Halose skrev:
Psykofreak skrev:
Jeg har plukket spids nøgenhat siden 1978- har mødt utallige psykonauter på markerne, men aldrig en med en saks.
Jeg snakker heller ikke om at klippe over med saks, jeg bruger neglene. Selvom jeg også har læst masser af råd på Shroomery, om at medbringe en saks på plukketure, hvilket flere af dem derinde gør.
Bare fordi du har plukket svampe siden '78, og fordi du aldrig har set en plukker med en saks, så betyder det ikke at rådet bare er varm luft. Man kan godt få en update i livet, selvom man har nogle år på bagen.
Gu ka man da så få en opdate som gammel plukker.
Har også plukket spisesvampe i mange år, og er medlem af svampeatlas- der har været mange tråde om hvordan man plukker korrekt.
“Eksperterne” derinde siger det er ligegyldigt hvordan du gør det, da myceliet svarer til æbletræet, og svampene til æblerne. Diskussionerne på svampeatlas har så også gået på, om man kunne få et område til at uddø ved at plukke alle svampe inden de nåede at smide sporene. Så vidt jeg forstod så ville der ihvertfald gå mange år før myceliet er dødt, og der ikke er flere svampe på marken. Eftersom jeg har plukket siden 1978 er jeg efterhånden ved at tro at mange marker omkring København, er overplukket, og de giver næsten intet i forhold til de glade 80-00ere. Jeg plukkede dengang snildt 3-400 gram tørret om året. Alle plukker på deres egen måde( ham med saksen har jeg til gode) men tror selv at ham saksemanden ligger saksen væk, hvis han som jeg var ude for engang på en golfbane med 10 cm græs, og 7 cm høje SN med 2 cm mellemrum, bare ville pløre begge hænder ned i græsset, og FLÅ en håndfuld op med 10 svampe ad gangen. På 3 timer samlede jeg 1,4 kg der blev 113 gram tør.
Har i år på 30 ture kun samlet 1,5 gram ca, så er da glad for jeg var med til festen tidlige i historien.

PS. Det tog 20 timer at rense svampene for jord og græs.