Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 21:26


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 18 sep 2018 08:37 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 18 sep 2018 07:59
Indlæg: 1
Hej med jer.

Jeg er 32 år gammel. Jeg går på en spændende, men også meget krævende uddannelse. Der ud over så har jeg også to små børn som jeg gerne vil bruge så meget tid med som muligt.
Hvis du syntes at det lyder som en stor mundfuld så har du helt ret. Sidste år var jeg tæt på at spring fra uddannelsen da jeg begyndte at mærke grundstadierne til stress (nok også lidt mere end bare grundstadier).
Jeg har siden lært at sætte farten lidt ned så jeg ikke ender i den situation igen. Det har så desværre bare gjort at jeg er faldet bagud på studiet.

For et stykke tid siden sad jeg og så en dokumentar om studydrugs. Noget jeg generelt er imod, fordi jeg tror på at de langvarige negative virkninger, ved brug af den slags stoffer der traditionelt brugs i den sammenhæng, er langt større end de positive virkninger man oplever på kort sigt. Men så kom der et kort segment om mikrodosering med LSD og svampe. Jeg syntes det lød interessant, og jeg begyndte at overveje om det er noget der kan hjælpe mig med at give mig det ekstra drive, til at få gjort de ting jeg skal, så jeg kan komme til at gøre de ting jeg gerne vil.

Jeg ville høre om der er nogen her inde, som har prøvet det på egen krop, som kan fortæller mig noget mere om det.

Er der rent faktisk en virkning ved det (og hvilken), eller er det ren placebo?

Er der forskel på virkningen, alt efter om man bruger LSD eller svampe?

Er der nogen negative bivirkninger ved det?

Håber der er nogen der kan hjælpe.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 sep 2018 09:24 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
Jeg har selv lavet samme nummer som dig, så er helt med på at det trækker tænder ud. For mig betød det at der var en del ting, der måtte nedprioriteres, netop for at få så meget tid med familie som muligt og samtidig være med på studiet.
Det er en hård tid, hvor man måske heller ikke er helt så overskudsagtig som man gerne ville, men på den anden siden kan man også tillade sig en hel del under uddannelse, som man ikke kan, når man får ansættelse i den virkelige verden. Fx en hjemme/pjæk-dag.
Jeg havde ikke ambitioner om at få straight A's gennem min uddannelse, fordi jeg ikke ville bruge alt min tid på at læse. Jeg læste når der var tid, og var sammen med ungerne fra de kom hjem til de gik i seng (undtagen i nogle perioder hvor jeg også læste når de var her). Jeg kom ud med et fint snit, og har det godt med den mængde tid jeg har brugt med familien. Men det er en balance - og et dilemma. Hvis du tager tid til studiet, tager du tid fra ungerne og omvendt. Kronisk dårlig samvittighed.

Helt generelt mener jeg, at hvis man har brug for en sutteklud i form af substanser, for at klare sin tilværelse, så er der noget mere grundlæggende man skal have lavet om på. Ellers vil det have negativ indflydelse i det lange løb. Om det er din strukturering eller prioritering af din tid, dit ambitionsniveau eller noget andet. For det bliver ikke nødvendigvis synderligt nemmere i fremtiden, at have større unger og fuldtidsjob. Man kan ikke 'medicinere' sig ud af alting imho.

Der er mange anekdoter om positive effekter, men så vidt jeg ved ikke meget reel forskning på området endnu. David Erritzøe er ved at opstarte et forsøg om virkningen af mikrodosering ved Imperial College i London netop for at be/afkræfte disse.

Jeg har ikke selv mikrodoseret, men kunne forestille mig at en af forskellene på substanserne er det samme som ved fuld dose: varigheden. Længst for LSD

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 sep 2018 11:34 
Frugthat hvad for nogle negative indflydelser har microdosering i det lange løb?


Top
  
 
Indlæg: 18 sep 2018 11:57 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
Ø Tripperen! skrev:
Frugthat hvad for nogle negative indflydelser har microdosering i det lange løb?

Det er der vist ikke nogen der ved noget om på nuværende tidspunkt.

Min holdning er dog, som jeg skriver, at mikrodosering bliver en sutteklud. Altså, at man ikke kan overskue sin tilværelse eller almindelige gøremål uden. Det ser jeg som negativt. Hvis man ikke kan håndtere sit studie, sin familie eller generelt sit liv uden at tage stoffer, har man brug for andet end stoffer til at løse problemet.

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 sep 2018 12:03 
Det er bare hverken noget holdbart argument eller bevis. Det er din egen forestilling, men den har du selvfølgelig din fulde ret til at have.


Top
  
 
Indlæg: 18 sep 2018 14:29 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
Ø Tripperen! skrev:
Det er bare hverken noget holdbart argument eller bevis. Det er din egen forestilling, men den har du selvfølgelig din fulde ret til at have.

Argument/bevis for hvad? Min holdning? Den kræver heldigvis ikke nogen af delene. Men jeg synes jeg argumenterer fint for hvorfor jeg mener som jeg gør.
Er der noget du gerne vil diskutere eller vil du bare lukke gylle ud? For ellers må du være mere konkret om hvad du mangler.

Og ja, i princippet ligeledes med kaffe. Hvis man ikke kan fungere uden, er det da ærgerligt, selvom det er en substans der er i den lave ende af skalaen og en helt anden stofklasse, (og ikke noget OP spørger til) og jeg derfor ikke synes har noget med emnet at gøre.
Jeg har heller ikke sagt jeg har et problem med at mikrodosere. Men at ikke at kunne fungere i verden, uden at skulle stimuleres af eksterne substanser for at præstere helt almindelige dagligdags gøremål, synes jeg er fattigt.

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 sep 2018 17:33 
Jeg gør bare trådstarter bevidst om, at din udtalelse hverken er videnskabelig eller erfarings baseret, men mere en forestilling om noget, du selv fortæller, du aldrig har prøvet.

Folk har efterhånden microdoseret i lang tid, uden at der er blevet anmeldt om nævneværdige negative effekter. Så der er ikke noget argument eller bevis for, at din holdning er fornuftig. Der er intet der tyder på det endnu. Jeg synes ikke, at du argumenterer fint for din holdning om suttekluden, da fænomenet microdosering indebærer helt andre spilleregler, end dem du bruger at argumentere med. Det minder lidt om de samme argumenter Bjarne Roursgaard fra Healing rejser bruger i denne podcast: https://www.dr.dk/radio/p1/recept-radio/recept-24 , efter kun en måneds eksperimenteren. Jeg blev selv spurgt om ikke jeg ville være med, men jeg fortalte, at jeg ikke følte mig klar og erfaren nok til at jeg kunne udtale mig offentligt i radio endnu, selvom jeg har et stykke over 18 gange så stor erfaring som Bjarne. Der er ret stor forskel på, hvornår folk føler sig klare til at udtale sig om noget. Men du må stadig gerne have din holdning.

Min egen erfaring er, at en kop kaffe en enkelt dag, giver flere bivirkninger end 5-7µg LSD hver tredje til fjerde dag i 1,5 år. Jeg eksperimenterede en del med doserne, for at finde en passende til min krop. Og den største negative indflydelse jeg oplevede var, at når jeg ramte 15-18µg, blev jeg lidt for flydende til, jeg syntes alle timerne i skolen var interessante. Ellers oplevede jeg det som meget sundt, som at spise tiltrængt kosttilskudt. Jeg gør det ikke længere, da jeg fik det ud af det, som jeg skulle. Det blev altså ikke en hængende sutteklud, men et brugbart værktøj i en periode, hvor det var tiltrængt.

Dog vil jeg lige pointere, at min situation så lidt anderledes ud end trådstarters. Jeg led af PTSD efter et overfaldt, og havde det generelt ret svært. Jeg havde intet overskudt, kæmpede med angst, stress, små depressioner og smerter, men manglede ikke tid som trådstarter fortæller, han gør. Det er en anden problemstilling, jeg ikke vil udtale mig om microdosering har nogen positiv effekt på.

Jeg ved ikke, om det var svar nok, eller det stadig er gylle. Meld gerne tilbage, hvis du føler for det.


Top
  
 
Indlæg: 18 sep 2018 22:41 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
Ø skrev:
Folk har efterhånden microdoseret i lang tid, uden at der er blevet anmeldt om nævneværdige negative effekter. Så der er ikke noget argument eller bevis for, at din holdning er fornuftig. Der er intet der tyder på det endnu
Okay. Så at der ikke er nogen der melder om negative effekter er bevis for at alt er godt? Har du tænkt over, at der kan være store bias, og fx de eneste der melder om effekter er dem, der får positiv effekt?
Nu er fornuft heldigvis subjektiv, og jeg er sikker på, at du foretager dig ting, som jeg finder ganske ufornuftige. Sådan er vi forskellige. Men så vil jeg gerne se de videnskabelige studier du har læst, som konkluderer på mikrodosering i positiv retning. Ellers er dit argument ikke bedre end mit, hvorfor jeg igen må kalde gylle og delvis derailing af tråden.

Jeg har aldrig påstået at mine udtalelser var videnskabelige, og jeg nævner specifikt, at jeg ikke har mikrodoseret. Så hvorfor du i det hele taget anfægter det, forsøger at påstå det modsatte eller diskreditere mig, forstår jeg ikke. Og at du tilføjer flere positive anekdoter til internettet gør dem ikke mere videnskabelige end mine posts.

Det er fair nok, at du har lidt erfaring med det, og jeg forstår derfor hvis du føler dig truffet af min mening. Men du må acceptere, at du ikke er et orakel på området, og ikke 'får ret' i alting, bare fordi du er blevet spurgt om du vil i radioen. At du har prøvet at mikrodosere giver dig ikke automatisk videnskabeligt grundlag til at konkludere det ene eller det andet.
Uanset hvad du måtte mene, synes jeg ikke at stofbrug i så lange perioder virker smart, hvis det handler om at få en helt almindelig hverdag til at fungere. Om jeg har noget at have det i, eller bare er konservativ, kan man jo så diskutere. Men du har endnu ikke vist noget som helst, der skulle få mig på andre tanker, hvorfor jeg må konkludere, at vi er tilbage ved anekdoterne, som videnskabeligt ikke kan bruges til særlig meget. Også selvom jeg ved at din videnskabsopfattelse er noget anderledes end min.

Jeg formoder, at du heller ikke havde familie der skulle ses til også (?), og som du siger, var din situation umiddelbart meget anderledes end trådstarters. Men mener du man kan drage paralleller?

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 sep 2018 00:58 
Jeg har måske været lidt for markant i min udtalelse, og det vil jeg gerne tage i mig igen. Det er jeg ked af.

Men du siger, så vidt jeg forstår det, at du generelt mener, at hvis man har brug for en sutteklud i form af substanser, så vil det have en negativ indflydelse i det lange løb. Til det siger jeg, at det ser ikke ud til at være meget der peger i den retning endnu, i forbindelse med microdosering. Hverken noget videnskab eller nogen nævneværdig erfaring. Microdoserings fænomenet er ikke helt nyt længere, og indtilvidere ser det ud til at være rimelig sikkert. Derved siger jeg ikke, at vi ikke vil observere noget i fremtiden. Men lige nu, er der ikke noget at se. Og selvom en udtalelse som kun er baseret på erfaring og ikke noget videnskab langt fra er perfekt, synes jeg nu alligevel, at den er bedre end en, som hverken er baseret på videnskab eller erfaring. Når jeg har læst rundt på nettet, har jeg ikke rigtig fundet noget alarmerende, og det gør man tit med andre substanser, når nogle alvorlige bivirkninger viser sig. Hvis I har fundet noget, jeg ikke har set, så er jeg interesseret.

Grunden til jeg synes det er forkert at bruge ordet sutteklud om microdosering er, at det ikke bare ophæver eksempelvis depressionen man er i, som vi kender det fra SSRI og andet traditionelt antidepressiv, men at det også hjælper til at processe det som ligger bag depressionen, fordi man får nemmere ved at snakke om tingene og transcenderer meget bedre, hvilket har en meditativ effekt. Nu brugte jeg depression som eksempel, men det kunne være what ever. Dvs. det stimulerer helbredelses processen, og det har jeg svært ved at se problemet i. Det ville svare til ikke at ville spise Penicillin for at helbrede betændelse.

Jeg konkluderer derved intet, men er åben overfor, at microdosering muligvis har et potentiale, vi endnu ikke har set med andre midler. Jeg er også åben overfor, at det muligvis har nogle sideeffekter, vi ikke havde regnet med. Men lige nu, ser der ikke ud til at være noget alarmerende, og det er så det, jeg forholder mig til indtilvidere. Fremtidig forskning og erfaring må fortælle mere om det.
Jeg håber, jeg ramte formuleringen bedre nu :hjerte:


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team