Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 apr 2024 07:08


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 27 okt 2017 08:04 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 27 okt 2017 07:39
Indlæg: 3
Kære stofeksperter :D

Jeg er ved at oversætte en irsk roman til dansk, og der bliver taget heftigt med mdma og kokain i den. Jeg har nul erfaring med begge dele, og det giver mig lidt af et problem på ordfronten, for der er fandeme meget slang, jeg ikke har styr på. Mit største problem indtil videre er et 'bump' - altså piller/coke man tager for at toppe rusen op. Er der nogen herinde der kender et tilsvarende ord på dansk?

Derudover modtager jeg med kyshånd nutidig slang for alt fra piller, pulver og joints til selve det at være høj - jeg har efterhånden læst mig til en del, men det er jo meget rart at tjekke ude i virkeligheden før man giver sig til at gætte.

Min hovedperson er ung - 16 i begyndelsen af bogen, 22 til slut - og hvid og fra et belastet, lige så hvidt kvarter i en by på størrelse med Århus. Men det er IKKE en "her kan du se hvor galt det går når man tager stoffer"-roman, så sprogtonen skal ikke pege nogen fingre.

Kan I hjælpe?

Forhåbningsfuld hilsen og på forhånd tusind tak!

Signe


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2017 08:41 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Et "bump" er en hurtig lille streg, et lille dyp i posen... Slang er der nok af, så i stedet for at liste hele pisset op, så bare spørg når du er i tvivl..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2017 09:30 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
MDMA er ofte kaldet emma (molly i engelsktalende lande). Når man er på MDMA er man blæst, har briller på, ude og danse med emma. Jeg ville kalde et bump for en redose, det er også et engelsk ord men i min omgangskreds det man bruger selvom vi er i danmark. Eller en dypper. MDMA piller bliver oftest kaldt ecstasy eller kiks, men det er i min omgangskreds utrolig sjældent at folk ikke har krystaller nu til dags. Amfetamin bliver kaldt ammo og amf. Joints har uendelig mange navne. Jeg tror faktisk hellere jeg vil anbefale dig at kigge lidt i den her tråd (https://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... ilit=slang) og den her (https://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... narkoslang).

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2017 09:31 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Generelt tænker jeg at der er tale om et "keybump", hvor man simpelthen dypper en hvilken som helst nøgle i sin pose med whstever og sniffer direkte fra nøglen. Andre variationer inkludere at have en lang lillefinger negl der kan bruges som skovl også, er dog aldrig noget jeg har set i virkeligheden (thank god...)

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2017 09:49 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 27 okt 2017 07:39
Indlæg: 3
I er dagens helt store helte! Jeg læser op på trådene - og spørger konkret igen hvis jeg er i tvivl.

Stor og inderlig tak! (Og yderligere inspiration modtages naturligvis stadig med kyshånd ...)

Signe


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2017 13:58 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Cola = kokain. Når pushere sælger kokain på gaden kalder de det cola. Det lyder jo ret uskyldigt, hvis de kommer til at spørge en civilklædt betjent om han vil købe noget.

Dope = heroin. Igen gadeslang.

Husk at skelne imellem MDMA og Ecstasy. MDMA er den kemiske betegnelse for det stof, som giver den gode virkning. Ecstasy er den populære betegnelse for de piller, som angiveligt indeholder MDMA, men som meget ofte er blandet op med andre stoffer. Uanset hvad pillerne indeholder kaldes de Ecstasy, hvis bare de sælges som Ecstasy.


Senest rettet af Enspænderen 27 okt 2017 15:17, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2017 19:09 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2754
De fleste piller på det europæiske marked indeholder kun mdma disse dage.

https://www.ecstasydata.org/

Der er nok ligeså stor risiko for at få noget andet end mdma, når du køber pulver/krystaller som angiveligt skulle være mdma.

https://www.vice.com/en_uk/article/vbbe ... -safe-sesh

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2017 17:12 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 27 okt 2017 07:39
Indlæg: 3
Jeg takker igen - I er guld!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2017 08:25 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2008 17:04
Indlæg: 2082
Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Ecstasy piller har uendeligt med navne! Kiks, tapper, runde osv osv.

Amfetamin, ammo, den dårlige, amf, jeg har kraftedme hørt det omtalt som "ridser" :eyes:

Kokain, cola, den dyre, den gode, den hurtige.

_________________
NotoriskSpradebasse!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2017 06:52 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 maj 2007 16:21
Indlæg: 1071
Enspænderen skrev:
Husk at skelne imellem MDMA og Ecstasy. MDMA er den kemiske betegnelse for det stof, som giver den gode virkning. Ecstasy er den populære betegnelse for de piller, som angiveligt indeholder MDMA, men som meget ofte er blandet op med andre stoffer. Uanset hvad pillerne indeholder kaldes de Ecstasy, hvis bare de sælges som Ecstasy.


Det er ikke helt præcist. Ecstasy er slang for MDMA. Ecstasy-tabletter/piller er dem, du beskriver, "kiks" fx, som helst burde indeholder MDMA, men nødvendigvis ikke gør det og ofte indeholder andet.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team