Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 14:34


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 25 maj 2017 19:22 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 okt 2016 00:21
Indlæg: 46
Ja som overskriften siger er jeg hook på næsespray (Otrivin og Zymelin)

Jeg startede som 12-13 årig da jeg havde en snæver næsegang (eller hvad det hedder) og har været på det stort set siden. Jeg er i dag 27.

Jeg fik som 16 årig ætset noget af næsevæggen væk hos en øre-næse-halslæge og fik nogle små grønne piller (kan nikke huske navnet) og snorkeplastre til afvænning.

Jeg har holdt mindre pauser som er gået fint, men så snart jeg bliver det mindste forkøler ryger jeg på den igen - jeg har medfødt lavt imunforsvar, så jeg er forkølet/syg størstedelen af året.

Jeg ved godt at næsespray er medicin og det kan give nerveskader, men jeg er så afhængig af jeg nærmest går i panik hvis min næse lukker sig det mindste.
Jeg havde som barn svært ved at trække vejret ordenligt gennem munden (jeg brugte nogle muskler forkert, men en masse sangundervisning har hjulpet lidt på det) Dog går jeg stadig fuldkommen i panik hvis jeg ikke kan få vejret gennem næsen.

Jeg har prøvet diverse saltvandsprøjter, næseskyllere og sprøjter med mentholvand.
Intet har kunne gøre det indtil videre ..

Er der nogen der er i samme båd eller har gode råd?
Jeg føler mig så åndssvag at jeg ikke kan stoppe :(


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 maj 2017 01:20 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 apr 2016 01:54
Indlæg: 151
Gør du det fordi du føler en psykisk/fysisk afhængighed af det, eller gør du det primært, fordi du føler at din næste er stoppet hele tiden?

Pointen - kan du finde på at gøre det, selv om du har fin luft i næsen, bare fordi det føles godt at få det friske pust og smagen ned i halsen? Håber ikke, spørgsmålet virker dumt, men jeg er bare nysgerrig?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 maj 2017 12:05 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 okt 2016 00:21
Indlæg: 46
Sjovt du spørger det har jeg egentlig aldrig tænkt over. Men jeg gør det nok af vane og den behagelige fornemmelse af luft gennemgang.
Bare snerten af en stoppet næse får mig til at gribe sprayen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 maj 2017 12:40 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Du har fået undersøgt om du har en form for allergi? - Eller asma? Er også rimelig ofte forkølet, men det lyder voldsomt at være det det meste af året.
Prøv evt. at køb nogle eucalyptus-blade og smid dem i en skål og hæld kogenende vand over, og sæt hovedet ind over (gerne med et håndklæde over hovedet ala teenagere der sniffer lightergas). Det åbner godt op for luftvejene. Rød solhat ekstrakt kan også være godt til at nedbringe forkølelsessymptomer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 maj 2017 12:56 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 okt 2016 00:21
Indlæg: 46
Yes ingen allergier, høfeber eller lign. Bare en frygtelig ansgt for tilstoppet næse.
Jeg bruger nogle gange pebermyntheolie i vandbad, men det er lidt besværligt når man ikke er hjemme ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2017 01:13 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 apr 2016 01:54
Indlæg: 151
Det er i hvert fald en interessant diskussion/analyse, om der er noget i sprayen, der rent faktisk gør dig fysisk afhængig og får dig til at få en slags abstinenser, hvis du ikke får det, så det i virkeligheden ikke er behovet for frisk luft, du har - det er bare dét faktum, at luft gennem næsen er dejligt, du bruger som undskyldning eller som narer dig til at blive ved. Eller om du i virkeligheden ikke er fysisk afhængig, men nærmere psykisk afhængig - altså det at have luft gennem næsen er det vigtige for dig og ikke så meget at din krop behøver sit fix af næsespray.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2017 11:36 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 16 okt 2011 00:36
Indlæg: 1364
Hej!
jeg kender et par der er helt afhœnige af de spray der.. de agerer vitterligt som var det et narkotisk stof.. -der skal være en i lommen, bilen og ekstra derhjemme.. lidt som jeg har det med eks.: THC, BZD, Etc.. :D
@TS: har du prøvet ikke at tage et skud når du føler for det? -altså bliver det værrere eller går det i sig selv igen (Hhv. trang og luftgennemgang)?
-er du nogensinde besvimet pga iltmangel?
mvh STW

_________________
legaliser frihed! °ºª -og løs problemerne istedet!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 okt 2017 21:07 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 okt 2016 00:21
Indlæg: 46
STWOD skrev:
Hej!
jeg kender et par der er helt afhœnige af de spray der.. de agerer vitterligt som var det et narkotisk stof.. -der skal være en i lommen, bilen og ekstra derhjemme.. lidt som jeg har det med eks.: THC, BZD, Etc.. :D
@TS: har du prøvet ikke at tage et skud når du føler for det? -altså bliver det værrere eller går det i sig selv igen (Hhv. trang og luftgennemgang)?
-er du nogensinde besvimet pga iltmangel?
mvh STW


Sorry! Jeg fik aldrig svaret dig :o

Hm, det går ikke i sig selv i hvert fald. Min næse forbliver stoppe :(

Jeg er aldrig besvimet af iltmangel (så vidt jeg ved), men jeg er flere gange besvimet i forbindelse med nogle gamle mikro psykoser.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 okt 2017 00:37 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2016 19:16
Indlæg: 149
Du drøftede sidst problemstillingen sidst med din læge, hvornår?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 okt 2017 10:08 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 16 okt 2011 00:36
Indlæg: 1364
mikromig skrev:
STWOD skrev:
Hej!
jeg kender et par der er helt afhœnige af de spray der.. de agerer vitterligt som var det et narkotisk stof.. -der skal være en i lommen, bilen og ekstra derhjemme.. lidt som jeg har det med eks.: THC, BZD, Etc.. :D
@TS: har du prøvet ikke at tage et skud når du føler for det? -altså bliver det værrere eller går det i sig selv igen (Hhv. trang og luftgennemgang)?
-er du nogensinde besvimet pga iltmangel?
mvh STW


Sorry! Jeg fik aldrig svaret dig :o

Hm, det går ikke i sig selv i hvert fald. Min næse forbliver stoppe :(

Jeg er aldrig besvimet af iltmangel (så vidt jeg ved), men jeg er flere gange besvimet i forbindelse med nogle gamle mikro psykoser.

Hej!
det er helt ok, du svarer da nu ;)
Hvordan går det?
og som EBE er jeg osse nysgerrig på hva din lœge har at mene om din problemstilling..
VH stopthe

_________________
legaliser frihed! °ºª -og løs problemerne istedet!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2017 22:08 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 okt 2016 00:21
Indlæg: 46
Jamen min læge sendte mig bare til øre- næse- halslæge, som så ætsede noget af min skillevæg væk.
Siden har svaret bare været at jeg 'skal lade være' med at bruge det mere end 14 dage :o


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2017 16:43 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 maj 2017 21:57
Indlæg: 154
Jeg bruger også næsespray hver dag. Om sommeren skal jeg kun have et blæs i begge næsebor 1 gang inden jeg skal sove. Om vinteren kan det godt snige hen og blive 6-7 gange dagligt.

Og jo, jeg bruger den fordi næsen er lukket. Gider ikke gå en hel vinter og trække vejret gennem munden (så tørrer munden ud og éns tænder og rådner - vælg selv)

Men vidste ikke at man kan få ætset hullet større. Det tror jeg da seriøst, at jeg skal ha kigget på.

Otrivin næsespray synes jeg har lidt stimulerende virkning. Faktisk kunne det godt minde om kokain, dog med meget mindre styrke. Og det er ikke noget jeg kan mærke mere. Da jeg begyndte på næsespray synes jeg det lige gav et lille kick.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2017 19:41 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 dec 2012 23:06
Indlæg: 110
Otrivin/xylometazolin har ganske rigtigt den kedelige bivirkning, at det i sig selv ved længere tids brug kan udløse stoppet næse ("rhinitis medicamentosa", RM), som det lyder til at du har fået?
Der står noget om det her:
https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... -rhinitis/

Det er klart, at hvis man er angst for den akutte virkning af RM, så vil man fortsætte med at bruge sprayen, og så kan det være nødvendigt med noget ekstra hjælp. Det er muligt at de grønne piller du kan huske har været steroider, som der står på siden (følg evt. linket videre fra ovenstående)?
Du kan evt. prøve at bede om dem igen, man skal dog passe på med steroider, da de også kan være svære at smide efterfølgende. En læge vil nok være tilbageholdende, når du allerede har en historik med ikke at kunne slippe et lægemiddel.

Og til det andet vedr. en svag stimulerende effekt, så er Otrivin/xylometazolin en adrenerg agonist, så det har det til fælles med div. stimulanser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 okt 2017 00:22 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 okt 2016 00:21
Indlæg: 46
Jeg tror ikke de grønne piller var steroider - de var receptfrie?

Jeg ved godt der er et stof i næsespray som på sigt giver den modsatte effekt, men det er stadig en dyr og belastende vane.

Jeg bliver så panisk hvis min næse lukker at jeg har formået at gå fra selskaber for at komme hjem til min næsespray :(

Jeg søger egentlig mest nogen i samme båd som har råd til hvordan man komme ud af det igen :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 okt 2017 00:23 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 okt 2016 00:21
Indlæg: 46
E.B.E skrev:
Du drøftede sidst problemstillingen sidst med din læge, hvornår?


Det er efterhånden længe siden. Og svaret var altid at jeg bare skulle lade være og så leve med stoppet næse i en periode. Men det er jo lettere sagt end gjort ..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 okt 2017 00:24 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 okt 2016 00:21
Indlæg: 46
trappen skrev:
Jeg bruger også næsespray hver dag. Om sommeren skal jeg kun have et blæs i begge næsebor 1 gang inden jeg skal sove. Om vinteren kan det godt snige hen og blive 6-7 gange dagligt.

Og jo, jeg bruger den fordi næsen er lukket. Gider ikke gå en hel vinter og trække vejret gennem munden (så tørrer munden ud og éns tænder og rådner - vælg selv)

Men vidste ikke at man kan få ætset hullet større. Det tror jeg da seriøst, at jeg skal ha kigget på.

Otrivin næsespray synes jeg har lidt stimulerende virkning. Faktisk kunne det godt minde om kokain, dog med meget mindre styrke. Og det er ikke noget jeg kan mærke mere. Da jeg begyndte på næsespray synes jeg det lige gav et lille kick.



Prøv at bede din læge henvise til en øre- næse- halslæge :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 okt 2017 02:25 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
mikromig skrev:
Prøv at bede din læge henvise til en øre- næse- halslæge :)

Man kan bare tage kontakt og bestille en tid, den type speciallæge kræver ingen henvisning.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 okt 2017 09:01 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
https://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/15587342


"Skal man på decideret aftrapning, "

Aftrapningen foregår i små skridt ned af rulletrappen


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team