring i værdien :D

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2017 13:13 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Det er sgu et ringe pH meter, hvis det ikke kan holde til ammoniakvand :D

Husk at det skal kalibreres omkring det område, du gerne vil måle i, med bufferopløsninger.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 mar 2017 14:27 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Det var også det jeg tænkte, men hvad så med stærke syrer som H2SO4 eller 30% HCl? :)

Jeg har både fået en syrlig og basisk buffer opløsning medsendt ;)

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 mar 2017 20:05 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Selve måle delen skulle gerne være af glas. Om det plastic der er, kan tåle så koncentreret syre over længere tid må vel komme an på en prøve.

Jeg synes aldrig, at have været ude for at måle pH'en på rene syrer eller så kaustiske opløsninger, med andet end indikator papir. Den præcise pH er jo sjældent specielt interessant i de tilfælde; men nærmere om nogle reaktions betingelser bliver opfyldt / om en reaktion forløber som forventet.

Hvorfor vil du måle på konc. svovlsyre eller saltsyre? Hele idéen med titreringen er jo til dels også, at selve opløsningen hvor Y med kendt-whatever blandes med X med ukendt-whatever ikke når samme koncentration som i stamopløsningen men udtrykker et forhold mellem de to opløsninger.

Så vidt jeg er orienteret i hvert fald. Ret mig gerne, jeg har ikke titreret andet end tynde bufferopløsninger og enzymsubstrater i årevis. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 mar 2017 23:36 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Det er nu heller ikke fordi jeg har planer om, at smide instrumentet ned i konc. H2SO4 eller HCl. Det var bare for at tage det mest ekstreme tilfælde, og så få svar ud fra det :)

Men hvis man f.eks ville lave NH4Cl, ved og titrere NH4OH med 30% HCl, og man så ploppede PH meteret ned i enten saltsyren, eller ammoniumhydroxiden, og så pejlede sig frem fra start af, ved og følge PH værdien op eller ned til de 7, ville det så tage skade, eller er det fint nok? ;)

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2017 18:44 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Så er det ihvertfald et ret ubrugeligt pH meter.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team