Er 1 menneske en bunke celler, eller er en bunke celler 1 menneske? Go' pointe, child [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Og ego har også en rigtig go' pointe; sproget.
Danskere er anderledes end tyskere, men hvorfor, når de nu begge bare er en klump individder? Leveren er et anderledes organ end hjertet, men hvorfor, når de nu begge bare er en klump celler?
Individ og gruppe er naturligvis 2 forskellige ting, men opfattelsen af en gruppe som 1 individ, feks hvis man si'r 1 danmark eller 1 virksomhed, er meget almindelig.
Jeg tror definitionen ligger i størrelsen af gruppen, altså hvor mange individder den består af. Eller måske hvor komplekst gruppen er sammensat af individder eller individuelle dele.
Små indianer samfund, er en model jeg ikke tror ville virke på globalt plan. I små stamme samfund kendte individderne hinanden, men det er jo Umuligt for alle ca 6 millarder mennesker at kende hinanden.
Så der må et _over-organ_ til; hjernen eller en central regering af en slags. Og det har vi jo også [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] I dyret er det hjernen og i samfundet er det præsidenten.
Jeg er i tvivl, men jeg tror det er lidt forkert at blande gruppe og individ sammen, da jeg mener de faktisk arbejder for hinanden. Hjertet, et individ, slår for mennesket, gruppen af organer, men er alligevel ikke andet end en _del_ af mennesket. Man ka' få et hjerte til at slå uden for menneske-kroppen, men hvilken værdi har det? Hjertet's hele funktion er jo netop at slå for gruppen.
Sådan er det jo også med mennesker; et barn ka' ikke skabes uden der først sker en gruppering af 2 mennesker. Der ska' altså en gruppe til at skabe et individ. Men samtidig så er gruppen jo intet uden individderne den består af. Hvis alle danskere døde i trafikken, så ville der ikke være nogen trafik dagen efter.
Så som jeg ser det hænger gruppe og individ sammen på nogle Uløselige måder, og er afhængige af hinanden. Begrebet 'individ' betyder jo også først noget når man spejler det op mod 'gruppe'. Så man ka' ikke ha' 1 individ hvis ikke der er en gruppe det ka' individualisere sig fra.
Om kommunisme og ur-kommunisme vil jeg kun sige at de begreber efterhånden er så udvandede at det er Umuligt at bruge dem fornuftigt. Alt hvad der bare lugter lidt af fællesskab bli'r jo hurtigt i politik tolket som that free-government hating shitfucking bastard communism. Kommunisme er et grimt ord, ligesom 'french fries' var/er det. Og derfor bli'r det automatisk afvist, selvom man sikkert godt ka' finde gode brugbare ideer i den ideologi også, som man kan i de fleste ideologier.
Snak om ren individualisme, eller ren gruppe, er absurd, eftersom jorden beboes af grupper af individder. Det eneste ægte individ der ka' siges at findes, vil være en eventuel elementar-partikel, hvis en sådan findes. Alt der er sammensat af en sådan elementar partikel vil i teorien aldrig være mere end summen af de partikler, men jeg har læst et sted om et fysisk eksperiment der viste at summen af noget der blev lagt sammen noglegange godt ka' få en større samlet sum end summen af delene alene (lidt ala synergi-begrebet hvor 2 dele tilsammen udgør mere dynamik, end hvis de havde været dynamiske enkeltvis hver for sig) Så jeg mener højre-orienterede mennesker undervurderer styrken af at ha' en solid fælles gruppe.
Det er efter min mening forkert at se gruppen som individdet's fjende. Men jeg ka' godt forstå at dem der vil noget andet end gruppen ikke ka' se gruppen som andet end en fjende. Præcis som regeringen er den der gruppe af imbecile tåber, er den samtidig gruppen der har magt over os individder. En enkelt individuel politiker ku' man såmænd slagte hvis det var gavnligt, men gruppen af politikere vil stadig bestå. Så grupperingen er langt mere modstandsdygtig end individdet, som _begreb_ vel at mærke. Ligesom begrebet 'menneske-individ' kun har betydning når de individuelle organer er placeret i en bestemt samordning.
Jeg ka' ikke se man ka' skille det ad og sige man er rendyrket individualist. Det ka' logisk ikke lade sig gøre at være rendyrket individualist. in-divi-dualist. Dualist/dual/to-somhed/gruppe. Så gruppen er kodet ind i forståelsen af individdet og er derfor ikke til at komme udenom.
Summen af alt det, bli'r at individdet _altid_ vil være underlagt en eller anden overlegen gruppering. Alt andet er fysisk Umuligt for enhver levende organisme på niveau med det vi har på jorden.
Om gruppen så er tvunget meget af det øvre hieraki, eller mere frit funderet, er i grundlæggende træk forskellen på den højreorienterede regering, som jo er helt vilde med at ville forbyde alt muligt for den enkelte borger, og så en venstre-orienteret der vil gi' mere lige grund-muligheder hvorfra man så bedre ka' få mulighed for et individualistisk liv.
Det gi'r mere privat frihed at ha' en stærk fælles gruppe, end en bunke tilfældige individder der enkeltvis er nemme at plukke. Endda NATO's gamle slogan hyldede gruppen; "United we stand, divided we fall" (jeg har en badge fra sen-firserne hvor jeg var imod at vi sku' ud af nato) Så gruppe tanken er et bærende element, men det virker på mig som om der er gået mode i begrebet individualisme og at det nu pludselig er redningen på alverdens problemer, mens alt det i virkeligheden er; er nonsens og blåskær. Det var ikke 1 individ der landede på månen, det var en gruppe. Det var ikke 1 individ der vandt over tyskerne i anden verdenskrig, det var en gruppe. Det er ikke 1 individ der sørger for den mælk jeg hælder på min morgenmad, det er en gruppe. Så gruppen er den eneste vej.
Og her ka' man så vælge en gruppering hvor de enkelte medlemmer er overladt til sig selv hvis de falder fra, eller man ka' efterstræbe en gruppering hvor man ikke la'r dem falde fra. I biologiens verden bli'r de syge udstødt, da det tit er det mest effektive og da enkelt individuelle celler generelt ikke betyder det store.
Så jeg tror det er den samlede mængde af individder der er det som afgør om individdet har en reel værdi som individ. Præcis efter samme mønster som at en nær familie vil man gøre mere for, end for en fjern familie. Og en fjern familie vil man gøre mere for end nogen man slet ikke kender.
Det betyder også at et socialt politisk system ikke er det nemmeste at ha', selvom det er det mest humane set fra et individuelt synspunkt. Rå-kapitalismen er nok det mest effektive rent gruppe-mæssigt, eftersom det ikke har noget imod at ofre sine enkelt-individder i jagten på guldet.
[ 13 Oktober 2003: Besked ændret af: JEL ]
|