Etikken omkring brugen af psykedeliske stoffer, i en psykoterapeutisk setting. Denne tekst er en kritik af det danske psykedeliske terapeutiske miljø, sådan som det finder sted derude fortiden. Set udfra mit perspektiv.
Det er min overbevisning, at en totalt dominerende faktor, i forbindelse med brugen af psykedeliske stoffer i en bevidsthedsudvidende og psykoterapeutisk kontekst, er en omfattende etik og moral filosofi.
Det er mig bevidst, ikke nogle af de danske officielle udbydere, og heller ikke de fleste af de udenlandske, der har enten udviklet eller støttet sig op af sådan en før eksisterende filosofi.
Og lad mig sige det med det samme. Dette er abstrakt, og ikke noget man kan læse sig frem til igennem 10, 100 eller 1000 A4 ark siden, og så er man uddannet og klar til at drive forretning på skidtet. Som når Bohr udtalte sig om kvantemekanikken. Hvis man tror, man har forstået det, har man i hvert fald ikke. Dette tager mange års undervisning.
Så hvorfor denne tekst? Efter 8 års intensiv fordybelse, stakkevis af bøger, flere tusind timers snusen på internettet, et sted imellem 250-300 psykedeliske oplevelser og mange timers undervisning og terapi på kryds og tværs med og uden involvering af psykoaktive substanser, er det min opfattelse, at jeg fatter ikke en brik. Det siger mig, at jeg nu er kommet længere, end for 5 år siden, hvor jeg troede, at jeg vidste det meste.
Så hvad er etisk, psykedelisk yogi filosofi? Som en start vil jeg påstå, at de fænomener, der regelmæssigt fælder vejlederen*1, er status og magt begær, seksual begær og grådighed. Dette er de elementer, der som oftest for ikke at sige altid, driver vejlederen ud af balance, og potentielt udvikler sig til ekstreme og dødsens farlige skyggesider. Det er så vores opgave, at få disse menneskeligt indbyggede drifter i balance, og bevare dem der. Dette er en evig udviklings process, og man er ikke færdig uddannet til evig tid, bare fordi man har fået transformeret coex-systemerne*2 , eller alle de perinatale-matricer*3 . De er selvfølgelig af enorm betydning, da disse fænomeners gevaldigheder, påvirkes af alle de traumer vi har været igennem. Men det er min absolutte erfaring, at man stadig kan hænge i en negativ karmamølle, selvom disse matricer er gennembearbejdet og eftersigende integreret.
I princippet er der efter min overbevisning, kun tre forskellige omstændigheder, psykedeliske stoffer bør blive brugt under. Nr 1 er hvad den menige borger gør i det private, det rager mig ikke en pind. Om folk sluger en Ecstasy pille på en festival, ligger i sengen og suger Ketamin eller spiser Svampe i skoven er deres egen sag. Man må også gerne skyde heroin, og jeg mener også, det burde være tilladt at lave selvmord, hvis det er, hvad man inderligt ønsker. Retten til at bestemme over egen krop, overgår alt andet. Nr 2 er brugen af psykedelika i en psykoterapeutisk eller ceremoniel setting, imens lovgivningen er som den er. Altså nu når det i realiteten er ulovligt. Her mener jeg helt bestemt, at det bør foregå som en vennetjeneste, og ikke som en officiel forretning med penge involveret. Grunden til dette er mangelaget. Først og fremmest vil der pr definition altid opstå en ubevidst mistillidt imellem søgeren*4 og vejlederen, i det søgeren ved, at vejlederen mest af alt kun er der, fordi han eller hun tjener penge på det. Et andet element er, at med en pris på grisen, vil der opstå en forventning til et givent resultat. Dette skaber større eller mindre blokeringer i den psykedeliske meditative og katarsiske process, som er nødvendige for et åndeligt og terapeutisk udbytte. Dette element kan kobles sammen med det første, den ubevidste mistillidt imellem søgeren og vejlederen. Et tredje element er, at hvis der er en pris på produktet, bør der medfølge en form for garanti. For mig at se, er det umuligt at give nogen anden form for garanti, for et produkt, der er ulovligt, end at man gør sit bedste. Er det fyldest gørende, for noget man betaler for, som potentielt har en destruerende effekt på din krop og psyke? Personligt vil jeg sige nej, det er ikke fyldestgørende. Jeg var ude for et uheld i februar måned 2017, i forbindelse med en psykedelisk terapi session på LSD, som havde de konsekvenser, at jeg endte i kørestol med nogle varige skader. Jeg tør ubetinget at sige, at vi ikke var nogle analfabetiske fjolser, der eksperimenterede med noget, vi ikke anede hvad var. Både mig selv, og dem jeg var sammen med den dag, havde fordybet os i området på et niveau, ikke særlig mange i landet kan være med på. Prisen for sessionen var 2800kr forudbetalt, og der skulle så også betales 1000kr ekstra efterfølgende, som naturligvis ikke blev betalt. Og hvad skete der? Ingenting. Der er ingen garanti, når man opererer ulovligt. Dem der har været der for mig sidenhen, og støttet mig igennem den efterfølgende process, givet mig terapi med og uden substanser, har været venner og bekendte udenfor det danske psykedeliske terapeutiske miljø, med undtagelse af en enkelt person som også var tilstede den dag, men ikke havde noget med situationens udfald at gøre. Det er ligesom betingelserne for at arbejde med det her, og derfor bør det være gratis. Et fjerde element er, at der ubetinget vil opstå en skyggeside i form af grådighed fra vejlederens side, så længe han/hun kan tjene penge på det. Mere vil have mere. Sådan er det bare, uanset hvordan vi vender og drejer det på tallerkenen, det er ikke til at komme udenom. Dette kan gøre, at vejlederen presser flere personer ind i ceremonien*5 end hvad forsvarligt er, for at tjene flere penge. Vi ser vidt og bredt i dag, at vejledere afholder ceremonier med 4-20 søgere ad gangen, og kalder det terapi. Det har ikke noget med terapi at gøre, men istedet spirituel tilfredsstillelse, som i nogle tilfælde er grænse sekteriske og kult agtige. Dette har jeg defineret i tråden “Optimering af fordelene ved brug af psykedelisk terapi” sidste afsnit fra 2017. Dette bør ikke forveksles med ægte dybdegående psykedelisk sessions terapi, som har et enormt til massivt terapeutisk transformations potentiale. Aldrig! Et femte element er, at når det er ulovligt, vil man altid i så vidt omfang som muligt undgå at tilkalde offentligheden, selvom det kunne være nødvendigt. Altså her vil der også ubevidst opstå en skyggeside fra vejlederens side, i form af at forsvare sit virke. Man vil jo nødigt have, at ens virksomhed går ned, få en bøde for ulovlig aktivitet, og i værste fald blive ført en retssag imod en selv. Jeg lå og blødte i ca 3 timer, før jeg blev smidt i en taxa, på sjette time af 650µg LSD, og senere efterladt til mig selv på hospitalet. Var jeg ikke så fucking erfaren med de ekstreme trancetilstande, teoretisk velbelæst og nærmest uhyggeligt velformuleret af natur, sådan at jeg kunne snakke mig ud af situationen med lægerne, var der med sikkerhed dømt psykose og indlæggelse på psykiatrisk afdeling. Dette kan jeg kun takke guderne og mig selv for.
Som I sikkert kan se, hænger disse fem elementer mere eller mindre sammen i en større enhed. Jeg har dog valgt, at formulere det så kort og godt som jeg ligenu formår, for at understrege at økonomi ikke bør være involveret overhovedet, under den lovgivning som vi har i dag. Dette er mine argumenter. Jeg ved, at flere af vejlederne derude vil føle sig grundigt stødt over min udtalelse, da jeg jo truer deres forretning, ved at sige som jeg gør. Men jeg er glad alligevel, og står ved min udtalelse, så længe der ikke er nogle der kan pille mine argumenter fra hinanden, og komme med en mere grundig og velformuleret etik og moral filosofi på området. Hvis det sker, må jeg tage mine udtalelser op til genovervejelse.
At tage penge for noget, der er så uvidenskabeligt og porøst(der er ikke nogle i landet, der oprigtigt følger Grof´s dybe forskning, og de videnskabelige retningslinjer og love som er lavet på området), svarer til at tage penge for at gå i kirke, eller for at besøge et buddhistisk eller hinduistisk kloster, hvilket er åndsvagt*6.
De personer som gør det, er fanget i deres egen negative karmamølle, og deres oplysthed er ikke bedre end din og min.
Den tredje mulige måde at bruge psykedeliske stoffer på, set i et etisk perspektiv, er hvis det bliver legaliseret i en eller anden grad. Dvs hvis man f.eks fik et certifikat pga nogle særlige kompetencer der tydeliggjorde, at man havde tilladelse til, at håndtere nogle specifikke substanser i en psykoterapeutisk setting i samarbejde med andre, på en given adresse som var egnet til formålet. Her kunne man så drøfte igen, om det var en mulighed, at tage penge for det. Det er en diskussion, man må tage op til den tid.
Vi ser i dag en new age Ayahuasca bølge inficere europa som en pest. Hvor der bliver fokuseret på kvantitet fremfor kvalitet, som mest af alt ligner hippiebevægelsen med LSD i 70´erne. Fyld med umodenhed, ignorance og overtro som resulterer i hellig galskab, hvor Ayahuasca og andre psykedeliske og psykoaktive midler bliver forhelliget til noget, som det slet ikke er og puttet op på en pedistal. Europæeren er så tåbelig, at han spiser det råt, bare fordi det kommer fra Amazonas. Det er vigtigt at forstå, at det ikke er substansen der helbreder. Det er METODEN! Min erfaring er, at dem der tilbyder Cannabis, Psilocybin, MDMA, LSD etc. ikke er bedre end Aya bølgen.
Dette er en kort version af min egen filosofi på området, baseret på den teoretiske viden, praktiske erfaring og undervisning jeg har modtaget. De praktiske metoder og etiske filosofi jeg i særdeleshed har støttet mig op af, er en kombination af Stanislav Grof´s forskning, SN Goenka´s vipassana filosofi, Platon´s etik filosofi og en del forskellig yoga og meditations filosofi. Om nogle år er den sikkert udvidet til noget endnu mere dybdegående og omfattende.
Jeg har haft undervisere indenfor heksekunst, europæisk, nordisk og amerikansk shamanisme, psykologer, kropsterapeuter, yoga undervisere, mystikere og filosoffer.
1*vejlederen=Guide, terapeut, shaman, guru. Kært barn har mange navne, jeg har valgt at tage ordet vejleder til mig, da jeg synes, det er dejlig uformelt. 2*coex-systemer=systems of condensed experiences. Oversat til dansk betyder det, en kædereaktion af barndomserindringer, positive og negative. Udtrykket stammer fra Grof´s LSD psykoterapi. 3*BPM1,2,3,4=Basic perinatal matrix´s. De fire forskellige fødsels matricer, som i forhold til Grof, er af ekstremt stor betydning for vores opførsel, senere hen i livet. 4*søgeren=klient, forvandler, dicipel. Igen kært barn har mange navne. Søgeren taler mest til mig, da det er, hvad personen gør, han søger indsigt. Personlig, spirituel som etisk. 5*ceremonien= se tråden “optimering af fordelene ved brug af psykedelisk terapi” fra 2017, de tre sidste afsnit. 6*åndsvagt=åndeligt svagt. Dvs man egner sig slet ikke til formålet, og bør sætte sig ned på skolebænken igen. Find en passende vejleder!
Læs også gerne tråden “sikkerhedsguide til psykedelisk terapi”. Skrevet i dag den 10-01-2019
Senest rettet af Ø Tripperen 12 jan 2019 06:00, rettet i alt 1 gang.
|