Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 01:59


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 127 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 15 nov 2003 15:01 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2001 01:01
Indlæg: 2921
Geografisk sted: Danmark
Hej alle psydk-medlemmer. Child_inside og jeg har besluttet at lave en endelig harm reduction post for MDMA, så vi undgår de samme spørgsmål igen og igen. Posten bliver gjort sticky, så den bliver øverst i forummet.

Her er de spørgsmål som vi gerne ser besvaret:

1. Hvad er godt at gøre før man indtager MDMA?

2. Hvad skal man være opmærksom på under selve rusen?

3. Hvad er godt at gøre efter rusen?

4. Hvordan minimerer man skader på kroppen ved et hyppigt forbrug af MDMA?

Når i poster skal i være opmærksomme på at alt hvad i skriver skal være grundigt beskrevet, og i skal kunne henvise til kilder hvis det bliver nødvendigt. I må meget gerne kopiere gode ting fra tidligere poster.


Senest rettet af jim fear 01 feb 2007 08:17, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 nov 2003 15:44 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 05 aug 2001 01:01
Indlæg: 3279
Geografisk sted: Provinsen
Hvis vi nu siger at T er indtagelsestidspunktet for MDMA'en, så vil jeg anbefale den her:

T - 2: 200mg 5-HTP+B6 vitamin.

T + 0: X mg. MDMA.

T + 4: 200mg 5-HTP, SSRI, B6 vitamin og GHB.

Jeg har selv prøvet med ovenstående kombo og jeg var absolut ikke i dårligt humør dagen efter. Forresten kan det hænge sammen med at en venlig person forærede mig noget 5-HTP som jeg skulle indtage de næste par dage. 200mg det første to dage og så 100mg den sidste dag.

Mvh. Psyko

Tilføjelse : Denne kombination menes at forebygge hjerneskader og hæmmer/forhindrer desuden den berygtede MDMA-nedtur.
Hvis I ikke har adgang til SSRI'er (= Cipremil m.fl) så må I nøjes med 5-HTP. Effekten er stadigvæk bedre end at lade helt være!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2003 17:34 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2000 02:01
Indlæg: 1774
Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Da der er ved at være enighed om at MDMA´s neurotoxicitet skyldes frie radikaler eller brintperoxid, vil jeg anbefale en antioxidant, f. eks. 500-1000 mg C-vitamin, E-vitamin eller lipoinsyre, men den sidstnævnte ved jeg ikke hvor den forhandles i detailhandelen eller i hvilken mængde den skal doseres.

Antioxidanten indtages til tiden 0, sammen med MDMA, da der først dannes oxidanter, når dopamin nedbrydes efter, fejlagtigt, at være bundet til en serotoninreceptor.

Reference: Overalt på Internet samt BioNyt nr. 110, år 2000


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2003 06:13 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
1. Hvad er godt at gøre før man indtager MDMA?

Spis nogen ordentlige måltider i løbet af dagen, da MDMA virkelig forstyrer ens sult, og det kan være svært at spise i lang tid efter.
Sørg for at være udhvilet og sørg for at være mentalt oven på. Husk at være rimelig ædru.
Det kan også være en god ide at suppler med 5-HTP og B6 vitamin kosttilskud.
Lad vær med at tage MDMA eller ecstasy hvis du er syg og har feber, da MDMA eller ecstasy hæver kropstemperaturen. Og det kan være decideret farligt.
Evt. lave en allergitest af stoffet og/eller teste dit MDMA med et EZ-kit
Undgå at blande MDMA eller ecstasy med andre stimulanser som amfetamin og kokain for at minimerer neurotoxiciteten.

2. Hvad skal man være opmærksom på under selve rusen?

Hvis man danser meget bør man også holde øje med ens kropstemperatur, da det er en af farene ved MDMA. Husk at drikke omkring en halv liter vand i timen og lyt i det hele taget til din krops signaler.
Sørg for at tisse, selvom det måske ikke føles som om du skal.
Lad vær med redose mange gange.
Ha evt. magnesium tabelletter liggende, hvis muskelspændinger i bl.a. kæben opstår.


3. Hvad er godt at gøre efter rusen?

Husk at få noget ordenlig at spise dagen efter, selvom det kan være svært. Mærk efter hvordan du har det. Gode ideer til mad ku være diverse flydende mad som smoothies, yogurt, frugt og suppe og ellers bare forkæl dig selv mest muligt og slappe af og lad vær med at have for mange planer dagene efter.
Vær opmærksom på at muskel ømhed og spændinger kan opstå, så lav evt. nogen udstræk øvelser eller yoga.


4. Hvordan minimerer man skader på kroppen ved et hyppigt forbrug af MDMA?

Suppler med 5-HTP og B6 vitamin kosttilskud. Holde mindst to måneds pause. Lad være med redose for meget.


Hvem der ikke anses for at være egnede til at eksperimentere med MDMA:

Da ecstasy bevirker en svag øgning i hjerterytmen og en tilsvarende stigning i blodtrykket, kan det for dig der i forvejen har problemer, hvad dette angår, være farligt at indtage MDMA.

For et almindeligt, sundt menneske, der ikke har problemer på dette område, er den svage øgning af hjerterytmen og stigningen i blodtrykket imidlertid ikke helbreds- eller livstruende.

Det betyder at:

1) folk med forhøjet blodtryk,
2) som har problemer med hjertet,
3) bruger MOA-hæmmer*,
4) er tilbøjelige til at få krampeanfald,
5) har en sygelig skjoldbruskkirtelfunktion,
6) har sukkersyge,
7) har abnormt ringe druesukkerindhold i blodet (hypoglykæmi), grøn stær (glaukoma),
9) forringet leverfunktion,
10) muligvis eller faktisk er gravide og ammer,

IKKE anses for at være egnet til at eksperimentere med MDMA.

_________________
Den røde knap →


Senest rettet af snufkin 01 sep 2017 10:03, rettet i alt 8 gange.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 nov 2003 17:31 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Confusion : du er skam forkert på den, så jeg retter dig lige ;)

Det der sker ved for stort vandindtag er at man nedsætter blodets indhold af salt(natrium, for at være helt præcis). Dette fører til(spørg mig ikke hvordan) at der kommer vand ud i hjernen, hvilket igen fører til at hjernen svulmer op inde i kraniet. Dette laver så et pres på hjernestammen, og kan medføre slagtilfælde, lammelse, ånderætsbesvær og i værste tilfælde døden.

Når man danser i et varmt lokale, og dermed sveder meget, er man særligt udsat, eftersom man også dræner kroppen for salt når man sveder.
Derfor anbefales det at drikke ca. ½ liter i timen, hverken mere eller mindre. Samtidig er det vigtigt at vedligeholde sin saltbalance, det kan f.eks. gøres ved at drikke sådan noget læskedrik som bl.a. sportsfolk bruger, i stedet for kun at drikke vand.

Så sorn er faktisk inde på noget af det rigtige, når han siger at det er godt at spise noget salt. En væltet saltbalance er en stor del af årsagen til vandforgiftningen.

LÆS MERE HER!

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2003 02:25 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 jun 2003 01:01
Indlæg: 147
Geografisk sted: Als
Dødsfaldene i forbindelse med ecstasy

Næsten alle dødsfaldene i forbindelse med ecstasy skyldes hedeslag. Dette rammer kun dem, der tager ecstasy mens de danser i timevis under varme og fugtige omstændigheder uden at drikke tilstrækkelig med vand, d.v.s. omstændigheder som ville forårsage hedeslag selv uden et stof.

Læs mere her: http://www.benneke.dk/http://www.bennek ... 20trip.htm


Med venlig hilsen
Michael Benneke


Senest rettet af Benneke 11 mar 2006 07:18, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2003 16:03 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Benneke skrev:
Dødsfaldene i forbindelse med ecstasy

Næsten alle dødsfaldene i forbindelse med ecstasy skyldes hedeslag. Dette rammer kun dem, der tager ecstasy mens de danser i timevis under varme og fugtige omstændigheder uden at drikke tilstrækkelig med vand, d.v.s. omstændigheder som ville forårsage hedeslag selv uden et stof.

Læs mere her: http://www.benneke.dk/Kontrollér%20dit%20trip.htm

Med venlig hilsen
Michael Benneke


Ovenstående link er en rigtig god vejledning i hvordan man undgår fatale skader når man bruger ecstasy, og jeg mener at alle som har i sinde at tage ecstasy bør læse det! Teksten indeholder et sæt fornuftige retningslinier for vandindtag, hjælp hvis nogen kollapser under dans, et doseringsskema, samt information om hvad der kan gå galt, og hvordan man kan undgå det, eller i hvert fald nedsætte risikoen meget.

Mange tak for det, Benneke!

Jeg vil lige referere noget af det der står om PMA, og føje lidt til selv.

PMA er en forkortelse af Para-Methoxy-Amfetamin, et stof som ind i mellem forekommer i ecstasy-piller. Ved små doser kan det give en virkning som minder lidt om MDMA, men ved blot en lille forhøjelse af dosen kan det være livsfarligt, da det kan forårsage en fatal stigning af kropstemperaturen og blodtrykket. Derfor er det vigtigt at man ikke med det samme tager flere piller ad gangen, hvis ikke man har prøvet dem før og er sikker på at der ikke er PMA i. Nogle af de dødsfald der forbindes med ecstasy, skyldes PMA-holdige piller. De såkaldte "dræber-mitsubishi" indeholdt PMA.
Og lad mig lige gøre opmærksom på at det stadig er aktuelt at være på vagt overfor PMA. Jeg har hørt nogle sige at der ikke længere er nogen der kommer PMA i pillerne efter at det er blevet alment kendt hvor farligt det er. Men ifølge sundhedsstyrelsen er der så sent som i 2. kvartal 2003 fundet en pille med 59mg PMA i!

På Benneke's side er et link til EZ-test, et firma som sælger testkits som gør det muligt at teste indholdet af ecstasy-piller. Disse testkits kan købes betragteligt billigere på denne side, hvis man er registreret bruger på http://www.bluelight.nu . Det er gratis at registrere sig på bluelight.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 mar 2004 17:05 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 dec 2001 02:01
Indlæg: 1989
Geografisk sted: Danmark
Jeg tror også godt at man kan bruge Perikum hvis man ikke har en syntetisk ssri


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 mar 2004 00:18 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2001 01:01
Indlæg: 2921
Geografisk sted: Danmark
Hejsa. Nu har jeg lige været en bandit og slettet nogen posts der var ret dårlige eller offtopic, bitchning foregår pr PM til mig, ikke i denne post.

Til gengæld har jeg lavet en lille fin linksamling:

Neurofarmakologi
MDMA og SSRI's

MDMA FAQ 1
MDMA FAQ 2
MDMA FAQ 3

MDMA - staying healthy
Tips for safe use of MDMA
MDMA og vand
MDMA og hukommelsen

Hele Erowid's side om MDMA
En masse info fra ecstasy.org
Rhodium's farmakologi-side

Jeg er tilbage i morgen med flere links... PM mig med forslag eller smid dem her i posten!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 mar 2004 01:00 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 01 mar 2002 02:01
Indlæg: 23
Geografisk sted: Danmark
Hej.
Vil det være godt at indtage perikum efter et trip og i så fald hvor meget og hvor længe efter indtagelsen af MDMA?
Hvis perikum indtages inden MDMA vil dette så nedsætte virkningen af MDMA'en? Er der nogen som har erfaringer med den ene eller den anden måde vil jeg gerne høre fra jer.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 mar 2004 08:33 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 dec 2001 02:01
Indlæg: 1989
Geografisk sted: Danmark
wixer skrev:
Hej.
Vil det være godt at indtage perikum efter et trip og i så fald hvor meget og hvor længe efter indtagelsen af MDMA?
Hvis perikum indtages inden MDMA vil dette så nedsætte virkningen af MDMA'en? Er der nogen som har erfaringer med den ene eller den anden måde vil jeg gerne høre fra jer.


Ja!

Pericum ligesom de kommercielle ssri´er bør IKKE tages inden man tripper MDMA, eftersom det i allerværste grad kan gøre trippet mindre intens, især hvis man har taget det i en længere periode lige op til et kixetrip, det allerbedste og mest optimale vil være hvis du drikker Pericum efter trippet og så tager en ordentlig røvfuld, jeg tror ikke det skader hvis du bruger en 3-6 skefulde Pericum for en stor kop/kande

Efter et trip så vil det være godt


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jul 2004 16:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 maj 2004 13:05
Indlæg: 263
Psyko skrev:
Hvis vi nu siger at T er indtagelsestidspunktet for MDMA'en, så vil jeg anbefale den her:

T - 2: 200mg 5-HTP+B6 vitamin.

T + 0: X mg. MDMA.

T + 4: 200mg 5-HTP, SSRI, B6 vitamin og GHB.

Jeg har selv prøvet med ovenstående kombo og jeg var absolut ikke i dårligt humør dagen efter. Forresten kan det hænge sammen med at en venlig person forærede mig noget 5-HTP som jeg skulle indtage de næste par dage. 200mg det første to dage og så 100mg den sidste dag.

Mvh. Psyko

Tilføjelse : Denne kombination menes at forebygge hjerneskader og hæmmer/forhindrer desuden den berygtede MDMA-nedtur.
Hvis I ikke har adgang til SSRI'er (= Cipremil m.fl) så må I nøjes med 5-HTP. Effekten er stadigvæk bedre end at lade helt være!


Hvad skal man spørge efter for at få fat i 5-HTP, SSRI, og B6 vitamin? Jeg kan se at SSRI kan hedde cipremil men hvad med de andre? Er det alt sammen noget man kan få i håndkøb?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jul 2004 16:38 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2004 09:57
Indlæg: 1743
Geografisk sted: Orbit Earth
troelsmakholm skrev:
Hvad skal man spørge efter for at få fat i 5-HTP, SSRI, og B6 vitamin? Jeg kan se at SSRI kan hedde cipremil men hvad med de andre? Er det alt sammen noget man kan få i håndkøb?

B6 kan købes overalt i håndkøb.
SSRI'er er det der populært fejlbetegnes som 'lykkepiller' og kræver en recept fra din læge.
5-HTP laves af et udtræk af frøene fra Griffonia simplicifolia, en vestafrikansk medicinplante, ekstraktet kan så vidt jeg ved ikke købes i håndkøb i danmark, men precurseren L-tryptofan findes i mange dagligvare produkter eks. banan, ost og mælk.

_________________
Let Go And Let God!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jul 2004 16:49 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2004 09:57
Indlæg: 1743
Geografisk sted: Orbit Earth
BTW så anbefaler Erowid at man tager 100mg 5HTP om dagen i flere dage før et MDMA-trip, hvis det skal have en effekt som preloader.
Da omdannelsen til serotonin tager adskillige timer, og en enkelt dagsdosis frigiver ikke nødvendigvis serotonin nok til en mærkbar effekt.

_________________
Let Go And Let God!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jul 2004 16:53 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2004 09:57
Indlæg: 1743
Geografisk sted: Orbit Earth
Ask Erowid skrev:
Q: What is 5-HTP, what are the forms/names it is sold under, etc., and when did it "make an appearance," so to speak? I had never heard of it until the recent experience reports on E.

A: 5-HTP is short for 5-hydroxytryptophan. This is a chemical precursor of the neurotransmitter serotonin (5-hydroxytryptamine). It is converted to serotonin in the body. Many people believe that since MDMA works in large part by causing a massive release of serotonin, that taking 5-HTP before or with the MDMA will improve the high by creating more serotonin to be released. This is often called "pre-loading." Unfortunately, it doesn't work the way people think, and most of the results people report from 5-HTP pre-loading are simply placebo. The conversion process takes several hours from the time you take it, and the way most people pre-load with it, the 5-HTP will not turn into serotonin until after the MDMA experience is well over. Also, taking it just once will not produce huge ammounts of serotonin, probably not enough to have much effect on MDMA. If you wish to raise serotonin levels before using MDMA, you should take the 5-HTP every day for several days before using MDMA, in doses of around 100mg per day. Whether this has any noticable effect on the MDMA experience or not is questionable.

However, there is another reason for MDMA users take 5-HTP. MDMA may cause serotonin depletion, and taking 5-HTP in the days AFTER MDMA use may help re-build serotonin levels and may reduce the post-MDMA
depression some people experience. Many users report that taking 5-HTP after Ecstasy use noticeably reduces the depression they experience in the days after.

5-HTP appeared on the market after an earlier supplement, the amino acid L-tryptophan, was removed from the market after a contaminated batch from Japan (which contained a mysterious contaminant known as Peak X) got a few people sick. They work in the same way. L-Tryptophan is the chemical found in turkey which makes you tired. Its also found in other foods such as bananas and milk, cheese, and yoghurt. In the body, L-tryptophan is converted to 5-HTP, which is then converted to serotonin. Taking 5-HTP removes a step from this chain.

5-HTP is sold in many health food stores and even supermarkets. It is used by many people for depression, weight loss, and insomnia. Taken in nightly doses of 50-100mg per day, it is a quite effective medicine for these conditions. Unfortunately, it is also a little on the expensive side, so you might want to consider a nice turkey and cheese sandwich with a glass of milk instead.

_________________
Let Go And Let God!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2004 08:38 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 05 sep 2003 01:01
Indlæg: 2001
Astral skrev:
Ja!

Pericum ligesom de kommercielle ssri´er bør IKKE tages inden man tripper MDMA, eftersom det i allerværste grad kan gøre trippet mindre intens, især hvis man har taget det i en længere periode lige op til et kixetrip, det allerbedste og mest optimale vil være hvis du drikker Pericum efter trippet og så tager en ordentlig røvfuld, jeg tror ikke det skader hvis du bruger en 3-6 skefulde Pericum for en stor kop/kande

Efter et trip så vil det være godt


Nu skal du passe på med hvad du siger...

Der er intet belæg for at perikon virker som SSRI, men der er visse undersøgelser, der pejer imod. I de samme undersøgelser har perikon vist sig at være en svag MAOI, så i større doser vil jeg nok være lidt påpasselig.

Har du selv erfaring med at indtage større mængder perikon efter en MDMA tur?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2005 14:29 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 sep 2003 01:01
Indlæg: 3460
Geografisk sted: Nord for københavn
En rigtig god tråd, Fenriz!
Som det første vil jeg som eedeolla sige, at den bedste HR, er ikke at gøre det for tit. For det andet vil jeg anbefale at man ikke overdoserer når man tager det. De 5 gange jeg har prøvet det, har jeg aldrig oplevet nedtur dagen efter. Jeg ved ikke om det skyldes, at jeg har haft adgang til 100% rent MDMA, eller om det er fordi jeg ikke har intaget mere end højst 120 mg på en aften, men dagen efter har jeg hver gang haft det LÆKKERT! Som om serotoninproduktionen var gået i selvsving og stadig fik mig til at svæve på en sky. Jeg har somregel intaget 1,5 - 3 mg melatonin inden jeg gik i seng, og dette er jo en kraftig antioxidant, så det vil jeg klart anbefale.

I øvrigt, kan det være fantastisk godt at kombinerer MDMA med psykedeliske stoffer, hvis man holder af det. Det giver lidt mere dybde og "mening" i MDMAéns lykkerus, og forlænger virkningen af MDMAén, så man ikke behøver at redoserer.

Hilsen Fanny

_________________
Carpe Diem ~ Memento Mori
Mere rugbrød - mindre LSD! - Velmendende råd til psykedelisk ekstremsportspiller


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2005 17:32 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Citat:
I øvrigt, kan det være fantastisk godt at kombinerer MDMA med psykedeliske stoffer, hvis man holder af det. Det giver lidt mere dybde og "mening" i MDMAéns lykkerus, og forlænger virkningen af MDMAén, så man ikke behøver at redoserer.


Jeg synes MDMA ødelægger et psykedelisk trip for mig. Jeg glemmer hvad jeg har oplevet i mit trip og bliver som regel så lam at jeg ikke laver andet end at kokse i en sofa. Det er nok individuelt hvordan man har det med disse ting, jeg bryder mig ihvertfald ikke om komboen psykedelika+MDMA.
Btw. det skal også lige siges at jeg ikke er den store fan af MDMA.

Mvh.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2005 17:46 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg må også erklære mig uenig i det Fanny.
For mig er ren mdma ofte en fantastisk ren og dyb følelse af lykke og connectedness. At kombinere det med et psykedelisk stof giver ikke noget mere dybde som sådan, men giver nærmere et helt andet trip, som selvfølgelig også kan være dybt.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 feb 2005 04:42 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Jeg har delt emnet, da det forekommer mig særligt vigtigt at denne tråd kun omhandler MDMA. De fraskilte poster kan findes i emnet MDMA, MDA og GHB.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 127 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team