Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 19:46


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Lattergas.
Indlæg: 22 jun 2018 17:58 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-06-2 ... ng-og-doed


"Unge advares mod lattergas - kan føre til kvælning og død
22. jun. 2018, 17:33

Lattergaspatroner efterladt i det fri. Sådan ser billedet ud flere steder i landet. Foto: Ida Guldbæk Arentsen / Scanpix Denmark
af
Mikkel Secher
Det er nemt og billigt at få fat i lattergas. Nu advares unge igen mod at misbruge gassen som rusmiddel.

Er du også stødt på de små metalkapsler rundt om i bybilledet?

De ligger smidt i parker. Og på stranden. På parkeringspladser og fortove kan man også finde dem. Selv på sædet i toget ligger brugte lattergaspatroner efterladt.

Det fremgår af opslag og kommentarer på sociale medier. Én skriver, at hun samler 20-30 styk op hver uge i sit nærområde.


Lattergassen er egentlig beregnet til at lave flødeskum i flødeskumssifoner, men som de mange efterladte patroner i naturen indikerer, har gassen også et andet formål.

De senere år er lattergas blevet udbredt som et rusmiddel blandt især unge, for det er både nemt og billigt at skaffe lattergas til at blive høj på.

Hospital advarer mod misbrug
Når de unge inhalerer gassen, giver det en kortvarig euforiserende virkning. Men det er ikke ufarligt.

Ved brug af lattergas som rusmiddel er der risiko for akut iltmangel, der i værste fald kan medføre døden, advarede Giftlinjen på Bispebjerg Hospital i et opslag på Facebook onsdag:


Her har de ansatte også bemærket de mange lattergaspatroner, der ligger smidt i gadebilledet.

- Jeg er da bekymret, hvis de unge mennesker tager det her. Både på grund af den akutte risiko for iltmangel, men også risikoen for langtidsbivirkninger som nerveskader og blodmangel. Og især hvis de unge tager lattergassen i en cocktail med andre rusmidler, siger Dorte Fris Palmqvist.

Selvom den euforiserende virkning er kortvarig, kan man blive afhængig af rusen fra gassen.

Hos Giftlinjen, der giver landsdækkende telefonrådgivning til unge og forældre i tilfælde af forgiftning, er de på få år gået fra ikke at få nogen henvendelser vedrørende lattergas til nu at modtage omkring 20 om året.


I de mest ekstreme tilfælde var der tale om personer, der havde taget op mod 100-200 gaspatroner om dagen. Én havde sniffet 100 på to timer, mens en anden havde sniffet hele 2000-3000 patroner på 10 dage.

- Det er ikke harmløst at bruge lattergas som rusmiddel, og jeg synes, at man som forældre og ven til andre unge har et fælles ansvar for at få talt om de her ting, siger Dorte Fris Palmqvist.

Salg er lovligt, men ikke altid
Gaspatronerne kan de unge helt lovligt købe hos blandt andet isenkræmmere og kiosker samt flere netbutikker.

Kun hvis flødeskumspatronerne sælges med henblik på at blive brugt som rusmiddel, er salget ulovligt, da anvendelsen ifølge Sundhedsstyrelsen udgør en sundhedsmæssig risiko.

FAKTA: DERFOR ER LATTERGAS FARLIGT
Når lattergas anvendes hos tandlægen eller på hospitalet som bedøvelsesmiddel, er det blandet med ilt.

Men det er der ikke, når det bruges som rusmiddel. Ved gentagende inhalation af den rene gas kan der derfor opstå iltmangel, fordi gassen fortrænger ilten i indåndingsluften.

I værste fald - og især ved blanding med alkohol eller andre sløvende rusmidler - kan det resultere i kvælning på grund af iltmangel.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Det vurderede Østjyllands Politi var tilfældet, da de onsdag sigtede en 19-årig mand fra Aarhus for at ville videresælge lattergas. Forinden havde politiet fundet en kasse med flere hundrede patroner i mandens bil og endnu flere i hans lejlighed.

- Han har forklaret, at det var til eget forbrug som rusmiddel, men betjentene har vurderet, at der var tilstrækkeligt belæg for at sigte ham for at have hensigt om videresalg, fortæller pressemedarbejder Jeanette Rasmussen fra Østjyllands Politi.

Gas er populært på festival
Inden længe skydes festivalsæsonen i gang i Danmark, og her kan man igen forvente, at de små metalpatroner med lattergas vil blive en ingrediens i festen for adskillige unge.

For to år siden kunne TV 2 ved selvsyn konstatere, at unge på landet største festival, Roskilde Festival, benyttede sig af de billige patroner til at få en rus. Eksempelvis havde en lejr med ni personer medbragt 1200 patroner.

Lattergas er et hit blandt de unge på Roskilde.
SE OGSÅ
Lattergas hitter blandt unge på Roskilde: Nu advarer ekspert
Om en uge starter dette års Roskilde Festival, men selvom politiet patruljerer på festivalområdet, kan de ikke stille meget op, da patronerne som nævnt ikke er ulovlige i sig selv.

- Det er det samme udgangspunkt som med lightergas. Det er ikke ulovligt at have, men hvis nogen så vælger at misbruge det til en billig rus, kommer vi lidt til kort. Så vi kan kun appellere til, at man yder omsorg for hinanden og vælger ikke at indtage dem, siger kommunikationsmedarbejder Martin Bjerregaard fra Midt- og Vestsjællands Politi.

Du kan kontakte Giftlinjen på 82 12 12 12. Giftlinjen er åben døgnet rundt.​​"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2018 18:16 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Der er nok en som er glad for lattergas :P
Den med B12 vitamin mangel er vist ret typisk for misbrugere, som ikke prioritere vitamin indkøbet eller har råd til at spise det store kød.
Du skal tænke på at mange "brugere" ikke har psychedelia's HR tilgang til tingene.
Med hensyn til ilten, så har jeg vi begge set folk som godt kokset på diverse stoffer siddende og suge den ene efter den anden. På det tidspunkt tænker man kun på og blive mere ramt - risikoen for iltmangel er ikke i tankerne hos langt de fleste.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2018 18:49 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Risikoen for iltmangel er reel nok. Vi har sikkert allesammen set folk, der er har fået blå læber efter at suge en del lattergas på kort tid. Inklusiv mig selv. Det er vigtigt, man husker at få noget luft indimellem.

Noget helt andet er, at jeg også selv er ved at være træt af de patroner ligger over det hele. Det flyder med dem omkring hvor jeg bor. Jeg har sådan set ikke noget imod, at folk går og suger dem på gader og stræder. Men de skal fucking rydde op efter sig selv! KH :hjerte:

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2018 19:17 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Imp skrev:
Noget helt andet er, at jeg også selv er ved at være træt af de patroner ligger over det hele. Det flyder med dem omkring hvor jeg bor. Jeg har sådan set ikke noget imod, at folk går og suger dem på gader og stræder. Men de skal fucking rydde op efter sig selv! KH :hjerte:


Synes det er det samme problem med hashere! Synes konstant jeg finder affald fra filtertips og tommer paper og filter pakker. Skulle med til et arrangement på min lillesøster folkeskole og selv der lå der affald og jointskodder over det hele på udeområdet, der blev jeg godt nok lidt forarget og følte mig lidt gammel

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2018 20:22 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Der ligger gladeligt alt i mellem 10-30 på diverse strækninger her ved Nørrebro. Fucking træls.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2018 23:26 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2008 17:04
Indlæg: 2080
Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Citat:
I de mest ekstreme tilfælde var der tale om personer, der havde taget op mod 100-200 gaspatroner om dage


Føler lidt jeg i den grad har misbrugt lattergas efter jeg læste den sætning. Har da flere gange suget 500 om dagen. Det er et stof jeg aldrig kan få nok af! :P

_________________
NotoriskSpradebasse!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jun 2018 13:47 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Det er den sædvanlige skræmmekampagne. Selv et så uskyldigt stof som lattergas skal nu gøres dødsensfarligt. Jeg har aldrig hørt om at man kan dø af det. Er det nogensinde sket?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jun 2018 12:58 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Ja. Der står at ½ million englændere tager lattergas, så otte dødsfald om året er kun 0,0016 %. Det må skyldes de allermest ekstreme tilfælde af misbrug.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 nov 2019 23:24 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 mar 2006 20:21
Indlæg: 910
Jeg har aldrig suget lattergas, men har hørt at det er farligt hvis man anvender det forkert.

Læs eksempelvis her: 23 årig død af N2O

_________________
http://Lucipher.dk/


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team