Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 20:54


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 maj 2020 02:37 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 maj 2020 23:18
Indlæg: 4
Hej, folkens! Lige hurtigt til at starte med vil jeg sige, at jeg er ny herinde - så hej! Dette er også mit første opslag bare så I ved det.

Jeg går med planer om at lave et internationalt arkiv af trip rapporter, på engelsk, på internettet.

Jeg har lige-så-lige registreret domænet: "psychonautics-field.com" via dandomain.

Hvis hjemmesiden bliver populær nok, og hvis der er folk derude, der er "seriøse" nok til det, så vil jeg gerne opbygge et engelsktalende forum omkring arkivet.

Ideen med forummet er, at man diskuterer og analyserer de forskellige trip rapporter, for eksempel, når de oprettes og, for eksempel, i samhørighed med den pågældende rapport's forfatter.

Det bliver tiltænkt som forum centreret omkring et, forhåbentligt voksende, trip rapport arkiv, hvor den generelle filosofi for forummet, som også deles af dets medlemmer, er forsøget på at opnå en dybere forståelse gennem diskussion og analyse omkring og af de forskellige trip rapporter.

Et forsøg hjemmesiden med tiden søger at finde ud af, er om man, via komparativ analyse (sammenligning af så mange forskellige trip rapporter som muligt) begået af så mange brugere som muligt, givet de selv er interesserede og seriøse omkring filosofien og muligheden for forsøget at; se om man, ved at sammenligne dem (trip rapporterne), kan finde der hvor folks trips de "mødes."

Det er tanken at man sammenligner trip rapporter i søgen på måske at finde eventuelle, generelle sammenhænge der er delt af de forskellige trips. Det kunne være generelle forskelle på ting, såfremt de går igen, eller generelle ligheder på ting, såfremt de går igen. Jeg håber det bliver et fortsat internationalt foretagende af mange forskellige mennesker, der har interesse for det. Et fortsat foretagende for at finde data der vil være kvalitativt i det, at man analyserer forskellige trip rapporter hver for sig, hvorefter man analyserer dem ved sammenligning og fortsætter dette foretagende samt, at man deler sit arbejde så andre kan se det. Og "kvantitativt" i og med, at forummets digitale natur, vil åbne op for et stort og aktivt fællesskab, der kan udføre arbejdet i fællesskab.

Jeg håber, at vi med tiden til kunne finde information og fingerpeg i form af virkelige generelheder ved psykedeliske trips som resultat af dette fællesskab af analyse af trip rapporter.

Generelle virkeligheder man måske vil kunne stille (nye?) håndgribelige spørgsmål, vedrørende trips' art, på baggrund af.

Jeg tænker også med tiden at udvide med et videns-arkiv der skal indholde psykologisk og filosofisk viden og teori, udvalgt på baggrund af deres relation til emnet psykonautik/det oplevede aspekt af psykedelia. Eksempel på emner relateret til psykonautik kunne være:

Fra filosofien: Fænomenologi. (Måske en ny og moderne, international digital bevægelse af fænomenologi og fænomenologer, kunne udspringe fra og være i forummet?)

Fænomenlogi er filosofisk undersøgelse af strukturen af oplevelse og bevidsthed.

"En moderne bølge af fænomenologi", der benytter sig af psykonautik som metode for beskæftigelsen med oplevelse og sind (psykedeliske oplevelser er hovedsageligt drejende sig om og skyldes udvidet, eller forstærket, bevidsthed hos personen på baggrund af det psykedeliske stof, der tillader dem bedre at se og dermed opleve deres egen bevidsthed).

Fra psykologien: Eksemplet her er projektion. Projektion er hvor man tillægger andre personer, eller objekter, egenskaber fra sin egen bevidsthed. Det kunne eksempelvis være, at en person har nogle uafklarede konflikter i og med sig selv, der består af følelser, synspunkter, holdninger eller vage aspekter, som der kun kommer til udtryk for personen i dennes oplevelse af, at møde konflikten i måden de ser/tænker om den/de person(er) eller den/de objekt(er) som de projekterer på. Fra mig, kan det eksempelvis være, at jeg får nogle negative tanker omkring min lillesøster eller min fætter, der ikke har noget med dem at gøre, eller mig at gøre, i den forstand, at de enten besidder kvaliteterne, som mine negative tanker handler om, eller i den forstand, at jeg var enig i synspunkterne, hvilket begge ikke er tilfældet. I dette tilfælde, kan jeg komme til konklusionen, at siden jeg både ikke er enig med projektionens indhold (tanker, der højest sandsynligt skyldes følelser), samt jeg ikke ser projektionens indhold som reelt eksisterende i dem (de personer, jeg projekterer på, min lillesøster og fætter), samt at jeg altid er i konflikt med det, når jeg bliver bevidst om det, at jeg projekterer nogle uløste bevidsthedsmæssige problemer, som jeg har, over på dem.

Andet, måske ikke lige så nærliggende, filosofi relateret til psykonautik kunne være Stoicisme. Dette ville være relateret i den forstand, at stoicisme er stoikernes beskæftigelse med vejen til Eudaimonia, der er det græske term for menneskelig opblomstrende trivsel og lykke; jeg fortolker det som selvrealisering, hvilket, jævnført mit synspunkt, er et meget relevant emne for psykonauten, da meget af selverkendelse via processen psykedelika er opbyggende for den praktiserendes egen individuelle personlighed og selverkendelse.

vidensarkivet vil være i wiki-form, hvor der vil være en psykologi wiki og en filosofi wiki.

Vidensarkivet er der for, at psykonauterne (forummets medlemmer) kan lære mere omkring de processer og mekanismer der, siden de er mennesker, rumsterer og opererer i dem, og at de vil kunne bruge denne viden til at kunne lære mere om sig selv generelt i deres daglige liv og deres trip-liv.

Med domænets navn (Psychonautics-Field) og forummets formål er det også et forsøgt skridt henimod, at psykonautik både kan blive bedre defineret, i forstanden af hvad psykonautik overhovedet er, hvordan det forståes/opfattes, og at det kan blive mere bredt anerkendt og valideret som af høj værdi, ligesom psykologi, filosofi, buddhisme, selv-udviklings-metoder og -processer

Det ville også være super fedt, hvis fællesskabet vil kunne udvikle det til at blive sit helt eget, og anerkendt, felt, der både inkorporere fra og bidrager til, fx, psykologi, filosofi og videnskab = At psykonautik bliver en ting i fremtiden. En bevægelse. Bevægelsen gør det til en ting der, hvis bevægelsen opstår og lader sig udvikle, vil kunne eksistere selv efter bevægelsens opløsning.

De to formål med denne tråd er:

1. Hvad tænker I om tanken at lave et utal sammenlignende analyser af et utal af trip rapporter som forsøg på at finde generelle forekomster, der fx kunne universelle mekanismer der styrer trippets interaktion med tripperen, i psykedeliske trips?

2. Gode råd/vejledning/ønsker til psychonautics-field.com?

Bonus: 3. Hvad end du har lyst til at skrive om, bidrage til andres kommentarer eller andet, som du kommer til at tænke på enten når du læser mit opslag eller andres kommentarer her, så fyr løs!

_________________
Døbt 'Svampebob' af mine stemmer, men valgte at påtage mig et andet kaldenavn, de havde brugt i et enkelt tilfælde: Psykedelikeren.

Violet og relaterede (lyserød, lilla, hvid) farver er min psykes farvespektrum under LSD.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 maj 2020 09:57 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg ved ikke om du bare er dig, men umiddelbart er min første tanke at det bliver ret svært for dig at konkurrere med erowid, bluelight, reddit og shroomery.

Det er ikke fordi de (udover erowid måske) har samme ønske om at skabe en videnskabelig analyse af den psykedeliske oplevelse. Men de er alle sammen meget lettilgængelige forums med virkelig meget viden på området. De har allesammen også samme problem som du vil støde ind i. Når folk selv beskriver sine oplevelser, vil fokus altid være meget forskelligt og dermed svært at analysere.

Jeg tror en fænomenologisk undersøgelse, som skulle være mere brugbar end de nævnte fora, ville kræve at forsøgspersonerne blev guidet til at fokusere på specifikke dele af oplevelsen. Så kan man f.eks. finde generelle oplevelser omkring visuals, generelle oplevelser omkring filosofiske overvejelser under trippet osv. Men tror det ville kræve et videnskabeligt interview, før at dataen kan generaliseres som du ønsker. Hvis man bliver spurgt på spørgeskemaer eller på nettet, er det langt fra alle der uddybber deres oplevelse i en tilstrækkelig grad.

Du kan jo starte med at kigge på den trip rapport sektion der er herinde og se hvordan detaljegraden svinger ekstremt. Der er ikke mange triprapporter herinde der skaber et generelt billede af hvad den psykedeliske oplevelse indebærer. Folk tripper simpelthen ikke struktureret nok, til at videnskaben kan bruge det til noget. Man kan sagtens lære noget om den psykedeliske oplevelse ved at læse triprapporter, men det kræver man læser rapporterne med det fokus, som man selv gerne vil have.

Hvis jeg vil solotrippe og på indre rejse får jeg ikke noget ud af at læse om en der er blæst til psytrance. Omvendt hvis jeg gerne vil være blæst til psytrance får jeg ikke noget ud af at læse om en hyggelig skovtur med 5 drenge på svampe.

Tror virkelig du skal finde essensen af din idé. Der er ikke nogen grund til at lave en wiki, for det har https://psychonautwiki.org/wiki/Main_Page allerede gjort.

Tilgengæld tror jeg at fænomenologien er den rette vej og gå hvis man gerne vil undersøge den psykedeliske oplevelse. Men jeg tvivler bare på at en enkeltperson kan skabe konkurrence til de andre foras. Så find en form der passer til essensen af din idé.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 maj 2020 14:13 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Pisse fed idé. Lige en hurtig tanke; hvordan vil du analysere triprapporterne? Vil det være specifikke metoder der har 'hold' i videnskab? Eller hvordan?

1. Hvad tænker I om tanken at lave et utal sammenlignende analyser af et utal af trip rapporter som forsøg på at finde generelle forekomster, der fx kunne universelle mekanismer der styrer trippets interaktion med tripperen, i psykedeliske trips?
Synes idéen er fed nok, at have sådan en søgemaskine der automatisk søger i erowid, bluelight, shroomerys databser, selvom det nok er svært at lave en sådan. På denne måde undgår brugeren at skulle granske hvert forum helt igennem, men det kræver en rigtig god søgefunktion, tror jeg.

2. Gode råd/vejledning/ønsker til psychonautics-field.com?
Pas, nemmere at komme med når du er lidt igang? Har nu heller ikke læst hele dit indlæg.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 maj 2020 10:17 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Kan ikke helt se hvad hjemmesiden skulle tilføje af goder som ikke allerede eksistere på førnævnte hjemmesider

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 maj 2020 12:13 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Læbepomaden skrev:
Kan ikke helt se hvad hjemmesiden skulle tilføje af goder som ikke allerede eksistere på førnævnte hjemmesider


Måske federe bare at blive moderator eller sådan én, der laver events eller lægger op til diskussion og holder sådan noget ved lige

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2020 05:00 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 maj 2020 23:18
Indlæg: 4
Hej. Jeg har glemt at slå til at blive besvaret ved replies til dette indlæg, så det er derfor jeg først kommer til at svare jer nu.

Hector Salamanca skrev:
Jeg ved ikke om du bare er dig, men umiddelbart er min første tanke at det bliver ret svært for dig at konkurrere med erowid, bluelight, reddit og shroomery.



Der er jeg ikke uenig med dig. Jeg havde ikke lige kendskab til bluelight, men erowid, reddit og shroomery kender jeg godt i forvejen. Jeg tænker heller ikke på at konkurrere med nogle af de hjemmesider, men jeg vil gerne bidrage overordnet med noget til miljøet, som, mener jeg selv, ikke allerede bliver tilbudt til det.


Hector Salamanca skrev:
Det er ikke fordi de (udover erowid måske) har samme ønske om at skabe en videnskabelig analyse af den psykedeliske oplevelse. Men de er alle sammen meget lettilgængelige forums med virkelig meget viden på området. De har allesammen også samme problem som du vil støde ind i. Når folk selv beskriver sine oplevelser, vil fokus altid være meget forskelligt og dermed svært at analysere.


Det virker og lyder også meget rigtigt. Ja den psykedeliske oplevelse er nemlig i rigtig høj grad en individuel og subjektiv en af slagsen. Lidt ligesom skizofreni. Det er en sygdom mange har, men der er ikke to personer der oplever det samme. Det er altid vidt forskelligt hvordan sygdommen manifesterer sig konkret. Derfor oplever alle med sygdommen helt unikke oplevelser med den.

Hector Salamanca skrev:
Du kan jo starte med at kigge på den trip rapport sektion der er herinde og se hvordan detaljegraden svinger ekstremt. Der er ikke mange triprapporter herinde der skaber et generelt billede af hvad den psykedeliske oplevelse indebærer. Folk tripper simpelthen ikke struktureret nok, til at videnskaben kan bruge det til noget. Man kan sagtens lære noget om den psykedeliske oplevelse ved at læse triprapporter, men det kræver man læser rapporterne med det fokus, som man selv gerne vil have.


Det er en rigtig god ide og det agter jeg også at gøre. Udover betydningen og vigtigheden af hvordan det kan bidrage i sammenhængen med at tilbyde en digital platform, som den jeg har i tankerne, er det også en rigtig spænende og interessant affære alene i sig selv.

Ja. Der er mange forskellige sammenhænge man kan gå ud fra i sit psykedeliske mål. Og ja disse forskelligheder virker forskelligt på forskellige mennesker. Interesse og personligheder varierer så det er varierende hvad der appellere.

Ja tak. Essensen er vigtig. Det er også en relativt ny idé som jeg har fået. Egentlig en af de første, som jeg idealiserer men også er seriøs omkring. Tak. Jeg havde ikke endnu kendskab til psychonautwiki, så jeg er glad for at du havde denne kendskab og at du delte den med mig her. Der ser ud til at være mange timers spændende og lærerig læsning.

Hector Salamanca skrev:
Tilgengæld tror jeg at fænomenologien er den rette vej og gå hvis man gerne vil undersøge den psykedeliske oplevelse. Men jeg tvivler bare på at en enkeltperson kan skabe konkurrence til de andre foras. Så find en form der passer til essensen af din idé.


Ja det tænker jeg også. Det er i hvert fald en god indgangsvinkel, som man kan starte fra og se hvordan det udvikler sig.

Hector Salamanca skrev:
Jeg tror en fænomenologisk undersøgelse, som skulle være mere brugbar end de nævnte fora, ville kræve at forsøgspersonerne blev guidet til at fokusere på specifikke dele af oplevelsen. Så kan man f.eks. finde generelle oplevelser omkring visuals, generelle oplevelser omkring filosofiske overvejelser under trippet osv. Men tror det ville kræve et videnskabeligt interview, før at dataen kan generaliseres som du ønsker. Hvis man bliver spurgt på spørgeskemaer eller på nettet, er det langt fra alle der uddybber deres oplevelse i en tilstrækkelig grad.


Gode synspunkter. Ja, der skal i hvert fald være nogle guidelines der, jeg ser her en plantestav for mit indre øje, foreslår hvordan man kan bevæge sig frem og bære sig ad (læs: hvad man kan gøre på platformen (læs: hvilken aktivitet platformens forum-del går ud på)) for bedre at kunne afklare og forbedre potentialet for generelt at gøre hvert enkelt emne mere klart. Et metodeforslag for at kunne udvikle en dynamik i interaktionerne på forummet. For eksempel, muligheden for at oprette et indlæg for en given trip rapport når man har skrevet den, hvilket man med, for eksempel, en tekstboks ville blive opfordret til at gøre når man færdiggøre sit upload (enten som et individuelt indlæg i forummet, eller via muligheden for at tilføje kommentarer under hver enkelt trip rapport). Retningslinjerne vil opfordre medlemmerne til at indgå, konstruktivt og med rationale, i at diskuterer den pågældende trip rapport. Denne aktivitet er nemlig tiltænkt at skulle kunne give det som, som du selv skriver, en interviewform ville kunne bidrage med. Det ville være en diskussion af trip rapporten, hvor man deler synspunkter og erfaringer frem og tilbage med udgangspunkt i trip rapporten og dens forfatter agerer centrum for referencerammen i trådens debat det bliver katalyseret af andre brugeres aktive deltagelse.

_________________
Døbt 'Svampebob' af mine stemmer, men valgte at påtage mig et andet kaldenavn, de havde brugt i et enkelt tilfælde: Psykedelikeren.

Violet og relaterede (lyserød, lilla, hvid) farver er min psykes farvespektrum under LSD.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2020 05:15 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 maj 2020 23:18
Indlæg: 4
spaffeh skrev:
Pisse fed idé. Lige en hurtig tanke; hvordan vil du analysere triprapporterne? Vil det være specifikke metoder der har 'hold' i videnskab? Eller hvordan?


Det ville være baseret på nogle retningslinjer der ikke ville være skrevet i sten; medlemmer der foreslår bidrag eller ændringer hertil hvor det giver mening, at disse ville skabe bedre rammer for at man, via interaktionerne blandt medlemmerne på siden, vil kunne ramme bedre plet i henhold til målet og missionen med platformen der hedder, at man gennem dialog forsøger at finde frem til den eventuelle tilstedeværelse og optræden af gentagende ligheder og/eller forskelle på tværs af enkelte individers subjektive oplevelser; at søge at finde objektiver i de nok mest subjektive steder, at søge at finde og gøre det ubevidste mere vidst og kendt.

spaffeh skrev:
Synes idéen er fed nok, at have sådan en søgemaskine der automatisk søger i erowid, bluelight, shroomerys databser, selvom det nok er svært at lave en sådan. På denne måde undgår brugeren at skulle granske hvert forum helt igennem, men det kræver en rigtig god søgefunktion, tror jeg.


Ja det tror jeg også er svært at lave. Især uden parternes samtykke eller samarbejde. Derfor grunden til, at jeg indtil videre er kommet frem til, at man burde kunne have personlige kataloger tilknyttet sin profil. Lidt i stil med en enormt forsimplet google drev. Man burde kunne gemme de trip rapporter man finder gennem sin opdagelsesrejse på internettet samt også at kunne gemme sine bidrag og deres tilhørende besvarelser hvilke burde kunne blive tilknyttet de enkelte gemte rapporter. Man burde også have muligheden for at linke disse sammen i helt tredje dokumenter, for eksempel via hyperlinks, der indeholder de komparative analyser af de rapporter der er involverede i denne/disse komparative analyser. Komparativ analyse er hvor man sammenligner to ting med hinanden for at finde ligheder og forskelle. En ting der er svært at gøre som aktør der er en trip rapport ekstern, dvs. svært at arbejde med en trip rapport der ikke er ens egen, samt en hvis forfatter man ikke har kunnet interagere med og dermed fået mere aktiv erfaring og uddybning. Men man kan stadig gøre forsøget og øve sig i denne process med at sammenligne ligheder og forskelle ved at analysere forskellige trips, som man støder på, på sin vej.

spaffeh skrev:
Pas, nemmere at komme med når du er lidt igang? Har nu heller ikke læst hele dit indlæg.


Rigtigt nok :-)

_________________
Døbt 'Svampebob' af mine stemmer, men valgte at påtage mig et andet kaldenavn, de havde brugt i et enkelt tilfælde: Psykedelikeren.

Violet og relaterede (lyserød, lilla, hvid) farver er min psykes farvespektrum under LSD.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2020 05:20 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 maj 2020 23:18
Indlæg: 4
Læbepomaden skrev:
Kan ikke helt se hvad hjemmesiden skulle tilføje af goder som ikke allerede eksistere på førnævnte hjemmesider


Rammer. for aktiviteter. Rammer der konkret lægger op til noget meget specifikt. Noget meget specifikt der er specificeret for optimering af aktiviteten. Aktivitet der specifikt er optimeret til forsøget på at konkretisere det abstrakte.

_________________
Døbt 'Svampebob' af mine stemmer, men valgte at påtage mig et andet kaldenavn, de havde brugt i et enkelt tilfælde: Psykedelikeren.

Violet og relaterede (lyserød, lilla, hvid) farver er min psykes farvespektrum under LSD.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jul 2020 17:22 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 jun 2020 15:45
Indlæg: 131
Jeg synes du skal gøre det hvis du er passioneret omkring det, fordi det er sjovt og man lærer en masse ved at springe ud i ting. Men jeg tror desværre ikke at siden bliver særlig populær, fordi der allerede er andre sider der gør det som du vil gøre, som andre også nævner.
Personligt bryder jeg mig ikke om triprapporter, fordi de dårligt beskriver hvordan et trip er når man først oplever det. En ting som jeg har erfaret er at trip opleves meget forskelligt fra person til person, og trip er ofte også forskellige fra trip til trip. Nogle gange når jeg hører en ven beskrive et trip som vi har taget sammen, lyder det markant anderledes end den oplevelse jeg havde af det.

Jeg ved godt at du allerede har besvaret dette spørgsmål, men jeg har stadig svært ved at se hvad du kunne gøre anderledes end de allerede eksisterende sider :-) Men når det så er sagt, så synes jeg ikke at du skal lade dig holde tilbage af den grund. Bare du på forhånd har gjort dig klart at det vil tage en masse af din tid og måske ikke blive populært alligevel.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team