Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 11:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

@Zarathustra - hæhæ, det ville du sikkert være svært tilfreds med - husk eksistentielle badebukser eller rumdragt.
@Zikterion - ok en lille del af det hele lyder beskedent nok for mig - det andet kan jeg ikke forholde mig til - Det jeg sigter til er det blussende storhedsvanvid man ser over alt - nogle ville engang redde hele verden med teknologien alene, det gav en ekstrem fremskridtstro, som ret beset var storhedsvanvid - Det er jo heller ikke lykkedes indtil videre - Lidt den samme har vi, når man handler æg, f.eks. - Man kunne stå der i et supermarked godt høj i hatten og tænke "I min verden skal hønsene have det godt!", så man køber nogle sindssygt dyre æg - Man siger til børnene "se vi køber de rigtige æg, så at hønsene har det bedre" Lidt længere henne plager børnene om lidt slik eller frugt eller hvad pokker - Man siger, at det har man desværre ikke råd til - I dette lille setup, som vel ikke er uplausiblet, er det voksne menneske blevet administrator af nogle værdier, som på magisk vis, skal forbedre noget i verden - Men så længe vedkommende går rundt og fifler med idealerne forsømmer han at give sig selv at give sine børn noget, de føler for - Han står uden for verden - Ligesom gud i det gode gamle "Far sidder og kigger ned på jer alle sammen - perpektiv" står udenfor dukkehuset.

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Nietsche> det er ikke symptombehandling, det er et middel som gør folk i den tredje verden i stand til at brødføde sig selv. Golden Rice er et godt projekt, fordi det er U-Landshjælp der for en gansg skyld IKKE kræver at de pågældende lande skal forgælde sig selv helt vildt. Der er ingen tvivl om at teknologien er den eneste vej frem hvis man skal have en chance for at forbedre folks levevilkår. Derfor undrer det mig osse at miljøaktivister er så anti-teknologiske, ja direkte bagstræberiske som regel, men det skyldes vel at de er Gaia-tilbedere, og religion og rationalisme følges som bekendt ikke ad.
Hvad angår politisk struktur, så er det vel en meget konservativ tankegang der siger at strukturen i den tredje verden nødvendigvis skal ligne den samfundstsruktur vi har hér i vesten. Det er jo i mange tilfælde totalt umuligt, f.eks. mange steder i Afrika, hvor noget så simpelt som at møde op til tiden er et stort problem. Jeg anbefaler at man prøver at tænke i nye baner, istedet for at påtvinge andre kulturer det borgerlige demokrati, der forøvrigt er en håbløst forældet styreform.

Medlem

@dank - jeg mente bare, at det ville være rart, hvis de med tiden også kunne få andet end ris at æde. Jeg mener i øvrigt ikke, at den politiske struktur, vi har i vesten skal kopieres tankeløst - Det jeg tænker på er, at det er en uholdbar situation, når en del af befolkningen har gået på Harvard og har venner i Paris og hellere vil købe våben for at slås om diamanter end at tage sig af deres jordhulebeboende, sultende malariabefængte brødre og søstre.

Psychedelia Gay Overlord

Jamen grådighed kan man vel aldrig komme til livs? Man kan vel ikke lade sig stoppe af brådne kar, kan man? Der er jo osse kræfter der kæmper for bedre forhold i den tredje verden, det må man ikke glemme. De lande vi diskuterer her, er jo i mange tilfælde blevet kastet uforberedte ud i den moderne verden, og det tager tid for f.eks. et tidligere stammesamfund at omdannes til et demokrati med alt hvad der hører til af moderne samfundsstruktur. Det må man ikke glemme.

Medlem

@ Dank, nu er det dig, der lyder som om, at vi bare skal eksportere vores demokrati til underudviklede lande - Vi kan vel ikke udelukke, at et diktatur med samvittighed også ville kunne gøre det.

Psychedelia Gay Overlord

Nej, jeg siger at repræsentativt demokrati er forkert, men en eller anden for af demokratisk proces er nødvendig. Men jeg kan godt se at formuleringen ikke lige var i top [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Ja - problemet ligger kun i at Demokrati ikke fungerer hvis folk ikke tænker sig om.

Medlem

Ja ja, men det finder vil aldrig ud af i praksis - vi ved ikke, om lederne i dårlige demokratier tænker sig om eller ej - vi ved heller ikke om vore hjemlige embedsmænd og den slags laver det ene demokratiske selvmål efter det andet af mangel på eller af overdreven omtanke. Jeg tror ikke så meget på fornuften længere, man har trods alt forsøgt sig med den siden Descartes/Kant og jeg synes ikke resultaterne er særlig super. Man kan jo f.eks. også lige nu se, at det der virker helt indlysende og FORNUFTIGT for en amerikaner, hvad kampen mod terror angår, ikke just høster klapsalver i Europa; Bortset fra hos Toni Blair, som godt nok, skønt han sikkert har fornuftige spindoctores godkendelse, lyder mere og mere som noget, der hørte hjemme omkring anden verdenskrig.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Vi har brug for en hel ny samfunds ordning [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Junior medlem

Geografisk sted: København
På den ene side:
Teknologi er verdens fremtid... Hvis hungersnøden skal udryddes er genteknologien uden tvivl vejen frem... Man kan ikke brødføde verdens befolkning med økologiske kartofler mv. Hvis udviklingslandene skal blive udviklede og få andet at spise end ris kræver det at de bliver udviklede... ved hjælp af teknologi!!! Præcis ligesom den vestlige verden blev udviklet ved hjælp af teknologi...
På den anden side:
Er teknologien roden til alle de dårlidomme det vestlige samfund står for... Folk taler ikke sammen mere, men sidder inde i stuen med familien samlet omkring tossekassen og overskuer verden... Folk bliver deprimerede og spiser lykkepiller som aldrig før... Narkomaner og alkoholikere laver ridser i billedet af det perfekte samfund... Bevidstheden bevæger sig væk fra det guddommelige og bliver selv til gud, skaber nye plantearter og snart mennesker og dyr...

Desværre kan vi ikke vælge den ene eller anden variant... Teknologien er kommet for at blive med både gode og dårlige sider... Videnskaben kan ikke holdes tilbage det viser historien (Den katolske kirke gjorde ellers et bravt forsøg i mange år)

Det er uendeligt svært at ændre kursen i samfundet som jeg synes de senere år er drejet ind på et side spor i sær med hensyn til lykkepiller mv.
Men som enkeltindivider er vi (med undtagelse af den formynderiske latterlige stof-lovgivning) meget frit stillede i vores del af verden... Muligheden for at få et liv hvor vi ikke er styrede af tossekassen og popmusikken er til stede... Muligheden for at gå ud i naturen og kysse bladene eksisterer... Muligheden for at give et barn i et u-land en uddannelse og dermed give det chancen for at få andet en ris at spise ligger lige for...
Vi kan nok ikke rede hele verden... mindre kan sikkert også gøre det... [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] Gå ud i skoven og mærk suset fra livet så har du allerede redet dig selv

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Et smukt og evigt sandt råd !

jeg er dog ikke helt enig i din harme overfor lykkepillerne - de kan altså godt hjælpe folk med kemiske ubalancer i hjernen til at få en mere udholdelig tilværelse.
Ligesom teknologien er medicinen ikke udelukkende af det onde eller gode, men utroligt kompliceret.

Insane psychedelia user!

Hvad skal man med lykkepiller når man kan få hash?

Medlem

Geografisk sted: Kbh området
Genmodificeret ris er netop ikke nødvendigvis Guds gave til folket. For ud fra dette, vil der netop ske det, at dødeligheden vil falde og befolkningsvæksten vil stige ! Globalisering er et stort problem mange glemmer.
For ikke at glemme miljøet: skal man tro på de af forskerne der advarer om, at vi i ilende fart er godt igang m syre vores beskyttende skjold ozonlaget væk pga c02 udslip etc. OG man husker på, at vi som er ansvarlige- den vestlige verden og de andre højindustrilande kun tæller 20 % af verdens befolkning er det da kun forudsigeligt at forstille sig hvilke konsekvenser HJÆLP til opbygning af samfund og industri (paradoksalt nok...)til de resterende 80 % af verdenen kan få for vores efterkommere- vores oldebørn eks.vis....

Hvert individ har ufatteligt meget magt til at hjælpe og gøre en forskel.
EX:Husk at ringe ind og dermed give en donation til truede dyrearter på det nummer WWF viser i deres reklamer på tv.
Giv et bidrag til til én af regnskovsgrupperne fx "Nepentes", og muliggør dermed bevarelsen af regnskoven- godt for miljøet, dyrene og forskning inden for mulig medicin til ukurerede sygdomme.
What ever DU nu kan finde på som føles godt i hjertet og i samvittigheden.

Vi må selv være dén forandring vi ønsker i verdenen [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem

@Krigeren - jamen habde vi ikke varieret kost før højteknologi i den vestlige verden? Det mener jeg nemlig nok, vi havde.
@craz - mens du indtelefonerer et beløb til nepentes køber dine forældre et nyt sæt møbler til haven i et eller andet skummelt træ,som helst skulle have blevet hvor det var.
Man kan bruge alle sine lommepenge til at rede verden, men det hindrer ikke at vores allesammens samfunds handelsinteresser ruinerer en god del af de gode intentioner nærmest på forhånd - synes jeg - vi lever i en så modsætningsfyldt tid, at mangt og meget slet ikke er, hvad det ser ud til, når man lægger det hele sammen.

Insane psychedelia user!

Det er det der er så deprimerende ved Verden; alting er så utroligt kompliceret, og intet er som det ser ud til at være. Man kan ikke tage et standpunkt uden at tage fejl til en vis grad, og man kan ikke handle, uden at komme til at ødelægge noget.
Verden er eksploderet i en sky af gråtoner, og de klare pastelfarver er udviskede.
Jeg er i tvivl, derfor er jeg ulykkelig.

Medlem

"Man kan ikke tage et standpunkt uden at tage fejl til en vis grad, og man kan ikke handle, uden at komme til at ødelægge noget."

Du kan ikke handle uden et standpunkt - At fejle er menneskeligt - alt går i stykker, det hedder vist entropi.
Måske er du ulykklig, fordi du ikke ser verden som et hele - med dig (set fra dit synspunkt) som subjektivt aspekt og tingene du sanser i objektivt aspekt. Du har ingen mulighed for at trække dig tilbage og vurderer graden af fejl, man kan ikke vide om ens standpunkt holder uden at teste det, man må finde sig i, at man ind i mellem skal sige undskyld - om man er gaskammerbestyrer, klasselærer eller spasserpasser. Du har ingen chance for at spille Gud, hvis du tager konsekvensen af at være et menneske.

Medlem

Geografisk sted: Kbh området
Alt er noget lort og vi kan gøre flyin´ sh.. ved det ??? Er det dét holdningen I styres af ???!!!
Prøv lige overvej det engang: De af os som virkeligt har noget, at skulle sige (hvordan kan man nu sige det uden at lyde for højtidelig og glad ?...altså os som mange lytter og kommer til og ser op til- VI har magten til for det 1. at PRÆGE vores venner, familie, klassekammerater, kollegaer og omgangskreds !! Man skal bruge sin intellektuelle evner og karisma konstruktivt ! Indse at man kun bliver ældre og at fornuften og ansvaret bør vokse i hånd i hånd m dette.
De som er over 18 år, og er danske statsborgere (ikke danske kan bruge den inden for kommunalvalg) burde i større grad TAGE sig tiden til at sætte sig ind i demokratiets styreform og de forskellige ideologier inden for de forskellige partier og dermed have lidt indflydelse på tingenes gang.
Hykleri kan jeg ikke li, men vi lever jo alle til en grad el anden efter at "moral er godt, men dobbeltmoral er dobbelt så godt"

Men hvad nytter det, at hulke over verdenens onde, hvis man dermed ikke bruger tiden på at finde ud af HVAD man synes der er galt og HVAD man selv synes burde gøres anderledes og HVORDAN man selv kan gøre bare den mindste forskel.
Man skal sq da ikke bare sidde med hænderne i skødet, mens det eneste man kan finde ud af er at lukke ukonstruktivt brok ud !
Gå ud og find ligesindede i foreninger, organisationer el lign. og KÆMP da for det du ønsker genneført el afskaffet her i livet !
Mange mennesker har idag så ufatteligt travlt med at skulle have en mening om alting, at de SÅ snildt kan blive pillet ned på deres netop overfladiske og kopierede "holdninger" og "meninger".
Jeg kan blive SÅ irriteret over det !!!
Mange burde fordybe sig lidt mere i livet og konsekvenserne af ens EGEN livsindstilling og ens MEDANSVAR !!
Rom blev ikke bygget på én dag, vel ? Ergo skridt for skridt kan man gøre en forskel- nogle gange bittesmåt andre gange lidt større.
Men især er det en god idé at være AFKLARET omkring disse ting til den tid ,hvor vi skal til at præge næste generation- vores børn.

Godt skal nok avle godt- tro på det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem

@craz - way to go! bare skæld os ud - og lad enedelig være med at tænke over hvad vi skriver [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
Så længe vi sidder og skriver her, har vi da i det mindste ikke hænderne i skødet vel? Og mine forældre og venner køber ikke bemeldte havemøbler - Når jeg f.eks. skriver, at man bliver nødt til at spille SIN rolle i verden, fordi det er for sent at distancere sig, når man først er født, så maner jeg vel også til besindelse på ens egen livsindstilling, gør jeg ikke? Så ukonstruktivt brok er der vel næppe tale om.
Man kunne tværtom anklage dig for at være ret så ukonstruktiv. Du skriver om, at det gælder om at bruge sine evner som demagog og folkeforfører til at lede venner og bekendte i en bedre retning. Nu kan det godt være, at du er en meget karismatisk fyr, men jeg kan for mit vedkommende sige, at et indlæg fuld af overfladisk optimisme "a la se hvad jeg kan få mig selv til at tro" ikke bider på mig; at du ikke forholder dig direkte til et eneste indlæg ser jeg som symptomatisk for overfladiskheden.
Hvad stemmeretten har med det hele at gøre er et godt spørgsmål. I den forbindelse ser det ud til, at du skælder os ud for ikke at stemme nok. Nu stemmer jeg alt det jeg kan og det er der sikkert også en del andre der gør, så mon ikke du kører på vanetænkning og fordomme, når du skælder os ud for ikke at stemme. Det ser ud som du også er utilfreds med en del ting, f.eks. valgdeltagelsen, men ikke vil erkende det. I stedet vælger du så at svine dem som gør opmærksom på de nærmest uløselige problemer. Det er projektion, hvis bare de andre ville opføre sig anderledes......og det er såre ukonstruktivt [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Medlem

Jep, Man vil gerne beholde de gode gamle værdier, men ved de er lidt upræcise, men præcision er en dyd, man anstrenger sig for at dømme retfærdigt, derfor skipper man farverne til fordel for gråtonernes overskueligt nøgtre nuancer, man overser derved, at man tror, man kan se næsten objektivt jo større ens opløsning er, men det eneste man opnår er, at eksilere sig selv fra verden, man bliver bestyrer af gråtonet reftfærdighed, i et forsøg på at undgå ens egen farve, man siger, man forsøger at være fair overfor verdens kompleksitet, i virkeligheden beskæftiger man sig kun med sig selv, man kæmper for at holde sig ovenvande tynget af alle sine tunge perspektiveringer og relativeringer, man svømmer rundt i erkendelsesmæssigt forstervand, i stedet burde man indse, at man er født, toget er kørt, verden er i farver, man er selv farvet, og så overlade overblik og retfærdighedens optik til guder, hvadendten disse er levende, døde eller blot lugter underligt, man kan være ligeglad, det er menneskets privilegium, at se sig selv og sit virke i globalt perpspektiv er storhedsvanvid, selv mother theresa virkede lokalt der hvor hun virkede. Misforstået?! er forståelse mulig, når vi snakker om disse ting? Det tror jeg ikke. Kunne de forståes ville de bare være intellektuelle konstruktioner, sådanne har ALDRIG i sig selv givet mening, hvis du spørger mig. Intellektuel aktivitet er sekundær til meningsskabende følelsesmæssig aktivitet, i mine øjne. Well...Jeg kunne nok blive ved, men....ja [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Insane psychedelia user!

@######: Jeg tror, at du har misforstået mit indlæg en smule.
Jeg mener bare, at Verden bliver mere og mere kompliceret i takt med ældningen, og i takt med globalisering, internet og alle de andre smarte ord. Jo mere man begynder at tænke, jo mere i tvivl kommer man.
Jeg tror at det jeg lider af, er en slags Peter-Pan-Syndrom hvor man ønsker at forblive barn for evigt og beholde de "nemme" værdier og det naive verdensbillede delt op i "onde" og "gode".

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]